اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

درگیری مخالفان و موافقان مرسی در المحله مصر/نشست اضطراری فرماندهان ارتش مصر



اخبارمصر,درگیری مخالفان و موافقان مرسی

اخبار لحظه به لحظه از تظاهرات ۳۰ ژوئن

درگیری مخالفان و موافقان مرسی در المحله مصر/نشست اضطراری فرماندهان ارتش مصر

منابع مصری از وقوع درگیری خشونت‌آمیز بین تعدادی از مخالفان و موافقان مرسی در شهر المحله و نشست اضطراری فرماندهان ارتش برای بررسی اوضاع این کشور خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شبکه المیادین، در شهر المحله بین تعدادی از مخالفان و موافقان مرسی درگیری رخ داده که چند نفر نیز در این درگیری زخمی شده‌اند.

وکلای حقوقی مصر نیز خود را به مقر اتحادیه وکلا در قاهره رساندند تا به سمت میدان التحریر به منظور مشارکت در تظاهرات حرکت کنند.

 

وزارت اوقاف مصر اعلام کرد که دروازه‌های همه مساجد را به منظور پناه بردن شهروندان به آن در صورت وقوع درگیری‌ها، باز خواهند گذاشت. وزارت اوقاف مصر همچنین ضمن تاکید بر حق آزادی بیان به صورت مسالمت‌آمیز و بدون آسیب‌رسانی به حقوق دیگران تاکید کرد که اسلام هر گونه تجاوز علیه مردم به هر شکل ممکن را حرام کرده است.

 

معترضان مصری از ساعات اولیه صبح امروز در میدان التحریر و مقابل کاخ الاتحادیه ریاست جمهوری تجمع کرده‌اند تا تظاهرات گسترده علیه مرسی به منظور درخواست برکناری وی از قدرت و برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری، برگزار نمایند.

 

همچنین در شهرهای اسکندریه، اسماعیلیه و سوهاج نیز تظاهرات‌های مشابهی در مخالفت با مرسی در حال برگزاری است.

 

سه فروند بالگرد ارتش مصر بر فراز میدان التحریر در حال پروازند و نفر نیز در میدان التحریر بازداشت شدند که با خود سلاح حمل می کردند. 

 

دقایقی قبل مرسی وارد کاخ القبه شد تا جزئیات حوادث جاری در مصر را از داخل اتاق عملیات مرکزی ریاست جمهوری که با اتاق عملیات دیگر وزارتخانه‌ها مرتبط است، دنبال نماید. «ایمن علی» مشاور مرسی در امور مصری‌های مقیم خارج و «باکینام الشرقاوی» مشاور مرسی در امور سیاسی و «خالد العزازی» منشی رئیس جمهور بر این اتاق عملیات که در کاخ ریاست جمهوری القبه قرار دارد، نظارت می‌کنند.

محمد مرسی» رئیس‌جمهور مصر در مصاحبه با روزنامه «گاردین» گفت انقلاب دومی در مصر اتفاق نخواهد افتاد. وی برگزاری انتخابات زودهنگام را نیز رد کرد و گفت به هیچ وجه از قانون اساسی عدول نمی‌کند.

 

رئیس‌جمهور مصر افزود: به هیچ‌وجه جایی برای مذاکره بر سر مشروعیت قانون اساسی وجود ندارد. مردم می‌توانند تظاهرات کنند و نظراتشان را ابراز کنند. اما پایبندی و عمل به قانون اساسی لازم است. این نکته اساسی است.

 

منابع مصری از تشدید تدابیر امنیتی در مقابل وزارت کشور مصر به منظور آمادگی برای برگزاری تظاهرات گسترده معارضان مصری خبر دادند. حدود 35 خودروی امنیت مرکزی، 6 نفربر زرهی و 4 خودروی اطفاء حریق در مقابل وزارت کشور و مجالس الشعب و شورا و هیئت وزیران مستقر شدند. همچنین چندین خودروی نظامی نیز وارد محوطه مجلس الشعب و مجلس شورا شده‌اند.همزمان با برگزاری تظاهرات، نیروهای امنیت مرکزی در اطراف مجلس شورا و وزارتخانه‌ها مستقر شدند.

