اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رشد آمار زنان بی‌شوهر هشداردهنده است



اخبار,اخباراجتماعی,نرخ طلاق

رئیس سابق اداره اجتماعی قوه قضاییه کاهش عملکرد نهادهای خانواده و کم رنگ شدن کارکردهای خانواده را از عناصر موثر در رشد نرخ طلاق دانست و گفت: امروزه سن بیو‌ه‌شدگان و زنان مطلقه در دنیا کاهش یافته است که این موضوع عوارض اجتماعی فراوانی به همراه دارد.

جعفر بای در گفت‌وگو با   آنا در خصوص افزایش تعداد طلاق در ایران اظهار کرد: تعداد طلاق‌ها در کشور 18 و نیم درصد افزایش داشته، که این آمار هشدار دهنده است.

وی با بیان اینکه بالاترین فراوانی طلاق در 5 سال ابتدای زندگی افراد رخ می‌دهد، گفت: نمی‌توانیم چند عامل خاص را به عنوان دلایل اصلی افزایش طلاق در کشور نام ببریم. عوامل مداخله‌گر در پیدایش طلاق بسیار زیاد است. متاسفانه افزایش رابطه‌ها باعث شناخت عمیق در شاخص‌های ازدواج نشده است و از سوی دیگر شناخت سطحی نمی‌تواند زمینه یک ازدواج موفق باشد.

این کارشناس اجتماعی یادآور شد: در گذشته انتخاب همسر با مداخله خانواده‌ها و اقوام صورت می‌گرفت و به تبع خانواده، فردی را به همسری فرزندشان می‌پذیرفتند که با ملاک‌ها و معیارهای آنان همخوانی داشت. خانواده‌ها در این انتخاب همه ویژگی‌های لازم را در نظر می‌گرفتند و انتخاب می‌کردند، ویژگی‌هایی که بتواند دوام و ماندگاری ازدواج را تضمین کند در حالی که حالا جوانان به ملاک‌ها و معیارهای سطحی و زودگذر توجه دارند.

بای ادامه داد: امروزه نسبت به گذشته سطح ارتباطات بسیار افزایش یافته است اما این شناخت منجر به یک شناخت عمیق و دقیق نمی‌شود و شناخت‌ها در لایه‌های سطحی و اولیه باقی می‌ماند. امروزه با پدیده پیچیده‌ای در روابط اجتماعی مواجه هستیم به طوری که بسیاری از دختران و پسران از فریب و نیرنگ استفاده می‌کنند و خود واقعی‌شان را نشان نمی‌دهند بلکه تنها خود ویترینی را به نمایش می‌گذارند یعنی طوری که فرد خود را به گونه‌ای معرفی می‌کند که از سوی طرف مقابل پذیرفته شود.

این آسیب‌شناس اجتماعی افزود: بسیاری از ازدواج‌ها امروزی در یک دوره 2 تا 3 ساله دچار طلاق عاطفی می‌شود و پس از آن به سمت طلاق رسمی گرایش پیدا می‌کند. افزایش مطالبات و انتظارات هر دو طرف از یکدیگر، فروپاشی هرم قدرت با زن‌سالاری و استقلال اقتصادی زنان آمار طلاق را افزایش داده است.

این کارشناس پژوهشگر قوه‌قضاییه، کاهش عملکرد نهادهای خانواده و کم‌رنگ شدن کارکردهای خانواده را از عناصر موثر در رشد نرخ طلاق دانست و گفت: امروزه سن بیو‌ه‌شدگان در دنیا کاهش یافته است که این موضوع عوارض اجتماعی فراوانی به همراه دارد. رشد آمار زنان بیوه عامل افزایش جرایم در زنان می‌شود، همچنین آمار زنان خودسرپرست افزایش یافته و این باعث تزلزل خانواده‌ها شده و همچنین آسیب‌های اجتماعی در این گونه خانواده‌ها بسیار افزایش یافته است.


 اخبار اجتماعی  - آنا


ویدیو مرتبط :
مركز آمار: نرخ رشد اقتصادی به 1 درصد رسید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افزایش 6 برابری آمار زنان مطلقه در کشور



 


 

کارشناس علوم رفتاری از افزایش 6 برابری آمار زنان مطلقه در جامعه اظهار نگرانی کرد و افزود: بر اساس آمارها هم اکنون یک میلیون مرد مطلق و 6 میلیون زن مطلقه در کشور وجود دارند.

مجید ابهری در گفتگو با مهر با اشاره به بررسی آماری سازمانهای مردم نهاد در مورد تنهایی مردان و زنان ایرانی پس از طلاق گفت: بر اساس آمارها هم اکنون یک میلیون مرد مطلق و 6 میلیون زن مطلقه در کشور وجود دارند.

وی افزود: آمارها نشان از 5/9 میلیون مرد مجرد (سنین 20 تا 34 ساله) و هفت میلیون دختر مجرد (15 تا 29 ساله) در کشور می دهد.

ابهری اظهار داشت: افزایش زمان مطلقه بودن و افزایش آمار دختران تحصیلکرده همراه با مشکلات اقتصادی و اشتغال در جامعه موجب کاهش ازدواج در کشور شده است.

مشاور کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به افزایش ورودی دختران به دانشگاهها (65 درصد) و گرایش کمتر پسران به تحصیلات گفت: بالا رفتن سطح تحصیلات عالی دختران میزان توقعات و مطالبات آنها را بالا برده و میل کمتری برای ازدواج با پسران کم سواد پیدا کرده اند که این نیاز به فرهنگ سازی دارد.

ابهری با بیان اینکه 80 درصد بانوان مطلقه فرزند ندارند و کمتر از پنجسال زندگی مشترک داشته اند اظهارداشت: بهترین روش برای کاهش آمار پسران و دختران مجرد تشویق پسران برای ازدواج با زنان جوان مطلقه است که با این اقدام شادکامی و موفقیت در زندگی مجدد زنان جوان مطلقه جاری می شود...../تحلیل:عصرایران