اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دلواپسان دنبال آبستراکسیون!



اخبار,اخبارسیاسی,دلواپسان


 بعد از توافق ژنو، هر گامی كه برای مذاكرات بعدی برداشته می‌شد، حساسیت ویژه‌ای به وجود می‌آورد. «چه خواهد شد؟» سوالی بود كه در لایه‌های ذهنی کسانی که روند مذاکرات را دنبال می‌کردند جرقه می‌زد اما بالاخره توافق وین به دست آمد. بعد از توافق هسته‌ای وین نیز اخباری كه از كنگره آمریكا منتشر می‌شد حساسیت ایجاد كرده بود اما برجام از سد كنگره هم گذر كرد.

 

حالا چشم‌ها به سوی مجلس ایران است كه «چه خواهد شد؟» با این حال انتظار كشیدن برای دریافتن پاسخ این سوال بسیار سخت است اما راه ساده‌تری هم وجود دارد. به میان نمایندگان مجلس رفتیم و از آنها از فضای كلی مجلس پرسیدیم. برای این كار از هر كمیسیون نماینده‌ای را به صورت تصادفی انتخاب كردیم و ارزیابی فضای كمیسیون و صحن مجلس را از وی خواستیم. با این حال از برخی كمیسیون‌ها مانند كمیسیون قضائی یا اجتماعی مجلس یا کسی در دسترس ما نبود یا اینكه حاضر نشدند به سوالات ما پاسخ دهند. البته در میان سوال و جواب‌ها متوجه شدیم مخالفان برجام قصد دارند آبستراكسیون كنند و جلسه رای‌گیری را از رسمیت بیندازند.
 
 كمیسیون عمران: كمیسیون عمران 24عضو دارد. سیدبهلول حسینی نماینده میانه معتقد است: دشمن ممكن است دنبال شیطنت‌هایی باشد اما مذاكره‌كنندگان ما انقلابی هستند و برجام به‌طور كلی قابل قبول است. احمد علی مقیمی دیگر عضو این كمیسیون هم می‌گوید که از رای نمایندگان عضو كمیسیون مطلع نیست اما اعتقاد او بر این است كه نمایندگان كلیت برجام را خواهند پذیرفت.


 کمیسیون اقتصادی: كمیسیون اقتصادی نیز 24عضو دارد. ابراهیم نكو معتقد است در گزارشی كه به مجلس ارائه شده جنبه‌های سیاسی بر مسائل فنی غلبه داشته است اما قاطبه اعضای كمیسیون اقتصادی با برجام موافقند. پیش‌بینی او این است كه 90درصد نمایندگان عضو این كمیسیون به برجام رای مثبت می‌دهند و تنها یك یا دو نفر مخالف برجام‌اند. پیش‌بینی او درباره فضای کلی مجلس نیز حاكی از حمایت 75درصدی نمایندگان از برجام است.


 كمیسیون كشاورزی: كمیسیون كشاورزی مجلس 23عضو دارد. هدایت‌ا... میرمرادزهی درباره فضای این كمیسیون می‌گوید: همه خیر و صلاح كشور را می‌خواهیم و نمایندگان عضو كمیسیون كشاورزی طرفدار آن هستند كه مشكلات اقتصادی رفع شود. وی تاکید می‌کند: نمی‌توان به‌طور دقیق پیش‌بینی كرد چند نفر از اعضای كمیسیون كشاورزی له یا علیه برجام هستند اما به‌طور كلی بالای 50درصد یعنی بیش از 12 یا 13 نفر در این كمیسیون حامی برجام هستند.


