اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

روحانی در مراسم ۱۳‌ آبان شرکت نکند، مردم کله‌پایش می‌کنند!



راهپیمایی 13 آبان, مسئولین در راهپیمایی

روحانی در مراسم ۱۳‌ آبان شرکت نکند، مردم کله‌پایش می‌کنند!

شیخ جعفر شجونی در یک مصاحبه تلفنی با خبرنگار بی‌بی سی به سئوالات او پاسخ داد و مدعی شد که اگر روحانی در مراسم ۱۳‌آبان شرکت نکند، مردم کله‌پایش می‌کنند! (گفتنی اینکه امروز آقای روحانی در این مراسم شرکت نکرده است)

خبرنگار شبکه فارسی بی‌بی سی در این باره نوشته است: قرار بود با جعفر شجونی از خاطراتش درباره انقلاب حرف بزنیم اما او هنوز دو جمله نگفته، انقلاب را با ذات «آمریکا ستیزی»‌اش معرفی کرد و به وقایع روز پرداخت.

 

نشان به آن نشان که وقتی از او درباره شرایط تازه سوال کردم و حرف گفتگوی تلفنی روسای جمهور ایران و آمریکا را به میان آوردم، خندید و از آیت الله خمینی نقل‌قولی کرد: «امام فرمود رابطه ما با آمریکا، رابطه گرگ و میش است. این آمریکایی که شما دارید می‌گویید که رئیس جمهور ما آقای روحانی، با ایشان صحبت کرده، این‌ها مسایل سیاسی است. یک تلفن مشکلات مملکت را حل نمی‌کند عزیز من. یک تلفن، که چی؟ بعد فردایش آمد و گفت که گزینه نظامی و جنگ هم روی میز ما هست.

 

آخر آمریکا کیه؟ امام آمده به مردم دنیا بگوید که بدون آمریکا زندگی کنند، آمریکا به ما خیانت کرده، مورد اطمینان نیست و روز ۱۳ آبان هم مردم غیرت خودشان را اعلام می‌کنند؛ چه معنا دارد یک تلفن؟

به اعتقاد شجونی قرار نیست در رابطه دو کشور اتفاق تازه‌ای بیفتد. همه چیز» سر‌‌ همان جایی است «که قبلا بوده. برای اینکه مطمئن شود متوجه منظورش شده‌ام، در توصیف رابطه فعلی ایالات متحده و جمهوری اسلامی مثالی هم می‌زند: این‌ها مثل این است که بنده، هزار متر زمین از جنابعالی طلبکارم، در یک عروسی اتفاق افتاد با هم دست دادیم، سلام کردیم! ولی پرونده ما در دادگاه باز است.

از‌‌ همان روزی که صحبت از رویکرد تازه دولت ایران شد، از‌‌ همان روزی که گفتگوی تلفنی بین روسای جمهوری دو کشور انجام شد و صحبت از حسن نیت، تنش زدایی و انعطاف به میان آمد، این سوال مطرح شد که دولت تازه با شعار مرگ بر آمریکا، با نمایش‌ها و همایش‌های ضد آمریکایی و با سالگرد اشغال سفارت آمریکا چه می‌کند.

از آقای شجونی سوال کردم آیا به نظرش حسن روحانی در تظاهرات ضدآمریکایی امسال شرکت می‌کند؟ پاسخش، مثبت بود:» بله که می‌کند، اگر شرکت نکند، فردا مردم کله‌پایش می‌کنند. آمدن او، نیامدن او، چیزی را عوض نمی‌کند. رئیس جمهور است، هزار تا کار دارد، ممکن هست نیاید. ۱۳ آبان در خون مردم است، اصل وجود مردم است. مردم از بن روان و اصل جان، مرگ بر آمریکا می‌گویند.


شجونی برای چندمین بار تاکید می‌کند که گفتگوی تلفنی چیزی را حل نکرده: پسرم،‌ای جوان،‌ای که در خارج زندگی می‌کنی، تو هم مثل من ایرانی هستی. این آمریکا با دست چدنی می‌خواهد دست بدهد. قبول نیست. شرط و شروط یادت نرود. تلفن کرده که کرده.

