اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

روحانی امروز دخل و خرج سال ٩٤ را به بهارستان می‌برد



اخبار,اخباراقتصادی,بودجه94

 

 اخباراقتصادی - بودجه با نفت ٧٠ دلاری و دلار٢٨٥٠ تومانی و افزایش ١٧ درصدی حقوق كارمندان
روحانی امروز دخل و خرج سال ٩٤ را به بهارستان می‌برد

  لایحه بودجه سال آینده، امروز به مجلس ارایه می‌شود.

به گزارش «اعتماد»، هر چند عدد دقیق بودجه عمومی سال آینده هنوز معلوم نیست اما اظهارات برخی نمایندگان مجلس حكایت از افزایش ٨ هزار میلیارد تومانی بودجه عمومی دولت در سال آینده نسبت به بودجه سال جاری دارد.  لایحه بودجه سال ١٣٩٤ از میان سه سناریویی كه برای تدوین راهبرد مالی دولت در سال آینده در دستور كار قرار گرفته بود نهایی شده است.

 

بر اساس اعلام محمدباقر نوبخت، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری، دولت سه سناریو را برای بودجه سال آینده مد نظر قرار داده بود. بودجه‌یی كه قرار است امروز تقدیم مجلس شورای اسلامی شود، ادامه شرایط كنونی در اقتصاد را مد نظر قرار داده است، به این‌ ترتیب لایحه خوشبینانه و بدبینانه كه هر كدام بر حصول نتایج مثبت یا منفی در مذاكرات هسته‌یی دلالت داشت به محاق رفته است چرا كه بر اساس تصمیمات اتخاذ شده مقرر شد مذاكرات ایران با ١+٥ تا تیرماه سال آینده تمدید شود.

 

مهم‌ترین تفاوت لایحه معمولی، خوشبینانه و بدبینانه بودجه بر میزان فروش نفت استوار است. دولت پیش‌بینی كرده است با تداوم روند كنونی میزان فروش نفت افزایش محسوسی را تجربه نكند اما در لایحه خوشبینانه، میزان فروش نفت افزایش قابل توجه و در لایحه بدبینانه میزان فروش نفت، كاهش قابل توجهی را شاهد بود.

 نفت ٧٠ دلاری
در لایحه بودجه سال آینده قیمت هر بشكه نفت در حدود هفتاد دلار برآورد شده است. برخی منابع خبری رقم ٧٢ دلار را نیز برای هر بشكه نفت مورد اشاره قرار داده‌اند اما غلامرضا كاتب، عضو كمیسیون برنامه و بودجه مجلس رقم ٧٠ دلار را برای هر بشكه نفت در بازارهای جهانی اعلام كرده است.  در حالی دولت به كسب ٧٠ دلار به ازای فروش هر بشكه نفت در بازارهای جهانی امیدوار است كه قیمت نفت اوپك در بازارهای جهانی اندكی بالاتر از ٦٦ دلار است.

 افزایش حقوق متناسب با تورم
 هنوز تدوین لایحه بودجه سال ١٣٩٤ در دستور كار قرار نگرفته بود كه مقامات دولتی تاكید كردند در سال آینده حقوق كارمندان دولت متناسب با تورم افزایش خواهد یافت. دولت قول كاهش آهنگ رشد تورم را داده است. گفته می‌شود در سال آینده نرخ تورم به كمتر از ٢٠ درصد خواهد رسید.


 رییس كل بانك مركزی اعلام كرده است در صورت تداوم روند موجود تورم در سال آینده در حدود ١٥ درصد خواهد بود. با این حال اخبار رسیده حكایت از آن دارد كه افزایش حقوق و دستمزد كاركنان دولت حدود ١٧ درصد خواهد بود.  افزایش ١٧ درصدی حقوق، دستمزد كاركنان دولت را به ٧٠٢ هزار تومان خواهد رساند. حداقل دستمزد كاركنان دولت در سال جاری – با افزایشی ٢٠ درصدی نسبت به سال ١٣٩٢ – ٦٠٠ هزار تومان و حداكثر دستمزد ٢/٤ میلیون تومان است.

