اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دو مقام آژانس اتمی: 80 درصد اطلاعات هسته ای ایران را از آمریکا و اسراییل می گیریم!



انرژی هسته ای,برنامه هسته ای ایران

دو مقام آژانس اتمی: 80 درصد اطلاعات هسته ای ایران را از آمریکا و اسراییل می گیریم!

بنا به گفته این دو مقام آژانس علاوه بر این 5 کشور مخالف ایران، سازمان های اطلاعاتی کشورهایی چون چین ، روسیه و پاکستان هم از برنامه های هسته ای ایران اطلاعات جمع آوری می کنند.

آژانس بین المللی انرژی هسته ای اذعان کرده است که مجبور است در زمینه برنامه های هسته ای ایران به گزارشهای اطلاعاتی کشورهایی چون آمریکا ، اسراییل ، فرانسه ، بریتانیا و آلمان تکیه و استناد کند.

دو مقام ارشد آژانس که نخواسته اند نامشان فاش شود ضمن اعلام این مطلب به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتند که به دلیل عدم همکاری ایران در زمینه بازرسی ها از مراکز هسته ای و نظامی این کشور، آژانس در تهیه گزارش های فصلی خود از برنامه هسته ای ایران تا میزان 80 درصد به ارزیابی ها و شواهد دستگاه های اطلاعاتی کشورهای مخالف برنامه هسته ای ایران از جمله آمریکا و اسراییل وابسته است.

بنا به گفته این دو مقام آژانس علاوه بر این 5 کشور مخالف ایران، سازمان های اطلاعاتی کشورهایی چون چین ، روسیه و پاکستان هم از برنامه های هسته ای ایران اطلاعات جمع آوری می کنند اما این 3 کشور در ارایه اطلاعات به آژانس محتاط هستند چرا که ممکن است اطلاعات آنها به افشای برخی زمینه های همکاری برخی شهروندان و دولت هایشان با برنامه های هسته ای ایران بینجامد.

از سوی دیگر بنا به گفته این دو مقام آژانس، مسکو و پکن برخلاف  کشورهای غربی که برای آژانس نقش "دیدبانی منع اشاعه سلاح های هسته ای سازمان ملل" قایل هستند ؛ این سازمان بین المللی را تنها در نقش یک ناظر برای ارزیابی های فنی برنامه هسته ای کشورها می دانند و از این رو گزارش ها و ارزیابی های اطلاعاتی خود درباره برنامه هسته ای ایران را به این سازمان ارایه نمی دهند.

جمهوری اسلامی ایران همواره آژانس بین المللی انرژی هسته ای را به دنباله روی از کشورهای غربی مخالف برنامه هسته ای ایران و تبادل اطلاعات حساس هسته ای ایران با کشورهای غربی متهم کرده است.

هانس بلیکس بازرس ارشد سابق آژانس درباره استناد بیش از حد این سازمان به گزارش های اطلاعاتی کشورهای غربی از جمله آمریکا می گوید: ظاهرا جنگ عراق و رو دست خوردن آژانس در زمینه  وجود سلاح های هسته ای مورد ادعای آمریکا در این کشور ،درس لازم را به آژانس برای عدم تکرار این خطا در مورد ایران نداده است./عصر ایران

 

 

 


ویدیو مرتبط :
کارشناس شبکه امید ایران : در آمریکا 80 درصد طلاق ها توسط خانم ها انجام می شود

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نگرانی نجفی از کوتاهی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حفظ اطلاعات محرمانه هسته‌ای ایران



اخبار,اخبارسیاست خارجی, نجفی

 

 اخبار سیاست خارجی - نگرانی نجفی از کوتاهی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حفظ اطلاعات محرمانه هسته‌ای ایران

 سفیر ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از عمل نکردن این نهاد وابسته به سازمان ملل به تعهدات خود در قبال حفظ اطلاعات محرمانه ایران انتقاد کرد.

به نقل ازپرس تی وی، سفیر ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: هیئتی از این نهاد وابسته به سازمان ملل، قرار است هفته آینده وارد تهران شود تا مذاکرات بیشتری درباره ی برنامه هسته‌ای ایران انجام دهد.

وی همچنین از کوتاهی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حفظ اطلاعات محرمانه هسته‌‌ای ایران اظهار نگرانی کرد و گفت: درحالی‌که تهران و آژانس هسته‌ای سازمان ملل متحد همچنان مشغول برنامه‌ریزی برای گفت‌وگوها بودند منابعی در رسانه‌های غربی اخباری درباره طرح نهایی برای گفت‌وگوها را منتشر کردند.

وی افزود: این اقدام رسانه‌های غربی بار دیگر باعث ایجاد نگرانی در ایران درباره جاسوسی در آژانس بین‌المللی شده است.

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در عین حال از مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواست تا به تعهدات خود عمل و از اطلاعات محرمانه ایران محافظت کنند.

 

 اخبار سیاست خارجی - ایسنا