اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رئیس‌جمهور ایتالیا ظرف چند ساعت آتی استعفا می‌کند



اخبار,اخبار بین الملل ,رئیس‌جمهور ایتالیا

 

اخبار بین الملل - رئیس‌جمهور ایتالیا ظرف چند ساعت آتی استعفا می‌کند

نخست‌وزیر ایتالیا در سخنانی اعلام کرد، «جورجیو ناپولیتانو» رئیس‌جمهوری ایتالیا ظرف چند ساعت آتی استعفا خواهد داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، ماتئو رنتزی، نخست‌وزیر ایتالیا امروز (سه‌شنبه) گفت که جورجیو ناپولیتانوی 89 ساله طی ساعات آتی استعفا می‌دهد؛ اقدامی که منجر می‌شود جنجال سیاسی برای تعیین جانشین وی در این کشور به راه بیفتد.

ناپولیتانو در سال 2013 با اکراه موافقت کرد که همچنان رئیس‌جمهوری ایتالیا باقی بماند و علت آن بن‌بست انتخاباتی بود که ایتالیا را در یک توفان سیاسی فرو برد. وی در دسامبر 2014 گفت که به علت بالا رفتن سن می‌خواهد از این مقام کناره‌گیری کند.

نخست‌وزیر ایتالیا در سخنرانی خود در پارلمان اروپا در خاتمه فصل فعالیت اتحادیه اروپا گفت: من می‌خواهم از این فرصت استفاده کرده و از ناپولیتانو تقدیر کنم. وی یک اروپایی متعهد است که طی ساعات آتی از سمت ریاست جمهوری استعفا می‌دهد.

وی فردی شجاع است که توانست با خرد و اطلاعات خود با مشکلات مقابله کند.

رای‌گیری در پارلمان ایتالیا برای انتخاب رئیس‌جمهوری جدید احتمالا اواخر ژانویه انجام می‌شود. برای انتخاب رئیس‌جمهور در دور اول رای‌گیری لازم است که دو سوم اکثریت قانونگذاران در سنا و پارلمان به نامزد مورد نظر رای مثبت بدهند. با این حال رای‌گیری مذکور نشان خواهد داد که قدرت ماتئو رنتزی جوان و قانونگذاران حامی وی در حزب حاکم دموکراتیک چپ‌میانه چقدر قدرت دارند.

رئیس‌جمهوری ایتالیا اختیارات گسترده‌ای دارد و می‌تواند نخست‌وزیر تعیین کند، پارلمان منحل کند و خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شود. نامزدهای احتمالی برای جانشینی جورجیو ناپولیتانو، رومانو پرودی نخست‌وزیر سابق ایتالیا و رئیس کمیسیون اروپا و نیز جیولیانو آماتو، نخست‌وزیر پیشین ایتالیا هستند. هر دوی این نامزدها در گذشته نیز نامزد پست رئیس‌جمهوری شده بودند.

نقش ریاست جمهوری در ایتالیا بیانگر وحدت ملی در این کشور است و اجری سیاست و تطبیق آن با قانون اساسی را ضمانت می‌کند. دوره ریاست جمهوری هفت ساله است و ناپولیتانو یازدهمین رئیس‌جمهوری ایتالیا بود. وی در دهم مه سال 2006 پس از چهار بار رای‌گیری انتخاب شد و برای دومین بار در 20 آوریل 2013 در دور ششم رای‌گیری با 738 رای‌ موافق به رئیس‌جمهوری رسید که این تعداد آرا بسیار بیشتر از 504 رای لازم برای کسب اکثریت بود. 

اخبار بین الملل - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
لغو سفر رئیس جمهور به ایتالیا و فرانسه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رئیس‌جمهور ایتالیا استعفا کرد



اخبار,اخبار بین الملل, رئیس‌جمهور ایتالیا

 

اخبار بین الملل - رئیس‌جمهور ایتالیا استعفا کرد

رئیس‌جمهور ایتالیا که از مدت‌ها پیش درصدد استعفای زودهنگام از مقام خود بود، سرانجام امروز چهارشنبه از سمت ریاست‌ جمهوری استعفا کرد.

به گزارش فارس، رئیس‌جمهور ایتالیا امروز چهارشنبه از سمت خود استعفا کرد.

بنابر اعلام خبرگزاری فرانسه، انتشار خبر استعفای «جیورجیو ناپولیتانو» رئیس‌جمهور ایتالیا در حالی صورت می‌گیرد که «متئو رنزی» رئیس شورای اروپا روز سه‌شنبه (دیروز) اعلام کرده بود که رئیس‌جمهور ایتالیا طی ساعات آینده از سمت خود استعفا خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، رئیس‌جمهور 89 ساله ایتالیا از مدت‌ها پیش درصدد استعفای زودهنگام از مقام ریاست جمهوری بود.

وی در آوریل سال 2013 برای دومین بار از سوی احزاب سیاسی این کشور به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد و در ابتدای ماه دسامبر گذشته اعلام کرد که در پایان ماه درباره استعفای زودهنگام خود از سمتش پیش از پایان دور دوم ریاست جمهوری ایتالیا تصمیم‌گیری خواهد کرد.

وی در آوریل 2013 با هدف تلاش به برقراری و ایجاد ثبات در ایتالیا و خروج این کشور از بحران سیاسی عمیق پذیرفت که برای دومین بار ریاست جمهوری ایتالیا را بر عهده گیرد اما در همان زمان نیز اعلام کرد که نمی‌تواند دور دوم ریاست جمهوری خود را به طور کامل به پایان برساند.

ایتالیا رسما تا 31 دسامبر 2014 رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا خواهد بود و لیتوانی از 13 ژانویه 2015 برای دوره بعدی ریاست این  اتحادیه را بر عهده گرفت. 

اخبار بین الملل - فارس