اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

روحانی:نباید از فریادهای غرب بترسیم



اخبار,اخبار سیاسی, روحانی

 
 اخبار سیاسی - روحانی:نباید از فریادهای غرب بترسیم

رئیس جمهوری با بیان اینکه قدرت ارتباطات در دنیای امروز بخش مهمی از قدرت ملی است، گفت: ما می توانیم پرچمدار مبارزه با افراط و افراطی گری باشیم و چهره واقعی اسلام را به دنیا معرفی کنیم.

به گزارش آریا، روحانی  در مراسم گشایش هفتمین اجلاس مجمع عمومی اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های کشورهای اسلامی در مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان صدا و سیما افزود: جمهوری اسلامی ایران پارسال راه اعتدال را برگزید و دست رد به سینه افراط و افراطی گری زد و همین ندای مبارزه با افراط و خشونت را به صورت یک ندای جهانی در سازمان ملل متحد اعلام کرد.وی گفت : طرح مقابله در برابر خشونت و افراط گری را به عنوان یک طرح از جانب ملت و جمهوری اسلامی ایران به سازمان ملل متحد بردند و آن را نه تنها تصویب کردند بلکه با صدای رسا آن را به اتفاق آراء مصوب ساختند.

 

روحانی افزود: باید با همبستگی‌مان روزی فرابرسد که همه رسانه های جهان اسلام بتوانند یک رسانه مرتبط و مستقل در سراسر جهان به وجود آورند.رئیس جمهور گفت: نگذاریم در خبرها ، در تفسیرها ، غرب پیشتاز باشد ، نگذاریم حوادث را آنها مفسر باشند ، آنها تفسیر و تعبیر کنند ما پیشتاز این حرکت باشیم.


روحانی افزود: کاری که در این اتحادیه آغاز شده است ، کار مبارکی است، این کار باید توسعه یابد، هم با جذب رسانه‌های دیگر اسلامی در سراسر دنیای اسلام و هم با ارتقای کیفیت و محتوای برنامه‌ها، باید چهره واقعی اسلام را بتوانیم در رسانه های اسلامی معرفی،  قرآن را تبیین، و راه پیامبر را ترویج کنیم.


رئیس جمهور گفت: این رسالت بزرگ وظیفه ماست و ما باید در برابر توطئه های غرب برای انحراف افکار و اذهان نسل جوان ما بایستیم و مقابله کنیم.


روحانی افزود: باید با همه آنهایی که با هدایت غرب یا با تحجر خویش، راه غلط را انتخاب و ایجاد وحشت، ترور و خشونت را به نام جهاد دین معرفی کرده‌اند، مقابله و چهره رحمانی اسلام را معرفی کنیم.رئیس جمهور ادامه داد: به دنیا بگوییم ما نه خشونتی داریم و نه افراطی. البته در برابر تجاوز دیگران و ظالمان، ما مقاومت خواهیم کرد.


روحانی گفت: مقاومت اصلی است در برابر اینکه دیگران تجاوز را علیه ما آغاز کرده اند و این بیان قرآنی ماست که ظلم نمی کنیم همچنان که زیر بار ظلم نمی رویم.


رئیس جمهور افزود: در رسانه های اسلامی باید صدق حدیث و ادای امانت اصل باشد.


روحانی در ادامه گفت: به منافع زودگذر اصلاً نگاه نکنید، رسانه های اسلامی باید مورد اعتماد نه تنها در میان ملت‌های خودشان و نه تنها در دنیای اسلام، بلکه باید مورد اعتماد افکار عمومی جهان قرار بگیرند.رئیس جمهور ادامه داد: وقتی رسانه ای اسلامی است یعنی حقیقت و واقعیت را می گوید ، یعنی دروغ نمی گوید و اغراق و مبالغه در خبر او نیست.روحانی گفت: در جنگ 33 روزه آن پیروزی بزرگی که باید به آن افتخار کنیم و بیش از پیروزی در میدان نبرد و جنگ بود، پیروزی رسانه مقاومت در برابر صهیونیست‌ها بود.