 كمیسیون صنایع: 27نفر عضو كمیسیون صنایع مجلس هستند. درست مثل كمیسیون‌های دیگر كه نام نماینده‌ای را به صورت تصادفی برای پاسخ دادن انتخاب كردیم سوالمان را از محمد سلیمانی پرسیدیم. او حتی با اصرار فراوان ما هم حاضر نشد تعداد موافقان و مخالفان را پیش‌بینی كند. قرعه سوالمان به كمال‌الدین پیرموذن نماینده اصلاح‌طلب اردبیل افتاد. وی می‌گوید: در كمیسیون صنایع تنها احمدی‌نژادی‌هایی مثل مهرداد بذرپاش، محمد سلیمانی و روح‌ا... عباسپور هستند كه مخالف برجام‌اند و مابقی اعضا از توافق هسته‌ای حمایت می‌كنند. پیش‌بینی او این است كه تنها 60 نفر در مجلس با برجام مخالفت کنند. پیرموذن برایمان خبر دیگری نیز داشت. به گفته او مخالفان توافق می‌خواهند در روز رای‌گیری در مجلس حاضر نشوند تا جلسه از رسمیت بیفتد!


 كمیسیون فرهنگی: كمیسیون فرهنگی مجلس 12عضو دارد. مفید كیایی‌نژاد، نماینده ساوجبلاغ در پیش‌بینی طرفداران برجام می‌گوید: تنها یك نفر در این كمیسیون از برجام طرفداری می‌كند كه اجازه بدهید اسم او را نبرم. از او پرسیدیم آیا این فرد علی مطهری است؟ که با اندكی مكث پاسخ داد: اجازه دهید اسم نبرم. كیایی‌نژاد در ارتباط با فضای مجلس هم تاکید می‌کند: با توجه به سخنانی كه مقام معظم رهبری در جمع فرماندهان و كاركنان نیروی دریایی سپاه پاسداران داشتند فكر می‌كنم فضای مجلس باید برای رای ندادن به برجام مناسب باشد. وی درباره غیبت مخالفان برجام در روز رای‌گیری برای از رسمیت انداختن جلسه اظهار بی‌اطلاعی كرد.


 كمیسیون برنامه و بودجه: 29 عضو این كمیسیون همان‌هایی هستند كه در بررسی بودجه به کوچک‌ترین ارقام هم حساسیت نشان می‌دادند. شاید از همین روست وقتی پیش‌بینی می‌خواهیم بسیار با ملاحظه برخورد می‌كنند. در این میان قاسم عزیزی، بعد از کلی چانه‌زنی عدد می‌دهد. در ابتدای صحبتش اشاره می‌كند كه برآیند مجلس بر له برجام است اما رای قاطعی كه برای یك فوریتی بودن طرح كمیسیون برجام به دست آمد تنها به این خاطر بود كه نمایندگان برای بررسی طرح فرصت بیشتری داشته باشند. او می‌گوید نمی‌تواند از كمیسیون برنامه و بودجه پیش‌بینی داشته باشد اما در نهایت با اصرار فراوان می‌گوید دوسوم مجلس به توافق رای خواهند داد.


 كمیسیون بهداشت: كمیسیون بهداشت 20عضو دارد. محمدحسین قربانی می‌گوید: با توجه به فضای كشور در داخل و عرصه بین‌المللی و زحماتی كه تیم مذاكره‌كننده برخود متحمل شده باید كمك كرد برجام به مقصد نهایی خود برسد. وی می‌افزاید: اكثریت بسیار بالایی در این كمیسیون از برجام حمایت می‌كنند. قربانی فضای مجلس را هم به سود برجام می‌بیند و معتقد است رای یك‌فوریتی برای آن بود كه نمایندگان بتوانند با فرصت بیشتری به بررسی برجام بپردازند.


 كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی: مهدی دواتگری هم معتقد است هفته آینده فضا برای تصویب نهایی طرح الزام متناسب و متقابل برجام دولت ایران در اجرای برجام كاملا آماده است. او برای پیش‌بینی آرا عددی را بیان نمی‌كند اما می‌گوید طرح مذكور روز یكشنبه با دو سوم آرا در این كمیسیون تصویب شد. دواتگری درباره تصویب این طرح به صورت یك فوریتی نیز تاکید می‌کند: برای دوفوریتی شدن طرح مجلس نیازمند دو سوم آرا بود كه از 247نفر حاضر در مجلس164نفر به دوفوریتی رای دادند و این نشان‌دهنده آن است كه تنها 5 رای دیگر برای ارائه طرح به صورت دوفوریتی كافی بود. در مقابل تعداد كسانی كه مایل بودند طرح به صورت یك‌فوریتی ارائه شود 61 نفر بود. به این ترتیب فضا برای تصویب این طرح كاملا آماده است.


