اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

روسیه حملات هوایی خود را در سوریه به حالت تعلیق درآورد



اخبار بین الملل,خبرهای بین الملل,سوریه

وزارت دفاع روسیه در کنفرانسی خبری به تشریح جریان آتش بس در سوریه پرداخت و اعلام کرد که تمرکز در مرحله کنونی برای رساندن کمک‌های انسانی است و همچنین جنگنده‌های روسی حملات خود به مناطق مورد توافق در سوریه را طبق توافق‌های انجام شده، برای یک روز به حالت تعلیق درآوردند.

 وزارت دفاع روسیه امروز (شنبه) در کنفرانسی خبری اعلام کرد، در دوره کنونی تمرکز ما روی رساندن کمک‌های انسانی به ویژه به مناطق مسکونی است و ما کاملا آماده این امر هستیم حدود 29 پرواز برای انداختن کمک‌ها با چتر صورت گرفته است و چندین تن کمک تحویل داده شده است.

مقام مسئول در وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: ما داعش و النصره را در این دوره آرام و راحت نمی‌گذاریم و از پهپادها برای ضربه زدن به این تروریست‌ها و دیگر گروه‌های تروریستی استفاده می‌کنیم و این کار را براساس نتایج آتش بس در سوریه انجام می‌دهیم.

در همین حال «سرگئی رادسکوی» رئیس ستاد عملیات اصلی فرماندهی ارتش روسیه از طریق ویدئو کنفرانس در این کنفرانس خبری وزارت دفاع روسیه مشارکت کرده و عنوان داشت: مرکز هماهنگی میان طرف‌های درگیر در پایگاه حمیمیم ایجاد شده است و ماموریت آن امضای توافق آتش بس با گروه‌ها و اجرای آن و نظارت بر روند اجرای آتش بس است و همکاری مستحکمی با هیات‌های سوری که آتش بس را اجرا می‌کنند، وجود دارد.

وی افزود: در 43 منطقه مسکونی آتش بس اجرا و در مناطقی در حمص نیز توافقی با رهبران گروه‌های مسلح انجام شده است. ما تمام تدابیر لازم را برای موفقیت آمیز بودن آتش بس اتخاذ کرده‌ایم. در منطقه داریا در حومه دمشق نیز در شب گذشته توافق آتش بس با سه گروه مسلح امضا شد. توافق‌هایی نیز در منطقه سویدا صورت گرفته است. ما همچنین شماره تلفنی را به این منظور گذاشته‌ و ما کمک‌هایی را دریافت کرده‌ایم. ما 42 درخواست کمک را دریافت کردیم. ما 53 درخواست نیز برای عفو گروه‌ها داشته‌ایم و ما به سرعت به این تماس‌ها پاسخ می‌دهیم. 48 پیام دیگر را دریافت کردیم که همچنان در حال بررسی آنها هستیم. حدود 40 درخواست نیز از هیات‌های سوری دریافت شده است و ما با 70 پهپاد ناظر بر آتش بس خواهیم بود و همچنین اطلاعاتی از مرکز حمیمیم و تماس‌های تلفنی داشته‌ایم.

وی افزود: افسران مرکز 49 تماس با رهبران گروه‌های مسلح داشته و در حال حاضر نیز اقدامات برای امضای توافق برای آتش بس انجام می‌شود در حال حاضر کمک‌های انسانی به مناطقی که توافق آتش‌بس در آنها صورت گرفته است، صورت می‌گیرد.

در همین حال مسئول وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرد: اولین گام را در آتش بس در سوریه برداشتیم و هر تلاشی که ممکن است از سوی طرف‌ها برای موفقیت آمیز بودن آتش بس انجام شود، باید صورت بگیرد.

 

اخبار بین الملل - ایسنا


ویدیو مرتبط :
نیروی هوایی روسیه تشدید حملات هوایی علیه داعش در سوریه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آماده شدن روسیه برای انجام حملات هوایی در سوریه/ تغییر موضع آلمان در قبال بشار اسد



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,بحران در سوریه

آماده شدن روسیه برای انجام حملات هوایی یکجانبه در سوریه و نگرانی آمریکا از اقدامات روس ها در سوریه، تأکید آلمان بر ضرورت گفت و گو با بشار اسد، احتمال هماهنگ شدن ترکیه و روسیه برای مبارزه با داعش در سوریه، دستور کار مقامات ایرانی در نیویورک و پیوستن یک جمهوری خواه دیگر به جمع حامیان تمدید قانون تحریم های ایران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، بخش قابل توجهی از مطالب امروز مطبوعات جهان به موضوع سوریه اختصاص دارد. در این زمینه، شبکه خبری «بلومبرگ» از آمادگی روسیه برای انجام حملات هوایی در سوریه خبر داده است. بر اساس این گزارش، دو منبع آگاه خبر دادند ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه خود را برای انجام یکجانبه حملات هوایی علیه داعش در سوریه، در صورتی که آمریکا پیشنهاد مسکو را در خصوص هماهنگی تلاش ها رد کند، آماده می کند. پوتین ترجیح می دهد دولت آمریکا و همپیمانانش در خصوص هماهنگی حملات خود علیه داعش، با روسیه، ایران و ارتش سوریه موافقت کند. با این حال، پوتین از خودداری آمریکا در پاسخ دادن به این طرح احساس نا امیدی کرده است و خود را برای اقدام یکجانبه در سوریه در صورت لزوم آماده می کند.

