اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رشد قیمت ملک منفی شد



اخبار ,اخبار اقتصادی ,قیمت ملک

 

اخبار اقتصادی - رشد قیمت ملک منفی شد

رشد قیمت مسكن در اولین ماه تابستان امسال مطابق پیش‌بینی‌هایی كه «دنیای‌اقتصاد» با استناد به نوسانات بهار93 مطرح كرده بود، به روند كاهشی خود ادامه داد و منحنی تغییرات قیمت نه‌تنها در یك هفته اول تیر كاملا در مرز سكون قرار گرفت كه در روزهای ماه رمضان تحت‌تاثیر افت شدید معاملات، به سطح «زیرصفر» رسید.

اطلاعات قیمت‌ها در سامانه رهگیری معاملات مسكن كه توسط دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسكن وزارت راه‌وشهرسازی استخراج شده و در اختیار «دنیای ‌اقتصاد» قرار گرفته است، نشان می‌دهد: متوسط قیمت آپارتمان‌های فروخته‌شده در تهران طی تیرماه امسال با یك درصد كاهش نسبت به خردادماه، مترمربعی 4میلیون و 300 هزار تومان شد.

در منحنی تورم ماهانه قیمت مسكن مربوط به 4 ماه اول امسال، سطح قیمت ابتدا در فروردین 7درصد افت كرد اما در اردیبهشت تقریبا به همین میزان افزایش یافت. سپس در خردادماه نیز حدود 5درصد دیگر  دچار تورم شد اما در تیرماه نرخ رشد ماهانه مجددا روند كاهشی به خود گرفت و در تراز منفی 1/1درصد ایستاد. تغییرات تیرماه قیمت مسكن نه‌تنها در مقایسه با ماه قبل، شتاب منفی دارد كه در منحنی نوسانات نقطه‌به‌نقطه نیز حالت صعود ممتد از بین رفته است.

 

اخبار ,اخبار اقتصادی ,قیمت ملک

در ماه اول تابستان امسال، نرخ رشد نقطه‌به‌نقطه قیمت مسكن– میزان تغییر قیمت در هر ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل- به 4درصد رسید و در واقع قیمت مسكن در تهران طی تیر93 با رقمی معادل3/4 درصد نسبت به تیر92 افزایش پیدا كرد. این در حالی است كه تورم نقطه‌به‌نقطه در بازار مسكن تهران بهار سال گذشته به بالای 70درصد رسید و پارسال همین موقع، قیمت‌ها 58درصد نسبت به تیر91 جهش كرد اما به تدریج و در طول سال، با شروع تخلیه حباب قیمت، نرخ رشد افت كرد طوری كه در اسفند92، قیمت‌ها حداكثر 7درصد نسبت به اسفند91 افزایش پیدا كرد. در اوایل امسال، باز هم سطح این نوع تورم در بازار مسكن كمتر شد و به 7/1درصد رسید و هم‌اكنون در سطح 4درصد در نوسان است.

با این حال، 18 تیرماه دنیای‌اقتصاد در گزارشی با اعلام متوسط قیمت متری 4میلیون و350هزار تومان برای خرداد93، از نزدیك‌ شدن شتاب ماهانه قیمت‌ها به مرز‌ سكون خبر داد. رشد ماهانه قیمت آپارتمان در خرداد 5درصد شده بود اما در تیرماه این نرخ به منفی یك درصد تبدیل شد.

هم‌اكنون با گذشت یك ماه از تابستان، آمارها از تداوم ریزش قیمت و عبور نرخ تورم ماهانه مسكن از نقطه‌ صفر حكایت دارد. تحولات جدید قیمت‌ها در بازار مسكن شرایط را یك گام دیگر به قدرت خرید طرف تقاضا نزدیك كرد. طی یك‌سال اخیر آنچه در بازار مسكن به «افت قیمت‌ها» تعبیر می‌شد، كاهشی بود كه در تورم نقطه‌به‌نقطه مسكن- میزان رشد قیمت- اتفاق می‌افتاد به طوری كه از تابستان سال گذشته، اگر چه قیمت همچنان ماه به ماه و در مقایسه با ماه‌های مشابه سال قبل، افزایش پیدا می‌كرد اما نرخ رشد كم می‌شد. به عبارت دیگر، گام اول تخلیه حباب مسكن كه تا ابتدای تابستان امسال ادامه پیدا كرد، در گرفتن «شتاب» از رشد قیمت خلاصه شد. اما با شروع تابستان و صفر شدن شتاب، گام دوم نیز آغاز شده و هم‌اكنون این قیمت‌ها هستند كه در مقایسه با قبل، مسیر كاهشی را آغاز كرده‌اند. در حال‌حاضر هم نرخ رشد قیمت مسكن منفی است و هم قیمت مسكن رو به کم شدن است. در تیر امسال متری 50هزار تومان از ارزش معاملاتی واحدهای مسكونی كاسته شد.

