اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رسول منتجب نیا : مردم در انتخابات نشان دادن چه کسی جانشین شهید مطهری است



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , انتخابات

اگر آقایانی بیایند و بگویند که چنین افرادی نه در حد و اندازه مطهری که بالا‌تر از او هستند، نظر آنان بوده و محترم است ولی در جواب باید گفت که نظر ایشان برخلاف نظر امام (ره) و مردم است. عیبی هم ندارد آقایان نظر بدهند، مردم هم نظر بدهند. آقایان تریبون دارند و از این طریق نظر می‌دهند ولی مردم چون تریبونی ندارند از طریق سبد رای نظر خود را می‌دهند و می‌گویند که چه کسی جانشین مطهری هست و چه کسی نیست.

همچنان حواشی انتخابات هفتم اسفند ادامه دارد و بازماندگان انتخابات به شکلی تلاش می‌کنند تا پیروزی جریان رقیب را در انتخابات کمرنگ کنند.

آنچنان که طی چند روز اخیر برخی از چهره‌های برجسته این جریان رای دهندگان را متهم به حذف دلسوزان نظام و نامزدهای بازمانده از مجالس بعدی را جایگزین مطهری‌ها و بهشتی‌ها عنوان کرده تا بدین شکل رای دهندگان در انتخابات را در مقابل نظام، ولایت فقیه و منافع ملی تصویر کنند و بگویند: «مردم در انتخابات هفتم اسفند اطراف رهبری را قیچی و جایگزین شهید مطهری را حذف کردند.»

این در حالی است که رسول منتجب نیا در گفت‌و‌گو با رویداد۲۴ درباره این ادعای اخیر جریان‌های شکست خورده در انتخابات، می‌گوید: اینکه برای افراد جانشین تعیین کنیم، دلالت بر سلیقه خودمان دارد. قطعا بر اساس سلیقه افرادی که آقای مصباح را به شهید مطهری تشبیه کردند، چهره‌هایی چون شهید بهشتی و همین طور شهید مطهری ایده آل نیستند بلکه از دیدگاه چنین افرادی ایده آل در شخصیت‌هایی مثل آقای مصباح معنا می شود.

قائم مقام حزب اعتماد ملی، اهمیت این مساله را چنین دانست که «ما باید ببینیم کسانی که می‌خواهند جانشین، علامه، اسوه، الگو و قهرمان تعیین کنند، از چه زاویه‌ای به مسائل نگاه می‌کنند که مساله دقیقا در چنین جایی ارزش پیدا می‌کند. مردم نشان دادند که چه افرادی را قبول ندارند و رد کرده یا تایید نکردند اما اینکه آقایانی چنین افرادی را تایید می‌کنند، باید متوجه بود که از چه زاویه ای به این افراد نگاه می‌کنند.»

او نسبت به جریان سازی برخی از تشکل‌های سیاسی در حمایت از بازماندگان مجلس پنجم خبرگان علیه آرای عمومی چنین واکنش نشان داد که «ما سوابق این افراد را که نگاه می‌کنیم، می‌بینیم قبل از انقلاب سوابق خوبی نداشتند، با امام اگر مخالفتی نکردند ایشان را در آن برهه زمانی حساس همراهی نکردند. همین طور بعد از پیروزی انقلاب تاکنون این افراد سوابق درخشانی نداشتند و همیشه مسیری را دنبال می‌کردند که بر خلاف امام (ره)، آرمان‌های انقلاب و مطالبات مردم بوده است. این قضاوتی است که ما نسبت به چنین افرادی داریم و مردم نیز این قضاوت را پسندیده و در انتخابات اسفند نشان دادند.»

رسول منتجب نیا ادامه داد : حالا اگر آقایانی بیایند و بگویند که چنین افرادی نه در حد و اندازه مطهری که بالا‌تر از او هستند، نظر آنان بوده و محترم است ولی در جواب باید گفت که نظر ایشان برخلاف نظر امام (ره) و مردم است. عیبی هم ندارد آقایان نظر بدهند، مردم هم نظر بدهند. آقایان تریبون دارند و از این طریق نظر می‌دهند ولی مردم چون تریبونی ندارند از طریق سبد رای نظر خود را می‌دهند و می‌گویند که چه کسی جانشین مطهری هست و چه کسی نیست.

 

 اخبار سیاسی - رویداد  24


ویدیو مرتبط :
جوانی علی مطهری و صحبت هایش در مورد شهید مطهری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رسول منتجب‌نیا :با دست بسته هم وارد انتخابات می‌شویم



اخبار,اخبارانتخابات   , انتخابات مجلس

  رسول منتجب‌نیا، قائم‌مقام حزب اعتماد ملی و عضو شورای سیاستگذاری انتخابات اصلاح‌طلبان مانند دیگر چهره‌های این جریان امیدوار است تجدید نظری در بررسی صلاحیت كاندیداها انجام شود و عده بیشتری بتوانند نامزد انتخابات شوند تا همه گروه‌های سیاسی و فكری در جامعه نامزد خود را در تابلوی انتخابات ببینند. او البته معتقد است هدف اول جریان اصلاحات عدم ورود چهره‌های تندرو به مجلس است و پس از آن به حضور نماینده‌های اصلاح‌طلب و معتدل فكر می‌كنند.

 منتجب‌نیا در گفت‌وگویی كه با «اعتماد» داشت گفت كه بر پیمانی كه با مردم بسته‌اند استوار هستند و به همین دلیل صحنه انتخابات را خالی نمی‌كنند هرچند دست‌شان بسته باشد.
    
  ‌ برخی چهره‌های اصلاح‌طلبان اعلام كردند كه تا هفدهم و هجدهم بهمن ماه لیست كاندیداهای تهران را ببندند. در مجموع وضعیت لیست اصلاح‌طلبان چگونه است؟
اولا كاندیداهای اصلاح‌طلب در سطح همه حوزه‌های انتخابیه تقریبا به میزان نود و نه درصد ردصلاحیت شده‌اند و ما اكنون دست‌مان برای بستن لیست خالی است. كاندیداهای مطرح ما كه بنا بود آنها را در لیست قرار دهیم و از آنها حمایت كنیم و وارد عرصه رقابت انتخاباتی شوند ردصلاحیت شده‌اند. لذا میدان تقریبا از اصلاح‌طلبان خالی و برای اصولگرایان و افراطیون مهیا شده و می‌توانند در میدان وارد شوند. اصلاح‌طلبان در مقطع كنونی به‌طور جدی منتظر هستند كه نتیجه بررسی اعتراضات در شورای نگهبان را مشاهده كنند. اصلاح‌طلبان در انتظار به‌سر می‌برند كه آیا چهره‌هایی كه مطرح هستند و می‌توانند انتخابات را پر شور و پر رونق كنند و از دیدگاه ما برای مجلس و كشور مفید هستند تایید صلاحیت می‌شوند یا خیر.

 

در صورت تاییدصلاحیت همچون گذشته ما آنها را معرفی می‌كنیم و وارد صحنه رقابت خواهند شد. مردم نیز هر كدام از دو رقیب را كه مایل بودند وارد مجلس می‌كنند. اگر چهره‌ها بازنگشتند یا اصلا تجدید نظر نشد یا چهره‌های اثرگذار و رای آور بازنگشتند، دست ما خالی می‌ماند. در این صورت منتظر هستیم كه به حداقل‌ها اكتفا كنیم. به خاطر میثاقی كه با شهدا بستیم و همچنین به خاطر پیمانی كه با ملت داریم، نباید به هیچ‌وجه خودمان را كنار بكشیم. بنابراین از صحنه رقابت و فعالیت سیاسی كناره‌گیری نمی‌كنیم و ناچار هستیم با دست خالی وارد صحنه شده و به حداقل‌ها اكتفا كنیم. جایی كه كاندیدا داریم معرفی كنیم و جایی كه نداریم اعلام كنیم كه كسی برای‌مان باقی نمانده است یا اینكه افراد رده چندم را به مردم معرفی كنیم. در چنین شرایطی رقابتی نامتعادل و غیر عادلانه‌ای را شاهد خواهیم بود و چاره‌ای هم نیست كه به همان صورت به صحنه وارد شویم.

 

البته اصلی هست كه در هر دو صورت بدان پافشاری داریم و آن این است كه باید تلاش كنیم نیروهای تندرو و افراطی كه به هیچ‌وجه مصلحت نظام و مردم را نمی‌بینند وارد مجلس نشوند. تمام هم و غم ما بر این است كه به هر وسیله‌ای نگذاریم نیروهای تندرو كه سابقه بدی از خود باقی گذاشته‌اند وارد مجلس شوند. اگر بتوانیم نیروهای موثر و مفید را به مجلس وارد كنیم كه نهایت مطلوب ما است. در غیر این صورت باید به نحوی تلاش كنیم كه افراد معتدل وارد مجلس شوند و افراد تندرو و افراطی به خانه ملت راه پیدا نكنند.


  ‌ در ادوار گذشته انتخابات دیده شده كه برخی از كاندیداها شب قبل از انتخابات تایید صلاحیت شده‌اند. درباره این اتفاق چه راه‌حلی وجود دارد؟ به هر حال اصلاح‌طلبان به‌زودی لیست‌شان را می‌بندند. آیا بنا است كه عده‌ای در دقیقه نود از لیست خارج شده و انصراف دهند و این افراد جایگزین شوند؟
قانون برای تایید صلاحیت‌ها و تبلیغات زمان مقرر كرده است. بنابراین قانونگذار این را لازم دیده است. این فاصله باید وجود داشته باشد تا كسانی كه باید مورد حمایت قرار گیرند مشخص باشد و نامزدها بتوانند تبلیغ كنند. اینكه بگذارند در لحظات آخر تایید كنند جفا به شخصی است كه تایید شده است. شورای نگهبان و هیات‌های نظارت نباید به این راضی شوند. در چنین شرایطی فردی وارد میدان می‌شود، رقبای آن فرد از ماه‌ها قبل خودشان را آماده كرده‌اند. فضا را مستعد كرده و ارتباط برقرار كرده‌اند اما فرد تایید شده در لحظات آخر با دست خالی وارد صحنه می‌شود. 


  ‌ چه كاری می‌توان انجام داد تا چنین ظلمی رخ ندهد؟
اگر چنین اتفاقی بیفتد باید به سرعت مردم را آگاه كرد. درست است كه چنین نامزدی فرصت تبلیغات و ایجاد ارتباط نداشته است اما وارد صحنه شده است. همه باید در این زمینه تلاش كنند. امروز رسانه‌های مجازی بسیار قدرتمند و موثر هستند و می‌توانند در یك ساعت گزارش و خبری را به نقاط مختلف كشور منتقل و منتشر كنند. در این صورت باید همه بسیج شوند و این فرد را حمایت كنند.


  ‌ در صورتی كه بنا باشد از نیروهای رده‌چندم اصلاح‌طلب استفاده شود چه فاكتورهایی برای شناسایی این افراد وجود دارد؟ در حال حاضر از افراد خواسته شده كه رزومه خود را ارایه كنند. چه فاكتورهایی هست كه هویت اصلاح‌طلبی افراد سنجیده شود؟
در شورای عالی سیاستگذاری معیارها و شاخصه‌هایی برای كسانی كه مورد حمایت اصلاح‌طلبان قرار می‌گیرند، تعیین شده است. اگر در رده بالا افراد تایید صلاحیت نشوند نیز باید به‌طور نسبی شاخصه‌های لازم را داشته باشند و بتوانند بر اساس آن انتخاب شده و به مردم معرفی شوند.


  ‌ پایگاه اجتماعی جریان اصلاحات بعد از ردصلاحیت‌ها ممكن است دچار یاس شود. چه راهكاری برای ترغیب مردم به رای دادن وجود دارد؟
قطعا ردصلاحیت‌های گسترده تاثیر منفی در روحیه مردم داشته و خواهد داشت كه امیدواریم جبران شود اما در عین حال باید تلاش كنیم به طرق مختلف به مردم بگوییم كه دلسردی و ناامیدی هیچ نفع و نتیجه‌ای نداشته و نخواهد داشت. ما از بی‌تفاوتی سودی نبرده‌ایم و در آینده نیز سودی نخواهیم برد. چه بسا رقیب ما درصدد باشد كه دلسردی در مردم ایجاد كنند. چرا كه پیروزی آنها در كناره‌گیری مردم است. پیروزی جناح مقابل در غیبت مردم رخ می‌دهد. اگر مردم مشاركت حداكثری داشته باشند، كاندیداهای مردمی‌تر و مورد علاقه مردم رای می‌آورند. مردم به اصلاح‌طلبان گرایش بیشتری دارند.

 

لذا باید از طرق مختلف، در تبلیغات و رسانه به مردم امید دهیم و بگوییم كه اگر شما نتوانستید صددرصد كاندیداهای مورد نظرتان را وارد رقابت كنید هر چند درصدی كه هستند را حمایت كنید تا رای بیاورند و نقطه مقابل آن افراطی‌ها وارد مجلس دهم نشوند. مردم دو هدف باید داشته باشند. یكی اینكه جلوی ورود افراطی‌ها را به مجلس بگیرند و سپس افراد اصلاح‌طلب و معتدل را به مجلس و خبرگان بفرستند.


  ‌ آیا لیست اصلاح‌طلبان در حضور مردم پای صندوق‌های رای می‌تواند اثر گذار باشد؟
قطعا لیست موثر می‌تواند در شور و هیجان ایجاد كردن بین مردم اثر داشته باشد. در مجلس خبرگان رهبری اگر سید‌حسن خمینی تایید صلاحیت می‌شد، شور و ولوله‌ای در صف كشور به وجود می‌آورد و برای نخستین بار مشاركت فوق‌العاده مردم پای صندوق‌های رای محقق می‌شد. افراد برجسته موثر هستند. اگر افراد غیررای‌آور در لیست باشند چندان انگیزه‌ای در مردم ایجاد نمی‌كند. برخی افراد محبوبیت دارند، مورد علاقه مردم هستند و حضورشان در انتخابات می‌تواند شور و هیجانی ایجاد كند. هر چه لیست قوی‌تر باشد و افراد مردمی‌تر در آن باشند مشاركت مردمی افزایش خواهد یافت.
 
 اخبار انتخابات  مجلس  -  اعتماد