اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

در صورت لغو تحریم‌ها، بازگشت اقتصاد ایران به شرایط عادی، 2 سال طول می‌کشد



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

کارشناس امور جغرافیایی - سیاسی در گفتگو با شبکه بی بی سی گفت: حتی در صورت لغو تحریم‌های ایران، یکی دو سال طول می‌کشد که شرایط اقتصادی و تجاری، به خصوص صنعت نفت و گاز ایران به حالت عادی بازگردد.

به گزارش شبکه تلویزیونی بی بی سی، ریچارد مالینسون، کارشناس امور انرژی و مفسر مسائل جغرافیایی-سیاسی، ضمن گفتگو با مجری این شبکه در رابطه با هزینه‌های اقتصادیِ تحریم‌های ایران برای این کشور گفت: چارچوب تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران طی چندین دهه گذشته شکل گرفته است. این تحریم‌ها بر اکثر بخش‌های اقتصادی ایران تأثیرگذار بوده است.

 مثلاً بسیاری از بانک‌های ایرانی که از سامانه شبکه نقل و انتقال سریع «سوئیفت» اخراج شده‌اند، قادر به تبادل ارز و پول با سایر بانک‌های جهان نیستند. بیش از صد میلیارد دلار از سرمایه‌های ایران نیز در بانک‌های خارجی مسدود شده است. بخش‌های تولید خودرو و همچنین هوانوردی ایران از واردات یا صادرات قطعات یدکی خودروها یا هواپیماهای مسافربری محروم هستند. شاید مهم تر از همه، تحریم واردات نفت ایران باشد که باعث کاهش قابل توجه تولید و صادرات نفت ایران شده است.

مزید بر علت این است که ایران نیز دو دهه است که ورود شرکت های غربی به بخش نفت و گاز ایران را ممنوع کرده و اجازه سرمایه گذاری به این شرکت ها را در میادین نفتی و گازی این کشور نداده است.

مجری پرسید: اگر توافق جامع به نتیجه و امضا برسد، با چه سرعتی شرایط اقتصادی و تجاری ایران به حالت عادی بازخواهد گشت.

ریچارد مالینسون پاسخ داد: برخی از جنبه های تحریم ها، مانند محدودیت های دریانوردی و بیمه کشتی های نفتکش ایرانی و امثال آن را می توان ظرف یکی دو ماه لغو کرد و از آن پس، متقاضیان بیشتری در جهان نفت ایران را خریداری خواهند کرد.

با این حال، وقتی به سطح تولید نفت ایران و شرایط زیرساختی لازم برای افزایش آن فکر کنیم، درخواهیم یافت که این مسئله به تغییرات اساسی و بزرگ نیاز دارد. مثلاً کنگره آمریکا باید ممنوعیت سرمایه گذاری شرکت های بزرگ نفت و گاز آمریکا را برای سرمایه گذاری و مشارکت در بخش نفت و گاز ایران لغو کند.

 از سوی دیگر، نیاز به تغییراتی در قانون اساسی ایران خواهد بود که امضای قراردادهای نفتی جذاب تر با شرکت های غربی را مجاز کند. حتی اگر همه این تغییرات انجام شود، و شاهد لغو تحریم ها نیز باشیم، پس از آن که شرکت های غربی سرمایه گذاری خود را در بخش نفت و گاز ایران آغاز کنند، حدود یک الی دو سال طول می کشد تا تولید و صادرات نفت ایران به حالت عادی قابل قبول بازگردد. 

 

اخبار اقتصادی - صدا و  سیما


ویدیو مرتبط :
لغو تحریم های ایران و استقبال اقتصاد آلمان از آن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

لغو برخی تحریم‌ ها 20 سال طول می‌کشد!


عضو اسبق تیم مذاکره‌کننده ایران در یادداشتی که در روزنامه «فایننشال‌تایمز» منتشر کرده، نوشته است که طرف غربی به ایران اعلام کرده است که لغو برخی از تحریم‌ها احتمالا 20 سال طول می‌کشد.

خبرگزاری فارس: «حسین موسویان»، عضو اسبق تیم مذاکره‌کننده ایران در یادداشتی که در روزنامه «فایننشال‌تایمز» منتشر کرده، نوشته است که طرف غربی به ایران اعلام کرده است که لغو برخی از تحریم‌ها احتمالا 20 سال طول می‌کشد.

موسویان یادداشت خود را اینگونه آغاز کرد که تا یکشنبه، جهان به این مسئله پی خواهد برد که‌ آیا تهران و ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین به علاوه آلمان) مسیری را به سوی راه‌حل صلح‌آمیز بحران برنامه هسته‌ای ایران می‌یابند یا خیر. آمریکا و شرکای این کشور نباید فرصت توافق جامع را از دست دهند. در صورت شکست مذاکرات، خطر بیشتری وجود دارد و چیزهای زیادی هم در سطح منطقه‌ای و هم فراتر از منطقه‌ای از رسیدن به توافق حاصل می‌شود.

به گفته موسویان، موانع چشمگیری باقی مانده است. اول آنکه در میان این موانع، تقاضا از ایران برای ایفای تعهداتی است که فراتر از تعهدات امضاکنندگان پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (ان پی تی) می‌باشد. این تعهدات شامل تعطیل کردن سایت غنی‌سازی فوردو،  اصلاح رأکتور آب سنگین اراک، از بین بردن توانایی تولید پلوتونیوم و تسلیم در مقابل روش‌های نظارتی که فراتر از پروتکل‌های بین‌المللی است.

آمریکا، انگلیس، روسیه، چین، فرانسه و آلمان همچنین به دنبال جلوگیری ایران از تولید سوخت برای نیروگاه‌های هسته‌ای‌اش هستند که این ممنوع کردن تحقیقات صلح‌آمیز هسته‌ای است و کشورهای ۱+۵ همچنین می‌خواهند ممنوعیت‌هایی را برای قابلیت موشکی ایران به وجود آورند.

عضو اسبق تیم مذاکره‌کننده ایران ادامه داد، در نهایت، ۱+۵ اصرار دارد که اجرای بخش‌هایی از این توافق به ویژه حذف تحریم‌ها ممکن است ۲۰ سال به طول انجامد. به بیان دیگر، از ایران امتیازات چشمگیری در قبال وعده کاهش تحریم‌ها ظرف دو دهه را می‌دهند. این واقع‌گرایانه نیست و این در راستای منافع طولانی‌مدت گروه ۱+۵ نیست.