اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ریسک‌های شدید، از آتی فاصله گرفت؟



بازارهای ارز و سکه,قیمت سکه,کاهش قیمت سکه

ریسک‌های شدید، از آتی فاصله گرفت؟

باز هم خبرهای خوش، توانست بازارهای ارز و سکه داخلی را به کاهش قیمت‌ها وادار کند.

این روزها هجوم سیگنال‌های مثبت و منفی از تحولات ایران و جهان، بازارها را تا حدودی سردرگم کرده و فعالان و سرمایه‌گذاران سکه، ارز و طلا، مدام پیگیر آخرین سیگنال‌های رسیده به بازار هستند. دیروز در شرایطی که اونس جهانی طلا در ابتدای معاملات خود با افزایش محدود قیمت روبه رو بود، بازار تهران در پی ایجاد امیدهایی که ناشی از صحبت‌های رییس‌جمهور کشورمان و همچنین تحولات منطقه بود، از بهای سکه و دلار خود کاست.


در این میان، بازار معاملات آتی سکه، در آغاز معاملات روز گذشته، در سررسیدهای دورتر بیش از 4 درصد ریزش و در سررسیدهای نزدیک در حدود 2 درصد کاهش قیمت را تجربه کرد. این در حالی بود که ریزش‌های اخیر آتی، از روز دوشنبه هفته جاری آغاز شده است و روز سه‌شنبه بیشترین میزان کاهش قیمت‌ها را به خود دیده بود، به نحوی که تمام سررسیدها در تمام طول معاملات این روز، در سقف کاهش قیمت‌ها (5 درصد) نوسان می‌کردند که این امر موجب شد تا پس از مدت‌ها، حجم قراردادهای معامله‌شده این بازار به زیر 10 هزار قرارداد (5هزار و 498 قرارداد) برسد (در دو هفته اخیر این رقم در کمترین حالت به بیش از 11 هزار قرارداد رسیده بود). دیروز نوسان سررسید شهریورماه، در محدوده زیر یک درصد دنبال می‌شد.

 

این سررسید تنها سکه‌ای بود که روز سه‌شنبه در محدوده اندکی، نوسان می‌کرد (سررسیدهای دیگر نوسان چندانی نداشتند) و روز گذشته هم به این روند ادامه داد.
در حوزه خبرهای خارجی، روز گذشته اعلام خبر لغو برخی تحریم‌ها علیه ایران از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا، به سیگنالی مثبت برای بازارها بدل شد. در پی لغو این تحریم‌ها، روند اداری برای اخذ معافیت‌ها كوتاه‌تر شده است.

 

به دنبال خبرهای این چنین، در کنار مسائل مربوط به سوریه، روز گذشته قیمت سکه و ارز در بازار داخلی کاهش یافت. در طرف دیگر، شاخص بورس تهران در ادامه روند صعودی خود که از روز سه‌شنبه آغاز شده است، دیروز با تشکیل صف‌های خرید سنگین، وارد کانال 59 هزار واحدی شد.


در همین حال رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران، از احتمال کاهش بیشتر قیمت طلا خبر داد. به اعتقاد وفادار، امکان رونق بیشتر بازار بورس و رشد بیشتر شاخص‌ها وجود دارد. وی همچنین یکی از دلایل ریزش قیمت‌ها را در بازار داخلی لغو تحریم 7 بانک و شرکت داخلی از سوی دادگاهی در اتحادیه اروپا می‌داند؛ او معتقد است که فضای اطمینان و امیدواری که در کشور به وجود آمده، ضمن اینکه تحرک بازار بورس، از اقبال بازار طلا و سکه کاسته است.

 

از آنجا که اجرایی شدن این تصمیم اتحادیه اروپا در ماه‌های آینده خواهد بود، احتمالا تاثیر بیشتر این امر را بر بازارها در آن زمان شاهد خواهیم بود. وفادار احتمال تداوم روند ریزشی دلار در هفته‌های آینده را هم دور از ذهن نمی‌داند. از سوی دیگر روز چهارشنبه قرار بود سنای آمریکا رای‌گیری مجددی پیرامون حمله نظامی به سوریه انجام دهد، که پیش‌تر پیش‌بینی می‌شد در صورت مثبت بودن پاسخ سنا به این لایحه، دیروز و امروز شاهد افزایش قیمت در بازارهای طلا و ارز باشیم، اما روز گذشته این مساله چندان مورد توجه سرمایه‌گذاران و معامله‌گران این بازارها نبود.


