اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

درخواست از دولت: صادرات گاز را متوقف كنید



 

 

 

درخواست از دولت: صادرات گاز را متوقف كنید

 

رئیس اتحادیه صادركنندگان نفت، گاز و پتروشیمی با اشاره به وجود منابع عظیم گازی در كشور، به درصد بالای سهم انرژی در تولیدات اشاره كرد و گفت: بهتر است گاز تولیدی كشور به جای صادرات، با قیمت كمتر در خدمت تولید داخلی و ایجاد ارزش افزوده باشد.

سیدحمید حسینی با بیان اینكه براساس یك آمار در 10 سال گذشته توسعه صنعتی كشور عمدتا در صنایع كانی فلزی بوده است، اظهار داشت: گرچه این مزیت است اما چون هزینه انرژی در كشور پایین بوده، عمده فعالیت‌های اقتصادی به سمت صنایع انرژی‌بر رفته است.

وی ادامه داد: در همین صنایع انرژی بر تكنولوژی به كار گرفته شده نیز به روز نبوده و این یك اشتباه استراتژیك در كشور بوده است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به قانون هدفمندی یارانه ها و اصلاح الگوی مصرف انرژی اظهار داشت: اگر این تدابیر در برنامه چهارم دیده شده بود قطعا شاهد این وضعیت در مصرف انرژی نبودیم.

حسینی اظهار داشت: برگرداندن وضعیت فعلی به شرایط مطلوب قطعا مشكلات و هزینه‌هایی از قبیل تعطیلی برخی كارخانه‌ها، بهینه شدن تولید و بازسازی برخی صنایع دارد، اما قطعا تكنولوژی‌ها باید به روز شود.

وی گفت: با توجه به اینكه ایران 7 درصد منابع كانی و دومین ذخایر گاز دنیا را در اختیار دارد، استراتژی توسعه صنعتی كشور باید تلفیقی از معدن و انرژی باشد.

رئیس اتحادیه صادركنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: تلفیق این دو حتما برای ما مزیت خواهد بود و با توجه به نیروی انسانی، مدیریت، زیرساخت‌ها و موقعیت استراتژیك از این طریق می‌توانیم همانطور كه چین می‌خواهد كارخانه تولید دنیا شود به كارخانه تولید خاورمیانه تبدیل شویم .

وی با اشاره به مصوبه‌ای در خصوص اختصاص 30 درصد گاز كشور به مصارف صنعتی در قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی، خاطرنشان كرد: این رویكرد درستی است و ما باید به جای صادرات گاز به فكر استفاده از گاز در تولید داخلی باشیم.

حسینی افزود: در شرایطی كه صادرات گاز برای كشور اقتصادی و مقرون به صرفه باشد و از سوی دیگر بتوان گاز را با قیمت كمتر به تولید داخلی اختصاص داد و در كنار آن دولت درآمد مالیاتی داشته باشد و اشتغال ایجاد كند، قطعا اولویت با تولید داخلی است.

رئیس اتحادیه صادركنندگان نفت، گاز و پتروشیمی، گفت: با توجه به اینكه صنایع ما بیشتر انرژی‌بر هستند و هم‌چنین تكنولوژی‌های تولید كشور قدیمی است هزینه انرژی 10 درصد هزینه تولید صنعتی ما را تشكیل می‌دهد و این در شرایطی است كه انرژی یارانه‌ای است و پس از آزادسازی قیمت انرژی معلوم نیست چه سهمی از تولید را بگیرد.

وی ادامه داد: این در حالیست كه هزینه انرژی در كشورهای كره و ژاپن 3 تا 4 درصد است.

حسینی در پاسخ به سوالی در خصوص تولید و صدور بنزین كشور، گفت: زمانی می‌گفتند كه ساخت پالایشگاه اقتصادی نیست اما اخیرا با تكنولوژی‌های جدید و بهبودی كه در سیستم‌های پالایشی ایجاد شده قطعا كار پالایشگاهی ، اقتصادی است.

وی ادامه داد: هم‌اكنون می‌توانیم با پالایش، محصولاتی تولید كنیم كه ارزش افزوده داشته باشند و قیمتشان بالاتر از قیمت نفت خام باشد.

حسینی،‌ گفت: ایران به عنوان یك كشور مستقل قطعا باید بتواند نیازهای اساسی خود را تامین كند و با توجه به نیاز منطقه می‌تواند از صادركنندگان بزرگ منطقه باشد..../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
نمی توانید ایران را متوقف كنید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

با درخواست بوتاش:صادرات گاز ایران به ترکیه متوقف شد



 

 

با درخواست بوتاش:صادرات گاز ایران به ترکیه متوقف شد

 

برای سومین بار متوالی در سال جاری، صادرات گاز طبیعی ایران به ترکیه به دنبال درخواست بوتاش ترکیه از شامگاه پنج شنبه (۲۳:۰۹) هفته گذشته تا کنون متوقف شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، برای سومین بار متوالی در سالجاری، صادرات گاز طبیعی ایران به ترکیه بنا به درخواست شرکت بوتاش از شامگاه پنج شنبه (۲۳:۰۹) هفته گذشته تاکنون متوقف شده است.

شرکت بوتاش ترکیه دلیل این درخواست را بررسی خط لوله واردات گاز و رفع ایراد احتمالی در آن عنوان کرده است که با موافقت شرکت ملی گاز ایران، صادرات موقتا متوقف شده است.

به گزارش مهر، مرداد ماه سالجاری خط لوله صادرات گاز ایران به ترکیه دو برابر به دلیل انفجار توسط گروهای تروریستی متوقف شده بود.

مقامات تهران آنکارا آگوست ۱۹۹۶ میلادی قراردادی ۲۵ ساله امضا کردند که بر اساس این توافق، مقرر شد سالانه ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز ایران به ترکیه صادر شود.

سال گذشته در مجموع بالغ بر ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی به ترکیه صادر شد که پیش بینی می شود ظرفیت صدور گاز به این همسایه شمال غربی کشور تا سقف ۱۰ میلیارد متر مکعب افزایش یابد.

در حال حاضر تاسیسات تقویت فشار و شبکه انتقال گاز ایران از ظرفیت انتقال روزانه ۳۰ میلیون متر مکعب گاز به ترکیه را برخوردارند که امکان افزایش ظرفیت گاز صادراتی از خطوط و تاسیسات موجود تا سقف روزانه ۴۰ میلیون متر مکعب معادل ۱۵ میلیارد متر مکعب ماهانه وجود دارد.

پیش بینی می شود با ساخت قطعات سوم و چهارم خط لوله ششم سراسری گاز، امکان انتقال روزانه ۹۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی به ترکیه و سایر کشورهای متقاضی در پایانه مرزی بازرگان فراهم شود.

در شرایط فعلی بخش عمده گاز تحویلی به ترکیه از مسیر خط لوله ۳۶۵ کیلومتری تکاب شاهین دژ میاندوآب با ظرفیت انتقال روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز تا مرز بازرگان منتقل می شود..... / خبرگزارى مهر