اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رئیس جمهور یمن ادعا کرد: مشاوران الحوثی در ایران هستند/دو تن از افسران ایرانی را دستگیر کرده ایم!



اخبار,اخبارسیاست خارجی,مشاوران الحوثی در ایران


 اخبار سیاست خارجی - رئیس جمهور یمن ادعا کرد:
مشاوران الحوثی در ایران هستند/دو تن از افسران ایرانی را دستگیر کرده ایم!

رئیس جمهوری یمن گفت: «حوثی ها جوانانی سر به هوا هستند که می خواهند یمن را به جنگ داخلی بکشانند، نه برایشان فراورده های نفتی مهم است، نه مردم و نه ارزش های ملی. آن ها از زمان جنگ اول به هیچ توافقنامه ای پایبند نبودند و دروغگو هستند.»

العربیه نوشت: عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری یمن از ایران انتقاد کرد.

به گزارش «انتخاب» به نقل از «الیمن آنلاین»، هادی در سخنانی مدعی شد: «ایران به میزان بسیار بالایی در مسائل داخلی یمن دخالت می کند. چهار کانال در ایران علیه یمن فعالیت می کنند. عبد الملک الحوثی مشاورانی دارد که در ایران هستند.»

هادی ادعا کرد که دو تن از افسران ایران در حالی که برای ساخت کارخانه تولید موشک در یمن برنامه ریزی می کردند، دستگیر شدند.

او گفت که 1600 طلبه یمنی در ایران حضور دارند.

رئیس جمهوری یمن گفت: «حوثی ها جوانانی سر به هوا هستند که می خواهند یمن را به جنگ داخلی بکشانند، نه برایشان فراورده های نفتی مهم است، نه مردم و نه ارزش های ملی. آن ها از زمان جنگ اول به هیچ توافقنامه ای پایبند نبودند و دروغگو هستند.»

رئیس جمهوری یمن گفت: «عمل سزارین برای خارج کردن حوثی ها از صنعا انجام خواهیم داد. اجازه کشاندن کشور به جنگ را نخواهیم داد و با شمشیر صلح جلو خواهیم رفت.»


اخبار سیاست خارجی - انتخاب


ویدیو مرتبط :
لحظه دستگیری برادر رئیس جمهور مستعفی یمن + فیلم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واکنش آمریکا به اعزام کشتی ایرانی به یمن/ ادعاهای رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,روابط  ایران  و  آمریکا

 اسکورت کشتی حامل کمک‌های ایران برای یمن توسط نیروی دریایی ایران و واکنش آمریکا به این موضوع، اعدام فرمانده ارتش کره شمالی، انتقاد کم سابقه ترکیه از روسیه و اظهارات رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره بازرسی‌های هسته‌ای از ایران، تحلیل یک روزنامه صهیونیستی درباره ضرورت مسلح کردن هسته‌ای عربستان، از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

ه گزارش «تابناک»، موضوع اسکورت کشتی حامل کمک‌های انسان دوستانه ایران به یمن توسط نیروی دریایی ایران، از جمله موضوعاتی است که امروز مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه‌ها قرار گرفته است.

سایت شبکه خبری «بلومبرگ» می‌نویسد، ایران اعلام کرده، نیروی دریایی این کشور یک کشتی را که حامل کمک برای یمن است، اسکورت خواهد کرد. بر این اساس، یک واحد از ناوگان ایران که در حال حاضر در باب المندب مستقر است، مسئولیت محافظت ویژه از کشتی حامل کمک‌های ایران را بر عهده خواهد داشت. بلومبرگ مدعی شده، این اقدام ایران، پتانسیل افزایش تنش‌ها در منطقه را داراست. بر اساس اعلام قبلی، آتش موقت در یمن از ساعت ۱۱ شب گذشته آغاز شده و ‌پنج روز ادامه خواهد داشت.

اما وزارت دفاع آمریکا نسبت به ارسال کمک‌های ایران به یمن واکنش نشان داده و خواستار عدم اعزام این کشتی شده است. به نوشته سایت شبکه خبری «سی ان ان»، یک وزارت دفاع آمریکا گفته، اطلاعاتی که آمریکا در حال حاضر‌ دارد، نشان می‌دهد ‌کشتی ایرانی که راهی یمن شده، حامل هیچ سلاحی نیست.

وی با این حال، از گزارش‌های منتشره در خصوص اسکورت این کشتی توسط کشتی‌های جنگی ایرانی ابراز نگرانی کرده است. پیش از این هم «استیو وارن» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا به خبرنگاران گفته بود، اسکورت این کشتی، «کاملا غیرضروری است». این در حالی است که تهران اعلام کرده، کشتی‌های جنگی با هدف تأمین امنیت کشتی امدادی ایرانی، آن را اسکورت می‌کنند.