 آخرین تیر مخالفان: در میان سوالاتی كه از نمایندگان پرسیدیم برخی نمایندگان از آبستراكسیون دلواپسان خبر دادند.

 

در آبستراكسیون تعداد نمایندگان حاضر در مجلس باید از 194نفر كمتر باشد. محمدرضا خباز نماینده سابق مجلس در این رابطه می‌گوید: چنین اتفاقی بعید نیست اما این كار كاملا غیراخلاقی است. وی می‌افزاید: از آن دست نمایندگانی كه گزارش برجام را خارج از مجلس تهیه كردند بعید نیست چنین كاری انجام دهند. با این وجود خباز معتقد است همه در آبستراكسیون شركت نخواهند كرد.

 

به گفته او «با انجام آبستراكسیون این گروه انگشت‌نما می‌شوند چراكه تنها تعداد اندكی در آبستراكسیون شركت خواهند كرد. این افراد چون می‌دانند کاری از پیش نخواهند برد، می‌خواهند در آخرین لحظات مجلس دست به اقدامی انتحاری بزنند اما این حركت جواب نمی‌دهد چون همه آنهایی كه به دو فوریت طرح رای ندادند برای آبستراكسیون با آنها همراهی نخواهند كرد و از آنجایی كه تصویب طرح نیازمند نصف به علاوه یك رای است اتفاق نامناسبی نخواهد افتاد و این گزارش تصویب خواهد شد. بنابراین آبستراكسیون آخرین تیر آنهاست.»


 اخبار سیاسی  -  آرمان 


ویدیو مرتبط :
آبستراکسیون در جلسه شورای شهر تهران | ویدیو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دو تصویر مقایسه ای از سایت رهبر انقلاب و همایش دلواپسان مدعی ولایتمداری!



اخبار سیاسی - دو تصویر مقایسه ای از سایت رهبر انقلاب و همایش دلواپسان مدعی ولایتمداری!

تصویر دوم ، طرحی را نشان می دهد که دقیقاً بر خلاف دیدگاه تصویر نخست، مذاکره کنندگان ایرانی را به تحقیر کشیده است. طرح دوم، در همایش روز یکشنبه مخالفان دولت که علیه مذاکره کنندگان هسته ای برگزار گردید، نصب شده بود.

  این تصاویر شرح خاصی ندارند جز این که طرح اول ، از سایت رهبر معظم انقلاب است که بخشی از بیانات صریح ایشان در خصوص حمایت از دیپلمات های ایران در جریان مذاکرات هسته ای را نشان می دهد(اینجا) و تصویر دوم ، طرحی را نشان می دهد که دقیقاً بر خلاف دیدگاه تصویر نخست، مذاکره کنندگان ایرانی را به تحقیر کشیده است. طرح دوم، در همایش روز یکشنبه مخالفان دولت که علیه مذاکره کنندگان هسته ای برگزار گردید، نصب شده بود. آنها به شدت مدعی ولایتمداری هستند و در همایش ، علیه مذاکره کنندگانی که در مأموریت سخت دیپلماسی هستند، موضع گیری کردند!

اخبار,اخبار سیاسی, سایت رهبر انقلاب


"هیچ کس نباید مجموعه مذاکره کنندگان ما را سازش کار بداند ؛ اینها بچه های انقلابند... یک مأموریت سختی را بر عهده دارند و هیچکس نباید مأموری که مشغول کار است را تضعیف کند . ما از مسئولین دیپلماسی خودمان قرص و محکم حمایت می کنیم."        رهبر معظم انقلاب

 

اخبار,اخبار سیاسی, سایت رهبر انقلاب

 اخبار سیاسی - عصرایران