از او، درباره نقل قول‌هایی که این روز‌ها از بنیانگذار جمهوری اسلامی می‌شود سوال کردم؛‌‌ همان نقل‌قول‌هایی که سایت آیت الله هاشمی رفسنجانی منتشر کرد از خاطرات او؛ درباره اینکه گفته می‌شود آیت الله خمینی هم می‌خواسته فتیله مرگ بر آمریکا گفتن پایین کشیده شود.

آقای شجونی دل خوشی از اکبر هاشمی رفسنجانی نداشت: امام فرمود آنچه نوار من است درست است، آنچه نوشته من است درست است. بقیه نقل‌قول‌های هاشمی رفسنجانی است که امام مرگ بر آمریکا را دوست نداشت. حالا داشت یا نداشت، بود یا نبود، الان مردم و دنیا خواهند دید که مردم چگونه فریاد «مرگ بر آمریکا» را در روز سیزدهم آبان، دوباره جاری می‌کنند. شجونی، اینجا هم مثالی زد: باری! مردم می‌روند و در تظاهرات ۱۳ آبان شرکت می‌کنند و حرف خودشان را، مرگ بر آمریکا را می‌گویند. همانطور که دو هفته قبل، مردم غیور کرمانشاه، پای منبر هاشمی رفسنجانی فریاد مرگ بر آمریکا کشیدند.

در پایان گفتگویی که قرار نبود به اینجا‌ها بکشد، جعفر شجونی آنچه این روز‌ها رخ می‌دهد را نه تغییری اساسی می‌داند نه مغایر اصل نظام. با لحنی دو پهلو، همه آن‌ها را سیاست می‌بیند و اصرار من را بی‌فایده می‌گذارد که چه کسی سیاستمدار این بازی است: این‌ها سیاست است آقا، سیاستِ کلک همین است. مردم ایران چشمشان به دهان رهبری است، آن را عمل می‌کنند. رئیس جمهور هم عزیز و محترم است و کار سیاسی می‌‎کند. اما مگر با یک تلفن مشکلات حل می‌شود؟ 

/سلام نو

 


ویدیو مرتبط :
کلیپ اجرای کاش در مراسم شرکت گاز در آبان 1390

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دعوت از مقامات همه کشورها برای شرکت در مراسم تحلیف روحانی



اخبار,مراسم تحلیف روحانی

عراقچی خبر داد:

دعوت از مقامات همه کشورها برای شرکت در مراسم تحلیف روحانی

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که از سران و مقامات همه کشورها برای شرکت در مراسم تحلیف جناب آقای روحانی دعوت شده است.وجود داشت چنین سرنوشتی برای زاینده رود رقم می‌خورد؟ و آیا این مصرف‌های بی حد و حساب در بخش‌های مختلف به وجود می‌آمد؟

سیدعباس عراقچی در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این پرسش که آیا از مقامات کشورهای اروپایی و آمریکایی هم برای شرکت در این مراسم دعوت شده است اظهار کرد: این دعوت از مقامات همه کشورها صورت گرفته است.
وی در عین حال گفت که برای این دعوت‌ها البته تمرکز بر روی کشورهای منطقه بوده است.

به گزارش ایسنا، قرار است مراسم تحلیف حسن روحانی رییس جمهور منتخب کشورمان 13 مردادماه برگزار شود.
تاکنون برخی از کشورها اعلام کرده‌اند که کدام از یک مقامات کشورشان و یا نمایندگان آنها برای شرکت در این مراسم تحلیف به تهران سفر می‌کنند از جمله سفارت افغانستان در تهران تایید کرد که حامد کرزای، رییس جمهور این کشور میهمان این مراسم تحلیف خواهد بود. قرار است سایر کشورها در فرصت باقی مانده تا برگزاری مراسم تحلیف اعلام کنند که چه کسانی در این مراسم شرکت می‌کنند./ایسنا