*****

در همین حال، خبرگزاری «اسپوتنیک» اظهارات وزیر خارجه آمریکا را بازتاب داده که نسبت به احتمال تقابل و وقوع درگیری میان نیروهای روس و آمریکایی در سوریه ابراز نگرانی کرده است. به نوشته این خبرگزاری، جان کری گفته واشنگتن از حمایت روسیه از نظام بشار، اسد رئیس جمهور سوریه که می تواند رویارویی احتمالی بین نیروهای روس و نیروهای ائتلاف ضد داعش را به دنبال داشته باشد، احساس نگرانی می کند. اظهارات جدید کری با اظهارات گذشته وی که حضور نیروهای روسیه را در سوریه کم اهمیت دانسته بود، تناقض دارد. کری افزود به سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، نگرانی واشنگتن را از حمایت از نظام اسد اعلام کرده است.

*****

این در حالی است که مواضع برخی دیگر از کشورهای غربی درباره سوریه نیز اخیراً در حال تغییر بوده و آلمان، جدیدترین نمونه از این دست به شمار می رود. به نوشته خبرگزاری فرانسه، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، اظهار داشت برای پیدا کردن راه حلی برای بحران سوریه که این کشور را ضعیف کرده و باعث فرار افراد بسیاری از جنگ در این کشور شده، باید با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه گفت و گو کرد. وی گفته: «باید با بسیاری از عوامل گفت و گو کرد و این موضوع بشار اسد را نیز شامل می شود. اما دیگرانی نیز وجود دارند. نه تنها باید با آمریکا و روسیه گفت و گو کرد، بلکه باید با شرکای منطقه ای مهم، ایران و کشورهای سنی مانند عربستان نیز صحبت کرد».

*****

احتمال گفت و گوی روسیه و ترکیه بر سر یافتن راه حلی جهت هماهنگی تلاش ها برای مبارزه با داعش در سوریه، مطلب دیگری درباره این موضوع است که خبرگزاری «اینترفاکس» به آن پرداخته است. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اعلام کرده ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه‌ به زودی در خصوص ائتلاف برای مبارزه مشترک با داعش با یکدیگر گفت‌وگو خواهند کرد. پسکوف در شرایطی این اظهارات را مطرح کرده که اردوغان هم اکنون در مسکو به سر می‌برد و برای حضور در مراسم افتتاح بزرگترین مسجد روسیه به همراه محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان به دعوت ولادیمیر پوتین در این کشور حضور دارد.

*****

اما در مطلبی درباره ایران، پایگاه خبری «ورلد تریبیون» مدعی شده ایران تصمیم گرفته با گشودن باب مجدد گفت‌وگوهای هسته‌ای، در پی رفع کامل تحریم‌ها تا تعلیق آن‌ها برآید. بر همین اساس، وزاری خارجه ایران و کشورهای شرکت کننده در مذاکرات هسته‌ای قرار است هفته آینده در نیویورک به ارزیابی میزان پیشرفت برجام بپردازند. ورلد تریبیون معتقد است ایران در پی لغو همه تحریم‌ها است، نه تعلیق آن ها. همچنین براساس برخی فعل و انفعال‌های رخ داده و انجام دیدار پیش بینی شده «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران با وزرای گروه «1+ 5» می‌تواند نشانی از تغییر موضع کاخ سفید و تمایل به بحث درباره درخواست ایران برای گرفتن امتیاز بیشتر از قدرت‌های جهانی باشد.

*****

در نهایت، پایگاه اینترنتی «هیل» از پیوستن یکی دیگر از سناتورهای تندرو جمهوری خواه آمریکایی به جمع حامیان تمدید قانون تحریم های ایران خبر داده است. به نوشته این سایت، تِد کروز، نامزد جمهوری‌خواه انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا به جمع حامیان طرح «کرک- منندز» برای تمدید 10 ساله تحریم‌های ایران پیوست.  کروز که نماینده ایالت تگزاس در سنا نیز هست، پس از آنکه کنگره هفته گذشته نتوانست مانع از توافق هسته‌ای با ایران شود، حمایت خود را از طرح تمدید 10 ساله تحریم‌های ایران اعلام کرد.  فیل نواک، سخنگوی کروز گفت که تصمیم این جمهوری‌خواه اهل ایالت تگزاس برای حمایت از این طرح با قانون قبلی تحریم‌های ایران که وی ارائه کرده بود همخوانی دارد.

 

اخبار سیاست خارجی - تابناک