 

شبکه خبری الجزیره قطر نیز گزارش داد که مقر حزب آزادی و عدالت در استان بنی سیوف به آتش کشیده شد.

 

عمروموسی رئیس حزب کنگره مصر و از رهبران جبهه نجات ملی معارض این کشور تاکید کرد که پیام امروز تظاهرات در مصر این است که دولت باید به خواسته‌های ملت عمل کند. وی افزود: بیش از این وقت تلف کردن، اوضاع را بدتر می‌کند و هزینه‌های مصر و مصری‌ها را سنگین‌تر می‌‌نماید و تنها حکومت مسئول آن است.

 

بخش انگلیسی روزنامه مصری الاهرام در خبری کوتاه از میدان تحریر قاهره که امروز بعدازظهر، صحنه اجتماع تظاهرکنندگان مخالف رئیس‌جمهور مصر است، از احساسات ضد آمریکایی اجتماع‌کنندگان مصری در میدان تحریر خبر داده است.

 

بنابراین گزارش، معترضین بعضا علائم و پلاکاردهایی را حمل می‌کنند که در آنها از «آن پترسون»، سفیر آمریکا در مصر انتقاد شده و همچنین ایالات متحده به‌عنوان مسوول خون‌ریزی در مصر معرفی شده است.

شبکه خبری المیادین نیز از دستگیری یک فرد مسلح در منطقه المحله و فرار دو نفر بعد از تیراندازی بر روی تظاهرات کنندگان خبر داد.

 

یک منبع نظامی گفت که فرماندهان ارتش با حضور «عبدالفتاح السیسی» وزیر دفاع و فرماندهان نیروهای مسلح و نیز فرمانده گارد ریاست جمهوری، به منظور بررسی تحولات سیاسی مصر و نحوه تعامل با آن در مقر وزارت دفاع نشست اضطراری برگزار کرده‌اند.

 

این منبع نظامی گفت که به دلیل عدم‌ پایبندی به مهلت تعیین شده از سوی نیروهای مسلح برای دستیابی به توافق ملی، همه باید در برابر نتیجه این عدم پایبندی مسئولیت‌پذیر باشند.

 

وی تاکید کرد که ارتش هرگز اجازه نخواهد داد که کشور به سمت باتلاق خشونت و جنگ داخلی سوق داده شود.

این منبع نظامی به تصمیمات نظامی که قرار است در این نشست اتخاذ شود، اشاره‌ای نکرد./فارس

 

 


ویدیو مرتبط :
صحنه هایی از درگیری مخالفان و موافقان مرسی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

درگیری ارتش مصر با مزدوران مبارک



 

 در حملاتی كه طی چند روز گذشته توسط نیروهای امنیتی و اراذل و اوباش وابسته به مبارك علیه تظاهرات‌كنندگان مصری صورتگرفت، ارتش تلاش كرد برای حفظ امنیت مردم در خیابانها حضور داشته باشد اما در هیچ‌یك از درگیری‌ها شركت نمی‌كرد و بی‌طرف مانده بود.

 

ارتش مصر با استفاده از تانكهای خود، لحظاتی پیش مزدوران "حسنی مبارك " را كه به تظاهرات‌كنندگان حمله می‌كردند، از میدان "التحریر " قاهره عقب راند.

به گزارش فارس، شبكه تلویزیونی "الجزیرة " دقایقی پیش اعلام كرد كه ارتش مصر سرانجام بی‌طرفی در درگیری میان مزدوران مبارك و تظاهرات‌كنندگان معترض مصری را كنار گذاشت و با استفاده از تانك‌های خود مزدوران مبارك را مجبور كرد كه میدان "التحریر " را ترك كنند.

در حملاتی كه طی چند روز گذشته توسط نیروهای امنیتی و اراذل و اوباش وابسته به مبارك علیه تظاهرات‌كنندگان مصری صورت گرفت، ارتش تلاش كرد برای حفظ امنیت مردم در خیابانها حضور داشته باشد اما در هیچ‌یك از درگیری‌ها شركت نمی‌كرد و بی‌طرف مانده بود.

اما لحظاتی قبل برای جلوگیری از یورش‌ مزدوران مبارك به مردم حاضر در میدان تحریر با تانكهای خود آنها را مجبور به ترك میدان مذكور كرد.... / فارس