اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رمزگشایی از حضور نیافتن وزرای خارجه روسیه و چین در وین



اخبار,اخبارسیاست خارجی, مذاکرات وین


 اخبار سیاست خارجی - رمزگشایی از حضور نیافتن وزرای خارجه روسیه و چین در وین

در حالی که جان کری و وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان عازم وین هستند تا در گفت و گو با ظریف وزیر خارجه ایران راه‌هایی برای پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای را جستجو کنند، حضور نیافتن وزرای خارجه روسیه و چین در وین بعد از اظهارات اخیر وزیر خارجه فرانسه در مورد شکاف‌های ایجاد شده در 5+1 مورد توجه قرار گرفته و با توجه به اطلاعات داده شده توسط منابع نزدیک به روس‌ها رمزگشایی شده است.

به گزارش «تابناک»، خبرگزاری آسوشیتدپرس حضور نیافتن وزرای خارجه روسیه و چین به همراه دیگر وزرای خارجه 5+1 در وین را نشانه‌ای از کاهش امید به حصول توافق پیش از بیستم جولای دانسته است.

ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالی از یکپارچگی 5+1 در مذاکرات با ایران سخن می‌گوید که غیبت وزرای خارجه روسیه و چین پس از اظهارات فابیوس وزیر خارجه فرانسه در مورد انحراف مواضع روسیه از کشورهای غربی مهم دانسته شده است.

مهم‌ترین اختلاف اکنون تصمیم‌گیری در باره اندازه برنامه غنی‌سازی ایران است که توافق بر سر آن به موضوع برداشته شدن تحریم‌های ایران گره خورده است و حضور کری، هیگ، فابیوس و اشتاین‌مایر گامی در جهت غلبه بر همین چالش‌های اصلی دانسته می‌شود.

این در حالی است که لاوروف و وانگ‌یی به وین نخواهند امد. لاوروف در آمریکای لاتین است و سفر وی با حضور در اجلاس سران اقتصادهای در حال ظهور موسوم به بریکس در سه‌شنبه 15 جولای در برزیل پایان خواهد یافت.

این غیبت چند روز پس از اظهارات فابیوس در انتقاد از مواضع روسها در حالی صورت می‌گیرد که اگر چه فابیوس اختلافات را به صورت شفاف بیان نکرده ولی تحلیلگران نزدیک به کرملین، زیاده‌خواهی‌های آمریکا را در اختلاف ایجاد شده موثر می‌دانند.

ولادیمیر ایسیف از موسسه دولتی CIS در این باره گفته است که اصرار واشنگتن بر بسته شده بعضی تاسیسات هسته‌ای ایران و نیز مذاکره بر سر مساله موشکی ایران، ناقض توافق اولیه در باره چارچوب مذاکرات است. به گفته وی، آمریکا سعی دارد با طولانی و سخت کردن مذاکرات، روند برداشته شدن احتمالی تحریم‌ها را کندتر نماید تا اهداف سیاسی خود را پیگیری کند.

به گفته دیپلمات‌های نزدیک به مذاکرات، روسیه و آمریکا در تمایل به رسیدن به توافق با ایران شریک هستند ولی خواسته‌های روسیه از ایران بسیار کمتر است؛ در حالی که ایالات متحده به دنبال کاهش شدید اندازه برنامه هسته‌ای ایران است، روسیه بیشتر به دنبال افزایش شفافیت و نظارت سخت‌تر بر برنامه هسته‌ای ایران است.

مارک فیتزپاتریک از مقامات سابق بخش خلع سلاح در وزارت خارجه آمریکا؛ غیبت لاوروف را نشانه‌ای احتمالی از تصور روس‌ها از به نتیجه نرسیدن مذاکرات تا 20 جولای می‌دانند. به عقیده وی اگر نشانه‌هایی از رسیدن به توافق بروز کند، آن گاه رفتن لاوروف به وین دور از انتظار نیست.

 اخبار سیاست خارجی - تابناک


ویدیو مرتبط :
نتیجه دیدار وزرای خارجه روسیه و ترکیه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وزرای خارجه غربی گروه 1+5 در راه وین؛ روسیه و چین نمی روند



اخبار ,اخبار سیاست خارجی ,مذاکرات گروه 1+5 با ایران

 

اخبار سیاست خارجی - وزرای خارجه غربی گروه 1+5 در راه وین؛ روسیه و چین نمی روند

هنوز دلیل عدم حضور لاوروف و وزیر خارجه چین در مذاکرات گروه 1+5 با ایران اعلام نشده است اما لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه روز سه شنبه گذشته در نشست پارلمان فرانسه اعلام کرد بین روسیه و کشورهای عضو گروه 1+5 اختلافاتی بروز کرده است.

وزرای خارجه 4 کشور غربی عضو گروه 1+5 برای حضور در مذاکرات وین 6 اعلام آمادگی کرده اند و این در حالی است که خبرگزاری ایتارتاس روسیه روز گذشته نوشت : سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در مذاکرات وین 6 حاضر نخواهد شد.

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری آسوشیتد پرس وزرای خارجه 4 کشور آمریکا، فرانسه، بریتانیا و آلمان اعلام کردند که برای شرکت در مذاکرات وین 6 راهی اتریش می شوند اما عدم حضور وزرای خارجه روسیه و چین امکان نتیجه بخش بودن این دور از مذاکرات را در هاله ای ابهام قرار داده است.

روسیه و چین دو کشور متحد ایران هستند و مواضع آنها نرم تر از مواضع کشورهای غربی طرف گفت و گوی ایران است.

جان کری وزیر خارجه آمریکا قرار است امشب (شنبه) برای شرکت در مذاکرات وارد وین شود و وزرای خارجه 3 کشور دیگر اروپایی قرار است فردا (یکشنبه) به مذاکرات بپیوندند.

همزمان عباس عراقچی معاون وزیر خارجه کشورمان امروز (شنبه) با سخت و فشرده توصیف کردن مذاکرات هسته ای از اختلافات عمیق بین ایران و 1+5 خبر داده است؛ اما این دیپلمات ارشد کشورمان نسبت به ثمر بخش بودن حضور وزرای خارجه 1+5 در مذاکرات ابراز امیدواری کرده است.

هنوز دلیل عدم حضور لاوروف و وزیر خارجه چین در مذاکرات گروه 1+5 با ایران اعلام نشده است. وزیر خارجه روسیه هم اکنون همراه پوتین در سفری به آمریکای لاتین رفته است و قرار است در نشست سران گروه بریکس که قرار است روز 15 ژوئیه (3 روز دیگر) در برزیل برگزار شود، حضور یابد. وزیر خارجه چین هم به عنوان یکی از اعضای گروه بریکس در این نشست حضور خواهد داشت.

 لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه روز سه شنبه گذشته در نشست پارلمان فرانسه اعلام کرد بین روسیه و کشورهای عضو گروه 1+5 اختلافاتی بروز کرده است.

 فابیوس به طور مشخص  به اختلافات روسیه و دیگر اعضای گروه 1+5 اشاره نکرد.

با این حال مقام های اتحادیه اروپا پس از اظهارات فابیوس در موضع گیری هایی بر وحدت بین گروه 1+5 تاکید کرده و اعلام کردند اختلافی بین اعضاء گروه 1+5 وجود ندارد.
اخبار سیاست خارجی - عصر ایران