اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

روز بدون طلاق، تلاشی بی فایده برای حل یک بحران



روز بدون طلاق,طلاق در ایران, ثبت روز ملی بدون طلاق در تقویم رسمی کشور

کسی به فکر ریشه یابی بحران ملی طلاق نیست

روز بدون طلاق، تلاشی بی فایده برای حل یک بحران

پیشنهاد ثبت روز ملی بدون طلاق در تقویم رسمی کشور در شرایطی مطرح شده که آمار طلاق در کشور سیری به شدت صعودی به خود گرفته و مسئولان بدون آنکه به فکر ریشه یابی عوامل و دلایل افزایش طلاق در کشور باشند، دل خود را به نامگذاریهای نمادینی خوش کرده اند که اگر ضمانت اجرا هم داشته باشد، تاثیری در کاهش طلاق ندارد

طبق آمار هر ساعت 17 طلاق در کشور ثبت می شود

سه سال پس از آنکه مهرداد بذرپاش رئیس وقت سازمان ملی جوانان در آستانه روز اول ذیحجه در سال ۱۳۸۹ پیشنهاد نامگذاری روز ملی ازدواج و روز بدون طلاق را مطرح کرده بود، دوباره وزارت ورزش و جوانان این موضوع را مطرح کرده است. به گزارش پایگاه خبری فریادگر، معضل طلاق طی سالهای گذشته گریبانگیر جامعه شده بطوریکه بر اساس آخرین آمارهای رسمی اعلام شده، در هر ساعت ۱۷ طلاق در کشورمان ثبت می شود. 

افزایش میزان طلاق در جامعه که دلایل متعددی دارد تاکنون کمتر مورد توجه مسئولان قرار گرفته و بیش از آنکه به فکر حل ریشه ای این موضوع باشند، در صدد پنهان کردن عمق ماجرا و ارائه راهکارهای نمادین و بی فایده ای هستند که هیچ تاثیر مثبتی در رفع این بحران نخواهد داشت.

سازمان ملی جوانان و تلاشی ناکام

مدیران سازمان ملی جوانان در واپسین سالهای حیات این سازمان و قبل از انحلال آن، تلاش زیادی برای ترویج ازدواج آسان و تبلیغ روز ملی ازدواج کردند. جشنواره هایی با موضوع ازدواج آسان، تجلیل از زوج های جوانی که مهریه ۱۴ سکه ای داشتند و برگزاری جشن های هماهنگ در کشور از جمله این تلاش ها بود.بذرپاش مدیرعامل جوان سازمان ملی جوانان گفته بود: تلاش می‌کنیم با جلب نظر وزارت دادگستری، هفته‌ای را با عنوان «هفته بدون طلاق» به ثبت برسانیم اما فعلاً بر اساس توافقی که حاصل شد، روز اول ذیحجه در دادگاه‌های خانواده، روز بدون طلاق نامگذاری می‌شود.

البته این پیشنهاد بذرپاش اجرایی نشد؛ شاید به این دلیل که نه او در دولت ماندگار شد و نه سازمان ملی جوانان باقی ماند. هرچندکه بذرپاش زمانی که مدیرعامل شرکت سایپا شد،برای ترویج ازدواج، طرح اجاره رایگان خودروهای تولیدی این شرکت به جوانان را به عنوان ماشین عروس اجرایی کرد که تنها قدم اجرایی در راستای ترویج ازدواج اسان بود. اما این گونه اقدامات، نه تاثیری در افزایش ازدواج داشت و نه کاهش طلاق.

باز هم روز بدون طلاق

از سه سال پیش تاکنون موضوع نامگذاری روز بدون طلاق مسکوت مانده بود تا اینکه معاون امور فرهنگی و تربیتی وزارت ورزش و جوانان با اعلام این خبر که وزارتخانه پیشنهاد داده است تا اول ذی‌الحجه، سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا (س) به عنوان «روز بدون طلاق» اعلام شود، گفت: در صورت تصویب در این روز دفاتر ثبت اسناد هیچ‌گونه طلاقی را ثبت نخواهند کرد.