رئیس جمهور افزود: در جنگ اعراب و اسرائیل در سال 1967 در آن ایام در زمان جنگ من در نجف بودم ، مهم نبود که در آن جنگ چه کسی غالب شد و چه کسی مغلوب، از آن مهم‌تر اینکه مردم در نجف در قهوه‌خانه‌هایی که دور هم جمع می‌شدند و به رادیو گوش می‌دادند چون در آن زمان تلویزیون به آن صورت نبود، به رادیوی کشورهای عربی گوش نمی‌کردند بلکه دنبال صدای عربی رادیو اسرائیل بودند تا خبر واقعی جنگ را بشنوند، این فاجعه بود.روحانی گفت: اینکه فرودگاه‌های مصر بمباران شد آن هم فاجعه بود اما این فاجعه بدتر بود که می خواستند سخن صدق را از صدای صهیونیست ها بشنوند.


رئیس جمهور افزود: این تراژدی بحمدالله در جنگ 33 روزه برعکس شد، در جنگ 33 روزه صهیونیست ها تلاش می‌کردند تا خبر واقعی جنگ را از صدای مقاومت بشنوند این افتخار برای دنیای اسلام است.روحانی گفت: همه جا باید چنین باشیم، باید قلوب جهانیان را با رسانه‌ای که سرعت عمل، صداقت، ادای امانت، صرافت و دقت دارد تصرف کنیم.


وی با بیان اینکه آن چیزی که اصل است صدق حدیث و ادای امانت است، افزود: در رسانه های اسلامی این دو اصل مهم باید سرلوحه کار باشد. رئیس جمهور گفت: خداوند ما را در این راه یاری خواهد کرد.


قدرت ارتباطات در دنیای امروز، بخش مهمی از قدرت ملی است.


رئیس جمهور گفت: هر کشوری که بتواند ندا و صدای مردم خود را بهتر به جهانیان برساند و رابطه بهتری در میان قشرها و گروه‌های جامعه خود ایجاد کند و در کشور و منطقه ندای اکثریت باشد و همنوا با خواست فطرت انسانی باشد، بی‌تردید خواست منطقی همه انسان‌ها، منطبق با فرهنگ راستین اسلامی است که آن فرهنگ نیز منطبق با فطرت انسانی است.


روحانی افزود: در این مقطع بی‌تردید یکی از تقابل‌هایی که وجود دارد تقابل جهان اسلام با دنیای غرب است آن هم بر سر هویت و به ویژه هویت نسل جوان ما؛ غرب تلاش می کند تا هویت جوامع انسانی را به صورتی که خود می خواهد شکل دهد.


رئیس جمهور گفت: امروز قبل از آنکه تصرف سرزمین‌ها مورد نظر قدرت های بزرگ جهانی باشد تصرف اذهان و افکار جوامع مورد نظر است و بنابرین اینجا جایی است که دنیای اسلام باید با همه توان برای حراست از فرهنگ و هویت اسلامی خود وارد عمل شود.وی افزود: نه در ابزار و نه در محتوا، نمی‌توانیم از پیشرفته‌ترین ابزارهای فناوری فاصله بگیریم.تغییر ضمیر خودآگاه هنر نیست تغییر ضمیر ناخودآگاه هنر است.رئیس جمهور در ادامه گفت: ما نمی توانیم در سرعت و در ظرافت و هنر تأثیرگذاری از دنیا عقب بمانیم.


روحانی افزود: امروز هر کس که سریع‌تر خبر را به گوش جهانیان برساند او جهت دهنده افکار عمومی در آن خبر است.رئیس جمهور گفت: خبرهای بعدی با هر تفسیر و تغییری انفعالی خواهد بود.روحانی افزود: امروز آن خبری تأثیرگذار است که از ظرافت های هنری برخوردار باشد.رئیس جمهور گفت: تغییر ضمیر خودآگاه هنر نیست تغییر ضمیر ناخودآگاه هنر است.وی افزود: از لحاظ فناوری و تأثیرگذاری، برای ما نقطه‌ای هست که امروز نه یک انتخاب که یک ضرورت است تا از همه ابزارها و فناوری‌ها ما نیز برخوردار شویم.


رئیس جمهور گفت: شاید آنها از نظر ابزار و تجهیزات امروز قدمی از ما جلوتر باشند اما خوشبختانه ما دارای محتوای سرشار از هدایت هستیم و آن فرهنگ بلند اسلام و خاندان اهل بیت (ع) است.


