اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دولت و سپاه، بار دیگر در مقابل هم/ جریان خاص، همچنان تنش‌زاست



دولت و سپاه، بار دیگر در مقابل هم/ جریان خاص، همچنان تنش‌زاست

اگر چندی قبل احمدی‌نژاد، سپاه را به فعالیت‌های اقتصادی فراقانونی، از طریق «اسکله‌های غیرمجاز»، متهم کرد، حالا رسانه‌های منصوب به او، سپاه را به تلاش برای دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری متهم کرده‌اند.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

به گزارش نامه به نقل از هفته‌نامه متن این رسانه‌ها استدلالشان هم معطوف است به جابه‌جایی جدید در معاونت سیاسی سپاه. دولتی‌ها مدعی‌اند معاون قبلی را برکنار کردند چون عملکردش تناسب چندانی با انتظارات «ضدانحرافی» حجت‌الاسلام سعیدی نداشت. به گفته آنان، انتصاب معاون جدید را نمی‌توان با انتظارات سعیدی از کارکرد معاونت سیاسی سپاه بی‌ارتباط دانست؛ به‌خصوص که در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری قرار داریم. ماجرا از چه قرار است؟

اتهام انتخاباتی به یک عزل و نصب

دوبار تغییر در سطح معاونت سیاسی سپاه پاسداران اسلامی، در ظرف یک سال، شاید برای خیلی‌ها جای سوال داشته باشد؛ اما برای دولت و اطرافیانش، به قدری شوک‌آور بود که صراحتا نسبت به این اقدام واکنش نشان دادند و آن را با انتخابات پیش رو در خرداد سال آینده مرتبط دانستند.

هشتم آذرماه سال جاری، سایت سپاه اعلام کرد حجت‌الاسلام علی سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه، طی حکمی سرهنگ پاسدار رسول سنایی‌راد را به سمت معاون سیاسی این نهاد منصوب کرد. سنایی‌راد، جانشین علی‌اشرف نوری شد که بیشتر از یک سال در این سمت خدمت نکرد. در این میان، اما، هیچ رسانه و جریان سیاسی به این انتصاب جدید واکنش نشان نداد جز ارگان‌های مطبوعاتی دولت یعنی سایت و روزنامه ایران که این انتصاب را با نزدیک بودن انتخابات ریاست‌جمهوری و مخالفت‌های سرسختانه‌ سنایی‌راد با محمود احمدی‌نژاد مرتبط دانست.

نوری، معاون سیاسی پیشین سپاه که پیش از آن مسوولیت معاونت سیاسی بسیج و نیز معاونت روابط عمومی و تبلیغات سازمان بسیج مستضعفان را برعهده داشت، وقتی سال گذشته حکمش را از حجت‌الاسلام سعیدی گرفت، سخنرانی‌های مختلفی درباره مباحث روز کشور ازجمله انتخابات ریاست‌جمهوری آینده و بحران اقتصادی ایران ایراد کرد. وی در یکی از مصاحبه‌هایش درخصوص انتخابات سال آینده گفته بود: «تمرکز دشمن در این انتخابات، بر حوزه اقتصاد است.»

به گفته او، «دشمن درصدد ایجاد مشکلات معیشتی برای مردم و نارضایتی عمومی است تا از دل آن، فردی که مطلوب غرب باشد، سر دربیاورد و مردم به او رای دهند». سنایی‌راد که تا پیش از این جانشین معاونت سیاسی سپاه بود، دکترای علوم سیاسی دارد.

در همین زمینه، سایت روزنامه ایران قصد دارد مطالبی دنباله‌دار منتشر کند تا ابعاد این قضیه کاملا روشن شود.

این سایت با بیان این‌که «می‌توان برای مخالفان احمدی‌نژاد از حیث جنس و میزان مخالفتی که با او دارند، مراتبی قایل شد»، در اولین مطلب نوشت: «طیفی از مخالفان امروز رییس‌جمهور را کسانی تشکیل می‌دهند که شیفته شعارها، رفتار و منش محمود احمدی‌نژاد هستند اما تصور می‌کنند رییس‌جمهور یکی،  دو سالی است که از مواضع و شعار‌هایش عدول کرده است. اما در سر دیگر طیف، کسانی هستند که حکایتشان متفاوت است. این عده معتقدند محمود احمدی‌نژاد از همان سال 84 فردی منحرف بوده که از آرمان‌ها و شعار‌های انقلابی به‌عنوان پوششی برای جلب اعتماد نظام و پیشبرد اهدافش استفاده کرده و حالا باطن خود را علنی کرده است.»

