اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

روند صعودی قیمت خودرو در بازاری راکد!



خرید و فروش خودرو,بازار خودرو


روند صعودی قیمت خودرو در بازاری راکد!

افزایش تدریجی قیمت‌ها در بازار خودرو در حالی همچنان ادامه دارد که فعالان بازار از رکود خرید و فروش در بازار خبر می‌دهند.

با توجه به گفته‌های فعالان بازار به نظر می‌رسد تنها چیزی که در بازار همچنان تحرک خود را حفظ کرده است، افزایش قیمت‌ها است؛ زیرا نه خرید و فروش جریانی دارد و نه کاهش قیمتی رخ می‌دهد.

این افزایش قیمت‌ها در واقع واکنش بازار به حرف‌ها و گمانه‌هایی‌است که مطرح می‌شوند. می‌توان گفت حساسیت بازار خودرو به حرف‌ها و گمانه‌ها از آخرین ماه‌های سال گذشته آغاز شد؛ یعنی زمانی که صحبت از آزادسازی قیمت‌ها به میان آمد. از همان زمان قیمت خودرو در برابر هر حرف یا گمانه‌ای سیر صعودی در پیش می‌گرفت حتی افزایش نرخ ارز نیز در افزایش قیمت‌ها بی‌تاثیر نبود.

 این حساسیت بازار خودرو تا کنون نیز ادامه پیدا کرده است تا آنجا كه صحبت‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت از عملی نبودن کاهش قیمت‌ها بیش از قیمت‌های فعلی، بار دیگر بازار را با شوک قیمتی همراه کرد. اینگونه بود که بازار خودروهای داخلی طی دو هفته گذشته بین یک و نیم تا 3 میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرد. حالا؛ اما با وجود اعلام دولت و خودروسازان مبنی‌بر ثابت ماندن قیمت‌ها تا پایان سال، بازار خودرو شاهد افزایش قیمت قطره چکانی است.

بر همین اساس؛ هر چند به نظر می‌رسید با کاهش معاملات در ماه محرم قیمت‌ها ثابت بمانند، اما با وجود کاهش معاملات در این مدت بازار از افزایش قیمت برخی مدل‌ها در هفته گذشته خبر می‌دهد. حالا بازار خودروی کشور دچار عارضه عجیبی شده است، افزایش قیمت‌ها در کنار رکود خرید و فروش.

هرچند رکود خرید و فروش در بازار به انتظار مشتریان برای کاهش قیمت‌ها باز می‌گردد، اما با وجود مناقشاتی که بر سر تعیین قیمت خودرو میان وزارتخانه و شورای رقابت وجود دارد، به نظر می‌رسد تا روشن شدن سرنوشت قیمت خودرو همچنان راه زیادی باقی مانده باشد.

 

هر چند به نظر می‌رسد با برنده شدن وزارت صنعت در بحث قیمت‌گذاری اگر قیمت‌ها افزایش نیابند، کاهش هم نخواهند یافت. تجربه بازار این را نشان می‌دهد که قیمت‌ها تنها طی چند روز افزایش نجومی پیدا می‌کنند؛ اما برای اندکی کاهش قیمت شاید ماه‌ها زمان لازم باشد.

اما قیمت خودروهای وارداتی به علت ثبات نرخ ارز طی هفته گذشته تغییر چندانی نداشته است. ثبات قیمت وارداتی‌ها در حالی است که نرخ ارز طی هفته‌های گذشته با اندکی کاهش همراه بوده است؛ اما بازار وارداتی‌ها تا کنون در مقابل این کاهش، واکنشی از خود نشان نداده است. به گفته فعالان بازار خرید و فروش وارداتی‌ها چندان داغ نیست و وضعیت بازار به رکود خرید و فروش نزدیک است.

افزایش قیمت‌های نیم میلیونی در بازار
با نگاهی به قیمت خودروهای داخلی می‌توان متوجه شد که این بازار بعد از رشد قیمت ناگهانی که طی هفته گذشته و در پی اظهارات وزیر به وجود آمد هنوز کوتاه نیامده و افزایش قیمت‌ها در آن همچنان ادامه دارد.

خانواده پژو 206 که حالا مدت‌ها از توقف تولید محصولات آن در ایران می‌گذرد، طی هفته گذشته با افزایش قیمت همراه بوده است. آن طور که از بازار خبر می‌رسد هر کدام از تیپ‌های 2 و 5 این خودرو با 500 هزار تومان افزایش قیمت به ترتیب به 38 و 38 میلیون و 500 هزار تومان رسیده‌اند. تیپ V9 این خودرو در حالی روی قیمت 50 میلیون تومان ثابت بوده که دیگر صندوق دار این خانواده یعنی V8 با افزایشی 500 هزار تومانی به 39 میلیون تومان رسیده است. V20 نیز به بهای خود در بازار افزوده و با رشدی 500 هزار تومانی به قیمت 37 میلیون تومان رسیده است.

