اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

روند کاهشی بهای جهانی طلا در هفته گذشته



قیمت سکه, بازار طلا

روند کاهشی بهای جهانی طلا در هفته گذشته

طلا در بازارهای جهانی بر خلاف پیش‌بینی‌ها و نظرسنجی‌ها در هفته گذشته مسیر کاهشی به خود گرفت. با کاهش برخی نگرانی‌ها در خصوص بحران بودجه در آمریکا، بهای طلا نیز در مسیر کاهشی قرار گرفت و البته تا زمان به توافق رسیدن کامل دولت این کشور با نمایندگان کنگره هم چنان نوسان قیمت برای آن وجود دارد.

دیروز بهای طلا در بازارهای جهانی در پایان معاملات هفتگی در سطح 1273 دلار متوقف شد. البته نسبت به قیمت روز جمعه 8 دلار بالاتر ایستاد؛ اما در این سطح نسبت به بهای بسته شده شنبه قبل تقریبا 3 درصد افت نشان می‌دهد.


معاملات طلا در جهان این هفته با برخی اتفاقات مهم مواجه بود که علاوه بر مساله اخیر بحران بودجه آمریکا، نشست غروب چهارشنبه کمیته بازار باز فدرال رزرو را نیز برای بررسی شرایط افت محرک‌های اقتصادی در مقابل داشت.

 

این نشست البته بدون در برداشتن نتیجه قابل اعتنا و تاثیرگذاری عمده، از سر گذرانده شد، اما روز پنج‌شنبه خبری از نشست 90 دقیقه‌ای بین لیدر دموکرات‌ها و اوباما برای یک توافق موقت بر سر بودجه منتشر شد که بهای طلا را با کاهش زیادی مواجه کرد. روز گذشته اما بهای طلا قدری بالاتر رفت و در سطح 1273 دلار بسته شد.


در این روزها البته خبرهایی از بهای سایر کالاهای پایه از جمله نفت منتشر می‌شود که بر قیمت طلا نیز قابل تعمیم است. آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده که تولیدات نفت آمریکای شمالی افزایش خواهد یافت ودر کنار تولیدات سازمان کشورهای تولید‌کننده نفت (اوپک) زمینه را برای افت بهای نفت پایه آمریکا به وجود خواهد آورد. گفته شده این افزایش از سال 1970 به بیشترین حد خود خواهد رسید.


اما مهم‌ترین عامل نگرانی همچنان پا برجا است و تنها نشانه‌هایی از یک توافق اولیه دیده شده است. بحران بودجه در آمریکا از فردا تقریبا وارد هفته سوم می‌شود و زمینه‌های بروز اعتراض‌های مردمی را نیز فراهم کرده است. بخش‌هایی از دولت فدرال تعطیل شده و ضرب الاجل تا 17 اکتبر (25 مهر) نیز به عنوان زمان اعلام ورشکستگی اقتصادی نیز کم کم از راه می‌رسد.

 

در تازه‌ترین اتفاق مثبت برای جلوگیری از این رویداد، جان بونر نماینده مخالفان دولت بر سر بودجه و باراک اوباما دیداری در روز پنج‌شنبه انجام دادند تا با به تعویق انداختن زمان ضرب الاجل قبلی تا 22 نوامبر، زمان برای افزایش سقف بدهی‌ها به طور موقت فراهم شود. سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد در صورتی که جمهوری‌خواهان لایحه افزایش کوتاه مدت سقف بدهی را تصویب کنند، رییس‌جمهور آمریکا آن را به امضا درخواهد آورد.


مجموعه تحولات و اتفاقات در آمریکا سمت و سوی بهای طلا در جهان را در هفته گذشته تحت سیطره خود داشته است. ازاین رو بازارهای طلا در جهان اتفاقات سیاسی و اقتصادی این کشور را مرتبا زیر نظر دارند.


در واقع، در حال حاضر تنها عامل تاثیرگذار برای طلا تعیین تکلیف این رویداد کم نظیر است. از این رو نظر سنجی‌های این هفته دو مرکز نظر سنجی اصلی در این زمینه نیز تقریبا با توجه به گمانه‌زنی‌های مثبت برای پایان یافتن این چالش، انتظار کاهش قیمت در هفته آینده را مطرح کرده‌اند.


نتایج یک نظرسنجی در مورد طلا
در تازه‌ترین نظرسنجی این هفته «کیتکو» نزدیک به 70 درصد، بهای طلا را از فردا کاهشی ارزیابی کرده‌اند. در این میان 15 درصد به افزایش قیمت و 15 درصد دیگر نیز به ثابت ماندن بهای آن نظر داده‌اند. دلالان شمش طلا، بانک‌های سرمایه‌گذاری، مدیران پولی، معامله‌گران آتی و تحلیلگران نمودارهای فنی افراد شرکت‌کننده در این نظرسنجی‌ها هستند.

 

در این هفته از مجموع 26 شرکت‌کننده 18 نفر به کاهش قیمت رای داده‌اند. 4 نفر به افزایش و 4 نفر نیز به ثبات بهای طلا رای داده‌اند. از این رو انتظار می‌رود که قیمت جهانی طلا طی روزهای آینده با کاهش بیشتری روبه‌رو بشود. این در حالی است که البته با توجه به پیچیدگی اوضاع سیاسی و اقتصادی در جهان، ممکن است موارد دیگری نیز در روزهای پیش رو به عنوان عوامل ثانویه بر افت و خیز قیمت طلا موثر واقع شوند.