سایت روزنامه ایران، در ادامه، علت جابه‌جایی اخیر در سپاه را را مواضع ملایم سرهنگ نوری و مواضع تند معاون جدید نسبت به جریان موسوم به انحرافی دولت دانست و خاطرنشان کرد: «در بررسی مواضع سیاسی سرهنگ رسول سنایی‌راد که هفته گذشته به‌عنوان معاون سیاسی سپاه پاسداران منصوب شد، مواضع حیرت‌آوری یافت می‌شود. آقای سنایی‌راد در یادداشت خود که در شمار 499 هفته‌نامه صبح صادق- وابسته به سپاه پاسداران- منتشر شده است، به‌خوبی نشان داده است که در کدام سمت این طیف قرار دارد.»

بنا بر این گزارش، سرهنگ سنایی‌راد در این یادداشت، از راس دولتی که مورد تایید رهبری است، به‌عنوان لیدرهای نوحجتیه نام برده و به قیاس وی با شیخ حلبی، محمدعلی باب، سیدکاظم رشتی و مهدی سودانی می‌پردازد.

سایت روزنامه ایران در ادامه افزود: «وی در شرایطی که هنگام نگارش این یادداشت، سمت جانشینی اداره سیاسی سپاه را برعهده داشته است، با بی‌پروایی نادری، می‌گوید شعار عدالتخواهی و حمایت از مستضعفان و همچنین تاکید بر ذکر نام مبارک حضرت ولی عصر-ارواحنا فداه- همگی در راستای تفکرات «نوحجتیه» بوده و رییس‌جمهور و اطرافیانش- البته بدون ذکر نام آن‌ها- این سخنان را منافقانه بر زبان آورده‌اند.»

به نوشته ارگان دولت، انتصاب فردی که چنین دیدگاه‌هایی درباره دولت دارد، آن هم در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری، اتفاقی تامل‌برانگیز است. روزنامه ایران همچنین، در مطلب دیگری، به سخنان حجت‌الاسلام سعیدی در مراسم تودیع سرتیپ جوانی و معارفه سردار نوری برای معاونت سیاسی سپاه که سال گذشته برگزار شد، اشاره کرد و متذکر شد: «نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران در این جلسه با تمجید از سرتیپ جوانی گفته بود: معاونت سیاسی از 30 سال قبل در مقابله با انحرافات و جریانات سیاسی منحرف کشور پیشتاز بوده و هم‌اکنون نیز پیشتازی در این معاونت جریان دارد.»

ارگان رسمی مطبوعاتی دولت سپس نتیجه گرفته بود که به نظر می‌رسد عملکرد آقای نوری تناسب چندانی با انتظارات ضدانحرافی حجت‌الاسلام سعیدی نداشته است. این‌ها شواهدی هم که برای این تحلیل ارایه کرده بود، اظهارات ماه گذشته نوری با سایت روزنامه ایران بود که به تفسیر روزنامه ایران تاکنون از زبان هیچ‌یک از مقامات سپاه پاسداران شنیده نشده است. نوری در آن مصاحبه با پذیرش تلویحی رفتار نامناسب رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران ازجمله خبرگزاری فارس و سایت جوان تاکید کرده بود: «اجازه نخواهیم داد رسانه‌های سپاه در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده از کسی حمایت کنند.»

سردار نوری همچنین درخصوص عملکرد خبرگزاری فارس که مواضع بسیار تندی علیه احمدی‌نژاد در یک سال اخیر اتخاذ کرده، به ایران گفته بود: «نه این‌که به عملکرد فارس انتقادی وارد نباشد، خیلی وقت‌ها هم ممکن است بی انصافی صورت گرفته باشد و من این را نفی نمی‌کنم. واقعا برخی رسانه‌ها بی‌انصافند و هیچ توجهی به تلاش‌های دولت ندارند... من خودم هم بعضا نسبت به برخی مطالبی که دوستان ما می‌زنند، انتقاد دارم... شما نباید بگویید چون این خبرگزاری وابسته به سپاه است، خطش را هم از سپاه می‌گیرد. خیلی از مواقع، خود ما هم انتقاد داریم. بارها دیده‌ام که نماینده محترم ولی فقیه در سپاه نامه نوشتند و به جهت‌گیری و مطالب خبرگزاری فارس انتقاد کردند. ضمن این‌که فارس هم یک رسانه است و برای خودش مسوول دارد... ممکن است بعضی جاها سپاه هم راضی نباشد... مواضع فارس، لزوما مواضع سپاه نیست. فارس هم یک رسانه است و جهت‌گیری‌های خودش را دارد.»