اما تندر ایران خودرو در حالی روی 36 میلیون تومان باقی مانده است که مدل پارس خودرویی آن با افزایشی 500 هزار تومانی با قیمت 37 میلیون و 500 هزار تومان در بازار معامله می‌شود. تندر E1 اما کاهشی نیم میلیون تومانی داشته و هم‌اکنون 33 میلیون و 500 هزار تومان قیمت دارد.

پژو 405 در مدل بنزینی و دوگانه سوز خود بدون تغییر بوده و به ترتیب روی 27 میلیون و 800 هزار تومان و 29 میلیون تومان باقی مانده است.

پارس سال، اما 500 هزار تومان افزایش قیمت داشته و هم‌اکنون 36 میلیون تومان معامله می‌شود.

سمند ال.ایکس از هفته گذشته روی 28 میلیون تومان باقی مانده و رانا نیز ثبات خود روی قیمت 32 میلیون تومان را حفظ کرده است.

پراید روی مرز 20 میلیون
خانواده پراید نیز از افزایش قیمت‌ها بی‌نصیب نمانده است، برهمین اساس مدل پرطرفدار این خودرو؛ یعنی پراید 111 قیمت 18 میلیون و 800 هزار تومانی هفته گذشته را پشت سر گذاشت و به 19 میلیون تومان رسید. مدل 131 و 132 این خانواده نیز هر کدام با افزایشی 200 هزار تومانی به ترتیب به 17 میلیون و 700 هزار تومان و 17 میلیون و 500 هزار تومان رسیدند.

 

تیبا نیز که روزگاری قرار بود خودرویی 20 میلیون تومانی برای مشتری‌های بازار باشد هم‌اکنون در بازار 22 میلیون و 500 هزار تومان قیمت دارد که از رشد قیمت 500 هزار تومانی آن خبر می‌دهد.

مونتاژی‌های بازار؛ اما بر خلاف خودروهای داخلی با ثبات قیمت همراه بوده‌اند. ماکسیما همچنان روی 115 میلیون تومان است و تیانا نیز روی 141 میلیون تومان باقی مانده است. ویتارای اتومات 130 میلیون تومان قیمت دارد و مدل دنده‌ای آن نیز با قیمت 126 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود. مگان نیز در مدل آپشن دار خود روی 89 میلیون تومان ثابت مانده است.

/دنیای اقتصاد


ویدیو مرتبط :
23. خطوط روند مقاومت کانال قیمت و شکست روند-متوسطه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قیمت خودرو روند صعودی پیدا کرد



 اخباراقتصادی ,خبرهای  اقتصادی ,بازار  خودرو

 اسفندماه در حالی از راه رسید که پاقدمش برای بازار خودرو ایران نسبتا خوب بوده و خرید و فروش در آن، تکانی نسبی خورده است.

آن طور که فعالان بازار می‌گویند، رفت و آمد مشتریان به نمایشگاه‌های خودرو نسبت به هفته‌ها و ماه‌های قبل بیشتر شده است، هرچند هنوز با رونقی که انتظار می‌رفت، فاصله دارد. به اعتقاد نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت، با وجود افزایش نسبی خرید و فروش، بازار خودرو هنوز با آن رونقی که در سال‌های گذشته به‌خصوص اواخر دهه 80 به خود می‌دید، فاصله داشته و تب و تاب آن دوران را ندارد. به اعتقاد آنها، همچنان عواملی مانند کمبود نقدینگی و انتظار و خوش‌بینی مشتریان به آینده بازار خودرو، موانع اصلی خروج کامل بازار از رکود به شمار می‌روند. در واقع، با توجه به این عوامل، هنوز بسیاری از مشتریان به بازار برنگشته و به همین دلیل است که ابرهای رکود همچنان بر سر بازار به چشم می‌آیند.

با این حال، به‌نظر می‌رسد نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت و خودروسازان به همین رونق اندک نیز تا حدی راضی‌اند و همین که بخشی از مشتریان روی به خرید خودرو آورده‌اند، آنها را نسبتا راضی کرده است. به اعتقاد کارشناسان، ریشه این ماجرا (رونق اندک بازار خودرو) را باید در تسهیلات در نظر گرفته شده از سوی خودروسازان دنبال کرد. به گفته آنها، شرایط فروش جدید خودروسازان، دارای جذابیت‌هایی از جمله سود مشارکت بالا و حذف بهره است و از همین رو بخشی از مشتریان تحریم را شکسته و رو به خرید خودرو آورده‌اند. در واقع این دسته از مشتریان با توجه به اینکه امکان خرید خودرو با ودیعه کم و اقساط بلندمدت و بدون بهره را پیدا کرده‌اند، فرصت را برای خرید خودرو مغتنم شمرده و روانه بازار شده‌اند.

افزایش قیمت‌های آخر سالی
به بازار برویم و ببینیم در اولین هفته اسفندماه چه بر آن گذشته است. به گفته فعالان بازار، در حال حاضر پژو 206 تیپ 5 با قیمتی برابر با 37 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از افزایش قیمت 500 هزار تومانی خودروی موردنظر در هفته‌جاری حکایت می‌کند. از سوی دیگر پژو 206 صندوقدار در مدل V8 که آن هم با افزایش قیمت نیم میلیونی مواجه شده، در حال حاضر 37 میلیون و 500 هزار تومان قیمت دارد. از سوی دیگر اما پژو 405 که این هفته تغییر قیمت را تجربه کرده، هم‌اکنون 30 میلیون تومان به فروش می‌رسد که این موضوع از افزایش 200 هزار تومانی قیمت آن حکایت دارد.

 

سمند نیز که این هفته 200 هزار تومان گران شده، در حال حاضر خودرویی 30 میلیون تومانی به شمار می‌رود. سمند اگرچه معمولا با تغییرات قیمتی چندانی مواجه نمی شود، با این حال در این هفته‌های پایانی سال در دام گرانی افتاده است. فعالان بازار اما در مورد پژوپارس نیز تاکید می‌کنند که این خودرو با توجه به افزایش 100 هزار تومانی اش، در حال حاضر 36 میلیون و 700 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. اما از بازار رانا نیز خبر می‌رسد، این خودرو هم از افزایش قیمت‌های آخر سالی در امان نبوده و قیمتش بالا رفته است. به گفته فعالان بازار رانا در حال حاضر با قیمت 33 میلیون تومان به فروش می‌رسد و این نشان می‌دهد رانا 300 هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است. فعالان بازار اما در مورد دنا نیز عنوان می‌کنند که این خودرو با افزایش قیمتی 800 هزار تومانی روبرو شده است. با این حساب در حال حاضر برای خرید دنا باید 44 میلیون و 800 هزار تومان هزینه کرد و این در شرایطی است که قیمت خودرو موردنظر تا همین یک ماه پیش زیر قیمت کارخانه (یعنی کمتر از 42 میلیون و 500 هزار تومان) بود.

از دنا که بگذریم، این هفته تغییری در قیمت تیبا رخ نداد، چه آنکه به گفته نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت، تیبا در مدل صندوقدار خود هم‌اکنون 23 میلیون و 900 هزار تومان قیمت دارد. تیبا چند هفته‌ای می‌شود که در این قیمت ثابت مانده و تغییر خاصی را تجربه نکرده است. همچنین برای خرید پراید در مدل 131 نیز باید 19 میلیون و 900 هزار تومان هزینه کرد. برای خرید مدل 111 پراید نیز باید 20 میلیون و 300 هزار تومان هزینه کرد که این موضوع از تثبیت قیمت خودرو موردنظر حکایت دارد. از سوی دیگر پراید در مدل 132 با قیمتی معادل 20 میلیون و 200 هزار تومان خرید و فروش می‌شود و با این حساب، خودرو موردنظر تغییر قیمت خاصی را به خود ندیده است. اما از بازار سراتوهای مونتاژی سایپا نیز خبر می‌رسد که این خودروها تغییر قیمت خاصی را طی هفته جاری تجربه نکرده‌اند. بر این اساس، سراتوی اتومات با قیمت برابر با 90 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می‌شود و برای مدل دنده‌ای آن نیز باید 75 میلیون و 600 هزار تومان دست به جیب شد.

سری هم اما به خانواده تندر-90 بزنیم که اعضای آن طی این هفته با تغییراتی در قیمت مواجه شدند. به گفته فعالان بازار قیمت تندر-90 در مدل پارس خودرویی و E2 آن افزایش یافته و این محصول در حال حاضر قیمتی برابر با 38 میلیون و 800 هزار تومان دارد. همچنین پارس تندر نیز که 300 هزار تومان افزایش قیمت را طی هفته جاری به خود دیده و در حال حاضر 39 میلیون تومان به فروش می‌رسد. این خودرو به لحاظ کیفی و فنی تفاوت خاصی با دیگر مدل‌های معمولی تندر-90 ندارد و تنها ظاهر آن در بخش مربوط به صندوقش تغییر کرده است. اما از بازار تندر-90 مدل اتومات خبر می‌رسد که این خودرو افزایش قیمت داشته و با این حساب، تندر اتومات در حال حاضر با قیمتی معادل 49 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. این قیمت نشان می‌دهد تندر اتومات نزدیک به یک میلیون و 500 هزار تومان در این هفته‌های پایانی سال افزایش قیمت را تجربه کرده است.


 اخباراقتصای -  دنیای اقتصادی