اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دیپلمات غربی: مذاکرات به سختی پیش‌ می‌رود



اخبار,اخبارسیاست خارجی, مذاکرات هسته ای


 اخبار سیاست خارجی  - دیپلمات غربی: مذاکرات به سختی پیش‌ می‌رود

یک دیپلمات ارشد غربی با بیان اینکه ایرانی‌ها به هیچ وجه از مواضع خود کوتاه نیامده‌اند، می‌گوید در حالی که تنها چند روز تا پایان مهلت مذاکرات باقی مانده، گفت‌وگوها به سختی پیش می‌رود.

به گزارش فارس، یک دیپلمات ارشد غربی می‌گوید ایران به هیچ وجه از مواضع خود کوتاه نیامده و اکنون مذاکرات به دشواری پیش می‌رود.

بر اساس توافق موقتی که تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک» سال گذشته در شهر ژنو سوئیس به دست آمد، ایران و 6 کشور متعهد شدند ظرف یک سال بر سر راهکار جامع به توافق برسند. مهلت یک ساله مذاکرات روز سوم آذر به پایان می‌رسد.

در همین حال مقامات و رسانه‌های غربی با توجه به اختلافات باقی‌مانده ناشی از زیاده‌خواهی‌های آمریکا، از حالا بازی مقصرنمایی طرف مقابل را آغاز کرده‌اند. «وندی شرمن» نماینده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای اولین بار یک ماه قبل در سخنرانی‌ای در مرکز مطالعات راهبردی و بین‌الملل در واشنگتن این مسئله را مطرح کرده و گفت در صورت شکست مذاکرات، همه ایران را مقصر خواهند دانست. اظهاراتی که دو هفته قبل از سوی «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا هم تکرار شد.

حالا هم یک دیپلمات ارشد غربی به خبرگزاری رویترز گفته است: «مذاکرات به سختی پیش می‌رود... ایرانی‌ها یک اینچ هم عقب نمی‌روند. فقط 10 روز تا ضرب‌الاجل فاصله داریم و هنوز اختلاف بسیار زیادی داریم.»

روز گذشته هم یک مقام ارشد آمریکایی به خبرنگاران گفته بود: «در طول این مذاکرات پیشرفت‌هایی داشته‌ایم، اما هنوز اختلافاتی هست که باید برطرف شود. هنوز نمی‌دانیم که می‌توانیم این کار را انجام دهیم یا نه.»

دهمین دور از مذاکرات هسته‌ای در حالی از امروز (سه‌شنبه) در شهر وین اتریش آغاز می‌شود که به نظر می‌رسد دور پیشین گفت‌وگوها در مسقط عمان نتوانسته به پیشرفت چندانی منجر شود.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص گزارش داده است که ارزیابی تل‌آویو این است که طرفین بر سر موضوعاتی که روی آن‌ها تفاهم دارند، به توافقی کلی رسیده و سپس برای مذاکره بر سر موضوعات باقی مانده، مهلت گفت‌وگوها را برای چند ماه دیگر تمدید می‌کنند. به نوشته هاآرتص، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه طی تماس تلفنی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی را در جریان جزئیات روند مذاکرات قرار داده است.


 اخبار سیاست خارجی  - فارس


ویدیو مرتبط :
خوشبینی محتاطانه دیپلمات ها به مذاکرات هسته ای وین

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دیپلمات های غربی: پاورپوینت هیئت مذاکره کننده ایران، نکته ی مثبت مذاکرات روز دوشنبه بود



دیپلمات غربی , غنی سازی اورانیوم

 

رویترز نوشت: یک دیپلمات غربی گفت: در طول پنج ساعت مذاکره در هتلی در مسکو، ایران بر روی کاهش تحریم ها و حق غنی سازی اورانیوم تاکید کرد.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب، این دیپلمات حاضر در مذاکرت با ایران افزود: ما تاکنون با ایران به توافقی نرسیده ایم البته به پایان مذاکره هم نرسیده ایم.

سرگئی ریابکف معاون وزیر خارجه روسیه گفت: غامض ترین مسئله، مواضع سخت و دشوار دو طرف است و نمی‌توان به این راحتی این دو را به هم رساند.

همچنین، یک دیپلمات ایرانی گفت: تا به حال، فضای مذاکره به هیچ وجه مثبت نبوده است.

دیپلماتهای غربی می گویند، نشانه های مثبتی در مذاکرات روز دوشنبه وجود داشت، که شامل نمایش پاورپوینت توسط مذاکره کننده گان ایران و تمایل این کشور به گفتگو در خصوص نگرانی های اصلی ما بود؛ اورانیوم با غنای بالا

یک دیپلمات دیگر گفت: ایرانی ها بیش از همیشه در خصوص غنی سازی 20 درصدی رک و صادقانه سخن می گفتند.

از طرفی، یک عضو هیئت مذاکره کننده ایران که خواستار عدم افشای نامش بود به اسوشیتدپرس گفت:  اگر شش قدرت جهانی با حق غنی سازی ایران موافق کنند، ایران اماده ی توافق است.

وی افزود: ایران ممکن است که غنی سازی 20 درصد را داوطلبانه، موقت و برای ایجاد اعتماد متوقف کند، اما این حرکت باید با به رسمیت شناختن حق غنی سازی ایران از سوی 1+5 پاسخ داده شود.

این دیپلمات ایرانی گفت: تقاضای حداقلی ما این است که انها حق غنی سازی را به رسمیت بشناسند. اگر انها نپذیرند، مذاکرات شکست می خورد.

همچنین صدای آمریکا نوشت: ایران از 1+5 برای توقف غنی سازی پیش شرطی تعیین کرده است که آن کاهش تحریم ها است.

یک مقام ارشد دولت امریکا به اسوشتیدپرس گفت: فرصت برای دیپلماسی نامحدود نیست.

محمود احمدی‌نژاد در مصاحبه‌ای با یک روزنامه آلمانی گفته است که در صورتی که اروپا تضمین دهد سوخت اتمی برای  رآکتور تحقیقاتی تهران را فراهم می‌کند، ایران آماده قطع غنی‌سازی ۲۰ درصدی است.../انتخاب