اخبار
2 دقیقه پیش | عکس: استهلال ماه مبارک رمضانهمزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ... |
2 دقیقه پیش | تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریموزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که میتواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام میشود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ... |
رکود، بورس را کم عمق کرد
اخبار اقتصادی - حاكمیت تعلل در انتخاب خرید و فروش سهام
رکود، بورس را کم عمق کرد
در جریان معاملات روز گذشته در پی افت سهام گروههای پتروشیمی، بانكی، پالایشی، تجهیزات، مخابرات و فولاد، نماگر بازار سرمایه با ثبت افت 5/0 درصدی به مرز 74 هزار واحد ورود كرد و در رقم 74 هزار و 836 واحدی ایستاد تا بهاین ترتیب بی انگیزگی و نگرانی سرمایهگذاران از حضور در بازار سرمایه بیشتر نمایان شود. این در حالی است که روز گذشته ارزش معاملات نیز به زیر 100 میلیارد تومان رسید.
در جریان معاملات روز گذشته پالایش نفت بندرعباس با تاثیر منفی بیش از 77 درصدی و هلدینگ خلیج فارس نیز با تاثیر منفی بیش از 57 واحدی، بیشترین نقش را در نوسان شاخص داشتند و در كنار آن نزول قیمت سهام مپنا موجب كاهش 37 واحدی نماگر بازار سرمایه شد و در نهایت با تاثیر معاملات بانك صادرات، مخابرات، ملی مس ایران، بانك اقتصاد نوین دماسنج اقتصادی بازار سرمایه به كانال 74 هزار واحدی سقوط كرد.برخی كارشناسان بازار سرمایه علت اصلی این روند كاهشی را ابهامات موجود در بازار میدانند و معتقدند كه بورس در صورت عدم رفع ابهامات موجود در صنایع مختلف ناشی از مشخص نبودن میزان افزایش قیمت فروش محصولات، همچنان با ركود مواجه خواهد بود.
بهعقیده مشاور سرمایهگذاری تامین سرمایه نوین، با گذشت سه ماه از سال جاری و اجرای مرحله دوم قانون هدفمند كردن یارانهها تاكنون موضوع افزایش قیمت فروش محصولات در صنایع مختلف همچون خودرو، سیمان، مواد لبنی و غذایی و سنگآهن مشخص نشده و همچنان سایه ابهامات بر سر این صنایع سنگینی میكند و هر یك از گروههای مختلف بورسی منتظر تعیین تكلیف قیمتهای جدید هستند.
به گفته سیدفرهنگ حسینی، بر همین اساس میتوان گفت عدم رفع ابهامات مذكور پیرامون صنایع در كنار عدم تلاش و همت دولتمردان و متولیان بازار سرمایه جهت خروج از ركود شكل گرفته در بازار سرمایه بیش از پیش به وضعیت نابسامان فعلی دامن میزند.
در حوزه اخبار وضعیت سیاسی كشور نیز خبرهای خوبی پیرامون مذاكرات معاون وزیر امور خارجه با تیم كارشناسی گروه 1+5 كه طی 2 روز اخیر برگزار شد نیز منتشر شد كه البته سهامداران حتی نیم نگاهی نیز به این اخبار نداشتند.افزون بر این در چند ماه اخیر مشاهده میشود كه بازار سرمایه هیچ حامی متعهدی ندارد و لذا بورس همچنان بیثبات به حركت خود ادامه میدهد.از سوی دیگر بازار این روزها در كمبود نقدینگی به سر میبرد ودر واقع ابهامات سیاسی و اقتصادی فراوان موجود در حال حاضر موجب سردرگمی سرمایهگذاران، احتیاط بیشتر و در نهایت جمعآوری نقدینگی آنها از بازارها شده است.
به گفته وی برخی كارشناسان نیز عامل دیگر این افت را رفتار غیرمنطقی سهامداران عمده و حقوقیهای بزرگ در بازار میدانند كه در چند ماه اخیر بیشترین حجم عرضه را به جای حمایت از سهام شركتهای زیرمجموعه داشتهاند و در واقع ادامه این رفتار از جانب حقوقیهای بزرگ به هر دلیلی كه انجام میشود در بلندمدت به اعتماد بازار ضربه میزند و لذا باید متولیان بازار بهیك اقدام عملی و محسوسی در این خصوص بیندیشند و از ادامه عرضههای بیمحابا از جانب حقوقیها بكاهند.
