اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

روایت نجات یک پدر به قیمت جان باختن فرزند در زیر اجساد در فاجعه منا/ سه برادری که در منا جان‌باختند



اخبار,اخبار اجتماعی, حادثه سرزمین  منا

رئیس سازمان حج و زیارت از تشکیل کمیته مشترک میان جمهوری اسلامی ایران و طرف سعودی خبر داد و اظهار امیدواری کرد با توجه به تعامل مناسب شکل گرفته در کمیته، وضع ۳۶ زائری که سرنوشت آنها هنوز مشخص نیست، روشن شود.

 سعید اوحدی دیشب مهمان برنامه تیترامشب شبکه خبر بود.
 
رئیس سازمان حج و زیارت که از نزدیک شاهد و ناظر حادثه منا بوده است دیشب در برنامه تیتر امشب حاضر شد تا از مشاهدات خود و تمهیدات این سازمان برای تعیین تکلیف زائران مفقود شده بگوید.
 
اوحدی یکی از درس های حادثه منا را صبر و استقامت خانواده های بازماندگان و زائران جان باخته دانست و گفت: از همان شب وقوع حادثه ما در چادر مصیبت دیدگان حاضر شدیم و به طور مثال به چادر کاروان نیشابور سر زدیم که 25 زن ،همسران خود را از دست داده بودند.
 
وی با نقل خاطره ای از سرکشی به چادر کاروان مهاباد اظهار داشت: در این کاروان مادر بزرگواری که گریه می کرد می گفت من سه برادرم را جلوی چشمان خود از دست دادم اما اکنون خواسته ام این است که پیکر برادرانم به کشور برگردانده شود.
 
رئیس سازمان حج و زیارت هنگام بازگو کردن خاطره بازدید از کاروان یزد گریه کرد و گفت: یک پدر یزدی تعریف می کرد که پسرش او را از میان اجساد بیرون کشیده و روی دست نگه داشته اما خودش میان آنها جان داده است.
 
اوحدی درباره مشاهدات خود گفت: اصلا تصور ما این نبود که چنین فاجعه ای ممکن است اتفاق بیفتد زیرا امسال برنامه ریزی های انجام شده سازمان حج و زیارت در بهترین شرایط انجام شده بود از این رو تلخ ترین لحظه ، زمانی بود که تماس گرفتند و اعلام کردند که در مسیر 204 ازدحام جمعیت سبب بروز مشکل شده است.
 
رئیس سازمان حج و زیارت با تاکید بر اینکه سوق العرب و جوهره ، دو مسیر تردد زائران ایرانی است اظهار داشت: علت تردد زائران ایرانی از این خیابان ها استاندارد بودن آنهاست. مسیر شماره 204 از خیابان های غیراستاندارد است به طوری که در این خیابان حتی یک دوربین وجود ندارد و جت فن هایی که هوا را تهویه می کند در این خیابان نصب نشده است. ضمن اینکه در دوطرف خیابان 204 چادر حجاج آفریقایی، مراکشی و مصری قرار دارد که برای ممانعت از ورود دیگران به این چادرها ، جلوی آنها نرده های آهنی به طول سه متر قرار دارد.
 
اوحدی ادامه داد: در حالی که پلیس انتهای خیابان 204 را بسته بود، به علت ناهماهنگی زائران را به همین خیابان هدایت کردند و زائران دیگر از خیابان 203 نیز به این خیابان رسیدند و ازدحام جمعیت و گرمای 50 درجه و تشنگی فراوان سبب شد این فاجعه رقم بخورد. به طوری که 25 هزار زائر در فضای 300 متر مربع به مدت نیم ساعت کنار هم فشرده شدند و بسیاری از زائران به صورت ایستاده و به علت خفگی جان باختند .
 
رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه درباره راهکارهای مطرح شده برای آگاهی از سرنوشت 36 زائری که وضع آنها مشخص نیست گفت: عربستان سعودی بیش از 6 هزار زائر کشور های مختلف را مقبره الشهدا و 700 نفر را در شرق عرفات دفن کرده است که بسیاری از اینها با حکم حکومتی و به علت پیشگیری از انتشار بیماری های میکروبی دفن شده اند که در این میان پیکر 29 ایرانی نیز بدون مجوز دفن شده است.
 
اوحدی افزود: یکی از توافقات ما در کمیته مشترک این است که عربستان متعهد شده که بنا به درخواست و نظر خانواده جان باختگان عمل کند و با ارسال تیم های تعیین دی ان ای وضع ایرانیان مفقود شده مشخص شود.

 اخبار اجتماعی  - میزان


ویدیو مرتبط :
روایت حاج داوود علیزاده از قاری جان باخته فاجعه منا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جان باختن ۲۴ زائر ایرانی اهل سنت در فاجعه منا/۶۰حاجی ایرانی اهل تسنن مفقود شده اند



اخبار,اخبار اجتماعی,زائر ایرانی

یک منبع آگاه از جانباختن ۲۴ زائر ایرانی اهل تسنن در فاجعه منا خبر داد و گفت: هم‌اکنون ۶۰ زائر ایرانی اهل سنت متشکل از ۳۱ زن و ۲۹ مرد مفقود هستند.

تعدادی از زائران ایرانی حاضر در مکه  با بیان اینکه در همایش‌ها مسئولان بعثه و سازمان حج و زیارت اعلام کرده‌اند دود 20 کانتینر پر از اجساد هنوز تخلیه نشده‌اند، گفتند: در مکه فضایی بسیار عاطفی بین حجاج ایرانی حاکم شده است.

یک منبع آگاه نیز گفت: مسئولان اظهار امیدواری می‌کنند تا فردا آمار نهایی را اعلام کنند.

این منبع آگاه اظهار داشت: از میان کاروان‌های اهل سنت، استان‌های گلستان، آذربایجان غربی، خراسان رضوی و کردستان بیشترین جانباخته را داشتند.

وی افزود: خانمی با 3 برادرش از کاروان استان گلستان به حج آمده بود که در این فاجعه 3 برادرش کشته شدند.

این منبع آگاه ادامه داد: تاکنون 24 زائر اهل سنت ایرانی در میان کشته‌شدگان شناسایی شدند. این درحالی است که نام 60 زائر اهل تسنن ایرانی در میان مفقودان وجود دارد. این 60 زائر متشکل از 31 زائر خانم و 29 زائر آقا است.

وی تصریح کرد: در مجموع 50 نفر از زائران اهل تسنن ایرانی مجروح شدند که بسیاری از آنها از بیمارستان مرخص شدند.

اخبار اجتماعی - فارس