اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

روحانی:اخباری نیستیم، اصولی هستیم



اخبار,اخبار سیاسی,مراسم تجلیل از استادان و هنرمندان برجسته

 

 اخبار سیاسی - روحانی:
من نمی گویم کسی را که به کشور و نظامش اعتقادی ندارد کنار نگذاریم ، اما نمی شود به دلیل یا بهانه ای اندک ، نخبه ای را کنار بگذاریم ، مگر دست ماست؟ / اخباری نیستیم، اصولی هستیم

روحانی افزود: نمی شود آدم یک شعار بدهد ، یک سخن بگوید و یا یک تیتر اعلام کند و به لوازم آن پایبند نباشد. کشور با شعار درمانی و گفتار درمانی درست نمی شود ، هر چه می خواهیم سخنرانی کنیم و حرف بزنیم ولی کشور نیاز به برنامه ، عمل ، تحرک و وحدت دارد.

رئیس جمهور گفت : با کمال تاسف باید بگویم شرایط کشور هنوز به گونه ای است که نمی توانیم نخبگان خودمان را به درستی جذب و استفاده کنیم .

به گزارش انتخاب ؛ دکتر روحانی در ادامه سخنان خود در مراسم تجلیل از استادان و هنرمندان برجسته و نخبه کشور افزود: دیگران ، نخبگان را از کشورهای دیگر از غرب و شرق جذب می کنند اما ما نخبه ای را به دلیل سیاسی و اعتقادی و دیگری را به دلیل وی‍ژگی های اخلاقی کنار می گذاریم و منزوی می کنیم.

دکتر روحانی با بیان اینکه روح و قلب ما خدادادی برای جذب است نه دفع گفت : من نمی گویم کسی را که تخصص لازم را ندارد یا به کشور و نظامش اعتقادی ندارد یا علیه آن قدم بر می دارد کنار نگذاریم ، اما نمی شود به دلیل یا بهانه ای اندک ، نخبه ای را کنار بگذاریم ، مگر دست ماست ؟

رئیس جمهور نخبه را فردی خواند که برای رسیدن او به این جایگاه ، وقت و سرمایه زیادی صرف شده است و افزود: حالا که این درخت به ثمر نشسته با یک بهانه او را از تنه می بریم یا از ریشه درمی آوریم ، آیا این هنر است؟

وی با تاکید بر اینکه باید در دنیای نخبگی سعه صدر داشته باشیم ، گفت: ‌باید همه نخبگان خودمان و حتی نخبگانی را که در این دنیا به کشور ما علاقه دارند و حاضر به حضور ولو موقت در کشور ما هستند جذب کنیم .

رئیس جمهور نخبگی را افتخار هر انسان خواند و گفت : نخبگی آغاز دارد ولی حتما پایانی برایش متصور نیست و نخبه هر روز و هر لحظه می تواند نخبه تر و تاثیرگذارتر شود.

 روحانی با اشاره به تعریف نخبگی افزود : هر عالم و فرهیخته ای که در جامعه و کشور خود و در میان انسان ها تاثیرگذارتر باشد و جمع و جامعه را به سوی تعالی و رفاه و تعامل رهنمون سازد می تواند نخبه باشد و هر نخبه ای در فرصت های بعد می تواند تاثیرگذارتر باشد.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود : هدف نخبه و نخبگی در سطح ملی ، تولید قدرت و ثروت ملی است که قدرت و ثروت دو روی یک سکه اند.

وی گفت: بی تردید برای آنکه ما به توسعه و توسعه یافتگی برسیم نیاز به علم و دانش و فن و فناوری و تجربه ،‌اختراع و اکتشاف داریم و همه کشورهایی که در مسیر توسعه هستند یا به اصطلاح امروز به توسعه یافتگی رسیده اند در سایه آن بوده که از علم و دانش و دانشمندان و هنرمندان خود به درستی استفاده کرده اند .

رئیس جمهور اظهارداشت: نخبه همان استعداد بالا یا برتری است که در فضا و محیط مناسب پرورش می یابد و مسیر و راهی را طی می کند و به نخبگی دست می یابد .

روحانی افزود: معمولا در کشورهای پیشرفته ؛ نخبه ها را از هرملیت و سرزمین و جغرافیا و قومیتی جذب می کنند و نخبگی ، شناسنامه ای برای نخبگی است نه اینکه متولد و اهل کجا و از کدام قوم و دیار است.