وی ادامه داد : آن محتواست که می تواند بر ابزار غالب شود و بهترین تجربه آن انقلاب اسلامی بود.


روحانی گفت: در انقلاب اسلامی ما ابزاری در اختیار نداشتیم نه رادیو و نه تلویزیونی در اختیار نبود. ما حتی ابزار لازم برای چاپ اعلامیه ها هم در اختیار نداشتیم اما رهنمودهای امام از طریق نوار ضبط صوتی که از نجف یا پاریس از طریق تلفن به ایران منتقل می‌شد در جای جای ایران زمین ظرف 24 ساعت منتشر می‌شد.


روحانی افزود: ما از لحاظ ابزار بسیار ضعیف تر از جبهه مقابل بودیم اما به جهت محتوا پیروز شدیم.


رئیس جمهور اضافه کرد: غربی ها بعد نوشتند که ایرانی ها از ابزاری مانند مسجد، روحانیت و مردم برخوردار بودند که ما از آن غافل بودیم.


روحانی تصریح کرد: در جنگ تحمیلی نه تنها بعثیان بلکه تمام دنیا در برابر ما بسیج شده بود اما ابزار ما در مقابل شرق و غرب پیروز شد.


رئیس جمهور با گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر و پیروزی مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی گفت: در هر دوی این پیروزی ها ایمان و اراده بر ابزار آنها پیروز شد.


وی افزود: اگر ما محتوای ارزشمند تولید کنیم می توانیم بر آنهایی که ابزارهای پیشرفته‌تر دارند پیروز شویم و افکار جوانان خودمان را مجذوب اهل بیت (ع) کنیم.


روحانی با اشاره به بعثت پیامبر گرامی اسلام(ص) آن را نهضتی پیروز در مقابل تمام بتکده ها دانست و گفت: امروز هم کاری جز بعثت نداریم.


رئیس جمهور اظهار داشت: رسول گرامی اسلام(ص) راعی الی الله بود و توانست همه بت ها را در هم بکوبد.


روحانی افزود: پیامبر گرامی(ص) همه سنت های ناروا را از زندگی مردم دور و راه حق را مستقر کرد.


رئیس جمهور گفت: دعوای اصلی ما بر سر آن است که غرب می خواهد لذت گرایی و مصرف گرایی را در دنیای امروز برای جوانان ما مسیر زندگی قرار دهد.


روحانی افزود: این یعنی بت مصرف، بت تبختر غرب، بت بی‌عدالتی و تبعیضی که می خواهند در جهان بین مسلمانان و غیرمسلمانان جهان مستقر کنند.


غرب نمی خواهد ملتها در مسیر فناوری های نوین باشند
رئیس جمهور گفت: امروز جهان غرب نمی خواهد ملتها در مسیر فناوری های نوین قرار گیرند.
روحانی در ادامه سخنانش در اجلاس اتحادیه رادیو و تلویزیونهای اسلامی افزود: آنها سلطه خود را در انحصاری کردن فناوری های مدرن میدانند و به همان علت هم به بهانه های مختلف می خواهند دنیای اسلام و جهان در حال توسعه را همیشه با فاصله چند ساله با دنیای به اصطلاح پیشرفته و صنعتی خودشان قرار دهند.


وی گفت: این بت تبعیض باید شکسته شود و باید جای همه این بت ها توحید بنشیند که اگر ما گوینده و عمل کننده لا اله الا الله باشیم حتما صلاح و رستگاری در کنارش است.


رئیس جمهور افزود: پس ما امروز باید خودمان را برای یک نبرد فرهنگی عظیم در دنیای ارتباطات با کشورهای به اصطلاح صنعتی و مدرن آماده کنیم تا  بتوانیم نسل جوان امروز و فردایمان را حراست و بعثت پیامبر(ص) را در دل جوانان پایدار و جاودانه سازیم.


روحانی گفت: امروزدیگر ابزار رادیو و تلویزیون کم کم کنار گذاشته می شود و موبایل و اینترنت  جای آن را پر می کند.


وی ادامه داد: ما باید با همه ابزار نو، خودمان را مجهز و آماده برای یک نبرد بزرگ و تبلیغی کنیم و اگر همه توان خود را به کار گیریم چون محتوای ما حق و منطق و فطرت است ، می توانیم پیروز شویم.


