اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دلیل عدم اجرای فاز دوم هدفمندی در خردادماه چه بود؟



فاز دوم هدفمندی همچنان در هاله ای از ابهام

دلیل عدم اجرای فاز دوم هدفمندی در خردادماه چه بود؟

فاز دوم هدفمندی یارانه ها ،افزایش نرخ بنزین، افزایش قیمت برق و گاز و آب ، همه و همه موضوع اقتصادی روز کشور است.زمان اجرایی شدن فاز دوم هدفمندی یارانه ها نیز ماجرای دیگری است که این روزها به راز دولتی ها تبدیل شده، رازی که به نظر می رسد قرار نیست به این زودی ها آشکار شود و باید منتظر اعلام ناگهانی اجرایی شدن این طرح بود.

 

شفاف: فاز دوم هدفمندی یارانه ها ،افزایش نرخ بنزین، افزایش قیمت برق و گاز و آب ، همه و همه موضوع اقتصادی روز کشور است.زمان اجرایی شدن فاز دوم هدفمندی یارانه ها نیز ماجرای دیگری است که این روزها به راز دولتی ها تبدیل شده، رازی که به نظر می رسد قرار نیست به این زودی ها آشکار شود و باید منتظر اعلام ناگهانی اجرایی شدن این طرح بود.

 

در هر حال،  خرداد هم از راه رسید، اما فاز دوم هدفمندی یارانه ها به مرحله اجرا نرسید تا نرخ بنزین و سایر حامل های انرژی همچنان یک راز باقی بماند و سردرگمی و نگرانی مردم  به دلیل شایعات افزایش قیمت ها ادامه دار شود.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

این در حالی است که پیش از این دولتی ها بر اجرایی کردن هر چه سریع تر فاز دوم هدفمندی اصرار داشتند و این مجلس بود که ترمز هدفمندی را کشیده بود تا از سرازیری اجراسقوط نکند.

 

حالا اما در حالی که بودجه سال 91 به تصویب شورای نگهبان رسیده و هیچ مانعی برای اجریی شدن فاز دوم هدفمندی وجود ندارد دولتی ها به دلایل امعلوم ترجیح داده اند خرداد هم بدون این طرح سر شود چرا که با اعلام تثبیت سهمیه و قیمت بنزین برای خردادماه ،احتمال تعویق اجرای فاز دوم قانون یارانه ها تا یك ماه دیگر قوت گرفته است.

 

هر چند گمانه زنی ها حاکی از این است که کاهش اعتبار هدفمندی یارانه‌ها از 135 هزار میلیارد تومان مورد درخواست دولت به 66 هزار میلیارد تومان در مجلس، یکی از دلایل اصلی تعویق اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها است اما مساله  اصلی اینجاست که رسیدن خرداد ماه پایان زمان قانونی استفاده دولت از تنخواهی است كه مجلس برای اداره كشور در دوماه نخست امسال در اختیار دولت قرار داده است.

 

در واقع، مجوز مجلس به دولت مبنی بر تنخواه 22هزار‌میلیاردی ‌برای دو ماه ابتدایی سال 1391  31 اردیبهشت‌ماه از اعتبار می‌افتد و دولت ‌از روز اول خرداد ملزم به اجرای قانون بودجه 91 كل كشور است اما به نظر می رسد این بار هم دولت توجهی به الزامات قانون ندارد چرا که رویانیان از سهمیه بنزین 400 تومانی خبر داده است.

 

محمد رویانیان با بیان اینکه برای خرداد ماه سالجاری هیچگونه تغییری در قیمت و سهمیه بنزین خودروهای عمومی، خدماتی و شخصی به وجود نیامده است، گفت:  تا ساعت 24 یکشنبه 31 اردیبهشت ماه 60 لتیر بنزین با قیمت نیمه یارانه‌ای 400 تومان به کارت هوشمند سوخت خودروها واریز می شود.