در حالی که کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز از پیشنهاد روسیه برای حل بحران سوریه استقبال کرده است، اوباما از کنگره آمریکا خواست تا رای‌گیری را درباره حمله به سوریه به تعویق بیندازد تا به راه‌حل دیپلماتیک روسیه در این مورد پرداخته شود؛ اما روز گذشته در برخی خبرگزاری‌ها، اعلام شد که رییس‌جمهور روسیه پیشنهاد این کشور را تنها با تعهد کنار گذاشتن اقدام نظامی از سوی آمریکا قابل‌تحقق می‌داند.


اما در مورد بهای طلا در بازارهای بین‌المللی در شرایط فعلی، موسسه مالی گلدمن ساش آمریکا پیش‌بینی کرده است که با متوقف شدن برنامه محرک پولی فدرال رزرو، روند نزولی قیمت جهانی طلا در سال 2014 میلادی نیز ادامه خواهد یافت. نشست آتی فدرال رزرو آمریکا در حالی قرار است 17 و 18 سپتامبر برگزار شود که برخی کارشناسان اقتصادی معتقد به توقف بخشی از برنامه محرک پولی هستند.


و اما در بورس کالا و در تالار معاملاتی سکه آتی، روز گذشته تمام سررسیدها به حرکت خود در محدوده منفی در حالی ادامه می‌دادند که ریزش شدید روز سه شنبه این بازار، در کنار افزایش وجه تضمین از سوی بورس کالا، منجر به رسیدن حساب مشتریان به حداقل وجه تضمین شده و عدم‌توانایی بستن موقعیت باز این مشتریان تا ساعت 13 روز سه‌شنبه از سوی کارگزاران، منجر به تشکیل بازار جبرانی به منظور معامله معامله‌گران بدهکار شد.

 

روزهایی که بازار آتی سکه تا ساعت 13 با صف تمام شود، احتمال تشکیل بازار جبرانی وجود دارد. این بازار جبرانی با 3 درصد پایین‌تر از قیمت تسویه روز سه‌شنبه (دامنه نوسان 8 درصدی، با احتساب ریزش 5 درصدی این روز) طبق روال شروع شد. روز گذشته؛ اما بازار آتی سکه مشتری کال مارجینی نداشت. همچنین در این روز به دلیل بالا بودن نوسانات بازار آتی، بر حجم قراردادهای معامله شده نیز افزوده شد.

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

دنیای اقتصاد

 

 


ویدیو مرتبط :
تاثیر فاصله زمانی، حجم معاملات و قیمت بر معاملات قرارداد آتی سکه در بورس کالای ا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قدم بعدی آتی، پس از یک ریزش شدید چیست؟



قدم بعدی آتی، پس از یک ریزش شدید چیست؟

به دنبال تصمیم اوباما برای گرفتن مجوز از کنگره آمریکا برای حمله به سوریه و احتمال تاخیر در اقدام نظامی غرب بر ضد این کشور، قیمت جهانی طلا روز دوشنبه با کاهش روبه‌رو شد، این در حالی بود که بهای جهانی این فلز هفته گذشته به شدت افزایش یافته بود.

روز یکشنبه گذشته اوباما تلاش کرد تا در گفت‌وگو با نمایندگان کنگره، نظر موافق ایشان را در مورد حمله نظامی به سوریه جلب کند؛ اما تاکنون موفق به گرفتن این مجوز از سوی کنگره نشده است.


در همین حال روز گذشته بهای جهانی طلا تا 1372 دلار هم سقوط کرد و به پایین‌ترین سطح طی یک هفته گذشته رسید، اما در ادامه معاملات، به میزان زیادی این ریزش را جبران و از 1390 دلار عبور کرد.


در چنین شرایطی به پیش‌بینی برخی تحلیلگران بازار طلا، اقدام نظامی غرب بر ضد سوریه قیمت طلا را به 1500 دلار در هر اونس افزایش خواهد داد. در هر صورت، تاثیر نوسانات شدید قیمتی اونس این فلز گرانبها، بر نوسانات بازارهای داخلی قابل انکار نیست، چراکه به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، نگرانی سرمایه‌گذاران نسبت به وقوع بحران دیگری در خاورمیانه تاثیر زیادی بر رشد تقاضای طلا و افزایش قیمت آن خواهد داشت.