نیمه‌دوم فصل نقل و انتقالات ملكی از فردا برای اجاره‌نشین‌ها و متقاضیان خرید مسكن در شرایطی آغاز می‌شود كه بازار عرضه آپارتمان‌ها با شكنندگی بیشتر از ناحیه قیمت‌ها‌ مواجه شده و بعید است در 45روز پیش‌رو، این وضعیت تغییری برخلاف رویه ما‌ه‌های قبل به خود بگیرد. عمده معاملات مسكن معمولا در سه ماه تابستان انجام می‌شود اما امسال همزمانی ماه رمضان با نیمه اول فصل تابستان باعث شد بار معاملات خرید و اجاره به نیمه‌دوم فصل جاری منتقل شود.

 فروش روزانه 500 واحد مسکونی در تهران
گزارش «دنیای‌اقتصاد» از آمار معاملات مسكن در هفته‌های اخیر حاكی است: حجم كل معاملات شامل خرید و اجاره و پیش‌خرید واحدمسكونی در تهران در تیر93 حدود 8درصد نسبت به خرداد93 كاهش پیدا كرد. از طرفی، حجم معاملات در خرداد نیز بعد از هیجانی كه در اردیبهشت‌ماه – به واسطه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در دومین ماه سال- دامن بازار املاك را گرفت، روند نزولی داشت. معاملات مسكن در خردادماه 15درصد نسبت به اردیبهشت كاهش یافت.

به این ترتیب، هم‌اكنون تحرك هم در معاملات و هم در قیمت مسكن به حداقل رسیده و این همگرایی شرایط را برای انجام معاملات غیرتورمی و به‌دور از حتی افزایش جزئی نرخ‌ها در 45روز آتی فراهم كرده است.

در تیرماه امسال، خرید و فروش آپارتمان در تهران 22درصد نسبت به خرداد كاهش یافت. اما در معاملات اجاره، نقل‌وانتقالات 8درصد افزایش پیدا كرد.

در 31 روز اول تابستان به طور متوسط روزانه 512 واحدمسكونی در بنگاه‌های املاك شهر تهران فروش رفت و 668 خانوار اجاره‌نشین نیز اقدام به تغییر یا تمدید محل اجاره‌ خود كردند. در این ماه همچنین روزی 35 واحدمسكونی در حال ساخت در مناطق مختلف تهران پیش‌فروش شد.

 برابری رشد اجاره بها با تورم
به گزارش «دنیای‌اقتصاد» هر چند در بازار خرید مسكن، سرانجام رشد نرخ‌ها متوقف شد و دامنه نوسان در منحنی قیمت مسكن طی ماه‌های سپری شده از سال93، فوق‌العاده كم شد و افت‌وخیزها بین متری 100 هزار تا حداكثر 300هزار تومان شده است اما در بازار اجاره‌نشین‌ها، منحنی اجاره‌بها هر چند  ناچیز اما كماكان مسیر صعود را طی می‌كند.

متوسط اجاره‌بهای ماهانه مسكن در تهران در تیرماه امسال با 4/1درصد افزایش نسبت به خرداد به متری 21هزار و 200 تومان رسید. مبالغ اجاره در تیر93 حدود 10درصد نسبت به تیر92 افزایش پیدا كرده است. آنچه هم‌اكنون نقطه قوت بازار اجاره مسكن به حساب می‌آید، مهار شدن نرخ رشد ماهانه اجاره‌بها در سطح تورم ماهانه است.

در تیرماه امسال، طبق اعلام بانك‌مركزی، شاخص قیمت انواع كالا و خدمات معادل 4/1درصد نسبت به خرداد افزایش یافت و در واقع تورم عمومی ماهانه به سطح 4/1درصد رسید.
اخبار اقتصادی -  دنیای اقتصاد


ویدیو مرتبط :
رشد منفی حجاب

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

التهاب در بازار صیفی‌جات؛وعده ورود گوجه بوشهری و توقف رشد قیمت



 

 

التهاب در بازار صیفی‌جات؛وعده ورود گوجه بوشهری و توقف رشد قیمت

 

روند افزایش قیمت گوجه فرنگی، خیار و سایر محصولات همچنان ادامه دارد. در این میان برخی ها با وعده ورود گوجه فرنگی چابهار و بوشهر در انتظار کاهش قیمت هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، پس از بارش شدید باران و روند افزایش قیمت برخی محصولات کشاورزی، همچنان بازار گرانی صیفی جات ملتهب است. بارش شدید باران ظرف ۲ هفته گذشته نه تنها مردم را بلکه بازار میوه و تره بار کشور را نیز غافلگیر کرد به طوری که باوجود متوقف شدن بارش ها همچنان گرانی محصولات کشاورزی ادامه دارد.

