اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

درخواست آمانو برای اعزام بازرسان آژانس به نیروگاه اتمی بوشهر



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

درخواست آمانو برای اعزام بازرسان آژانس به نیروگاه اتمی بوشهر

امانو افزود: آژانس بین المللی انرژی اتمی به طور جدی، زلزله های اخیر در جنوب ایران را پیگیری کرد. مرکز زلزله از نیروگاه اتمی بوشهر دور بود. این نیروگاه به صورتی طراحی و ساخته شده است که تحمل زلزله هایی با این شدت را دارد.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی خواستار بازدید بازرسان آژانس از نیروگاه اتمی بوشهر شد.

به گزارش عصر ایران، این اقدام پس از درخواست شورای همکاری خلیج فارس برای بازرسی های جدید از نیروگاه اتمی بوشهر بعد از زلزله های اخیر در جنوب ایران صورت می گیرد.

خبرگزاری رسمی بحرین گزارش داد: امانو گفت که بسیار خوب خواهد بود که برای کسب اطمینان از ایمنی نیروگاه اتمی بوشهر، کارشناس اعزام شود.

وی افزود: آژانس به ایران اطلاع داده است که آمادگی دارد از ایمنی نیروگاه اتمی بوشهر اطمینان کسب شود.

سایت شبکه الجزیره می نویسد که معمولا هر از چندگاهی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از نیروگاه اتمی بوشهر بازرسی می کنند تا از مواد هسته ای موجود در این تاسیسات مطمئن شود اما درباره ایمنی این نیروگاه معمولا بازرسی انجام نمی دهند.

امانو افزود: آژانس بین المللی انرژی اتمی به طور جدی، زلزله های اخیر در جنوب ایران را پیگیری کرد. مرکز زلزله از نیروگاه اتمی بوشهر دور بود. این نیروگاه به صورتی طراحی و ساخته شده است که تحمل زلزله هایی با این شدت را دارد.

امانو که در حاشیه نشستی در منامه پایتخت بحرین سخن می گفت؛ تلاش کرد نگرانی ها درباره احتمال بروز حادثه نشست هسته ای از نیروگاه بوشهر را کاهش دهد.

او گفت: حفاظت از ایمنی تاسیسات هسته ای مسؤولیت هر کشوری است. آژانس هم از توانمندی های خود برای کمک به دیگر کشورها در تضمین ایمنی تاسیسات هسته ای شان از طریق در اختیار گذاشتن کارشناسان و ارائه توصیه ها در زمینه های شاخص های بین المللی ایمنی هسته ای اقدام می کند.

قبل از این محمدجواد محمدی زاده رئیس سازمان محیط زیست ایران که در ژنو به سر می برد گفته بود تاسیسات هسته ای و برق آبی ایران در برابر حملات الکترونیکی و حتی شدیدترین زلزله ها، ایمن هستند.

همچنین مقامات ایرانی و شرکت روسی سازنده نیروگاه اتمی بوشهر هم گفته بودند که زلزله های ماه گذشته میلادی تاثیر منفی بر این نیروگاه نداشته اند.

نمایندگان 6 کشور جنوب خلیج فارس (کویت، عربستان سعودی، بحرین، قطر، امارات و عمان) در مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی در اواخر آوریل گذشته با ارسال نامه مشترک خطاب به آمانو نگرانی عمیق خود را درباره خطرات حوادث احتمالی در نیروگاه اتمی بوشهر در پی زلزله های اخیر در مناطق نزدیک به تاسیسات اعلام کرده بودند.

آنها همچنین خواستار اعزام کارشناسان آژانس به نیروگاه شده بودند.در این خبر گفته شده است که ایران تنها کشور دارنده نیروگاه اتمی است که توافقنامه بین المللی ایمنی هسته ای را امضا کرده است./عصرایران

 

 

 


ویدیو مرتبط :
بازرسان آژانس انرژی اتمی سرزده وارد شدند!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آژانس انرژی اتمی ازعملكرد بازرسان...



آژانس انرژی اتمی ازعملكرد بازرسان...

 

آژانس انرژی اتمی از عملكرد بازرسان خود در قبال ایران حمایت كرد

سخنگوی آژانس انرژی اتمی با رد سخنان مقام‌های ایرانی درباره دو تن از بازرسان این نهاد، گفت كه آژانس به عملکرد حرفه‌ای و بی‌طرفانه بازرسان «اطمینان کامل» دارد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موضع‌گیری مقام‌های ایران مبنی بر ارائه غلط اطلاعات توسط دو تن از بازرسان را رد و از عملکرد آنها حمایت کامل کرده است.
به گزارش ایلنا به نقل از آسوشیتدپرس، «گرگ وب»، سخنگوی آژانس انرژی اتمی با رد سخنان مقام‌های ایرانی درباره دو تن از بازرسان این نهاد، گفت كه آژانس به عملکرد حرفه‌ای و بی‌طرفانه بازرسان «اطمینان کامل» دارد.
«علی‌اکبر صالحی»، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران پیش از این گفته بود كه تهران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داده است که دو تن از بازرسان آژانس «به دلیل ارائه اطلاعات غلط و غیرحقیقی و همچنین بر ملا کردن پیش از موعد رسمی اطلاعات، حق ورود به ایران را ندارند.
وزارت خارجه آمریکا نیز در موضع‌گیری مداخله‌‌جویانه‌ای نسبت به این اقدام ایران ابراز نگرانی کرده است.
«فیلیپ کراولی»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این‌باره گفت كه کاهش همکاری‌های ایران با آژانس تنها به نگرانی جامعه جهانی خواهد افزود.
اما ایران گفته است كه سایر بازرسان آژانس می‌توانند همچنان به نظارت بر فعالیت تاسیسات هسته‌ای ادامه دهند.
«علی‌اصغر سلطانیه»، نماینده ایران در آژانس به خبرنگاران در وین گفت: «بازرسی‌ها بدون وقفه ادامه خواهد یافت.»
وی افزود كه اما ایران هوشیاری بیشتری در حفاظت از اطلاعات محرمانه خود و عملکرد بازرسان نشان خواهد داد.
ایران می‌گوید كه به‌عنوان امضا کننده پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) در صورتی‌که بازرسان آژانس در مورد فعالیت هسته‌ای این کشور گزارش خلاق واقع بدهد، حق دارد خواستار تعویض آنان شود...../تحلیل:ایلنا