روحانی گفت: امروز دیگر رسانه  نقشش فقط ارتباطات نیست، امروز رسانه تاثیرگذار بر سبک زندگی و  هنجارهاست.


رئیس جمهور افزود:امروز رسانه ها تصویر را نه منعکس می کنند بلکه می سازند و تولید می کنند و در این روزگار است  که اگر ما نتوانیم با قدرت از فرهنگمان صیانت کنیم، سبک زندگی جامعه اسلامی به تدریج سبکی غربی خواهد شد و کم کم خانه و خانواده غربی خواهد شد و کم کم رابطه  زن و شوهر و فرزند و پدر ، جوان دختر و پسر در جامعه ؛ غربی خواهد شد و می رسد آن روزی که  از نو، بت ها به جای لااله الا الله  ظهور و بروز کنند و این فاجعه بزرگی برای دنیای اسلام است که با جاهلیتی از نو مواجه شود.


درجهان اسلام نیاز به تولید و برند داریم  
رئیس جمهور گفت: این فاجعه بزرگی برای اسلام است که با جاهلیتی از نو مواجه شود و آن فرهنگ توحید و نوری که از غار حرا تابیدن گرفت و قلب همه انسان ها را روشن کرد، خدای ناکرده، ظلمت و جهل و تاریکی، زندگی نسل جوان امروز و فردای ما را فراگیرد.


روحانی در ادامه سخنانش در مراسم افتتاحیه هفتمین اجلاس اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های کشورهای اسلامی تأکید کرد: ما نیاز به تولید و برند داریم همانطور که در غذا باید بازار غذای حلال را در دنیای اسلام و جای جای جهان بگسترانیم، هر مسلمانی به هر کشوری رفت تابلوی غذای حلال چشم او را جذب، دلش را آرام و بتواند از غذای حلال استفاده کند.


رئیس جمهور افزود: باید تولید پاک و نظیف را نیز بتوانیم جایگزین انواع تولیدات منحرف کننده غربی کنیم و برای این کار باید برندی ایجاد کنیم و همه جا این برند ، پدر و مادر را اطمینان دهد که محتوایش هدایتگر است و به جوان آرامش دهد که با دیدن و شنیدن آن محتوا ، بر ایمان و یقینش به حق و قیامت افزون می شود.


روحانی تأکید کرد : باید برند، تولید و عمل صالح را به عنوان برند در دنیای اسلام ایجاد کنیم که هر کس هر محصولی را با برند صالح می بیند اطمینان یابد که هر کس نوشته است درست و صحیح و منطبق بر واقعیت است.


رئیس جمهور گفت: باید برندها را ایجاد کنیم؛ ما در زمینه فرهنگ و تولید فرهنگی، رادیو و تلویزیونی و انواع تولیدات فرهنگی باید با برند خودمان افکار جهان اسلام را جذب کنیم.


روحانی با تأکید بر اینکه نباید از فریادها و زرق و برق های دنیای غرب بترسیم افزود: می توانیم موفق شویم و پیشرو باشیم ، ما می توانیم راه پیامبر (ص) را ادامه دهیم اگر نمی توانستیم او امام هدایت ما نبود اگر نمی توانستیم راه پیامبر (ص) را ادامه دهیم او سراج منیر ما نبود.


رئیس جمهور اضافه کرد: اگر ما قابلیت برای دعوت پیامبر (ص) را نداشتیم او داعیا الی الله ما نبود ما می توانیم راه پیامبر (ص) را برگزینیم، راه بعثت را ادامه دهیم و با بت ها بجنگیم.


روحانی افزود: ما به همراه راه بعثت، راه علی(ع) و راه اهل بیت (ع) می توانیم حتی به قلب کعبه هم نفوذ کنیم و بت‌هایی را که در کنار و گوشه چیده شده است به زیر آوریم و بشکنیم و فقط یک ندا را بر قلب جوانان مسلمان حاکم کنیم که لا اله الا الله و محمد رسول الله.


رئیس جمهور گفت: ما در این مقطع حساس تاریخی باید بار سنگینی را که بر دوش داریم احساس کنیم. امروز دنیای غرب و دشمنان اسلام خواسته اند چهره اسلام را به گونه دیگری نشان دهند.