افزایش بودجه عمرانی
 بودجه عمرانی در سال آینده افزایشی قابل توجه را تجربه كرده است. در سال جاری رقم ٣٠ هزار میلیارد تومان برای بودجه عمرانی در قالب لایحه بودجه مصوب شد اما این رقم درلایحه سال آینده ٤٦ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. حجم بودجه عمرانی تخصیصی در سال‌های اخیر اندك بوده است. بر اساس برآوردهای صورت گرفته در سال ١٣٩١ در حدود ١١ هزار میلیارد تومان و در سال ١٣٩٢ در حدود ١٥ هزار میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی تزریق شده است. بودجه عمرانی سال جاری ٣٧ هزار میلیارد تومان مصوب شده است كه حجم تخصیصی ٢٠ هزار میلیارد تومان گزارش شده است.

 

بررسی‌ها بر افزایش این رقم به ٣٠ هزار میلیارد تومان تا پایان سال استوار است. بر اساس برآوردهای صورت گرفته آغاز طرح عمرانی جدید در سال آینده ممنوع خواهد بود و مقرر است تخصیص بودجه عمرانی با اولویت‌بندی صورت گیرد. تكمیل طرح‌های نیمه تمامی كه پیشرفت فیزیكی آنها بالاتر است، از اولویت‌های دولت در سال آینده اعلام شده است.

 كاهش بودجه جاری
 بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته بودجه جاری در سال آینده در حدود ١٧٣ هزار میلیارد تومان خواهد بود كه نسبت به سال جاری كاهشی قابل توجه را تجربه كرده است. كاهش بودجه جاری به معنی انقباضی بودن لایحه بودجه در سال آینده است و به نظر می‌رسد دستگاه‌های اجرایی باید بیش از پیش برای تامین هزینه‌های خود، صرفه‌جویی را در دستور كار قرار دهند. بودجه جاری در قانون بودجه سال ١٣٩٣ برابر با ٢٠٨ هزار میلیارد تومان بود كه در سال آینده كاهشی در حدود ٣٥ هزار میلیارد تومان را شاهد است.

 یارانه‌ها می‌ماند
 از اظهارنظرهای نمایندگان مجلس چنین بر می‌آید كه پرداخت یارانه‌ها در سال آینده مانند سال‌های اخیر ادامه خواهد یافت. پرداخت یارانه بدون پالایش فهرست یارانه بگیران، با انتقاد برخی كارشناسان و نمایندگان مجلس همراه شده است. هر چند وزیر امور اقتصادی و دارایی پیش از این از شناسایی میلیون‌ها مرفه در فهرست یارانه‌بگیران خبر داده بود، اما بعدها با بازنگری در این رقم از احتمال بالا بودن ضریب خطا در حذف یارانه‌بگیران ثروتمند خبر داد و این موضوع را مهم‌ترین دلیل تاخیر دولت در اجرایی شدن این تصمیم اعلام كرد.

افزایش ٣٠ درصدی قیمت حامل‌های انرژی
با وجودی كه افزایش رقم یارانه پرداختی در لایحه بودجه سال آینده پیش‌بینی نشده است، برآوردها حكایت از افزایش ٣٠ درصدی قیمت حامل‌های انرژی در سال آینده دارد. در حال حاضر قیمت هر لیتر بنزین نیمه یارانه‌یی ٧٠٠ تومان و قیمت هر لیتر بنزین معمولی آزاد هزار تومان است. هر لیتر گازوییل یارانه‌یی ١٥٠ تومان و هر لیتر گازوییل آزاد در حال حاضر ٥٠٠ تومان قیمت دارد. موسی‌الرضا ثروتی در این خصوص به مهر گفته است قیمت بنزین و گازوییل با افزایشی در حدود ٣٠ تا ٤٠درصد به ترتیب به حدود هزار و ٥٠٠ تومان افزایش خواهد یافت. به نظر می‌رسد قیمت هزار تومان برای هر لیتر بنزین یارانه‌یی و قیمت ٥٠٠ تومان برای هر لیتر گازوییل یارانه‌یی از سوی ثروتی اعلام شده است.

