اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

داعش و به صدا در آمدن زنگ خطر «تکه تکه» شدن عراق



اخبار,اخبار بین الملل,تحولات عراق

 

 اخبار بین الملل - داعش و به صدا در آمدن زنگ خطر «تکه تکه» شدن عراق/ آمریکا و غرب اینبار به عراق یکپارچه رای خواهند داد؟

خطر تجزیه و چند تکه شدن عراق، نه تنها مقامات داخلی این کشور، که سران غرب و منطقه را نیز نگران کرده است.

به گزارش نامه نیوز، عراق با گذشت بیش از دو هفته از آغاز ناآرامی های امنیتی در بخش های شمالی این کشور همچنان بستر مهمترین و سرنوشت سازترین تحولات منطقه و جهان است.

عناصر تروریستی گروه موسوم به دولت اسلامی عراق و شام (داعش) که تعداد آن ها قریب به 10 هزار نفر و ثروت‌شان بیش از 500 میلیون دلار تخمین زده شده است این روزها کنترل خود را برای بخش های شمال غربی سوریه و شمال عراق تقویت کرده و در حال پیشروی به سمت مرکز این کشور است. پیشروی که با درخواست کمک نظامی دولت مالکی از واشنگتن و حضور تایید نشده مقامات سپاه قدس ایران در بغداد تا حدی کندتر شده است.

50 مشاور از مجموع 300 مشاور نظامی که آمریکا برای کمک به نیروهای نظامی بغداد به عراق ارسال کرده است کار خود را آغاز کردند و هواپیماهای بدون سرنشین برای شناسایی و حفاظت از نیروهای نظامی نیز بر فراز این کشور به پرواز درآمده اند. از سوی دیگر گزارش های تایید نشده ای از سوی رسانه های غربی حضور مشاوران نظامی ایران در عراق به فرماندهی قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران برای ارائه مشاوره هایی در زمینه دفع حملات داعش حکایت می کند، این درحالیست که وزارتخارجه رسما حضور نیروهای نظامی و در راس آن سردار سلیمانی در عراق را تکذیب کرده است.

عراق اما در آستانه تشکیل نخستین جلسه پارلمان جدید پس از برگزاری نخستین انتخابات پارلمانی پس از خروج نیروهای نظامی خارجی از خاک این کشور که به پیروزی ائتلاف دولت قانون به ریاست «نوری المالکی» انجامید، آهسته آهسته به سمت بحران بزرگ حرکت می‌کند؛ بحرانی که خطر افراط گرایی و تروریسم این همسایه غربی ایران را به سمت تجزیه و «تکه تکه» شدن پیش می برد.

مقامات و شخصیت های مختلف مذهبی و عراقی عراق از زمان آغاز بحران این کشور تاکنون نسبت به عواقب و خطرات جنگ داخلی و تفرقه در عراق هشدار دادند؛ آیت الله سیستانی، نسبت به توطئه از پیش طراحی شده برای تجزیه عراق هشدار داد و خواستار انتخاب روسای سه قوه تا روز سه‌شنبه شد.

این در حالی است که پیشتر، نوری مالکی در سخنانی نسبت به تجزیه عراق اخطار داده و در سخنرانی خود در یک کنفرانس عشایری درباره برخی درخواست ها برای تشکیل یک اقلیم سنی نشین درمقابل یک اقلیم شیعه نشین گفته بود که چنین امری باعث تجزیه عراق و تبعیض بین ملت عراق براساس گرایش های آنها خواهد شد.

المالکی تصریح کرد: همه ما باید احساس مسئولیت کرده و درباره توطئه ها برای تجزیه عراق که وحدت این کشور را تهدید می کند، محتاط و هوشیار باشیم. باید از خودمان بپرسیم که چرا این توطئه ها و درخواست ها مطرح می شود به گونه ای که برخی خواهان تشکیل یک اقلیم سنی نشین هستند به این امید که در مقابل آن یک اقلیم شیعه نشین تشکیل شود.