رئیس جمهور گفت : شک نکنید هر کشوری که دارای جاذبه برای جذب نخبگان باشد بیشتر در مسیرتعالی و پیشرفت قرار دارد.

 دکتر روحانی در ادامه سخنان خود در مراسم تجلیل از استادان و هنرمندان نخبه و برجسته کشور افزود: کشورهایی پیشرفت کرده اند که مجلس ، دولت، انجمن های تخصصی ، نخبگان و بخش خصوصی آنها همه به نحوی به هم اتصال پیدا کرده اند.

وی تصریح کرد: اگر بنا باشد در کشوری، مجلس راهی را برای تدوین قانون برود ، دولت برای اجرا و اداره کشور راه دیگری را برود ، انجمن های تخصصی راه دیگری برای منافع صنفی انتخاب و نخبگان هم کار دیگری را دنبال کنند ما چطور می توانیم از فضا و تجربه نخبگی استفاده کنیم؟

رئیس جمهور گفت: دولت امروز در اقتصاد ، سیاست داخلی ، سیاست خارجی ، فرهنگ، هنر، علم ، دانش و فناوری نیازمند است که از فکر نخبگان استفاده کند.

وی افزود: اگر ریل های مختلف را در این کشور انتخاب کردیم ، یک ریل برای اقتصاد، ریلی به جهتی دیگر در سیاست خارجی و ریلی برای فرهنگ در آن صورت هیچگاه این لوکوموتیوها و قطارها به هم نخواهند رسید.

رئیس جمهور افزود: مگر می شود فرهنگ از اقتصاد ، اقتصاد از سیاست خارجی و سیاست خارجی از علم و فناوری جدا باشد؟

روحانی با بیان اینکه بسیاری از اصول رشد ، توسعه و پیشرفت، ثابت است گفت: ژاپن همان راهی را در پیشرفت طی کرده که آلمان ، کره جنوبی یا آن کشور آمریکایی یا اروپایی طی کرده اند .

وی افزود: همه پیشرفت ها یک اصول ثابت دارد و البته ممکن است برخی اصول متغیر در شرایط مختلف زمانی داشته باشد؛ اما آموزش صحیح ، درست و علمی و عقلایی، نظم، قانونگرایی ، فرهنگ کار و تلاش ، دلبستگی و وابستگی به قدرت و ثروت کشور، انگیزه های لازم ملی ، قومی و اجتماعی مگر می تواند متفاوت باشد؟

روحانی اضافه کرد: کسی ممکن است در کنار اینها، اعتقاد دینی نیز کمکش کند و دین نیز او را به علم و همان فرهنگ ، کار و تلاش توصیه می کند .

روحانی افزود: ما باید از اصول ثابت برای دست یافتن به توسعه استفاده کنیم و برای این که پیشرفته شویم باید در اولویت ها همنظر شویم.


رئیس جمهور گفت: اگر جامعه ما چند شقه شود ، یک شقه بگوید اولویت آن است و دیگری بگوید اولویت چیز دیگری است ، به هدف نمی رسیم.

روحانی افزود: نمی خواهم بگویم در همه اولویت ها اتفاق نظر داشته باشیم لااقل همه با هم در توسعه کشور و در نرخ رشد ، اتفاق نظر داشته باشیم.

رئیس جمهور گفت: همه با هم اتفاق کنیم که امسال باید رشد ما 5 درصد باشد و در این موضوع اتفاق نظر پیدا کنیم.

روحانی افزود: همه اتفاق نظر پیدا کنیم که رکود باید شکسته و رونق نیز باید آغاز شود.

رئیس جمهور گفت: لااقل 5 هدف پیدا کنیم و همه متحد شویم و آن وقت به لوازم آن نیز پایبند باشیم.

روحانی افزود: نمی شود آدم یک شعار بدهد ، یک سخن بگوید و یا یک تیتر اعلام کند و به لوازم آن پایبند نباشد.

رئیس جمهور گفت: کشور با شعار درمانی و گفتار درمانی درست نمی شود ، هر چه می خواهیم سخنرانی کنیم و حرف بزنیم ولی کشور نیاز به برنامه ، عمل ، تحرک و وحدت دارد.

روحانی افزود: در این وحدت و اتحاد لااقل باید در چند مسئله ، همه به عنوان اولویت حتمی بر آن اتفاق کنیم و لوازم آن را نیز بپذیریم.

