اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ركورد جدید از ریزش ساخت‌وساز



ساخت‌‌وسازهای مسكونی در تابستان امسال، ریزشی سنگین‌تر از سقوط بهاری را تجربه كرد و حجم احداث واحدمسكونی هم در تهران و هم در كل كشور نسبت به تابستان پارسال نصف شد.

ارقام تازه اعلام شده از سوی مركز آمار نشان می‌دهد: تیراژ ساخت مسكن طی سه ماه تابستان 93 در تهران 7/ 54 درصد و در كل كشور 4/ 65 درصد نسبت به تابستان92 افت كرده است طوری كه در این مدت برای احداث 22 هزار و 344 واحد مسكونی در شهر تهران و 85هزار و 543 واحد در كل كشور پروانه ساختمانی صادر شده است.

 

نرخ سقوط تابستانی ساخت‌وساز در مقایسه با بهار، بزرگ‌تر شده كه علامتی از افزایش ركود مسكن در دومین فصل سال جاری می‌تواند باشد. در بهار امسال، ساخت‌وساز در تهران و كل كشور به ترتیب 53درصد و 48درصد نسبت به بهار سال قبل، افت كرده بود.


گزارش مركز آمار یك بُعد دیگری نیز دارد كه آن هم، تعمیق ركود در فصل اصلی سال را تایید می‌كند؛ مطابق اطلاعات این مركز، فعالیت بساز و بفروش‌های پایتخت و سایر شهرها در تابستان امسال به لحاظ تیراژ ساخت –تعداد واحدهای مسكونی- 15درصد نسبت به بهار سال جاری، محدودتر شد.

 

كاهش شتاب فصلی ساخت‌وساز در تابستان آن هم با توجه به اینكه تعداد ایام كاری بهار حداقل 15روز كمتر از تابستان است، از نبود كشش كافی در بین سازنده‌ها برای اجرای پروژه‌های جدید حكایت دارد. تقاضا برای اخذ پروانه معمولا در تابستان بیشتر می‌شود، اما امسال به‌خاطر آنچه فروش نرفتن واحدهای از قبل ساخته شده و همچنین تصور كاهش سود در سرمایه‌گذاری‌های جدید عنوان می‌شود، شتاب كاهش تیراژ ساخت در تابستان بیشتر شد. به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، هم‌اكنون تحت‌تاثیر ركود مسكن، معدل فصلی ساخت و ساز در تهران به سطح ماهانه دوره رونق، نزول كرده است.

 

در سال‌های 91 و اوایل 92، تیراژ ماهانه ساخت به بیشترین حد و به‌طور متوسط معادل 20 هزار واحد مسكونی در ماه رسید، اما امسال این حجم ساخت‌وساز به جای 30روز، در طول 90 روز انجام می‌شود كه به این ترتیب می‌توان گفت تیراژ در دوره ركود به یك‌سوم دوره رونق رسیده است.

 

اخبار,اخبار اقتصادی , بازار مسکن

 

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 


ویدیو مرتبط :
سقف کاذب به سبک ساخت وساز خشک

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ریزش تیراژ در ساخت‌وساز



اخبار ,اخبار اقتصادی ,بازار ساخت‌وسازهای مسكونی

 

اخبار اقتصادی - ریزش تیراژ در ساخت‌وساز

اوج‌گیری پروانه‌های ساختمانی در شهر تهران به پایان رسیده و بازار ساخت‌وسازهای مسكونی با همان شتابی كه در سال‌های 89 تا 91 تحت‌تاثیر افزایش قیمت مسكن، حجیم شده بود هم‌اكنون در حال كوچك شدن است.

سال92 نزدیك به 240 هزار واحدمسكونی جدید در پایتخت ساخته شده كه 5 درصد نسبت به سال91 كاهش داشته است. همچنین در دو ماه اول سال93، نرخ افت تیراژ ساخت مسكن به 56 درصد رسید. این حركت بسازوبفروش‌ها واكنشی است به ركود و روند كاهشی قیمت مسكن و احتمالا تا پاییز ادامه دارد.


كاركرد 14ماهه بسازوبفروش‌ها در پایتخت منتشر شد
ساخت‌وساز 50 درصد افت کرد
حجم فعالیت‌های ساختمانی در تهران تقریبا با همان شتابی كه طی سه سال گذشته به خود گرفت و بزرگ شد، هم‌اكنون رو به انقباض است.


