اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دولت می خواهد قبل از افزایش قیمت ها به مردم شیرینی بدهد!



اخبار,افزایش قیمت ها

 

اخبار اقتصادی - حسین راغفر ؛
دولت می خواهد قبل از افزایش قیمت ها به مردم شیرینی بدهد!

یارانه های نقدی حداقل به 76 میلیون پرداخت می شود و این در حالی است که به نظر من به 46 میلیون نفر اضافی پرداخت می شود . به احتمال خیلی زیاد بخش قابل توجهی از این یارانه ها کاملا غیرقانونی و انحرافی پرداخت می شود. در این دوران عده ای در کشور به وجود آمده اند که آنها را دستان یارانه بگیر تعبیر کرده اند.

موضوع یارانه ها و چگونگی ادامه پرداخت یارانه ها به مردم به یکی از چالش های اساسی دولت تبدیل شده است. این در حالی است که اخیراً دولت اعلام کرده است که سبد کالایی را به بخش هایی از جامعه پرداخت می کند. «تابناک» در گفت و گو با دکتر «حسین راغفر» استاد دانشگاه و اقتصادان این موضوعات را مورد بررسی قرار داده است.

راغفر پیرامون هدفمندی یارانه ها بیان داشت، به طور کلی براورد خوشبینانه ای وجود ندارد. هنوز مشخص نیست در سال آینده به چه میزان قرار است یارانه ها پرداخت شود. باید بگویم، شواهد نشان می دهد که دولت طرح مشخصی پیرامون یارانه ها در دستور کار ندارد.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد، اگر افزایش قیمت حامل های انرژی اتفاق بیفتد، دوباره مارپیچ تورم شعله ور و ادامه پیدا خواهد کرد. در فرایند و چرخه معیوب افزایش قیمت ها خود دولت نقش اساسی ایفا می کند. اگر پرداخت نقدی یارانه ها ادامه پیدا کند، نمی توانیم انتظار بهبود وضعیت اقتصادی داشته باشیم، چون منابع عمده ای در حال تلف شدن است.

راغفر گفت، یارانه های نقدی حداقل به 76 میلیون پرداخت می شود و این در حالی است که به نظر من به 46 میلیون نفر اضافی پرداخت می شود . به احتمال خیلی زیاد بخش قابل توجهی از این یارانه ها کاملا غیرقانونی و انحرافی پرداخت می شود. در این دوران عده ای در کشور به وجود آمده اند که آنها  را دستان یارانه بگیر تعبیر کرده اند.

 بخشی از مدافعین ادامه پرداخت نقدی یارانه ها، به این کانون های فساد وابسته اند. این در حالی است که دولت روحانی هیچ نشانی از تغییر این فضا نشان نداده است. کنترل تورم اگر این روند دامه پیدا کند، محقق نخواهد شد.

وی اضافه کرد، مسئله تولید به دلیل ادامه پرداخت نقدی یارانه ها و افزایش قیمت حامل های  انرژی به کمای بیشتری خواهد رفت. تولید باقی مانده هم منتظر تغییر اساسی در نگاه اقتصادی دولت است و اگر این تغییرات اتفاق نیفتد ضربه محکمتری به بخش تولید خواهد خورد. این وضعیت به بیکاری بیشتر، ادامه فرایند رکود تورمی کمک خواهد کرد.

راغفر در ادامه در پیشنهادی به دولت بیان داشت، دولت نزدیک  42 هزار میلیارد یارانه ها نفتی قابل توجهی در اختیار دارد، که می تواند راه گشای بسیاری از مسائل است. دولت می تواند مثلا به 30 میلیون نفر یارانه بدهد. البته پرداخت یارانه نباید به صورت نقدی باشد بلکه باید به صورت کالا و خدومات پرداخت شود. پرداخت غیر نقدی باعث می شود اشتغال در کشور در حوزه های سلامت، آموزش، مسکن، حمل و نقل، تغذیه و.... افزایش پیدا کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی در ارتباط با سبد کالایی دولت گفت، دولت باید شیوه روشنی برای یارانه ها داشته باشد و باید روشی بهتر انتخاب کند. ارائه سبد های کالایی می تواند بخشی از خدماتی باشد که دولت به ویژه به گروهای متوسط ، پایین جامعه و نیروهای گارگری بابت مابتفاوت دستمزدی پرداخت کند. این اقدام  اشکالی ندارد.