رئیس جمهور گفت: تمام کشورهایی که امروز در حال رشد و توسعه هستند و یا به مرز توسعه رسیده اند ، در یک اتحادیه منطقه ای دور هم جمع شدند ، نه این که فقط نام اتحادیه ای را ببرند بلکه راه آهن و جاده هایشان را به هم متصل و افکارشان را نیز به هم نزدیک کردند همچنین پروژه های علمی شان را به صورت مشترک اجرا می کنند.

وی تصریح کرد : هم اکنون در جهان دهها پروژه علمی مهم جهانی وجود دارد که پشت سر آن صنعت جهانی است به عنوان مثال تا 20 سال آینده قرار است 35 هزار هواپیمای مسافربری با 4، 4 تریلیون ساخته شود، همه در این طرح های بزرگ جهانی سهم دارند، ما کجای آن هستیم؟

روحانی اضافه کرد: در آینده ما یا در طرح های عظیم و بزرگ جهانی حضور داریم یا معنایش این است که به دیگران فرصت دادیم آنها نقش داشته باشند و ما کنار رفتیم.

وی افزود: مقصود من از انزوا، انزوای سیاسی نیست، ما باید در طرح های صنعتی جهانی و در طرح های عظیم هنری نقش داشته باشیم .
رئیس جمهور با تاکید بر حضور نخبگان ایران در طرح ها و فناوری های جهانی، افزود: دنیای آینده کاملا با دنیای امروز ما متفاوت است، چند سال پیش اگر به کسی می گفتیم اینترنت و یا تلفن کسی باورش نمی شد.

روحانی گفت: نخبه کسی است که نه تنها امروز را می بیند که فردا را هم پیش بینی می کند و برنامه ای برای فردا دارد .

وی افزود: البته آنچه راجع به نخبگان باید گفت خود آنها باید بگویند، بنیاد نخبگان باید زمینه را فراهم کند و اگر مشکلی در تحقیق ، توسعه و یا فروش محصولات است، رفع کند.

روحانی گفت: کسی که در فناوری، صنعتی را تولید می کند معلوم است با کشوری که ده سال کار می کند برابر نخواهد بود.

رئیس جمهور افزود: یکی از جاهایی که دولت باید وارد عمل شود کمک برای خرید محصولات است، نخبه ای که تلاش می کند و دنبال فناوری و اختراع و نوآوری است، ممکن است خوب در بیاید و یا ممکن است ایرادی داشته باشد، باید کمکش کنیم و باید هر چه می توانیم به نخبگان تکیه و سازمان دولتی را به بخش خصوصی متصل کنیم.

رئیس جمهور گفت: اگر بناست برای نخبگان کاری کنیم، خود آنها بگویند چه کنیم و اگر بناست دولت قدمی بردارد، می تواند اطلاعات لازم را در اختیار آنها ارائه دهد.

دکتر روحانی که در آئین تجلیل از استادان محققان و هنرمندان برجسته و نخبه کشور سخن می گفت افزود: گاهی نخبگان نمی دانند در کشور چه نیازهایی داریم و در کشاورزی، صنعت، سیاست داخلی و خارجی چه می گذرد، که باید برخی اطلاعات، نیازها و درخواستها را در اختیار آنها قرار داد.

وی تصریح کرد: اکنون ما در بخش اقتصاد مشکل داریم و باید نخبگان به ما کمک کنند، همانطور که اگر در بهداشت و درمان مشکل داشتیم متخصصان آن رشته باید به ما کمک کنند. بنابراین ما باید دست به دست هم بدهیم تا از دنیای نخبگی بهتر استفاده کنیم.

رئیس جمهور با تاکید بر این که باید از هنرمندان پیشکسوت نیز بهتر استفاده کنیم اظهار داشت: حفاظت از هنر به معنای مومیایی کردن فرهنگ نیست بلکه باید فرهنگمان را بازآفرینی کنیم.

وی اضافه کرد: ما در پی خط اجتهاد هستیم، اخباری نیستیم، اصولی هستیم، فرهنگ را خداوند و ائمه اطهار(علیهم السلام) در اختیارمان قرار دادند و بزرگان و عالمان و اندیشمندان طی تاریخ آن را به تکامل رساندند، بنابراین خداوند زمینه تکامل را پیش روی ما گذاشته، آنقدر خدا استعداد عطا کرده است که باید شکوفا شود.