 

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور همچنین سهمیه ماهانه بنزین موتورسیکلتها را 25 لیتر اعلام کرد و افزود: هر گونه تغییر در قیمت و سهمیه بنزین خودروها توسط ستاد هدفمندی یارانه‌ها اعلام می شود.

 

گفتنی است، بانک مرکزی هم پیش از این در نامه ای از فعالان اقتصادی و اتاقهای بازرگانی خواسته بود که برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها از ابتدای خردادماه آمادگی داشته باشند اما این اتفاق عملا رخ نداد تا بار دیگر  دولت که اصرار عجیبی برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها بر خلاف قانون مجلس داشت، این بار هم بر خلاف قانون فاز دوم را اجرایی نکند!

باتوجه به تائید قانون بودجه 91 توسط شورای نگهبان و ابلاغ آن به دولت، دیگر قوه مجریه برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها مشکل قانونی ندارد./شفاف


ویدیو مرتبط :
اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها بر هزینه های سلامت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دلیل عدم اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها


با توجه به شرایط کشور و بحث تولید تصمیم گرفته شد که امسال اجرایی نشود؛ زیرا فکر می‌کردیم تولید اکنون ظرفیت دارد و گران شدن محصولات گازوئیل و بنزین را قبول نداریم، نمی‌شود در جایی که تورم است برق و گاز گران شود.

تابناک: علی لاریجانی با حضور در مسجد جامع گلپایگان در جمع مردم با تسلیت رحلت پیامبر(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع) اظهار کرد: گاهی می‌بینیم که غربی‌ها با برخی از مقررات جمهوری اسلامی ایران مبارزه و مخالفت کرده و مساله حقوق بشر را به پا و در نهایت برای ما قطعنامه صادر می‌کنند. چرا این کارها را انجام می‌دهند، از این رو که با برخی از قوانینی که در مجلس تصویب می‌شود ‌مخالفت می‌کنند و می‌گویند چرا اجازه نمی‌دهید برخی از خرافات در کشور رایج شود. به عنوان مثال چندی پیش نسبت به مجنونی که دعوی امام زمان(عج) کرده بود و دستگیر شد به عنوان آزادی بیان اعلام موضع کرد. این در حالی است که آزادی بیان برای این است که انسان‌ها اعتلا یابند و اخبار پیشرفت در میان مردم مطرح و باعث رشد شود.

وی با تاکید بر موضوع جهاد و داشتن روحیه بسیجی خاطرنشان کرد: امروز در منطقه ما کشورهای اسلامی کم نیستند که می‌بینیم سرافکنده‌اند؛ چراکه با یک تماس وزیر امورخارجه آمریکا این‌ها مثل پادو در منطقه ولو می‌شوند. این‌ها دولت نیستند دلال هستند. برخی از این کشورهای اسلامی لباس مجاهدت را از تن در آورده‌اند اما باید بدانند در مجاهدت و زندگی مجاهدانه است که سرافرازی امت بوجود می‌آید.

وی با تاکید بر تقویت روحیه بسیجی و سبک زندگی جهادی اظهار کرد: ملت ایران امروز با همه دشمنی‌ها و دسیسه‌ها سرافراز زندگی می‌کند و دلیل آن همین عنصر عامل رستگاری است.

رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تحریم‌ها و ماجراجویی‌های غربی‌ها گفت: غربی‌ها تحریم‌ها و ماجراجویی‌هایی را برای ایران به وجود آورده‌اند و آن را در قالب مسائل هسته‌یی و یا حقوق بشر مطرح می‌کنند در حالی که آن‌ها با اصل خصوصیت انقلاب اسلامی که انقلابی محمدی است مخالفت دارند.

وی با تاکید بر این‌که «اگر مساله هسته‌یی نبود نیز موضوع دیگری را پیدا می‌کردند» گفت: ‌آن‌ها نمی‌خواهند انقلابی وجود داشته باشد که مردم آن سرافراز زندگی کنند؛ از همین رو با ما دشمنی می‌کنند.