حسینی افزود: اما با این حال در سومین روز نمایشگاه بورس، بازار سرمایه روند منفی روزهای اخیر خود را ادامه داد؛ لیدرها و سهامهای شاخص بازار با روند نزولی و كاهش قیمت روبهرو شدند. گروه پالایشی پس از رشد هفته گذشته، بار دیگر اصلاح قیمتی را شاهد بود. ابهام در این گروه همچنان وجود دارد و شركتهای پالایشی هنوز صورت مالی سال 1392 خود را ارائه نكردهاند و نماد پالایشگاههای تهران و اصفهان با وجود برگزاری مجمع و تصویب افزایش سرمایه همچنان بستهاند. گروه خودرویی همچنان تحت تاثیر اخبار افزایش نرخ و تكذیب آن است. با وجودی كه شایعات متعددی روز گذشته گروه خودرویی را مثبت كرده بود با این حال صف خرید عرضه شد، اما بازار امروز تحت تاثیر تكذیبیههای منتشر شده از سوی شورای رقابت، منفی بود. در این خصوص معاون ناشران بورس تهران اظهار کرد كه خودروییها فعلا متوقف نمیشوند؛ امیرحمزه مالمیر در حاشیه برگزاری نمایشگاه بینالمللی بورس، بانك و بیمه در پاسخ به این سوال كه چرا نمادهای خودرویی همانند نمادهای پتروشیمی به دلیل امكان تعدیلهای با اهمیت متوقف نمیشوند، اظهار کرد: شركت پتروشیمی طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی باید نرخ بیشتری بابت خوراكشان دریافت میكردند.
وی ادامه داد: اخبار حول محور شركتهای پتروشیمی در مجلس به تصویب رسیده بود، اما در خصوص قیمت خودرو اظهارنظرهای فراوانی میشود و نرخهای متفاوتی تاكنون اعلام شده است اما هیچ كدام قطعی نشده است.
معاون ناشران بورس تهران در پاسخ به این سوال كه آیا این نمادها در صورت تصویب شورای رقابت متوقف خواهند شد یا خیر، گفت: در صورتی كه تا 20 درصد در سود این شركتها اثرگذاری داشته باشد، این نمادها برای اعلام تاثیر دقیق آن متوقف خواهند شد.
حسینی، همچنین با اشاره به جزئیات روند معاملات دیروز اظهار كرد: در معاملات دیروز مخابرات و همراه نیز پس از رشد هفته گذشته، اصلاح قیمت را تجربه كردند، رسیدن به نقطه مقاومت تكنیكی از دلایل برگشت قیمت سهام بود. این گروه در انتظار افزایش تعرفه و صدور مجوز نسل سوم به دو اپراتور دیگر از جمله همراه اول است.
وی ادامه داد: گروه پتروشیمی نیز در روند منفی بازار، كاهش قیمت را تجربه كرد؛ هلدینگ خلیج فارس با توجه به حجم مبنای بالا، كاهش اندكی را تجربه كرد. عمده پتروشیمیهای دیگر بازار معاملات كم حجم و نزولی را تجربه كردند.
پاكشو پس از حدود 75 روز پس از عرضه اولیه، در 50 تومانی قیمت عرضه اولیه قرار دارد.
حسینی در ادامه گفت: گروه بانكی برخلاف اولین روز نمایشگاه، روند منفی به خود گرفت و به جز صف خرید در یكی از نمادها، در سایر نمادها منفی و حتی صف فروش را تجربه كرد. بانك صادرات نیز به محدوده 900 ریال رسید.خروج انرژی سپهر از پروژههای پتروشیمی پتانسیلهای رشد سودآوری و ارزش داراییهای بانك صادرات را تحت تاثیر قرار داده است.
این كارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بلوك یك درصد عرضه شده توسط خصوصیسازی، خریداری نداشت. این بلوك با توجه به شرایط نقد و اقساط، بهای تمام شده بسیار پایینی دارا بود، با این حال حدود 490 میلیون سهم آن به صورت بلوكی در بازار معامله شد.