روحانی اظهار داشت: همه قرآن هم همین است، که در کارها باید به فلاح و شکوفایی برسیم و فلاح یعنی همه بذرها رشد کند، ریشه دهد، گل دهد و میوه دهد و همه این شکوفایی در سایه این است که همگی در صحنه کمک به این کشور پا به صحنه بگذاریم، نترسیم و باید در بسیاری از زمینه ها فرهنگمان را پرورش دهیم، بالنده و بازآفرینی و بازتفسیر کنیم تا شاهد شکوفایی علم و دانش در این کشور باشیم.

وی در پایان سخنانش گفت : امیدوارم دولت در خدمت نخبگان و اندیشمندان و صاحبنظران باشد و خواهد بود تا بتوانیم در نهایت به قدرت و ثروت ملی کمک کنیم.

اخبار سیاسی -  انتخاب


ویدیو مرتبط :
اخباری یا اصولی؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کرباسچی: روحانی اصولگرا نیست/با اصلاح طلبان بدلی هماهنگ نیستیم



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

حمایت از نجفی، جهانگیری و دیگران را بررسی می‌کنیم/ روحانی اصولگرا نیست

دبیرکل حزب کارگزاران با بیان اینکه این حزب علاوه بر نجفی و جهانگیری، سایر کاندیداها را نیز در معرض انتخاب خود قرار می دهد، گفت: کارگزاران بر حضور فعال در انتخابات تاکید دارد و هر کاندیدایی که به دنبال تحول در سیاست باشد در معرض انتخاب ما خواهد بود.

غلامحسین کرباسچی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به جلسات داخلی حزب کارگزاران برای انتخابات پیش رو ، گفت: کارگزاران جزء گروههای اصلاح طلب است و به صورت جداگانه و مستقل از مجموعه اصلاح طلبی در انتخابات عمل نخواهد کرد.

کارگزاران برای حضور فعال در انتخابات تاکید دارد

وی افزود: کارگزاران اصرار دارد با توجه به شرایط کنونی و مشکلاتی که در این 8 سال برای کشور ایجاد شده است اگر بتواند تغییراتی در وضع موجود به وجود بیاورد، با نیروهایی که اصلاح طلب و نیروهای تحول خواه یک برنامه ارائه کند.

کرباسچی با تاکید براینکه باید در انتخابات فعال بود، تصریح کرد: از لحاظ تحلیلی اعتقاد داریم که باید در انتخابات فعال باشیم و تلاش کنیم که آراء مردم را به سمت و سوئی سوق دهیم که به نفع کشور و اصلاح وضعیت سیاسی، فرهنگی و اقتصادی باشد.

دبیرکل حزب کارگزاران خاطرنشان کرد: الزاما کارگزاران یک کاندیدای مستقل نخواهد نداشت، اما بر حضور و فعال بودن اصلاح طلبان در انتخابات تاکید دارد.

برای حمایت از کاندیدای اصولگرا به نتیجه ای نرسیدیم

وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است از یک کاندیدای اصولگرا حمایت کنید؟ گفت: بستگی داد که مجموعه اصلاح طلبان به چه نتیجه ای برسند و در مورد این موضوع تا کنون بحث جدی صورت نگرفته است و البته بستگی دارد چه اصولگرایی منظورتان باشد چراکه از مشائی تا سردار قاسمی اصولگرا محسوب می شوند.

حسن روحانی معتدل است نه اصولگرا

دبیرکل حزب کارگزاران در پاسخ به خبرنگار مهر پرسید آیا ممکن است این اصولگرا حسن روحانی باشد، گفت: من بعید می دانم آقای روحانی خودش را به آن معنا اصولگرا بداند؛ ایشان معتدل است.

با اصلاح طلبان بدلی هماهنگ نیستیم

کرباسچی همچنین در پاسخ به این سوال که برخی از اصلاح طلبان ادعا کرده اند کارگزاران به صورت مستقل عمل می کند و با دیگر گروهها هماهنگ نیست؛ یادآور شد: کارگزاران با سایر مجموعه اصلاحات هماهنگ است اما بله ممکن است با کسانیکه اخیرا ادعای اصلاح طلبی کرده اند و جزء اصلاح طلبان بدلی هستند هماهنگ نباشد.

هر کاندیدایی که دنبال تحول در سیاست است در معرض انتخاب ما خواهد بود

دبیرکل حزب کارگزاران در پایان خاطرنشان کرد: کارگزاران علاوه بر نجفی و جهانگیری، سایر کسانیکه خود را در معرض کاندیداتوری قرار داده اند را رصد خواهد کرد و هر کاندیدایی که خواهان تحول و تغییر در سیاست های جاری کشور باشد را در معرض انتخاب خود قرار خواهد داد./مهر