اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

درخواست سازمان جهانی بهداشت ازدولت‌ها



اخبار,اخبار اجتماعی,عوارض مصرف سیگار


 اخبار اجتماعی - درخواست سازمان جهانی بهداشت ازدولت‌ها

سازمان بهداشت جهانی وابسته به سازمان ملل متحد، از دولت های جهان خواست برای کاهش مصرف سیگار مالیات تنباکو را افزایش دهند.

به گزارش ایرنا، در آستانه روز جهانی مبارزه با تنباکو، «مارگارت چان» مدیر سازمان بهداشت جهانی روز جمعه افزایش مالیات تنباکو را موثرترین راه برای کاهش مصرف آن عنوان کرد و گفت: این اقدام می تواند جان بسیاری را حفظ کند.

وی افزود: درمان بیماری های مرتبط با تنباکو همانند سرطان و امراض قلبی گران بوده و تاثیر جدی بر کار و بهره وری افراد می گذارد.

چان خاطرنشان کرد: گران شدن تنباکو بویژه بر جوانان و افراد کم درآمدتر تاثیر گذاشته و انگیزه آنها را برای خرید و مصرف این محصول کم می کند.

بنا به پیش بینی سازمان بهداشت جهانی، 50 درصد افزایش مالیات تنباکو می تواند به کاهش 49 میلیون سیگاری در جهان بینجامد و در نتیجه در مدت سه سال، 11 میلیون نفر را از خطر مرگ به دلیل کشیدن سیگار حفظ کند.

مصرف سیگار در جهان عامل نخست مرگ و میرهای قابل پیشگیری است. مصرف این ماده دخانی هر سال جان 6 میلیون نفر را در جهان می گیرد.

سازمان بهدشت جهانی اعلام کرده در صورتی که اقدام جدی برای کاهش مصرف سیگار نشود، شمار مرگ و میر ناشی از مصرف این ماده دخانی تا سال 2030 سالانه به هشت میلیون نفر می رسد.
اخبار اجتماعی - ایرنا


ویدیو مرتبط :
سازمان بهداشت جهانی : گوشت قرمز سرطانزاست

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سازمان بهداشت جهانی: شهرهای ایران آلوده ترین شهرهای جهان



 

 

سازمان بهداشت جهانی: شهرهای ایران آلوده ترین شهرهای جهان

 

بر اساس گزارش جدید سازمان بهداشت جهانی از وضعیت آلودگی شهرهای جهان شهرهای ایران ، هند و پاكستان در میان آلوده ترین شهرهای جهان و شهرهای ایالات متحده و كانادا جزء پاك ترین شهرهای جهان از نظر وضعیت آلودگی هوا قرار گرفتند.

سازمان بهداشت جهانی در تازه ترین گزارش خود به بررسی وضعیت شهرهای جهان از نظر آلودگی هوا پرداخته است .

در این گزارش كلان شهرهای ایران جزء آلوده ترین شهرهای جهان و شهر اهواز از نظر وجود ذرات معلق در هوا كه كوچك تر از 10 میكرومتر هستند ، آلوده ترین شهر جهان شناخته شده است .

در این گزارش با اشاره به اینكه آلودگی هوا مسئول مرگ و میر سالانه بیش از 2 میلیون نفر انسان در كره زمین است تاكید شده كه سرمایه گذاری دولت ها در كاهش آلودگی هوا یك سرمایه گذاری زودبازده است كه تاثیرات آن به صورت كاهش مرگ و میر ها و بیماری های ناشی از آلودگی هوا و در نتیجه كاهش هزینه های درمان و دیگر هزینه ها ، به سرعت در جوامع درگیر با این پدیده قابل مشاهده خواهد بود.

در این گزارش كه بر مبنای اطلاعات آماری دولت ها بر اساس وضعیت وجود گرد و غبار و ذرات معلق كمتر از 10 میكرو متر در آسمان شهرهای بیش از 1100 شهر جهان تهیه شده ، شهر اهواز با میانگین وجود 372 میكرو گرم ذرات معلق كمتر از 10 میكرومتر در هر متر مكعب از هوا در صدر آلوده ترین شهرهای جهان قرار گرفته است.

در گزارش سازمان بهداشت جهانی دلیل اصلی آلودگی هوا در اهواز 1 میلیون و سیصد هزار نفری ، استانداردهای پایین خودروها و سوخت های مورد مصرف در آنها ، و آلودگی ناشی از كارخانجات صنعتی عنوان شده است.

شهر اولان باتور ( پایتخت مغولستان ) پس از اهواز دومین شهر آلوده جهان معرفی شده است . اولان باتور با دارا بودن 279 میكرو گرم ذرات معلق كمتر از 10 میكرومتر در هر متر مكعب از هوا در مكان دوم قرار دارد.

سنندج دیگر شهر آلوده جهان است كه با دارا بودن 254 میكرو گرم ذرات معلق كمتر از 10 میكرو متر در هر متر مكعب از هوا در مكان سومین شهر آلوده جهان قرار گرفته است.

در گزارش سازمان بهداشت جهانی دلیل اصلی آلودگی هوا در شهرهای ایران ، هند پاكستان و برخی دیگر از كشورهای در حال توسعه رشد صنعتی شدن ، كیفیت نامرغوب سوخت و خودروها و نیز آلودگی ناشی از نیروگاه های تولید برق عنوان شده است.

دو شهر كوچك از كانادا و آمریكا ( شهر وایت هورس كانادا و سانتا فه در ایالت نیو مكزیكو آمریكا) به ترتیب با دارا بودن 3 و 6 میكرو گرم ذرات معلق كمتر از 10 میكرو متر در یك متر مكعب از هوا جزء پاك ترین شهرهای جهان شناخته شده اند.

همچنین در این گزارش واشنگتن با دارا بودن 18 میكرو گرم ، توكیو با 23 و پاریس با 38 میكرو گرم ذرات معلق كمتر از 10 میكرو متر در هر متر مكعب از هوا جزء شهرهای نسبتا پاكیزه جهان طبقه بندی شده اند.../تحلیل:عصرایران