اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

زلزله؟ وضعیت غیرعادی نیست



اخبار,اخبار اجتماعی , زلزله

 

 اخبار اجتماعی - رییس مدیریت بحران تهران:
زلزله؟ وضعیت غیرعادی نیست

نامه‌ای در شبکه‌های مجازی دست‌به‌دست می‌چرخد، با سربرگ سازمان مدیریت بحران شهر تهران.

نامه مهر محرمانه دارد و با تعداد زیادی رونوشت به ادارات و سازمان‌ها. تاریخ نامه نهم آذرماه است. متن نامه از آماده‌باش مناطق 22گانه می‌گوید و احتمال وقوع زلزله چهار ریشتری در تهران.  کمی بعد متنی که به نظر می‌رسد برگرفته از نامه فوق است دست به دست می‌شود، شایعه اعلام آماده‌باش در بیمارستان‌ها قوت می‌گیرد.

 

متن پیام نخست به قرار زیر است: «امروز ساعت پنج بعدازظهر در کارتابل شهرداری پیغام محرمانه‌ای از سازمان مدیریت بحران برای ۲۲منطقه شهرداری تهران فرستاده شده با این مضمون که گسل تهران حرکت کرده است و دوروز پشت‌سر هم جنوب تهران زلزله خفیف آمده است، امشب و فردا امکان وقوع زلزله تا بیش از چهار ریشتر وجود دارد... هم‌اینک برای کلیه شهرداری‌های تهران آماده‌‌باش اعلام شده است، این خبر اطلاع‌رسانی شود...»احمد صادقی، رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اما در گفت‌وگو با «شرق» از وجود چنین نامه‌ای اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و می‌گویدنمی‌تواند نامه‌ای را که ندیده، تایید یا تکذیب کند.


‌نامه‌ای با سربرگ شما منتشر شده است، درباره احتمال وقوع زلزله چهارریشتری در تهران. از سوی دیگر برخی منابع آگاه از اعلام وضعیت زرد در چند روز گذشته در تهران خبر می‌دهند. وجود این نامه را تایید می‌کنید؟
من نامه را ندیدم. آیا نامه سربرگ و شماره دارد؟


‌شماره نه، اما سربرگ دارد، آیا از سازمان شما بیرون آمده است؟
نمی‌دانم، اما اخیرا جعل زیاد شده است.


‌انتشار این نامه شیطنت درون‌سازمانی بوده است یا خیر؟
مجموعه‌های امنیتی و متولیان امر باید موضوع انتشار نامه را پیگیری کنند. من هنوز ندیده‌ام اما امروز واحد حقوقی پیگیر این مساله می‌شود تا ابعاد انتشار روشن شود.


‌یعنی وجود این نامه را تکذیب می‌کنید؟
چیزی را که ندیده‌ام نمی‌توانم تکذیب یا تایید کنم.


‌تهران در چندروز گذشته در وضعیت هشدار بوده است؟
سایت سازمان ژئوفیزیک دانشگاه تهران وضعیت لحظه‌ای گسل‌های کل کشور را اعلام می‌کند. مرجعی رسمی به‌نام دانشگاه تهران موظف است وضعیت را بررسی کند و در صورت رسیدن به مرحله هشدار اطلاع‌رسانی کند. ضمن اینکه در صورت رسیدن به مرحله پیش‌هشدار هم به سازمان وقوع بحران اعلام می‌کنند تا به سازمان‌های مختلف اعلام کند. وضعیت ویژه‌ای به ما اعلام نشده است. ضمن اینکه وقوع زلزله قابل‌پیش‌بینی نیست.


‌اما شایعاتی پیرامون آماده‌باش بیمارستان‌ها منتشر شده است؟
به‌هرحال مجموعه‌های اجرایی و کسانی که دخیل هستند مانورهای آمادگی مختلفی را در طول سال برگزار می‌کنند تا آمادگی قسمت‌های مختلف خود را بسنجند و شاید این هم از این دست مانورها بوده که در مجموعه دستگاه‌های متولی برگزار می‌شود.


قطعا اگر نیاز به اطلاع‌رسانی باشد اطلاع‌رسانی می‌شود و نیازی به استفاده از شبکه‌های مجازی نیست و وظیفه مسوولان مدیریت بحران است که در صورت احتمال خطر به مردم بگویند.


‌آماده‌باش درون‌سازمانی بوده است؟
لرزش‌ها وجود دارد، چنانچه صبح روز گذشته یک لرزه 2/1 ریشتری در فیروزکوه به وقوع پیوسته است. اما این لرزه‌ها ملاک آماده‌باش نیستند.


