اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

در پرونده هسته ای ایران بی طرفی خیرخواهانه داشته باشید/همه از فرانسه در ورود به بازار ایران سبقت گرفته اند، حتی انگلیسی ها!



اخبار,اخبار سیاست خارجی,معاملات بین فرانسه و ایران


 اخبار سیاست خارجی - انتقاد شدید فیگارو از دولت فرانسه:
در پرونده هسته ای ایران بی طرفی خیرخواهانه داشته باشید/همه از فرانسه در ورود به بازار ایران سبقت گرفته اند، حتی انگلیسی ها!

مشکلات مربوط به مبادلات مالی، مانع اصلی توسعه روند معاملات بین فرانسه و ایران است. آیا این نشانه تعدیل موضع رسمی پاریس است؟

به گزارش تیک ، فیلیپ مارینی قبل از سفر به ایران در راس هیات کمیسیون مالی مجلس سنای فرانسه گفت وزارت امور خارجه وی را متقاعد نساخته است. با این حال، تا این زمان، لوران فابیوس خود را بسیار محتاط نشان داده است. او هنگام صرف صبحانه کاری چند هفته پیش با صاحبان صنعت هوافضا گفت: «هنوز برای سفر به ایران برای معاملات بسیار زود است، هیچکس نمی داند آیا توافق هسته ای امضاء خواهد شد.»

 

احتیاط وی مسوولان صنعت ایرباس را که از چند ماه پیش تا کنون آماده داد و ستد با ایران بودند و بیشتر از آن جهت برای آنها تلخ بود که رقیب آنها بوئینگ به تازگی مجوز فروش قطعات یدکی به ایران را دریافت کرده است، متقاعد نکرد.

اندکی بعد ژاک اودیبر،«مسئول پرونده هسته ای ایران» در وزارت امور خارجه فرانسه، همین پیام را در اجلاس مدوف(بزرگترین اتحادیه کارفرمایان فرانسه) در پاریس ابلاغ کرده بود. یکی از آنها با خشم گفت: «زمانی که در ژانویه با هیئتی از مقامات به ایران رفتیم، از ما خواسته شد که در پی قراردادها ی بزرگ در ایران نباشیم. به گفته یکی از اعضای این هیئت، صنعتگران فرانسوی که از مرکز مخابرات تهران دیدن کردند ، با دیدن این که همه تجهیزات امریکایی بودند.متوجه شدند که فعالیت در این بخش سودی ندارد»

نفوذ گوشی های موبایل آلکاتل
اگر دیدار بیش از 110 موسسه فرانسوی از تهران امیدهایی را برانگیخته بود، به نظر می رسد از این پس از بین رفته است. یک صنعتگر هوافضا توصیه می کند: «سیاستمداران ما حداقل بی طرفی خیرخواهانه را در بر ابر مذاکرات جاری بپذیرند.» او افزود: « حتی انگلیسی ها از ما سبقت گرفتند. جک استراو، وزیر امور خارجه سابق، از ایرانی ها در نزد دولت انگلیس حمایت کرد..»

مساله نقل و انتقال های مالی، مانع اصلی توسعه روند معاملات بین فرانسه و ایران است. در حالی که بانک های کشورهای دیگر خود را به مخاطره می اندازند، موسسات فرانسوی از تحریم در بازارهای امریکا می ترسند و از داد و ستد در زمینه هایی که تحریم مربوط به آنها با توافق موقت هسته ای در ماه نوامبر لغو شده است ، خودداری می کنند. یکی از دست اندرکاران صنعت خودرو با ابراز تاسف گفت: « ما به زمین میخکوب شده ایم.»

تنها موسسه فرانسوی ، شرکت گوشی های موبایل آلکاتل، است که به نظر می رسد با کمک شعبه امریکایی آن لوسانت از سال 2006 تا کنون توانست پیشرفت کند. بنابر اطلاعات ما شرکت آلکاتل- لوسانت قرارداد 300 میلیون دلاری را که خزانه داری کل امریکا برای تجهیزات شبکه اینترنت در ایران به آن مجوز داده بود، امضاء کرد.