تازه‌ترین گزارش‌ آماری از دفتر صدور پروانه‌های ساختمانی شهرداری تهران نشان می‌دهد: تقاضا از طرف بسازوبفروش‌ها برای احداث آپارتمان طی دو ماه اول سال93 به ترتیب 42 درصد و 56 درصد نسبت به ماه‌های مشابه سال92 كاهش پیدا كرده و تیراژ ماهانه ساخت‌وساز از 34 هزار واحد مسكونی در ماه‌های اوج رونق بازار هم‌اكنون به حداكثر 15 هزار واحد رسیده است.


ساخت‌وسازهای مسكونی در شهر تهران برای اولین‌بار در سال90 اوج بی‌سابقه‌ گرفت و با رشد 56 درصدی نسبت به سال قبل، منجر به احداث 233 هزار واحد مسكونی در مناطق 22 گانه شد.

 

آن زمان تبلیغات شهرداری درباره اجرای قریب‌الوقوع طرح تفصیلی جدید و كنجكاوی‌‌ بسازوبفروش‌ها نسبت به محدودیت‌ها و موانع احتمالی موجود در این طرح باعث شد برای اولین‌بار تیراژ ساخت مسكن در پایتخت از مرز 200 هزار واحد مسكونی در سال عبور كند و تا 5/1 برابر سال‌های قبل و حدود دو برابر نیاز طبیعی بازار مسكن، افزایش یابد.


در سال91 نیز با اوج‌گیری رونق در معاملات مسكن و درنتیجه صعود قیمت‌ها، انگیزه بسازوبفروش‌ها دوباره تشدید شد؛ طوری‌كه این‌بار اثر تحریكی «رشد قیمت مسكن» قوی‌تر از «نگرانی بابت اجرای طرح تفصیلی» ظاهر شد و حتی با مشخص شدن امتیازهای استثنایی در طرح تفصیلی جدید همچون «اضافه‌ تراكم و تغییر كاربری»، فضا برای بسازوبفروش‌ها بازتر شد و رشد 10 درصدی در ساخت‌وسازهای شهر تهران به‌وجود آمد. در آن سال تعداد واحدهای مسكونی جدید از 233 هزار واحد در سال90 به 254 هزار واحد افزایش یافت.


اما گزارشی كه دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسكن وزارت راه‌وشهرسازی از وضعیت صدور پروانه‌های ساختمانی در شهر تهران طی سال 92 منتشر كرده، حكایت از پایان تشنج در این بازار و شروع دوره‌ای از ركود در فعالیت‌های ساختمانی دارد.


همان‌طور كه «دنیای‌اقتصاد» اردیبهشت سال گذشته با بررسی مدل‌ها و دوره‌های چندین ساله فعالیت‌های ساختمانی، پیش‌بینی كرده بود «ساخت‌وساز در سال92 افت می‌كند»، هم‌اكنون نتایج آنچه در یكسال گذشته در شهر تهران ساخته شده است، این برآورد را تایید می‌كند.


مطابق آمارهای رسمی، در یكسال92 معادل 239 هزار و 734 واحد مسكونی جدید در شهر تهران احداث شد كه 5 درصد نسبت به سال91 كاهش پیدا كرده است.  در ماه‌های سال91 - به‌عنوان سالی كه تیراژ ساخت مسكن در آن به بیشترین حد رسیده بود- حجم احداث در اكثر ماه‌ها بین 25 هزار تا 35 هزار واحد در نوسان بود؛ اما در سال گذشته، متوسط تیراژ ماهانه 15 هزار تا 20 هزار واحد بوده است.


كارشناسان اقتصاد مسكن با اشاره به اینكه رخداد پدیده «مازاد عرضه» در بازار مسكن تهران به‌عنوان یكی از عوامل اصلی در انصراف بسازوبفروش‌ها از ساخت‌وساز بیشتر می‌تواند مطرح باشد، تاكید می‌كنند: سقوط پلكانی تیراژ ماهانه ساخت‌‌وساز در سال92 و تداوم آن با شیب تندتر در ماه‌های گذشته از سال93، بیانگر واكنشی است كه سرمایه‌گذاران ساختمانی در تهران به وضعیت قیمت‌ها و شرایط معاملات از خود نشان داده‌اند.


تحلیل ماهانه فعالیت‌های ساختمانی در تهران نشان می‌دهد، در اردیبهشت سال گذشته كه قیمت مسكن با رشد 71 درصدی به اوج رسید و حجم خرید و فروش آپارتمان در بالاترین سطح بود، تقاضای اخذ مجوز ساخت از طرف بسازوبفروش‌ها نیز حداكثری شد و در آن ماه شهرداری تهران برای ساخت 34 هزار و 899 واحد مسكونی پروانه صادر كرد؛ اما در ماه‌های بعد و به‌خصوص در نیمه دوم سال92 كه شتاب نرخ رشد قیمت مسكن كُند شد و ركود در معاملات ملك افزایش یافت، میل بسازوبفروش‌ها به احداث ساختمان جدید نیز كم شد.