 ویژگی‌های بودجه ٩٤
 دولت در تدوین لایحه بودجه سال آینده ١٧ رویكرد اساسی را در دستور كار خود قرار داده است. اجرایی كردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، تنش زدایی در سیاست خارجی، مدیریت بدهی‌های بخش دولتی، تداوم اجرای هدفمندی یارانه‌ها و كاهش نرخ تورم به همراه ارتقای قدرت خرید مردم و بهبود رفاه اجتماعی و ایجاد شفافیت و سالم‌سازی اقتصادی از مهم‌ترین رویكردهای لایحه بودجه سال آینده است. بودجه سال آینده در حالی بررسی می‌شود كه دولت تدوین برنامه ششم توسعه را نیز در دستور كار دارد.


 دولت در حالی لایحه بودجه سال آینده را به مجلس ارائه می‌كند كه احمد توكلی به نمایندگی از همفكرانش خواستار توقف بودجه‌ریزی شده است كه آن را سلیقه‌یی یا غیر علمی خوانده است. وی در نامه‌یی ١٠‌بندی تاكید كرده است بودجه سال آینده نیز مانند بودجه‌هایی كه در چهار دهه اخیر تدوین شده‌اند كسری خواهد داشت و دولتمردان را از بازی با نرخ ارز بر حذر داشته است. وی تاكید كرده كه به لحاظ حسابداری، بودجه كشور هیچگاه كسری نداشته است، زیرا همیشه با استفاده از افزایش قیمت ارز یا متغیرهای متعادل‌كننده دیگر مرتبط با چگونگی فروش نفت و تبدیل آن به ریال یا چگونگی یا سهم استفاده از درآمدهای حاصل از نفت، در سمت منابع و استفاده از سازوكار تخصیص به هنگام اجرای بودجه (و به صورت دقیق‌تر، عدم تخصیص)، بودجه ظاهرا متعادل بسته و اجرا شده است.

 

بنابراین با چنین سازوكاری، سخن از عدم كسری بودجه نه افتخار است و نه مبنای نظری درستی دارد. وی تاكید كرده كل منابع حاصل از نفتی كه در بودجه استفاده می‌شود، كسری بودجه است و فاجعه‌بار‌تر آنكه هر بشكه نفتی كه فروش می‌رود، در یك نرخ ارزی ضرب می‌شود كه دولت تعیین‌كننده آن است و متاسفانه دولت‌ها در ایران برای پوشش دادن این كسری بودجه، عمدتا با ارز بازی كرده‌اند. در نامه توكلی آمده است: من و همفكرانم معتقدیم نباید بیش از آنچه كسب می‌كنیم، مصرف كنیم. صرفه جویی در مصارف واقعا غیرضروری از یك طرف و افزایش منابع غیرنفتی و مالیات ستانی از بخش‌های غیرشفاف یا غیرسمی و رسمی از طرف دیگر برای ایجاد توازن در بودجه كشور ضروری است.
 
 اخباراقتصادی  - اعتماد


ویدیو مرتبط :
وقتی دخل و خرج خانواده های ایرانی با هم نمی خواند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دخل و خرج خانواده‌های ایرانی در دولت‌های نهم و دهم/ کسری بودجه‌های میلیونی خانواده‌ها در 6 سال



دخل و خرج خانواده‌های ایرانی در دولت‌های نهم و دهم

دخل و خرج خانوار های ایرانی در در دولت های نهم و دهم به شکلی به هم خورد که آمار های رسمی نشان می دهد، خرج خانوار ها به مراتب بیشتر از دخل آنها بوده است.

بررسی دخل و خرج خانواده های ایرانی بر اساس آمار های رسمی بانک مرکزی نشان می دهد، خانواده های ایران از سال 1384 همزمان با آغاز کار دولت نهم، متوسط هزینه های ناخالص خانوارهای ایران نسبت به درآمد های پولی و غیر پولی رشد بیشتری داشت. به طوریکه هر ساله میزان هزینه ها بیشتر از میزام درآمد های پولی و غیر پولی است. بر اساس آمار رسمی بانک مرکزی از سال 1384 تا سال 1389 هزینه های سالانه ی ناخالص خانواده های شهری به ترتیب ، 6 میلیون و 700 هزار تومان ، 7 میلیون و 960 هزار تومان،10 میلیون و 10 هزار تومان ، 11 میلیون و 110 هزار تومان ،12 میلیون و 700 هزار تومان ،14 میلیون و 166 هزار تومان بوده است. این در حالی است که میزان درآمد های سالانه پولی خانوار ها به ترتیب 6 میلیون و 600 هزار تومان ، 7 میلیون و 500 هزار تومان ،9 میلیون و ششصد هزار تومان ،10 میلیون و 100 هزار تومان،12 میلیون و 300 هزار تومان، 13 میلیون و 160 هزار تومان بوده است. مسئله ای که نشان می دهد خانواده های شهری طی 6 سال فعالیت دولت های نهم و دهم( که آمار های رسمی از آن وجود دارد) هر سال با کسری بودجه های میلیونی( بدون احتساب در آمدهای غیر پولی) مواجه بوده است.