ولی این که شب عید دولت یک سبدی را پرداخت می کند و این سبد ممکن است مقدمه باشد که احیانا قرار است، قیمت های حامل های انرژی افزایش پیدا کند و از پیش یک دلخوشی به مردم داده باشند. در واقع قبل از افزایش قیمت ها به مردم شیرینی می دهند. ولی این اقدامات اساسی نیست. دولت بایستی از همین ابتدا سنگ بنای غلط نگذارد.

دولت جدید می تواند؛ سنگ بنای غلطی که دولت های گذشته گذاشته اند را تغییر و اصلاح کند. اگر دولت برنامه ای نداشته باشد ان وقت همان سنک بنای قبلی مبنایی برای کارها و اقدامات غلط دیگر می شود. در هر حال پرداخت سبد کالا می تواند به گروه های جمعیت آسیب پذیر کمک کند.

اخبار اقتصادی - تابناک

 


ویدیو مرتبط :
قیمت شیرینی شب عید افزایش نمی یابد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت دارو و خدمات پزشكی یارانه اختصاص دهد



 

 

دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت دارو و خدمات پزشكی یارانه اختصاص دهد

 

وزیر بهداشت گفت: با توجه به افزایش قیمت حامل های انرژی در طرح هدفمندی یارانه ها به طور طبیعی شاهد افزایش قیمت دارو و خدمات پزشكی خواهیم بود به همین علت دولت باید بخشی از یارانه ها را برای جلوگیری از افزایش این قیمت ها به بخش سلامت اختصاص دهد.

مرضیه وحید دستجردی در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، درباره تأثیر هدفمندی یارانه ها بر خدمات سلامت، افزود: با اجرای طرح هدفمندی یارانه ها ما در نظام سلامت با ۲ مسئله مواجه هستیم یكی مسئله دارو و دیگری هزینه تمام شده خدمات بهداشتی و درمانی در بیمارستان ها و مراكز بهداشتی و آموزشی وزارت بهداشت كه باید برای جلوگیری از افزایش قیمت آنها اقدام كنیم.

وی گفت: در مورد دارو مجلس مصوب كرده است كه یارانه دارو تغییر نمی كند اما گر چه كارخانه های دارویی مانند گذشته از یارانه دارو برخوردار می شوند اما با توجه به افزایش قیمت حامل های انرژی به طور طبیعی هزینه تمام شده دارو برای كارخانه های دارویی هم افزایش می یابد، همچنین هزینه حمل و نقل دارو نیز تغییر می كند.

وی افزود: با توجه به این واقعیت باید به طور طبیعی منتظر افزایش قیمت دارو در كشور باشیم، وزارت بهداشت این موضوع را به شورای هدفمندی یارانه ها اعلام كرده است و درخواست كردیم كه بخشی از یارانه ها برای جلوگیری از افزایش قیمت دارو به كارخانه های داروسازی منتقل شود.تا افزایش قیمت دارو نداشته باشیم.

وزیر بهداشت تأكید كرد: قیمت داروها مشخص است و نباید افزایش قیمت داشته باشیم.

وحید دستجردی اضافه كرد: در مورد هزینه خدمات درمانی و آموزشی هم با توجه به افزایش قیمت حامل های انرژی با همین مسئله مواجه هستیم و برآورد نیاز به دریافت یارانه را برای جلوگیری از افزایش تعرفه های پزشكی و خدمات آموزشی به شورای هدفمندی یارانه ها اعلام كرده ایم.

وزیر بهداشت گفت: نباید اجازه دهیم تعرفه خدمات پزشكی افزایش یابد، البته به تمام مراكز تابعه وزارت بهداشت اعم از دانشگاه های علوم پزشكی، بیمارستان ها و مراكز آموزشی گفته ایم كه حداكثر صرفه جویی را داشته باشند. مصرف حامل های انرژی را به حداقل برسانند و حداكثر بهره وری را داشته باشند.

وحید دستجردی افزود: برآورد ما این است كه با وجود صرفه جویی ها شاهد، ۱۵درصد افزایش هزینه به علت افزایش قیمت حامل های انرژی باشیم به همین علت به طور طبیعی شاهد افزایش منطقی قیمت تمام شده دارو و تعرفه های پزشكی خواهیم بود به همین دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت دارو و خدمات پزشكی باید بخشی از یارانه های آزاد شده را به بخش سلامت اختصاص دهد...../تحلیل:فارس