وی افزود: مصوبات کنگره آمریکا که گاهی نیز رییس‌جمهورشان آن را امضاء و ابلاغ می‌کند ازهمین رو است که فشارها را بر ملت ما افزایش دهد.

رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: البته مساله دیگر اشتباهاتی است که در داخل رخ می‌دهد؛ باید دست به دست هم دهیم و با مدیریت از منابع به درستی استفاده کنیم. البته اکنون وضع به گونه‌ای است که باید به آینده نگاه کنیم. یک راه پیش‌روی ملت ما وجود دارد و آن همان جهاد اقتصادی و اقتصاد مقاومتی است.

وی با اشاره به این‌که «باید با مردم روراست صحبت کنیم» گفت: باید کاری کنیم که کشاورزان و گندمکاران دغدغه نداشته باشند و با علاقه کار کنند؛ این بخشی از تحقق بخشیدن به مساله اقتصاد مقاومتی است.

وی با بیان این‌که «در کشور در بخش صنعت گام‌های خوبی برداشته شده است» اظهار کرد: باید کمک کرد تا صنعتکاران بتوانند کارشان را انجام دهند و هر قدمی که به تولید کشور کمک کند تبعیت از رهبری است.

رییس قوه مقننه در ادامه درباره هدفمندی یارانه‌ها گفت: با توجه به شرایط کشور و بحث تولید تصمیم گرفته شد که امسال اجرایی نشود؛ زیرا فکر می‌کردیم تولید اکنون ظرفیت دارد و گران شدن محصولات گازوئیل و بنزین را قبول نداریم، نمی‌شود در جایی که تورم است برق و گاز گران شود.

وی با بیان این‌که «علت مخالفت مجلس دو عامل مهار تورم و اشتغال بود» گفت: ‌مجلس به نظرات رهبری عمل می‌کند و به جد معتقدیم این راه، راه سعادت ملت است و مجلس از حقوق مردم حمایت می‌کند و گردن کلفتان بین‌المللی قطعا مایوس شده و مردم سربلند بیرون خواهند آمد.

وی در ادامه سخنانش با بیان این‌که «مفتخرم در شهر گلپایگان که به نام بزرگان فقاهت است حضوردارم» گفت: پیامبر گرامی اسلام در روزهای آخر زندگی‌شان نگران امت بودند و طی 23 سال از عمر خود را صرف مجاهدت کرده بودند به گونه‌ای که تحول چشمگیری در شرایط ایجاد شود. این نگرانی پیامبر(ص) آن‌قدر بود که در روزهای آخر مساله یوم‌الخبیث را عنوان کردند اما نشد که نوشته شود.

نگرانی از این رو بود که در عصر جاهلیت دختران‌شان را زنده به گور می‌کردند، ثروت بسیار داشتند و بت‌پرستی را سرلوحه قرار داده و به این‌ها افتخار می‌کردند. اما پیامبر(ص) آن شرایط ظلمانی را به تمدن نورانی تبدیل کرد و گفت که فرزندان این مکتب و تمدن علی(ع)، فاطمه زهرا(س)، سلمان، عمار و ابوذرها هستند.

رییس مجلس با بیان این‌که «موضوع مهم در مکتب نبوی توحید است» گفت: توحیدی بودن یک جامعه امر مهمی است و سایر امور بر این اصل استوار هستند.

وی تاکید کرد: ‌باید بپذیریم هیچ اصلی مهم‌تر از توحید وجود ندارد. توحید است که دل‌ها را منقلب و به انسان‌ها مهارت جدید می‌آموزد.

وی در ادامه با تاکید بر داشتن روحیه جهادی اظهارکرد: باید خدا را شکر کنیم که در کشوری زندگی می‌کنیم که بوی ولایت از آن می‌آید و نیز خدا را شاکر باشیم که انقلاب اسلامی رخ داد و تحولی بوجود آمد.

رییس مجلس شورای اسلامی پس از سخنان خود در مسجد جامع گلپایگان، در گلزار شهدا حضور یافت و با قرائت فاتحه از مقبره آیت‌الله شیخ علی صافی گلپایگانی زیارت کرد.