سید باقر پیشنمازی درگفت‌وگو با ایسنا‌ افزود: سال گذشته طی پیشنهادی نامگذاری روز بدون طلاق به وزارت دادگستری ارائه شد و وزیر محترم دادگستری نیز طی نامه ای به ریاست محترم قوه قضائیه اعلام کردند و از قرار اطلاع به دفاتر ثبت اسناد برای رعایت موضوع ابلاغ گردید. وی افزود: این طرح هنوز به شکل ملی تصویب نشده است و دفتر برنامه ریزی ازدواج و تعالی خانواده این معاونت در تلاش است تا در سال ۹۲ با پیگیری این موضوع، اول ذی‌الحجه را «روز بدون طلاق» اعلام کرده و هیچ دفترخانه‌ای در آن روز طلاقی را ثبت نکند.

آیا طلاق کم می شود؟

پیشنهاد ثبت روز ملی بدون طلاق در تقویم رسمی کشور در شرایطی مطرح شده که آمار طلاق در کشور سیری به شدت صعودی به خود گرفته و مسئولان بدون آنکه به فکر ریشه یابی عوامل و دلایل افزایش طلاق در کشور باشند، دل خود را به نامگذاریهای نمادینی خوش کرده اند که اگر ضمانت اجرا هم داشته باشد، تاثیری در کاهش طلاق ندارد.

مشکلات اقتصادی، بیکاری و تورم موجب شده سن ازدواج در کشور بالا برود؛ بطوریکه بر اساس آمار موجود، بیش از ۴ میلیون دختر مجرد بالای ۲۵ سال در کشور وجود دارند که ازدواج نکرده اند.

این آمار در مورد پسران به مراتب بیشتر است. مشکلات اقتصادی بویژه بیکاری و مشکل مسکن موجب شده جوانان از ازدواج، فراری باشند اما اگر هم تن به ازدواج دهند مسایل و مشکلات مختلف که بخش مهمی از آنها مشکلات اقتصادی است که عرصه را بر زوجهای جوان تنگ می کند، مدت زمان دوام زندگی مشترک آنها را کاهش می دهد و چاره ای جز جدایی برای آنها باقی نمی گذارد. ضمن اینکه مشکلات فرهنگی و اجتماعی گسترده هم که ریشه یابی آن در این مجال نمی گنجد در افزایش طلاق در جامعه تاثیر داشته است. 

با این وجود مسئولان به دنبال یافتن دلایل افزایش میزان طلاق نیستند و تصور می کنند با طرحهای نمادین می توانند این معضل را که اندک اندک شکل بحران به خود گرفته حل کنند. آیا اگر روز ملی بدون طلاق در تقویم رسمی کشور ثبت شود و دفاتر ثبت نیز در آن روز هیچگونه طلاقی ثبت نکنند، می توان امیدوار بود میزان طلاق در جامعه کاهش یابد یا فردای روز ملی بدون طلاق، دفاتر ثبت، دو برابر طلاق ثبت خواهند کرد؟ به نظر می رسد پاسخ روشنتر از ان است که نیاز به توضیح اضافه ای داشته باشد. با اینگونه طرحهای نمادین نمی توان به جنگ یک بحران ملی رفت./فریادگر

 

 

 


ویدیو مرتبط :
سمینار تلاشی جدید برای رسیدن به اهداف در 30 روز

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پایان سومین روز مذاکرات ژنو/ جزئیات طرح ائتلاف مخالفان سوریه برای حل بحران



اخبار ,اخبار بین الملل ,مذاکرات ژنو

 

اخبار بین الملل - پایان سومین روز مذاکرات ژنو/ جزئیات طرح ائتلاف مخالفان سوریه برای حل بحران

ائتلاف مخالفان سوری در نشست امروز خود با هیات اعزامی دولت سوریه به ژنو که با حضور اخضرالابراهیمی برگزار شد، طرح خود را برای حل و فصل بحران این کشور ارائه داد.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، ائتلاف مخالفان سوریه در طرح پیشنهادی خود هیات انتقالی که تشکیل خواهد شد را تنها نماینده قانونی برای سوری‌ها دانسته است.

براساس این طرح که ائتلاف مخالفان سوریه ارائه داده است، مخالفان خواهان خروج نیروهای خارجی از سوریه شده‌اند.

کمی پیش از برگزاری نشست مشترک هیات ائتلاف مخالفان سوریه با هیات اعزامی نظام این کشور، "لوی الصافی"، سخنگوی ائتلاف مخالفان اعلام کرد: امروز پیشنهادهای عملی برای برون رفت از بحران سوریه ارائه می‌دهیم.