 

در چنین شرایطی در حالی که بازارهای طلا و ارز روز شنبه را با افزایش شدید قیمت به پایان رساندند (چراکه بازار احتمال جنگ سوریه را بسیار بالا می‌دانست)، روز یکشنبه در تعطیلی بازارهای بین‌المللی، بازار تهران با کاهش شدید قیمت سکه و دلار روبه رو شد.

 

واکنش این روزهای بازار ارز و سکه داخلی به خبرهای حوزه سیاسی بسیار شدید به نظر می‌رسد، به این دلیل که واگذاری تصمیم‌گیری در خصوص این جنگ به کنگره توانست منجر به ریزش بازار شود.

 

در همین حال، سکه‌های بازار قراردادهای آتی بورس کالا هم به تبع بازار نقدی، روز یکشنبه در سررسیدهای نزدیک (شهریور و مهر) با حدود 5 درصد و در سررسیدهای دورتر (آبان و آذر) به ترتیب با حدود 4 و 3 درصد کاهش قیمت داد وستد شدند؛ این همه در شرایطی بود که این سکه‌ها روز شنبه را با افزایشی نزدیک به سقف مجاز، به پایان رسانده بودند، اما ریزش سکه نقدی روز یکشنبه به شدت آتی نبود و در حدود 10 هزار تومان (در مقابل کاهش 50 هزار تومانی آتی) کاهش پیدا کرد.

 

در شرایط حاضر فعالان بازار آتی تا چند روز آینده به شناسایی حاشیه سود خواهند پرداخت؛ چراکه تا 9 سپتامبر (پایان یافتن تعطیلات کنگره آمریکا) قطعا حمله به سوریه انجام نخواهد شد. همچنین گزارش سازمان ملل در خصوص استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه نیز حدود دو هفته دیگر اعلام می‌شود. نکته مهم دیگر رای‌گیری در پارلمان فرانسه است که روز چهارشنبه صورت می‌گیرد و نتایج آن بر بازارها بی‌تاثیر نیست.

 

به اعتقاد برخی فعالان بازار آتی سکه، در صورتی که کنگره آمریکا و مجلس سنای این کشور به جنگ رای مثبت دهند، بازار آتی با افزایش شدید قیمت روبه رو می‌شود، اما تا زمان مشخص شدن نتیجه نهایی این موضوع، بازار آتی احتمالا به اصلاح قیمت‌ها خواهد پرداخت. در حال حاضر پارامترهای داخلی اثرگذار بر نوسان قیمت‌ها مثل ارائه اصلاحیه بودجه به مجلس و موضوعات مربوط به هدفمندی یارانه‌ها، تقریبا بی‌تاثیر هستند.

 

از سوی دیگر، از آنجا که روز یکشنبه از بهای سکه‌های آتی کاسته شد، شرایط برای افزایش میزان وجه تضمین اولیه مورد نیاز این بازار فراهم نشد و سکه‌های آتی کماکان با همان رقم قبلی برای وجه تضمین قابل معامله خواهند بود. اختلافات سررسیدها نیز در حال حاضر زیاد به نظر نمی رسد و سود چندانی را نصیب خریداران نمی کند. نکته قابل توجه در معاملات بازار آتی سکه، افزایش چشمگیر حجم معاملات است که در دو روز ابتدایی هفته جاری، ارقام بالایی را به ثبت رساند.

 

روز شنبه که بازار کاملا سبز بسته شد، این رقم به 16 هزار و 690 قرارداد و روز یکشنبه در شرایطی که تابلوی معاملات قرمز بود، به 19 هزار و 230 قرارداد معامله شده رسیده و باز هم موفق به شکستن رکورد شد (آخرین رکورد حجم معاملات 15 هزار و 666 قرارداد در روز یکشنبه 3 شهریورماه بود). طبق آخرین اطلاعیه بورس کالای ایران، ﻣﺠﻮز ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻣﻌﺎﻣﻼت آتی ﺷﺮﻛﺖ ﻛﺎرﮔﺰاری اﻳﺮان ﺳﻬﻢ، لغو شده و از این پس اﻳﻦ ﺷﺮﻛﺖ ﻣﺠﺎز ﺑﻪ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ در ﺑﺨﺶ ﻗﺮاردادﻫﺎی آتی نیست.

 

کاهش قیمت طلا,قیمت جهانی طلا,علت کاهش قیمت طلا

 دنیای اقتصاد