وی گفت: فولاد ارفع نیز پس از برگزاری مجمع و عدم تقسیم سود به دلیل زیان دهی، با وجود دامنه نوسان 50درصد، با كاهش 4درصد قیمت بازگشایی شد. حسینی درخصوص تسهیلات مسكن نیز اظهار کرد: تسهیلات مسكن سبز پوش بودهاند و تلاشهای متعدد سازمان بورس و فرابورس برای كنترل قیمت این ابزار تامین مالی وام خرید مسكن، هنوز بی نتیجه مانده است و ظاهرا شورای عالی بورس نیز قصد ورود به موضوع و كنترل قیمت تسهیلات را دارد. وی در ادامه گفت: گروه غذایی، دارویی و سیمانی نیز روند نزولی ادامه داری را تجربه میكنند. دولت با هرگونه افزایش قیمت پس از اجرای مرحله دوم هدفمندی مخالف است و انتظار میرود تا پایان ماه رمضان اجازه افزایش قیمت داده نشود. سیمان نیز با موجودی بالای كارخانجات در محدوده 15 میلیون تن روبهرو است. حسینی در ادامه افزود: اما در حاشیه این موضوع، شایعاتی در خصوص افزایش دامنه نوسان برخی محصولات پتروشیمی در بورس كالا شنیده میشود كه میتواند منجر به كاهش قیمت بورس كالا و بازار آزاد شود. از سوی دیگر، قیمت فلزات در بورس كالا روند خنثی و ضعیفی را دنبال میكند. نماد گروه فولادی و سنگآهنی نیز تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته است.
وی معتقد است: با توجه به رسیدن به اواخر فصل مجامع برخی شركتها، تعداد نمادهای متوقف افزایش داشته و توجه سرمایهگذاران به مجامع شركتها معطوف شده است و همزمانی برگزاری نمایشگاه بورس در روزهای كاری این هفته، كانون توجه بسیاری از فعالان و مدیران بازار سرمایه را به سوی نمایشگاه تمركز ساخته است. حسینی ادامه داد: این در حالی است كه انتظار برخی از سرمایهگذاران روند مثبت بازار در روزهای نمایشگاه بوده كه محقق نشده و این امر حجم معاملات را تحت تاثیر قرارداده است و حجم معاملات بازار همچنان ضعیف و زیر 100 میلیارد تومان بوده است. دیروز بانك صادرات با دادوستد حدود 500 میلیون سهم، بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد و بهاین ترتیب حجم كل معاملات به استثنای مبادلات وبصادر به 280 میلیون سهم رسید.
اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد
ویدیو مرتبط :
سایه رکود شاخص های بورس را همچنان قرمز نگه داشته
خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :
نگاهی به فیلم «آسمان زرد کمعمق»
اخبار فرهنگی - نگاهی به فیلم «آسمان زرد کمعمق»
«آسمان زرد کمعمق» آخرین فیلم «بهرام توکلی» است كه مهمترین فیلم این كارگردان نیز محسوب میشود. در حقیقت، توصیف «آسمان ...» به مثابه فیلمیسوبژکتیو، که در ذهن شخصیت راوی (مهران) اتفاق میافتد، از جهتی مهم است که چنین وصفی، کلیدی در دست مخاطب قرار میدهد تا وقایع، زمانهای نامنظم و غیر خطی فیلم را کنار هم بچیند. ساختار روایت بر پنج مقطع زمانی استوار است که مهران آنها را بازگو میکند:
1- زمان اول، رویا-خیال: این مقطع زمانی را میتوان زمان حال نامید یا خلأ زمانی رویاگونهای که یک سال و هفت ماه بعد از شروع داستان در حال اتفاق افتادن است. طول این مقطع زمانی به اندازه طول فیلم است. این مقطع زمانی مهمترین قسمت فیلم تلقی میشود و مشخصا فیلمساز با اغراق در رنگها و بیمکانی و خلا زمانی، آشکارا بر رویا بودن این قسمت اصرار دارد.
2- زمان دوم: زمان بردن تخت به خانه است. دراین مقطع چهار شخصیت، روانپزشک غزل، حمید (همکار مهران)، سارا (همسر حمید) و خانه معرفی میشوند. مهمترین آنها خانه است. خانه شخصیتی است در حال مرگ؛ مانند صاحبش. تا چند وقت دیگر هم (چهار ماه بعد) به طور کامل میمیرد. تنها نقطه زندهاش، گلخانه است. خانه سرآغاز تغییرات به حساب میآید و در روایت هر دو، هم مهران و هم غزل، موجودی جاندار و عجیب.
3- زمان سوم: دو ماه بعد از روز آوردن تخت است که به علت مشکلات مالی، مهران و غزل مجبور میشوند به آنجا اسبابکشی کنند.