در مطلبی دیگر درباره ایران، روزنامه «الشرق الاوسط» در آستانه نشست سران کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس با رئیس جمهور آمریکا، مصاحبه‌ای با باراک اوباما انجام داده که وی در آن ادعاهایی ‌درباره ایران مطرح کرده است. اوباما با بیان اینکه در نشست کمپ دیوید، اعراب را در جریان روند مذاکرات هسته‌ای با ایران قرار می‌دهد، گفته: «من این فرصت را خواهم داشت که مقامات ارشد شورای همکاری خلیج (فارس) را در جریان مذاکراتمان در راستای یک توافق هسته‌ای برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای قرار دهم. وی با این حال در پاسخ به پرسشی درباره سیاست‌های ایران در منطقه، ایران را به بر هم زدن ثبات در منطقه خاورمیانه و حمایت از تروریسم متهم کرده است. اوباما همین موضوع را ضرورتی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای دانسته است.

اظهارات مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره بازرسی‌های هسته‌ای از ایران، موضوع دیگری است که از شب گذشته تاکنون مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه‌ها قرار گرفته است. به نوشته ‌«آسوشیتدپرس»، یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته، ایران باید بازرسی و تحقیق از مراکز نظامی خود را بپذیرد.

وی گفته: ما همچنان حداکثر تلاش خود را می‌کنیم تا درباره سؤالات مربوط به ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران در گذشته ابهامات را رفع کنیم. من امیدوارم ایران هر اندازه که ممکن است در این خصوص شفاف‌سازی کند و ما ارزیابی خود را برای شورای حکام و شورای امنیت ارائه خواهیم کرد و بعد از آن تصمیم گرفته خواهد شد چگونه پاسخ داده شود.

در میان دیگر مطالب، ادعای کره جنوبی درباره اعدام فرمانده ارتش کره شمالی، مورد توجه شمار زیادی از مطبوعات و رسانه‌ها قرار گرفته است. به نوشته «واشنگتن پست»، سازمان اطلاعات کره جنوبی مدعی شده، فرمانده ارتش کره شمالی به دلیل نافرمانی و خیانت اعدام شده است؛ گزارشی که در صورت صحت، بیانگر شیوه خشونت باری است که کیم جون اونگ از آن برای تحکیم قدرت خود استفاده می‌کند.

بر اساس گزارش منابع اطلاعاتی کره جنوبی، اعدام هیون یونگ چول در ملأ عام و از طریق تیرباران در یک مدرسه نظامی در پیونگ یانگ انجام گرفته است. گفته می‌شود از جمله اتهامات هیون، چرت زدن در جریان یک مراسم نظامی و نیز بی‌توجهی به دستور‌العمل‌های کیم جونگ اون بوده است.

در مطلبی درباره منطقه، روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» به بررسی رویکرد رژیم اسرائیل درباره موضوع هسته‌ای ایران پرداخته و توصیه کرده، این رژیم به جای تلاش برای اعمال فشار بیشتر برای وضع تحریم‌های جدید علیه ایران، نسبت به مسلح کردن عربستان سعودی به سلاح هسته‌ای اقدام کند.

این روزنامه می‌نویسد، اگر ایران مقررات توافق خود با کشورهای ابرقدرت را نقض کرده و تصمیم به دستیابی به تسلیحات هسته‌ای بگیرد، اسرائیل باید بر خلاف خط مشی رایج خود واکنش نشان دهد. اسرائیل نباید به تهدید خود مبنی بر انجام حمله کم تأثیر به برنامه هسته‌ای ایران ادامه دهد، بلکه باید هشدار دهد ‌ایران را تحت فشار قرار خواهد داد و اجازه نخواهد داد تا در خلیج فارس ایران تسلیحات هسته‌ای را در انحصار خود بگیرد و به عربستان در دستیابی به سلاح هسته‌ای کمک خواهد کرد.

در ‌‌نهایت‌ در میان دیگر مطالب، باید به تشدید اختلافات میان ترکیه و روسیه اشاره کرد که در موضع‌گیری روز گذشته وزیر خارجه ترکیه از مسکو نمود یافته است. به نوشته خبرگزاری فرانسه، ترکیه روز سه‌شنبه اعلام کرد، هیچ چیز نمی‌تواند اقدامات روسیه را در اوکراین و دیگر جمهوری‌های شوروی سابق توجیه کند. این انتقاد جدی کم‌سابقه در آستانه نشست سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مطرح شده است. مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه‌ گفت، آنکارا آماده است «‌نقشی سازنده» را در مناقشات میان روسیه و غرب بر سر اوکراین ایفا کند. با این حال، وی افزود: «هیچ چیزی نمی‌تواند آنچه روسیه در همسایگی خود انجام داده است، توجیه کند».


  اخبار  سیاست   خارجی  -  تابناک