اما واقعیت ماجرا چیست؟ آیا ادعای ارگان مطبوعاتی دولت صحیح است؟ اگر این‌گونه باشد، آیا این به آن معنا نیست که دولت برنامه جدی‌ای برای انتخابات ریاست‌جمهوری دارد؟ و آیا دولت می‌کوشد در حوزه انتخابات رو در روی مواضع سپاه قرار گیرد؟ آیا برنامه جدی دولت پررنگ‌تر کردن خط خاصی است که به خط انحرافی شهره شده است؟ به این ترتیب، آیا مشایی نامزد رییس‌جمهوری 92 است؟

البته این موارد را اگر در کنار اظهارات نماینده ولی فقیه در سپاه بگذاریم، محدوده جواب پرسش‌ها را می‌توانیم تا حدودی ترسیم کنیم. حجت‌الاسلام علی سعیدی چندی قبل در گفت‌وگو با سایت اطلاع‌رسانی سپاه کرمان، اعلام کرده بود این نیرو در انتخابات آتی درباره این‌که چه کسی رییس‌جمهوری آینده ایران بشود، بی‌تفاوت نخواهد ماند./نامه نیوز

 


ویدیو مرتبط :
اسرار آمیز،خاص،ویژه وراهبردیترین سلاح نیروی دریایی سپاه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

درصورت هماهنگی دولت؛ تیم امدادرسانی سپاه به پاكستان اعزام می‌شود



 

 

 درصورت هماهنگی دولت؛ تیم امدادرسانی سپاه به پاكستان اعزام می‌شود

 

 

 

معاون بهداشت و درمان سپاه با اشاره به لزوم كمك‌رسانی به مردم سیل‌زده پاكستان گفت: سپاه برای كمك به مردم پاكستان اعلام آمادگى كرده و به محض هماهنگى از سوى دولت، تیم امداد اعزام خواهد شد.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، سردار حسن عراقی‌زاده معاون بهداشت و درمان سپاه با بیان اینكه به بركت تجارب دوران دفاع مقدس آمادگى امدادرسانی سپاه در وضعیت مطلوبی قرار دارد، گفت: همواره ضمن حفظ این آمادگى جهت مقابله با حوادث، توانایى و دانش خود را افزایش داده‏ایم.

عراقی‌زاده با اشاره به اینكه در طول بیست سال گذشته هر زمان حادثه غیرمترقبه‏اى در كشور رخ داده، اولین مركز حاضر براى امداد و نجات، رده‏هاى بهدارى سپاه بوده، افزود: برای مثال سپاه پاسداران در فاجعه زلزله بم و سیل گلستان و گیلان با احداث بیمارستان صحرایى به كمك مصدومان شتافت و خدمات زیادی ارائه كرد.

وی همچنین ادامه داد: سه سال پیش نیز در زلزله پاكستان كه تلفات سنگینى به همراه داشت یك واحد بیمارستان صحرایى سپاه با تمام امكانات و كادر تخصصى به مدت دو ماه در آن كشور مستقر بود كه خدمات بهدارى سپاه مورد تقدیر سازمان ملل قرار گرفت و هنگام اتمام امداد، بیمارستان صحرایى به مردم مسلمان پاكستان هدیه شد.

معاون بهداشت و درمان سپاه اظهار داشت: در سیل اخیر پاكستان نیز سپاه جهت كمك اعلام آمادگى كرده و به محض هماهنگى از سوى دولت، تیم امداد اعزام خواهند شد.

عراقی‌زاده كه با پایگاه اطلاع‌رسانی روابط عمومی سپاه گفتگو می‌كرد، با بیان اینكه بهدارى رزمى سپاه در رزمایش‏ها و برنامه‏هاى عملیاتى، آمادگى و توانایى خود را به نمایش گذاشته و در مناطق برگزارى رزمایش به مردم خدمات رایگان ارائه مى‏دهد، گفت: در زمینه مقابله با سلاح‏هاى میكروبى، شیمیایى و هسته‏اى و جنگ‏هاى نامتعارف با راه اندازى مركز تحقیقات در بیمارستان بقیه‏الله(عج) ساز و كارهاى لازم پیش بینى شده و با برخوردارى از متخصصین متعهد و نیروى انسانى كارآمد، توانایى و آمادگى مقابله با هرگونه حادثه‏اى وجود دارد.../خبرگزاری فارس