4- زمان چهارم: چهار ماه بعد از روز آوردن تخت است. در این زمان، غزل در خانه تنهاست. مهران به دلیل پاره کردن قرنیه چشم یکی از مشتریان بنگاه، در زندان به سر میبرد.
5- زمان پنجم: زمان تخلیه کردن خانه است؛ زمان مرگ خانه و اضمحلال زندگی.
ساختار ذهن [مهران] در یادآوری گذشته، رخدادی است؛ یعنی ذهن مهران رخدادهایی را در پنج مقطع زمانی، بیهیچ ترتیب و نظمیبه یاد میآورد. فیلم یک مکان دارد و آن هم خانه است. فضای خانه و جنس تصاویر فیلم در مقاطع زمانی دو تا پنج، ضد رمانتیک، سرد، بیمارستانی، یخزده و منجمد به نظر میرسد.
میزانسن و حرکتهای افقی و آرام دوربین سبکی پیوسته سرد و دلگیر ارائه میدهد. فیلم، داستان زندگی غزل و مهران را روایت میكند. مهران كه سابقا عکاسی میکرده، الان در بنگاه املاک کار میکند. غزل، معلم رقص مهد کودک است، روانپزشک دارد و رانندگی میکند و هنگام رانندگی او، همه خانوادهاش در تصادف کشته میشوند.
پلات اصلی فیلم مرور و یادآوری رخدادهای زمانی گذشته است که با اولین جمله مهران آغازمیشود: «دارم غزل را از دست میدهم.» فیلم با توسعه همین پلات سعی دارد نشان دهد مهران چگونه به این وضعیت کنونی رسیده و دلایل فاصله بین این دو چیست. مقصرجویی شخصیت مهران در پلات اصلی نهفته است.
مهران در سیر گذشته همواره به دنبال مقصر و تبرئه خود است. داستان از زمانی آغاز میشود که مهران از غزل میخواهد به محل عکاسی او برود؛ درخواستی که تصادف و مرگ خانواده غزل را به همراه دارد. مهران همواره میخواهد خود را از تصادف خانواده و بار روانی حاصل از ترومای تصادف تبرئه کند. مهران به دنبال تبرئه خود، مقصر را هم انتخاب میکند. در مورد غزل، مقصر روانپزشک؛ در مورد تصادف خانواده، مقصر غزل؛ در مورد تصادف موتورسوار، مقصر غزل؛ و در نهایت در مورد وضعیت خود، مقصر غزل است.
لحظاتی در فیلم است که مخاطب به راحتی میتواند با فرضی معکوس که مهران دچار توهم است، دنیای خیالی مهران را از واقعیت سوا کند. اولین جایی که مهران مقصرجو معرفی میشود، صحنهای است در زمان دوم؛ در شب عروسی حمید و سارا. حمید با ماشین مهران در سانحه رانندگی، موتورسواری را میکشد.
مهران اولین واکنش مقصرجویانهاش را نشان میدهد و به غزل میگوید: «اگر اصرار تو نبود، من ماشین رو به حمید نمیدادم. همه رانندههای آژانس میدونن که حمید آدم خوبی نیس.» در زمان پنجم، در گلخانه، از غزل بابت همین مورد عذرخواهی میکند و میگوید: «هر کس دیگری غیر از حمید هم بود، ماشین رو بهش میدادم.»
از موارد دیگر در زمان پنجم، مهران غزل را مؤاخذه میکند که چرا در روز قبل از تصادف خانوادهاش (یعنی یک سال و هفت ماه پیش) در مهد کودک و اجرای نمایشی موسیقی فیلم آوای موسیقی، به جای رقص، از حرکات آفتاب بالانس استفاده کرد که در آن دستِ برادرش آسیب ببیند و در نتیجه فردایش نتواند رانندگی کند و چرا غزل، تلفنی به مهران خبر نداد و خودش رانندگی کرد.
بحرانهای مهران زمانی حادتر میشود که به نقش روانپزشک اشاره میکند: «یک زن دیوانه که ذهن غزل رو از فکرهای احمقانه پر میکنه.» و تصور اینکه روانپزشک خطرناکترین ایده دنیا، یعنی «نابودی در اوج زیبایی» را در ذهن غزل انداخته است.