روحانی اظهار داشت: رسول اعظم (ص) پیامبر عفو و رحمت بود و برادری و الفت را آورد، او الفت، اخوت، مهر و صمیمیت در جامعه آورد، او جنگ های ده ها و قرن ها را از بین برد و نه فقط در میان اوس و خزرج که میان همه جوامعی که طالب هدایت بودند وحدت و صمیمیت ایجاد کرد.


رئیس جمهور افزود: با وجود چنین پیامبری، عده ای امروز این چنین اسلام را معرفی کنند که دزدیدن دختران در حال تحصیل دبیرستان را نعوذبالله افتخار دینی و اسلامی خود بدانند و اعلام کنند و دختر جوان مسلمان را به عنوان برده تصرف کنند و این کار سبعانه و وحشیانه و جاهلی را به نام اسلام معرفی کنند؟


روحانی گفت: آیا هیچ مسلمانی می تواند شب راحت بخوابد که ندای مظلومیت انسانی و نه حتی مسلمان را بشنود و بی‌پاسخ بگذارد؟ چگونه امروز برای ما قابل تحمل است که عده‌ای گمراه و نادان که نه از قرآن و نه از سنت و سیره پیامبر (ص) بهره ای برده‌اند و هرگز پیامبر (ص) را به عنوان اسوه انتخاب نکرده و نپذیرفته‌اند به نام دین، جهاد و قرآن؛ تروریسم، ارعاب، وحشت و مشکلات را در دنیای اسلام و جوامع دیگر ایجاد کنند؟


رئیس جمهور افزود: امروز این رسالت سنگین بر دوش ماست که از اسلاممان، پیامبرمان و بعثت پیامبر (ص) دفاع کنیم.


بازدید روحانی از غرفه‌های پنجمین دوره بازار فیلم اسلامی
رئیس‌ جمهور در مراسم افتتاحیه هفتمین اجلاس مجمع رادیو و تلویزیون‌های کشورهای اسلامی از غرفه‌های پنجمین دوره بازار فیلم اسلامی در حاشیه این اجلاس بازدید کرد.


در پنجمین دوره بازار فیلم اسلامی 113 مؤسسه تولیدی و شبکه تلویزیونی از 20 کشور از جمله ایران، عراق، کویت، لبنان، مصر، بحرین، هلند، انگلیس، امارات عربی متحده، اردن، تاجیکستان، فلسطین، عربستان، پاکستان، سوریه، هند، ایتالیا، یمن و افغانستان آخرین آثار خود را عرضه کرده‌اند.


همچنین 6 شبکه تلویزیونی و 27 موسسه تولید برنامه از ایران، 53 شبکه تلویزیونی از کشورهای نامبرده و 27 شرکت فیلمسازی از کشورهای اسلامی در پنجمین بازار فیلم اسلامی با بیش از 720 اثر تلویزیونی، حضور خواهند یافت.


این بازار فیلم به عنوان بازار بین‌المللی آثاری را در قالب‌های مستند، فیلم‌سازی، کودک، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و تاریخی، ارائه می‌کند.


قرار است تا دقایقی دیگر هفتمین اجلاس مجمع رادیو و تلویزیون‌های کشورهای اسلامی با حضور رئیس‌ جمهور در محل سالن همایش های صدا و سیما آغاز بکار کند.


علاوه بر این نوری المالکی نخست وزیر عراق هم به صورت ویدئوکنفرانس برای حاضران سخنرانی خواهد کرد.


مجمع عمومی اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسلامی 220 عضو از 35 کشور را شامل می شود.


بازدید رئیس‌جمهور از چهارمین نمایشگاه فناوری رسانه
رئیس جمهور صبح امروز پس از سخنرانی در افتتاحیه هفتمین اجلاس مجمع عمومی اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های کشورهای اسلامی از چهارمین نمایشگاه فناوری رسانه در حاشیه این اجلاس بازدید کرد.