گوجه فرنگی در بازار به قیمت بیش از ۲ هزار تومان فروخته می شود و مردم از گرانی صیفی جات در این مدت ناراضی هستند و مسئولان جهاد کشاورزی در این زمینه اقدام خاصی انجام نداده اند.

گوجه فرنگی درهم ۱۰۰۰ تومان

خانم جوانی که برای خرید گوجه فرنگی به یکی از مغازه های کلان شهر تهران مراجعه کرده بود، ضمن انتقاد از روند افزایش قیمت گوجه فرنگی اظهارداشت: فروشنده امروز گوجه فرنگی با کیفیت بسیار پائین را با قیمت یکهزار تومان به من پیشنهاد داده است.

وی ادامه داد: زمانی که خواستم گوجه فرنگی را داخل کیسه بریزم فروشنده اعتراض کرد که درهم است.

حسین مهاجران مدیرعامل تعاونی میوه و تره بار استان تهران ضمن تأیید گرانی قیمت گوجه فرنگی گفت: هر سال گوجه فرنگی های کمرنگ را راهی انبار می کردیم تا در زمان کمبود محصول برای تعادل و جلوگیری از گرانی وارد بازار شود. امسال پس از بارش شدید باران این محصول از بین رفت.

وی ادامه داد: معمولاً در آذر ماه این گوجه ها در کنار گوجه های نو قرار می گرفت تا از گرانی جلوگیری شود.

مدیرعامل تعاونی میوه و تره بار استان تهران قیمت گوجه فرنگی گلخانه ای را ۱۸۰۰ تومان و دزفولی را ۱۲۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: قیمت گلخانه ای به دلیل هزینه بالای نگهداری و تولید بیشتر است و هر کسی توان کاشت و برداشت گوجه فرنگی گلخانه ای را ندارد.

مهاجران یادآور شد: درمدت مشابه امسال با سال گذشته قیمت گوجه فرنگی افزایش نداشت. امسال بارش باران باعث شد که گوجه فرنگی ها در زمین های کشاورزی از بین رفته و در نهایت منجربه گرانی این محصول شود.

بر اساس این گزارش، قیمت گوجه فرنگی گلخانه ای امروز در مغازه ها به کیلویی ۲ هزار و ۵۰۰ تومان ودزفولی به ۱۵۰۰ تومان رسید.

به گفته مهاجران از اواسط ماه آینده، گوجه های چابهار و بوشهر وارد بازار می شوند و قیمت را پائین می آورند.

هر کیلو خیار گلخانه ای ۱۷۰۰ تومان

وی با اشاره به افزایش قیمت خیار گلخانه ای نیز گفت: قیمت خیار گلخانه ای در میادین تره بار ۱۴۰۰ تومان است که البته نسبت به ۲ روز گذشته کاهش قیمت داشته ایم و در حال حاضر به ۱۲۰۰ تومان رسیده است.

طبق مشاهدات خبرنگار مهر، خیار گلخانه ای امروز در سطح شهر کیلویی ۱۷۰۰ تومان به فروش رسیده است.

مدیرعامل تعاونی میوه و تره بار استان تهران در زمینه افزایش قیمت سیر نیز گفت: قیمت سیر همدان کیلویی ۴ هزار تومان است ولی سیر چینی در بسته بندی کوچک به قیمت ۱۲۰۰ تومان فروخته شده است.

مهاجران یکی از علت های افزایش قیمت سیر را تقاضای مصرف دانست و گفت: سیر یکی از مواد مصرفی در ترشی است از سوی دیگر در فصل پاییز تقاضا برای خرید سیر به دلیل درست کردن ترشی بیشتر می شود.

واردات موز با دلار ۱۳۶۰ تومانی

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار تهران درباره افزایش قیمت موز نیز گفت: وقتی موز را با دلار ۱۳۶۰ تومان وارد می کنیم به طور قطع قیمت آن نیز افزایش می یابد.

وی افزود: در کشورهای تولید کننده موز، برداشت در فصل تابستان هر ۴۰ روزاست اما در فصل زمستان هر ۲.۵ ماه انجام می شود این اتفاق از دیگر دلایل افزایش قیمت موز است.

مهاجران با مطرح کردن این پیشنهاد مبنی بر اینکه به وارد کنندگان موز دلار ۱۰۷۰ تومانی داده شود، گفت: این اقدام می تواند از روند افزایش قیمت موز جلوگیری کند.

در حال حاضر واردات موز از سوی کشورهای فیلیپین، اکوادور، آفریقای جنوبی و سومالی انجام می شود.

این روزها، قیمت سبزی خوردن نیز از قائده گرانی مسثتنی نبوده است به طوری که ظرف چند روز گذشته قیمت هر کیلو سبزی از ۶۰۰ به ۱۰۰۰ تومان رسیده است همچنین سبزی ریحان کیلویی ۲ هزار تومان در مغازه ها به فروش می رسد..... /  گزارش : خبرگزارى مهر