در همین حال بدر جاموس، دبیرکل ائتلاف مخالفان و از اعضای این ائتلاف در ژنو اعلام کرد که در جلسه امروز مساله هیات انتقالی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

شبکه المیادین نیز از اختلافاتی در نشست صبحگاهی میان هیات ائتلاف مخالفان و نظام سوریه در خصوص اولویت‌های مورد تایید دوطرف خبر داد.

شبکه مذکور گزارش داد: هیات مخالفان سوریه تلاش دارد که در خصوص دولت انتقالی صحبت کند، اما این در حالی است که توافقی در خصوص مساله پایان دادن به پرونده تروریسم در سوریه صورت نگرفته است.

شبکه سوری الاخباریة نیز گزارش داد که هیات رسمی سوریه مذاکرات امروز را با بند مبارزه با تروریسم آغاز کرده و خواهان اتخاذ موضعی مشترک در قبال طرح مبارزه با تروریسم شد که پیشتر ارائه داده بود.

این شبکه گزارش داد که هیات اعزامی دولت سوریه بر این مساله تاکید دارد که در وهله نخست مساله مبارزه با تروریسم براساس معاهده ژنو1 مورد بررسی قرار بگیرد.

در همین راستا گنادی گاتیلف، معاون وزیر خارجه روسیه دیداری با اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب برگزار کرد که در این دیدار روند مذاکرات طرف‌های سوری که وارد سومین روز خود شده است، مورد بررسی قرار گرفت.

سخنگوی هیات مخالفان در کنفرانس ژنو در مصاحبه با خبرنگاران پس از پایان سومین روز نشست ائتلاف مخالفان با هیات رسمی سوریه اظهار کرد: وظیفه هیات انتقالی پایان خشونت‌ها در سوریه است. وظیفه این هیات بازسازی کشور و بازسازی اقتصاد کشور است که ظرف سه سال گذشته نابسامان شده است. این هیات امید سوری‌ها است اما طرف‌ دیگر به صورت جدی با این طرح برخورد نمی‌کند.

لوی الصافی، سخنگوی هیات مخالفان در کنفرانس ژنو با بیان اینکه این طرح 22 بند دارد اظهار کرد: مسئولیت آتش‌بس و آزادی افرادی که به دلیل آزادی بیان بازداشت شده‌اند و آغاز روند انتقالی و همچنین آشتی میان تمامی گروه‌های سوری بر عهده هیات انتقالی است. باید حمله به غیرنظامیان پایان یابد تا آینده بهتری برای مردم کشور ما محقق شود.

لوی الصافی خاطرنشان کرد: ما توجه سازمان ملل و دو کشور ناظر بر ژنو و کشورهایی که به دلیل مساله سوریه درگیر هستند را به مساله بازداشت‌شدگان جلب کردیم و خواهان آزادی آنها و متوقف شدن کشتارها شدیم. سوری‌ها باید زندگی طبیعی خود را از سر بگیرند و آینده بهتری را رقم بزنند این هیات انتقالی متشکل از شخصیت‌های ملی است که با توافق دو طرف انتخاب می‌شوند اما اشخاص جنایتکار در این هیات حضور نخواهند داشت. ما مخالف خشونت در سوریه و کشتارها هستیم و در این زمینه خواهان اتخاذ اقدام‌های عملی هستیم.

سخنگوی ائتلاف مخالفان سوریه عنوان داشت: زیرساخت‌ها در سوریه به دلیل حملات هوایی و حملات توپخانه‌ای نظام صورت گرفته است. ما خواهان پایان حمام خون هستیم و امیدواریم طرف دیگر گام مثبتی را در این زمینه بردارد. امروز اسنادی در خصوص کشتارها در سوریه ارائه شد. ما اسناد دیگری از جمله قطعنامه‌های سازمان ملل و شورای امنیت را ارائه دادیم که این حملات را محکوم می‌کنند.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه ائتلاف مخالفان اصرار دارد که جلسه امروز در خصوص مساله هیات انتقالی بوده اما واقعیت این است که در این جلسه در مورد مبارزه با تروریسم هم صحبت شد، گفت: ما روز گذشته در خصوص دستور کار مذاکرات توافق کردیم و جلسه امروز ما برای صحبت در خصوص هیات انتقالی بود ما عاملان جنایت‌ها را با هر پیشینه‌ای که باشند محاکمه می‌کنیم.

لوی الصافی عنوان داشت: نظام سوریه اسنادی را ارائه داد که در آن گروه‌های مخالف را به انجام اقدامات خشونت‌آمیز محکوم کرد. کشتاری در روستای معان صورت نگرفته است. ما از نظام سوریه می‌خواهیم تا به هیات تحقیقات بین‌المللی اجازه دهد تا وارد سوریه شده و در خصوص صحت و سقم این اسناد تحقیق کند. ما از نظام سوریه می‌خواهیم تا به گزارش‌های رسانه‌های حامی خود اکتفا نکند.

وی در خصوص دیدارهای ائتلاف مخالفان سوریه با مسئولان روسی تصریح کرد: آخرین نشست ما با مسئولان روسی دیدار احمد الجربا، رئیس ائتلاف مخالفان سوریه با مسئولان روس بود که این دیدار بنا به دعوت طرفداران روسی صورت گرفت. ما امیدوار هستیم که روسیه نقش مثبتی را در خصوص بحران سوریه ایفا کند و به مردم سوریه احترام بگذارد و مانع از تلاش‌ها برای حل و فصل سیاسی بحران سوریه نشود.

لوی الصافی در خصوص حضور نیروهای حزب‌الله در قلمون و تشدید درگیری‌ها مدعی شد: برخی از طرف‌ها به دنبال تسویه حساب در سوریه هستند و ما از آنها می‌خواهیم تا به اقدامات تلافی‌جویانه خود پایان دهند. باید طرف‌های خارجی نه فقط ‌آنهایی که از تونس و عربستان آمده‌اند بلکه آنهایی که از عراق و لبنان نیز به سوریه آمده‌اند، از کشور خارج شوند.

سخنگوی ائتلاف مخالفان سوریه با بیان اینکه بر اساس طرح ائتلاف مخالفان بیانیه قانون اساسی نیز تدوین می‌شود، تصریح کرد: برنامه جلسه فردا هنوز مشخص نشده است. حل و فصل مشکل آوارگان تنها از طریق هیات انتقالی و کمک به آنها برای از سرگیری زندگی و بازسازی خانه‌هایشان صورت می‌گیرد.

وی درباره طرح اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه برای برگزاری مذاکرات موازی گفت: اخضر الابراهیمی اجرای مذاکرات موازی را پیشنهاد نداده است. ما در حالی مذاکره می‌کنیم که هر روز صدها سوری که بیشتر آنها غیرنظامی هستند کشته می‌شوند. ما منتظر پاسخ مثبت هیات دولت به پیشنهادهایمان هستیم و از آنها می‌خواهیم تا در قبال رنج‌های مردم سوریه به صورت جدی برخورد کنند. خون مردم سوریه ارزان نیست. جامعه بین‌الملل چند بار در خصوص سوریه دست به تلاش‌هایی زد اما حرف یک چیز و عمل یک چیز دیگری است. ما از تمامی تلاش‌های جدی بین‌المللی قدردانی می‌کنیم. ما از هر کشوری که برای توقف حمام خون به ما کمک کند قدردانی می‌کنیم.

فیصل مقداد، معاون وزیر خارجه سوریه نیز در جمع خبرنگاران حاضر شده و تاکید کرد: در مذاکرات امروز مدارکی درباره جنایات رخ داده در سوریه ارائه دادیم .

وی گفت: دمشق به تمامی مسائل قابل طرح از جمله مساله دولت انتقالی پایبند است اما ما معتقدیم که مذاکرات باید براساس مندرجات توافقنامه ژنو1 برگزار شود و اولویت خاصی در این زمینه مطرح نیست.

مقداد گفت: ما بر پایان یافتن خشونت و پایان تروریسم در سوریه تاکید داریم اما مذاکرات باید با توالی و ترتیب ژنو باشد و در غیر این صورت هرگونه مذاکره‌ای به شکست می‌انجامد.

وی در پایان تصریح کرد: دستور کار جدیدی برای مذاکرات ارائه نشده و همان بندهای توافقنامه ژنو 1 اساس مذاکرات است. امروز هیات سوری با نمایندگان روسی نیز دیدار خواهد کرد تا از نقطه نظرات آنها نیز اطلاع یابیم.

اخبار بین الملل - ایسنا