 اخبار سیاسی - آریا


ویدیو مرتبط :
سخنان روحانی خطاب به غرب

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جان بولتون: روحانی غرب را به تمسخر گرفت و تحقیر کرد



مذاکرات هسته ایی روحانی با غرب

جان بولتون: روحانی غرب را به تمسخر گرفت و تحقیر کرد

سفیر اسبق آمریکا در سازمان ملل در یادداشتی عنوان کرد رئیس‌جمهور برگزیده ایران در دوران مذاکرات خود با سه ‌کشور اروپایی، غرب را تمسخر و تحقیر کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، جان بولتون، سفیر اسبق ایالات متحده در سازمان ملل متحد که در دوران مذاکرات ایران و سه‌کشور اروپایی، عهده‌دار این سمت بود، در یادداشتی طولانی در پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه خبری فاکس‌نیوز، از استقبال طرف‌های غربی از جمله کاخ سفید و اتحادیه اروپا از برگزیده شدن حسن روحانی به ریاست‌جمهوری اسلامی ایران انتقاد کرده است.

بنابراین گزارش، بولتون که ظاهرا از حماسه سیاسی ملت ایران و برگزیده شدن آقای روحانی به ریاست‌جمهوری سخت عصبانی است، از رئیس‌جمهور منتخب ایرانیان به‌عنوان کسی یاد می‌کند که «بی‌وقفه» حامی انقلاب اسلامی ایران بوده است، از جمله در دورانی که دبیری شورای عالی امنیت ملی ایران و مذاکره در خصوص مساله هسته‌ای ایران را برعهده داشته است. 

بولتون ضمن اشتباه خواندن رویکرد سه کشور اروپایی در مذاکرات خود با حسن روحانی، مدعی شده است که ایران از یک دوره زمانی 3.5 ساله که به شکل یک فرصت در دوران مذاکرات روحانی با غرب به‌دست آورد، برای تکمیل توان‌مندی‌های فنی هسته‌ای خود استفاده کرد و به تولید تعداد بیشتری سانتریفیوژ پرداخت، هرچند که ظاهرا این سانتریفیوژها نمی‌چرخیدند.

بولتون تصریح کرده است که «روحانی یکی از کلیدی‌ترین نقش‌ها را در اجرای این راهبرد برای خرید زمان و کسب مشروعیت برای برنامه هسته‌ای ایران داشت.»

سفیر اسبق آمریکا در سازمان ملل همچنین ادعا کرده که آقای روحانی قول داده بود که ایران پروتکل الحاقی را امضا می‌کند، امری که تاکنون هم اتفاق نیفتاده است. [بولتون در حالی این ادعا را مطرح می‌کند که جمهوری اسلامی ایران اجرای پروتکل را به صورت داوطلبانه پذیرفته بود.]

بولتون سپس به تعلیق غنی‌سازی اورانیوم در دوران مذاکرات روحانی با غرب اشاره کرده و به گفته‌های آقای روحانی در آن دوران پرداخته است: «ما داوطلبانه این کار را انتخاب کردیم و این بدان معناست که تعلیق می‌تواند یک روز یا یک‌سال ادامه یابد. این به ما مربوط است. تا زمانی که ایران فکر کند که تعلیق برای سودمند است به آن ادامه می‌دهد و هر وقت که دیگر تعلیق را نخواهد، به پایان خواهد رسید.»

بر اساس این گزارش، آنچه ایران تعلیق می‌خواند، به‌هیچ‌وجه شبیه پیش‌شرط‌های مدنظر سه کشور اروپایی مبنی به توقف همه فعالیت‌ها نبود. ایران به بخش‌های کلیدی برنامه هسته‌ای خود ادامه داد که یکی از آنها مونتاژ سانتریفیوژ بود.

بولتون مدعی است که ما بعدها فهمیدیم که آن زمان ایران در تبدیل اورانیوم یواف6 دچار مشکلاتی بود [و در چنین شرایطی تعلیق را پذیرفت.]

در این یادداشت مفصل که مخاطبان محترم تنها خلاصه‌ای موجز از آن را پیش رو دارند، جان بولتون تصریح می‌کند که تاکید روحانی بر تعلیق داوطلبانه در واقع به‌معنی ادامه برنامه هسته‌ای ایران بر اساس توان‌مندی‌ها و نقاط ضعف فنی ایران بود، نه به‌معنی تطابق آن با توافق با سه کشور اروپایی.

سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل یادداشت پرغیظ خود را چنین پایان داده است: «روحانی در دورانی که مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران بود، غرب را فریب داد، مسخره کرد و تحقیر کرد ... دلایل زیادی وجود دارد که باور کنیم او پس از رسیدن به ریاست‌جمهوری نیز همین کار را خواهد کرد.»/فارس