در جدول زیر متوسط هزینه سالانه، ماهانه یک خانوار شهری و درصد افزایش آن طی 6 سال اخیر در مقایسه با درآمد های پولی و غیر پولی را بخوانید:

   

سال  

متوسط هزینه سالانه یک خانوار شهری

متوسط هزینه ماهانه  

درصد افزایش نبست به سال قبل  

متوسط درآمد پولی و غیر پولی  

سال 1384

6 میلیون و 700 هزار تومان 

572 هزار تومان 

13.5

6 میلیون و 600 هزار تومان 

سال 1385

7 میلیون و 960 هزار تومان

664 هزار تومان 

15.9

7 میلیون و 500 هزار تومان 

سال 1386

10 میلیون و 10 هزار تومان 

840 هزار تومان 

27.2

9 میلیون و ششصد هزار تومان 

سال 1387

11 میلیون و 110 هزار تومان 

960 هزار تومان 

16.8

10 میلیون  و 100 هزار تومان

سال 1388

12 میلیون و 700 هزار تومان 

یک میلیون و 50 هزار تومان 

10.1

12 میلیون و 300 هزار تومام

سال 1389

14 میلیون و 166 هزار تومان

یک میلیون و 116 هزار تومان 

11.4

13 میلیون و 160 هزار تومان

 

30 درصد هزینه خانوارهای شهری در جیب مسکن
نتایج بررسی دخل و خرج خانواده های ایرانی در دولت های نهم و دهم نشان می دهد که 1/30 درصد از کل هزینه ناخالص یک خانوار (حدود 42637 هزار ریال) مربوط به گروه هزینه مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت ها بود که نسبت به سال قبل 9/6 درصد افزایش داشته است.


در آخرین سال مورد بررسی(1389) از کل هزینه های ناخالص خانوار، 6/5 درصد به گروه بهداشت و درمان، 3/11 درصد به گروه هزینه حمل و نقل، 3/2 درصد به گروه هزینه ارتباطات، 8/2 درصد به گروه هزینه تفریح و امور فرهنگی، 4/2 درصد به گروه هزینه تحصیل، 2/2 درصد به گروه هزینه رستوران و هتل و 0/8 درصد به گروه هزینه کالاها و خدمات متفرقه اختصاص داشته است.


یافته های این بررسی نشان می دهد که در مقایسه با سال 1388 ، هزینه گروه های بهداشت و درمان 9/21 درصد، حمل و نقل 4/8 درصد، ارتباطات 9/8 درصد، تفریح و امور فرهنگی 2/14درصد، تحصیل 7/21درصد، رستوران و هتل 4/10 درصد و کالاها و خدمات متفرقه 2/12 درصد افزایش داشته است.
درآخرین سال مورد بررسی متوسط درآمد پولی و غیر پولی ناخالص سالانه یک خانوار شهری حدود 136814 هزار ریال (ماهانه حدود 11401 هزار ریال) بود که 73/3 درصد (9/9 میلیون تومان) آن را درآمد پولی ناخالص و 26/7 درصد را درآمد غیرپولی تشکیل داده است. در سال 1389 کل درآمد پولی و غیرپولی ناخالص خانوار نسبت به سال قبل حدود 10/4 درصد افزایش داشت (میزان افزایش درآمد پولی ناخالص خانوار معادل 12/8 درصد و درآمد غیر پولی 4/3 درصد بود).

در نمودار زیر متوسط هزینه سالانه یک خانوار شهری در مقایسه با درآمد های پولی و غیر پولی را می بینید

 

دخل و خرج خانواده‌های ایرانی در دولت‌های نهم و دهم

 

دخل و خرج خانواده‌های ایرانی در دولت‌های نهم و دهم

 
منبع:khabaronline.ir