همه اینها او را در نتیجهگیریاش قرصتر میکند؛ تا جایی که در انتهای فیلم با شنیدن شرح توصیفات تلفنی غزل نزد روانپزشک، نتیجه نهایی را میگیرد؛ غزل عامدانه فرمان ماشین را چرخانده و تصادف کرده است تا به ایدهاش، «نابودی در اوج زیبایی» عمل کند. هر چند که در دنیای مهران، غزل خودش قربانی است.
توکلی در فیلمنامه با تکرار و تأکید بر نقاط کلیدی، این فرض را تقویت میکند که آنچه میبینیم توهمات و تخیلات مهران است و نه واقعیت. شخصیت روانپزشک میتواند خیالی باشد. تنها جایی که امکان وجود روانپزشک قوت میگیرد اشارهای است که مهران به نوار ضبط شده غزل میکند.
در مقابل، زمانی وجود دارد که دوربین به آرامیاز نمای بیرون خانه و فضای یخزده آن تصویر میگیرد و غزل با صدایی تغییر یافته و گویی از پشت تلفن، بیآنکه کسی را مخاطب قرار دهد، بر تصاویر منجمد شده بیرون خانه به توصیف زمان تصادف میپردازد. فیلمساز در زمان چهارم هم به توصیف جزئیات افراد خانواده غزل در زمان تصادف میپردازد؛ از زبان او و برای سارا.
همینطور صحنهای که در زمان دوم، غزل در وان حمام نشسته و با موبایلش شمارهای را میگیرد؛ اما هیچ دیالوگی رد و بدل نمیشود. مهران شک میکند و بعد در زمان سوم از غزل میپرسد که آیا در وان به روانپزشکش زنگ زده؟ همینطور پلانهایی وجود دارد که دلالت بر سعی عامدانه غزل در دامن زدن به توهمات مهران دارند. در زمان دوم در راهپله، زل به مهران میگوید: «بچهها قبول میکنن که من مادرشون باشم؟» مهران بهتزده پاسخ میدهد: «بچهها»، غزل با حالت صورتش به او میفهماند دارد شوخی میکند.
یا صحنهای در اولین پلان گلخانه وجود دارد که غزل از مهران میخواهد گلدانی را به بالای تخت ببرد؛ در زمان پنجم، در گلخانه، غزل این درخواست را تکرار میکند: «یه گلدون میذاری بالای تخت.» مهران متوقف میشود، غزل فوری میگوید: «شوخی کردم. میدونم قبلا هم گفتم.» یا صحنهای دیگر در زمان پنجم، هنگامیکه مهران از غزل میخواهد که مثل قبل زندگی کنند، غزل میگوید: «من مثه قبلم دارم زندگی میکنم.» یا صحنهای که متوجه گلگیر خونی میشود و به مهران نمیگوید و مؤکدا اصرار دارد که مهران او را هنگام شستن دستمال خونی دیده است.
توکلی با گنجاندن لحظات مذکور و فرمیمنقطع و متناسب ذهن، ابهامیرا درلایههای عمیقتر فیلم مستتر کرده که در انتها با قاطعیت میتوان ذهنیت مهران و برساخته واقعیت خیالی را تشخیص داد؛ اما فرض گناهکار یا خودآزار و دگرآزار بودن غزل را نه میشود پذیرفت و نه رد کرد. در این میان، صداقت فیلمساز از تصویری که از زن در ذهن دارد با بازی درخشان ترانه علیدوستی کامل میشود. ترانه علیدوستی چنان هویتی به نقش غزل بخشیده که گویی هیچکدام آنها بییکدیگر قابل تصور نیستند. چنین ادغامیمنتج به لحظاتی ناب از زن مدرن ایرانی شده است.
یکی از معدود موارد اختلال پلات اصلی، پلانی است که در زمان چهارم وجود دارد که حمید را در حال خوردن آبمیوه در سوپرمارکت نشان میدهد. لزومیبه نشان دادن حمید در ادامه فیلم نبود و فقدان این صحنه میتوانست پتانسیل بیشتری برای خیال به همراه داشته باشد که وجودش آن را محدودتر میکند.
بهرام توکلی بعد از مدتها، لذت با فیلم ماندن بعد از تماشا را برای مشتاقان سینمای ایران زنده کرد و با ترسیم متعالی تجربههای پیشینی خیالش، سیمای جدیدی از سینمای سوبژکتیو مدرن ایرانی معرفی کرد؛ سینمایی که اصل بر مشارکت ذهن مخاطب است.
اخبار فرهنگی - روزنامه قانون