موسسات فرانسوی در جا زدند، اما امیدوارند که وزارت امور خارجه با واقع گرایی و با توجه به امیدهای مذاکرات، خط مشی خود را تعدیل کند.
 اخبار سیاست خارجی - تیک

 


ویدیو مرتبط :
مستند پرونده هسته ای ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تمایل خودروسازان انگلیسی برای ورود به بازار ایران



اخبارجدید,خبرهای جدید,اخبار جدید

رئیس اتاق مشترک بازرگانی بریتانیا و ایران با اشاره به مشکلات موجود در زمینه ارتباطات بانکی ایران گفت: زمینه های مختلفی برای تعمیق روابط اقتصادی دو کشور وجود دارد که از آن جمله می توان به تمایل شرکتهای خودروسازی جگوار،‌لندروور و بنتلی اشاره کرد.

به گزارش تسنیم به نقل از شاتا، محمدرضا نعمت زاده در دیدار با رئیس اتاق مشترک بازرگانی بریتانیا و ایران با اشاره به علاقه مندی ایران برای ارتقای روابط تجاری و گسترش همکاریهای دو جانبه تصریح کرد: دراین بین  انجام سرمایه گذاریهای مشترک و بلندمدت  از اهداف مهم ما خواهد بود.

وی گفت:  در حال حاضر ایران  به دنبال سرمایه گذاری مشترک ،‌سهیم شدن در دانش ،‌پیشرفت تکنولوژی و بازار است.

وزیر صنعت،‌معدن و تجارت با اشاره به ظرفیتهاو فرصتهای کشور برای گسترش مناسبات دوجانبه تولیدی و تجاری سرمایه گذاری مشترک در زمینه خودروسازی و قطعه سازی ،‌حمل و نقل،‌راه آهن ،‌صنعت شیمی و پتروشیمی ،‌آموزش ،‌تحقیق و توسعه ،‌خدمات ، خطوط لوله ‌نفت و گاز را از زمینه ها و محورهای همکاری دو کشور برشمرد.

 نعمت زاده ،‌ضرورت سرعت بخشی به فرآیندهای همکاری تجاری بین دو کشور را مورد تاکید قرار داد و گفت: از طرف ایران هیچ محدودیتی برای همکاری وجود ندارد .

به گفته وی؛ ‌فعال شدن بیمه صادراتی در مقیاس بزرگ برای همکاری های دو جانبه همانطور که با سایر کشوره  فعال شده بسیار ضروری است .

وی تاکید کرد:‌در صورتی که شرکتهای انگلیسی علاقه مند به همکاری با ایران هستند باید تلاش و سرعت خود را برای تعاملات بیشتر کنند.

همچنین دراین دیدار « لرد لامونت » ، رئیس اتاق مشترک بازرگانی بریتانیا و ایران نیز ضمن ابراز خرسندی از  بسط و توسعه تعاملات دو کشور افزود:‌ آغاز همکاری بانکها و حل مسائل بانکی به افزایش سطح همکاریها کمک خواهد کرد چرا که ما خواهان از سر گیری روابط خود با ایران همچون گذشته هستیم.

وی انتقال تکنولوژی را فرصتی مناسب برای توسعه همکاریها دانست و گفت:‌ انتقال تکنولوژی ،‌ درها را برای افزایش تعاملات باز خواهد کرد.

لرد لامونت با بیان اینکه در خصوص روابط بانکی شاهد پیشرفتهای خوبی از سوی ایران هستیم یادآور شد:‌ زمینه های مختلفی برای تعمیق روابط اقتصادی دو کشور وجود دارد که از آن جمله می توان به تمایل شرکتهای خودروسازی جگوار،‌لندروور و بنتلی اشاره کرد.