این در حالی است که نظرسنجی هفته قبل کیتکو افزایش قیمت را نشان می‌داد. افزایش امیدواری‌ها نسبت به توافق کنگره و دولت آمریکا بر سر بودجه و سقف بدهی‌ها تاثیر زیادی بر افزایش ارزش دلار و کاهش قیمت طلا داشته است.


پیش‌بینی برای کاهش بیشتر قیمت طلا
همچنین تازه‌ترین نظرسنجی بلومبرگ از کارشناسان ارشد اقتصادی نشان می‌دهد که قیمت جهانی طلا طی هفته آینده با کاهش چشمگیری روبه‌رو خواهد شد. به گزارش سایت طلا به نقل از بلومبرگ، کارشناسان اقتصادی بر این باورند که کنگره و دولت آمریکا به توافق نهایی بر سر بودجه و سقف بدهی‌ها دست خواهند یافت و تقاضای طلای آسیا نیز به شدت کاهش خواهد یافت.

 

بر اساس این گزارش از 27 کارشناس اقتصادی که در نظرسنجی بلومبرگ شرکت کرده‌اند، 15 نفر اعلام کردند که قیمت طلا در روزهای آینده با کاهش بیشتری روبه‌رو خواهد شد. 8 نفر نیز به افزایش قیمت طلا در هفته آینده رای دادند و 4 نفر نیز اعلام کردند که قیمت طلا در این مدت تغییر چندانی نخواهد کرد. تلاش‌های دولت اوباما و نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره برای حل و فصل بحران بدهی و سقف بودجه آغاز شده است. کنگره تا 17 اکتبر فرصت دارد تا سقف بدهی‌های 16700 میلیارد دلاری دولت را افزایش دهد.


قیمت جهانی طلا از ابتدای امسال تاکنون بیش از 23 درصد کاهش داشته است. علت اصلی این مساله نگرانی سرمایه‌گذاران نسبت به متوقف شدن محرک پولی فدرال رزرو آمریکا بوده است.


در بازار داخلی
روز گذشته اما در بازارداخلی تاثیر افت بهای جهانی طلا بر بازار داخلی به صورت کاهش 15 هزار تومانی بهای سکه نشان داده شد. دیروز تا ظهر نرخ هر سکه طرح جدید در بازار داخلی به 950 هزار تومان در تابلوها کاهش یافت. در ساعات بعد از ظهر البته این رقم به 945 هزار تومان هم رسید که نسبت به روز پنج‌شنبه تقریبا 15 هزار تومان کاهش ثبت کرد. بهای سایر سکه‌ها نیز با کاهش مواجه بود. بهای هر گرم طلای 18عیار نیز در بازار داخلی با بیش از 2300 تومان کاهش روبه‌رو بود.


در بازار ارز اما بهای دلار تقریبا در محدوده 3040 تومان باقی ماند. بهای سایر ارزها نیز به طور کلی بدون تغییر زیادی تعیین شد. بازار داخلی به گفته سکه فروشان و صرافان همچنان با کاهش مشتری عمده روبه‌رو است و تنها برخی تقاضا‌های خرد متوجه بازار ارز است. تا پایان این هفته زمان زیادی برای دریافت سیگنال‌های واقعی از اراده دیپلماتیک کشور وجود ندارد و البته فعالان بازار ترجیح می‌دهد که منتظر نتایج مثبت احتمالی نشست‌های هسته‌ای بمانند.

قیمت سکه, بازار طلا

دنیای اقتصاد


ویدیو مرتبط :
بهای جهانی نفت در هفتۀ گذشته میلادی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بیشترین كاهش بهای طلا در بازارهای جهانی طی یك هفته گذشته



 

 

بیشترین كاهش بهای طلا در بازارهای جهانی طی یك هفته گذشته

 

بهای معاملات طلا به دنبال صعود ارزش دلار كه تقاضا برای این فلز گرانبها را به عنوان سرمایه جایگزین كاهش داد، شاهد بیشترین كاهش در یك هفته گذشته بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) به نقل از بلومبرگ، ارز آمریكا به دنبال مداخله ارزی ژاپن برای جلوگیری از صعود ارزش ین، بیشترین افزایش را در بیش از یك ماه گذشته در برابر سبدی از شش ارز داشت. بهای طلا هفته گذشته ۶.۸ درصد جهش یافت كه بیشترین افزایش از ژانویه ۲۰۰۹ بود و به صعود ۶.۳ درصدی قیمت طلا در ماه اكتبر كمك كرد.

بهای معاملات طلا برای تحویل در ماه دسامبر در بازار كامكس نیویورك، ۱.۳ درصد كاهش یافت و به هزار و ۷۲۵ دلار و ۲۰ سنت در هر اونس رسید كه بزرگ ترین كاهش بهای معاملات حجم بالای طلا از بیستم اكتبر محسوب می شود.

معاملات نقره برای تحویل در ماه دسامبر در بازار كامكس نیویورك، با ۲.۶ درصد كاهش به ۳۴.۳۵۴ دلار در هر اونس رسید. قیمت این فلز در ماه اكتبر ۱۴ درصد صعود و در ماه سپتامبر ۲۸ درصد سقوط كرده بود.

معاملات پلاتین برای تحویل در ماه ژانویه در بازار بورس كالای نیویورك، با ۲.۷ درصد كاهش، به هزار و ۶۰۷ دلار و ۶۰ سنت در هر اونس رسید. این فلز ۵.۵ درصد در اكتبر صعود كرده بود.

معاملات پالادیم برای تحویل در ماه دسامبر، ۲.۶ درصد كاهش یافته و به ۶۵۱ دلار و ۱۵ سنت در هر اونس رسید. این فلز ۶ درصد در اكتبر صعود بها داشت.... /  خبرگزارى ایسنا