‌آماده‌باش بوده یا خیر؟
چه اصراری دارید بگویید آماده‌باش بوده یا خیر، اگر نکته نگران‌کننده‌ای وجود داشته باشد به مردم اعلام می‌کنیم. این وظیفه ماست تا خسارتی به مردم وارد نشود، چنانچه در زلزله اخیر مورموری هم به مردم هشدارهای لازم داده شد تا خانه‌هایشان را خالی کنند و کمترین خسارت به بار آمد. ضمن اینکه مجددا باید تاکید کنم پیش‌بینی زلزله از لحاظ علمی رد شده است اما نباید مردم آمادگی خود را در برابر وقوع زلزله از دست بدهند.

 

زلزله یکی از مخاطراتی است که تهران را تهدید می‌کند. وضعیت غیرعادی‌ای وجود ندارد که براساس آن پیش‌بینی زلزله صورت گیرد و این نوع اظهارنظرها تازه نیست. احتمال وقوع زلزله در تهران همیشه وجود دارد و باید در برابر آن آمادگی‌های لازم را داشت.
اخبار اجتماعی - شرق

 


ویدیو مرتبط :
وضعیت یک استخر هنگام بروز یک زلزله 7 ریشتری!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آخرین وضعیت زلزله‌زدگان بستک



اخبار حوادث -  آخرین وضعیت زلزله‌زدگان بستک


امدادرسانی به زلزله‌زدگان بستک که خانه‌هایشان ویران شده است، همچنان ادامه دارد. این افراد در چادر اسکان داده شده‌اند و تحت مراقبت قرار دارند. زلزله‌ای به بزرگی 5/5 ریشتر در ساعت 6:43 صبح روز پنجشنبه بستک در استان هرمزگان را لرزاند.

 

زمین‌لرزه یک کشته و 30مجروح برجای گذاشت و تعدادی خانه نیز ویران شد. پیرحسین کولیوند رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر در این‌باره گفت: در پی وقوع این زلزله، بلافاصله 12تیم امدادی برای ارزیابی میزان خسارت احتمالی به منطقه اعزام شدند و بررسی‌های اولیه نیز نشان داد شهر بستک با وجود بافت شهری‌اش دچار آسیب‌دیدگی شده است.

 

وی با بیان اینکه امدادگران توانستند سه نفر را که در زیر آوار محبوس شده بودند زنده نجات دهند، گفت: پس از اتمام عملیات جست‌وجو و نجات بحث اسکان و تغذیه اضطراری در دستور کار قرار گرفت و 800 دستگاه چادر در قالب هفت اردوگاه در مناطق زلزله‌زده برپا شد. وی با اشاره به آسیب‌دیدگی 14 روستا و خود شهر بستک در اثر زمین‌لرزه گفت: 163 امدادگر وظیفه امدادرسانی به زلزله‌زدگان را برعهده دارند.

 

همچنین دکترمحمدتقی طالبیان، رییس اورژانس کشور نیز در تشریح جزییات امداد‌رسانی به مناطق زلزله‌زده بستک گفت: در دقایق اولیه 11تیم امدادی مشتمل بر 30 تکنیسین اورژانس 115 و تیم ارزیاب در محل وقوع زمین‌لرزه حاضر شدند. حسن قدمی، رییس سازمان مدیریت بحران کشور نیز با اشاره به دستور پیگیری رییس‌جمهور و وزیر کشور گفت: چهار مدرسه و پنج‌نقطه دیگر برای اسکان اضطراری شهروندان در نظر گرفته شده است.

 

در این اماکن علاوه بر افرادی که خانه‌شان خراب شده شهروندانی که نسبت به بازگشت مجدد به خانه‌هایشان دچار ترس هستند و ترجیح می‌دهند شب را در فضای باز سپری کنند نیز اسکان داده می‌شوند. وی گفت: این شهرستان حدود 80هزارنفر جمعیت دارد که قریب به 20هزارنفر به شکل مستقیم تحت تاثیر این زلزله قرار گرفته‌اند.

 

  قدمی درباره میزان خسارات وارده به واحدها نیز افزود: تعدادی از خانه‌های فرسوده در این شهرستان به شکل صددرصدی تخریب شدند.در همین حال جاسم جادری، استاندار هرمزگان گفت: بیشترین آسیب به منازل مسکونی رسیده که برآورد اولیه نشان می‌دهد حدود 10 تا 60درصد خسارت داشته‌اند. وی گفت: با توجه به سرمای هوا بیشترین اقلام امدادی مورد نیاز مردم چادر و پتو است.
 اخبار حوادث -شرق