به این ترتیب، آن بیماری قدیمی در بازار سرمایه‌گذاری‌های ساختمانی كه باعث می‌شود سازنده‌ها در زمان رشد قیمت، ساخت‌وساز كنند و در زمان ركود و كاهش قیمت‌ها، دست از كار بكشند، همچنان وجود دارد و تداوم آن، شرایط خرید را در دوره‌های رونق سخت‌تر و زمان ركود را شدیدتر می‌كند.


كارشناسان اقتصاد مسكن معتقدند: شیوه كارآمد ساخت‌وساز، استفاده بهینه سازنده‌ها از زمان‌های ركود است طوری‌كه اگر هنگام آرامش بازار و افت قیمت‌ها، ساخت‌وساز افزایش یابد، ساختمان‌های نوساز در دوره رونق و افزایش قیمت‌، آماده عرضه به بازار مصرف می‌شود و درنتیجه هم طرف تقاضا به دلیل فراوانی عرضه به جهش قیمت برخورد نمی‌كند و هم طرف عرضه از شروع زودرس ركود در امان است. در حال‌ حاضر به دلیل آنكه ساخت‌وساز در زمان‌های رونق افزایش پیدا می‌كند، پروسه تكمیل ساختمان‌ها و عرضه آنها به ابتدای زمان ركود برخورد می‌‌كند و چون در آن زمان، قیمت‌ها به اوج رسیده و توان خرید وجود ندارد، فروش‌نرفتن واحدها، دوره ركود را عمیق‌تر و سود سازند‌ه‌ها را كمتر می‌كند.

  ركود بیشتر می‌شود؟
در ماه‌های گذشته از سال93، نرخ افت ساخت‌وساز از سال92 نیز شدیدتر شده است.
یك علت این وضعیت می‌تواند قرار گرفتن بازار مسكن در سال دوم ركود باشد. همان‌طور كه پیش‌تر عنوان شده بود، سطح رشد قیمت مسكن در سال93 از میزان افزایش آن در سال92 كمتر خواهد بود، بنابراین احتمال می‌رود در ماه‌های آینده، حجم ساخت‌وسازهای مسكونی نیز از ماه‌های مشابه سال قبل كمتر باشد.

 

این پیش‌بینی در دو ماه اول امسال اتفاق افتاد طوری‌كه در فروردین امسال 7هزار و 800 واحد مسكونی در تهران ساخته شد كه نسبت به 12 هزار فقره پروانه‌ای كه فروردین سال گذشته صادر شده بود 42 درصد كاهش از خود نشان می‌دهد. در اردیبهشت امسال نیز 15 هزار واحد مسكونی جدید در تهران احداث شد كه در مقایسه با 34 هزار و 899 واحدی كه در اردیبهشت92 ساخته شد 56 درصد كاهش از خود نشان می‌دهد.

منابع مالی در دسترس نیست
دبیر انجمن انبوه‌سازان استان تهران رکود حاکم بر بازار ساخت‌وساز مسکن را عامل کاهش میل سازندگان به اخذ جواز ساخت در بهار سال‌جاری می‌داند و معتقد است: رکود حاکم بر بازار ساخت‌وساز به دلیل محدودیت دسترسی سازندگان حرفه‌ای به منابع، در چند ماه آتی نیز ادامه پیدا می‌کند. محمدمهدی مافی، دبیر انجمن انبوه‌سازان استان تهران در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به زمانبر بودن پروسه ساخت‌وساز اظهار کرد: با توجه به رکود حاکم بر بازار مسکن، کاهش میل سازندگان به اخذ جواز ساخت‌وساز در ماه‌های گذشته قابل‌پیش‌بینی بود.


او ادامه داد: از آنجا که پروسه ساخت‌وساز بین 5/1 تا 2 سال زمان می‌برد تا واحدهای تکمیل شده به بازار عرضه شوند؛ در‌صورتی‌که وضعیت اقتصادی نامساعد باشد این دوره طولانی‌تر خواهد شد.


مافی با بیان اینکه در زمان کنونی وضعیت رکود اقتصادی منجر به کاهش میل سازندگان برای ورود به بازار ساخت‌وساز شده است پیشنهاد داد: می‌توان با تمهیداتی همچون ارائه تسهیلات بانکی نسبت به اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام اقدام کرد تا از این طریق کمبود توزیع عرضه مسکن جبران شود.

 

اخبار ,اخبار اقتصادی ,بازار ساخت‌وسازهای مسكونی

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد