اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رایزنی‌های تهران ـ ریاض برای سفر ظریف



اخبار,اخبار سیاست خارجی , سفر ظریف به عربستان


 اخبار سیاست خارجی - رایزنی‌های تهران ـ ریاض برای سفر ظریف

سلسله نشست‌هایی میان مسوولان ایرانی و سفیر عربستان در تهران برگزار شده است و این نشست‌ها چه بسا ممکن است در راستای فراهم کردن مقدمات سفر این مقام ایرانی به ریاض باشد

می‌گویند علاقه ایالات متحده نسبت به خاورمیانه كاهش پیدا كرده است. همین امر موجب شد عربستان سعودی كه به شدت وابسته به قدرت غربی بود به نوعی جایگاه خود را به واسطه كمرنگ شدن حضور حامی ابرقدرت اش لرزان بداند؛ به همین دلیل پیرمردان دست به یكسری واكنش های احساسی و ریسك های خطرناك بزنند. به نوعی با همسایه شمالی خود راه تخاصم را در پیش گرفتند ودمشق را میدان تاخت و تاز نیروهایی قرار دادند كه به نظر می رسد چندان وفادار به ریاض نباشند.

به گزارش آرمان، اما سیاستمداران كهنسال سعودی ریش خود را دو سال و كمی بیشتر در اختیار دوستان ناباب شان در سوریه گذارند و اكنون پس از صرف هزینه های فراوان متوجه شده اند كه منطقه را وارد جنگ بی پایان تروریست های عقیدتی كرده اند. ریاض در این سال ها فكر می كند رقابت منطقه ای با ایران كه اصل پذیرفته شده سیاسی است در دشمنی با این كشور خلاصه می شود. اما به نظر می رسد عربستان سعودی همزمان با تغییر در ایران، سیاست های خارمیانه ای خود را در قبال همسایه شمالی خود در خلیج فارس دگرگون كرده اند.

 

دیروز چندمین باری بود كه خبر از دعوت مقامات ایران به ریاض توسط رسانه ها منتشر می شد. ظاهرا ریش سفیدان ریاض می خواهند مرد اول دیپلماسی ایران دكتر محمد جواد ظریف را ملاقات كنند تا شاید یخ روابط تهران و ریاض در گرمای خاورمیانه پرچالش ذوب شود. روزنامه‌ السفیر به نقل از منابع خود از برگزاری سلسله نشست‌هایی میان مسوولان ایرانی و سفیر عربستان در تهران به منظور فراهم کردن مقدمات سفر محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران به ریاض خبر داد.

ظریف به عربستان می رود؟
این روزنامه لبنانی به نقل از منابع یاد شده ادامه داد که قطر و کویت نیز در این میان نقش مثبتی را ایفا می‌کنند. این منابع افزودند که سلسله نشست‌هایی میان مسوولان ایرانی و سفیر عربستان در تهران برگزار شده است و این نشست‌ها چه بسا ممکن است در راستای فراهم کردن مقدمات سفر این مقام ایرانی به ریاض باشد چرا که پیش از این وزیر خارجه ایران قصد سفر به عربستان را داشت.

 

به گفته این منابع از زمان انتصاب عبدالرحمن الشهری ، سفیر جدید عربستان در تهران در فوریه گذشته تا به حال، نشست‌های دوره‌ای میان وی و مسوولان ایرانی برگزار شده است. ین منابع تاکید کردند که احتمالا به زودی یکی از مسوولان ارشد وزارت امور خارجه ایران که ممکن است ظریف باشد، به ریاض سفر کند.

كویت میانجی می شود
آنها افزودند که در راستای بهبود روابط تهران – ریاض، قطر و کویت نقش مثبتی را ایفا کردند هم‌چنین تحرکاتی از سوی روسیه به منظور نزدیک کردن دیدگاه‌ها میان تهران و ریاض انجام شده است. السفیر در ادامه آورده است: این (فراهم کردن مقدمات سفر یک مقام ایرانی به ریاض) در حالی است که آمریکایی‌ها طی سفر اخیر باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا به عربستان، به طور واضح اعلام کردند که روند مذاکرات درخصوص توافق هسته‌یی نهایی، روند نهایی و بی‌بازگشتی را طی می‌کند و عربستانی‌ها باید به کارهای‌شان سروسامان دهند.

سفیر جدید ایران در ریاض
ظاهرا موفقیت دولت یازدهم و دستگاه دیپلماسی آن؛ عربستان را از خواب غفلت چند ساله بیدار كرده است. آنها هم فهمیده اند كه توافق ژنو نقشه سیاسی خاورمیانه را تغییر داده است. علائمی كه در حوزه سیاست خارجی دو كشور خاورمیانه ای، ایران و عربستان دیده می شود حاكی از این است كه تمام طرف های منطقه ای بر ضرورت وجود نوعی هماهنگی پی برده اند.

 

طبیعتا در ایران دولتی متفاوت از گذشته روی كار آمده است در سطح بین المللی هم قدرت های بین المللی به این نتیجه رسیده اند كه بایستی با گفت و گوی بیشتر مسائل منطقه ای را به نتیجه برسانند؛ به عقیده كارشناسان توسعه افراط گرایی و خشونت درخاورمیانه محصول نبود گفت و گوی سازنده میان قدرت های منطقه ای است. همگان آگاهند كه منطقه خاورمیانه به دلیل چالش سوریه و گروههای افراطی در شرایط خاصی قرار دارد. در شرایط حاضر به نظر می رسد ایران هم باید سفیر جدید خود را در ریاض معرفی كند.

اخبار سیاست خارجی -آرمان


ویدیو مرتبط :
رایزنی های وزیر انرژی روسیه در تهران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رایزنی‌ های تهران ـ ریاض برای سفر ظریف


سلسله نشست‌هایی میان مسوولان ایرانی و سفیر عربستان در تهران برگزار شده است و این نشست‌ها چه بسا ممکن است در راستای فراهم کردن مقدمات سفر این مقام ایرانی به ریاض باشد.

روزنامه آرمان: می‌گویند علاقه ایالات متحده نسبت به خاورمیانه كاهش پیدا كرده است. همین امر موجب شد عربستان سعودی كه به شدت وابسته به قدرت غربی بود به نوعی جایگاه خود را به واسطه كمرنگ شدن حضور حامی ابرقدرت اش لرزان بداند؛ به همین دلیل پیرمردان دست به یكسری واكنش های احساسی و ریسك های خطرناك بزنند. به نوعی با همسایه شمالی خود راه تخاصم را در پیش گرفتند ودمشق را میدان تاخت و تاز نیروهایی قرار دادند كه به نظر می رسد چندان وفادار به ریاض نباشند.

اما سیاستمداران كهنسال سعودی ریش خود را دو سال و كمی بیشتر در اختیار دوستان ناباب شان در سوریه گذارند و اكنون پس از صرف هزینه های فراوان متوجه شده اند كه منطقه را وارد جنگ بی پایان تروریست های عقیدتی كرده اند. ریاض در این سال ها فكر می كند رقابت منطقه ای با ایران كه اصل پذیرفته شده سیاسی است در دشمنی با این كشور خلاصه می شود. اما به نظر می رسد عربستان سعودی همزمان با تغییر در ایران، سیاست های خارمیانه ای خود را در قبال همسایه شمالی خود در خلیج فارس دگرگون كرده اند. دیروز چندمین باری بود كه خبر از دعوت مقامات ایران به ریاض توسط رسانه ها منتشر می شد. ظاهرا ریش سفیدان ریاض می خواهند مرد اول دیپلماسی ایران دكتر محمد جواد ظریف را ملاقات كنند تا شاید یخ روابط تهران و ریاض در گرمای خاورمیانه پرچالش ذوب شود. روزنامه‌ السفیر به نقل از منابع خود از برگزاری سلسله نشست‌هایی میان مسوولان ایرانی و سفیر عربستان در تهران به منظور فراهم کردن مقدمات سفر محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران به ریاض خبر داد.

ظریف به عربستان می رود؟

این روزنامه لبنانی به نقل از منابع یاد شده ادامه داد که قطر و کویت نیز در این میان نقش مثبتی را ایفا می‌کنند. این منابع افزودند که سلسله نشست‌هایی میان مسوولان ایرانی و سفیر عربستان در تهران برگزار شده است و این نشست‌ها چه بسا ممکن است در راستای فراهم کردن مقدمات سفر این مقام ایرانی به ریاض باشد چرا که پیش از این وزیر خارجه ایران قصد سفر به عربستان را داشت. به گفته این منابع از زمان انتصاب عبدالرحمن الشهری ، سفیر جدید عربستان در تهران در فوریه گذشته تا به حال، نشست‌های دوره‌ای میان وی و مسوولان ایرانی برگزار شده است. ین منابع تاکید کردند که احتمالا به زودی یکی از مسوولان ارشد وزارت امور خارجه ایران که ممکن است ظریف باشد، به ریاض سفر کند.

كویت میانجی می شود

آنها افزودند که در راستای بهبود روابط تهران – ریاض، قطر و کویت نقش مثبتی را ایفا کردند هم‌چنین تحرکاتی از سوی روسیه به منظور نزدیک کردن دیدگاه‌ها میان تهران و ریاض انجام شده است. السفیر در ادامه آورده است: این (فراهم کردن مقدمات سفر یک مقام ایرانی به ریاض) در حالی است که آمریکایی‌ها طی سفر اخیر باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا به عربستان، به طور واضح اعلام کردند که روند مذاکرات درخصوص توافق هسته‌یی نهایی، روند نهایی و بی‌بازگشتی را طی می‌کند و عربستانی‌ها باید به کارهای‌شان سروسامان دهند.

سفیر جدید ایران در ریاض

ظاهرا موفقیت دولت یازدهم و دستگاه دیپلماسی آن؛ عربستان را از خواب غفلت چند ساله بیدار كرده است. آنها هم فهمیده اند كه توافق ژنو نقشه سیاسی خاورمیانه را تغییر داده است. علائمی كه در حوزه سیاست خارجی دو كشور خاورمیانه ای، ایران و عربستان دیده می شود حاكی از این است كه تمام طرف های منطقه ای بر ضرورت وجود نوعی هماهنگی پی برده اند. طبیعتا در ایران دولتی متفاوت از گذشته روی كار آمده است در سطح بین المللی هم قدرت های بین المللی به این نتیجه رسیده اند كه بایستی با گفت و گوی بیشتر مسائل منطقه ای را به نتیجه برسانند؛ به عقیده كارشناسان توسعه افراط گرایی و خشونت درخاورمیانه محصول نبود گفت و گوی سازنده میان قدرت های منطقه ای است. همگان آگاهند كه منطقه خاورمیانه به دلیل چالش سوریه و گروههای افراطی در شرایط خاصی قرار دارد. در شرایط حاضر به نظر می رسد ایران هم باید سفیر جدید خود را در ریاض معرفی كند.