نخست وزیر عراق ابراز اطمینان کرد که این امر باعث تجزیه عراق در راستاس تداوم سیاست حزب بعث (منحل شده) خواهد شد که تفرقه افکنی، به حاشیه راندن افراد، حذف و تبعیض بین عراقی ها را براساس گرایش های آنها در دستور کار خود قرار داده بود.

«سید عمار الحکیم»، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق نیز درباره تجزیه این کشور به دلیل رکود به وجود آمده در روند سیاسی هشدار داد. وی افزود: ما از طرف‌های سیاسی که برای تجزیه عراق تلاش می‌کنند و راهبرد خود را بر این مسئله گذاشته‌اند، می‌خواهیم که شفاف عمل کنند و به دور از شعارهای ساختگی، به مردم اعلام کنند که چه می‌خواهند.

حکیم از گروه‌های سیاسی عراق خواست تا بار دیگر به گفت‌وگوی صادقانه و سازنده روی آورند. زیرا ملت عراق به دلیل مشکلاتی که با آن مواجه شده، هوشیار و باتجربه شده است و می‌تواند مقاصد هر طرفی را تحلیل و بررسی کند. رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق تاکید کرد که راهکار حل بحران کنونی عراق در مشارکت مسئولان نهفته است نه شریک‌شدن در درگیری‌ها و اعمال فشار یک طرف علیه طرف دیگر.

این درحالیست که مقامات غربی که این روزها عراق را مقصد سفرهای منطقه ای خود کرده اند، یک به یک، نخست به بغداد می روند و سپس راهی منطقه کردستان عراق می شوند و بر اتحاد و تشکیل دولت وحدت ملی تاکید می کنند؛ نشست پشت نشست آن هم پشت درهای بسته.

از سویی دیگر سفرهای رئیس و نخست وزیر منطقه کردستان عراق به ترکیه و کرکوک و کمی آن سو تر حمایت بی چون و چرای مقامات اسرائیلی از تجزیه عراق و تشکیل کشور مستقل کردستان عراق پس از نخستین صادرات مستقل نفت از اربیل به تلآویو؛ همه و همه در کنار هم از حرکت آهسته عراق به سمت آینده ای نامعلوم دارد.

نشست پشت درهای بسته وزرای خارجه آمریکا و انگلیس در بغداد و کردستان عراق
جان کری، وزیر خارجه آمریکا پس از درخواست معاون نوری مالکی از واشنگتن برای کمک نظامی این کشور به عراق برای مقابله با داعش دوشنبه هفته گذشته راهی بغداد شد و پشت درهای بسته با نخست وزیر این کشور دیدار و گفت وگو کرد.

کری در دیدار با مقامات عراق ضمن تاکید بر آنکه نیروهای داعش یک خطر بزرگ محسوب می شوند، تاکید کرد که «در حال حاضر ضروری است که رهبری عراق یک حکومت فراگیر را تشکیل دهد که همه اقشار جامعه در آن شرکت داشته باشند. آن هم به همان سرعتی که بر اساس قانون اساسی کشور امکان پذیر است. اگر رهبری عراق گام های لازم را برای متحد کردن کشور بردارد، حمایت ایالات متحده نیز فشرده و دائمی خواهد بود.»

در حالی که دویچه وله از تلاش پشت درهای بسته کری برای استعفای مالکی خبر داده و می نویسد که واشنگتن می خواهد از توصیه رسمی به مالکی برای کناره گیری از قدرت جلوگیری کند اما به نظر می رسد مالکی خیال ترک قدرت ندارد و با تکیه بر پیروزی خود در انتخابات پارلمانی این کشور مسیر ادامه تکیه بر نخست وزیری عراق را ادامه خواهد داد.

کری پس از بغداد اما راهی منطقه خودمختار کردستان عراق شد؛ منطقه ای که هرچند کابوس بی ثباتی و اقدامات وحشیانه داعش سراسر عراق را در برگرفته است اما به لطف نیروهای پیش مرگه نه تنها توانست خط امنیتی مرزهای منطقه خود را با مناطق تحت کنترل داعش حفظ کند بلکه کنترل منطقه کرکوک را نیز که از مدت ها پیش مورد مناقشه بغداد و اربیل بود در اختیار بگیرد و قلمرو خود را گسترش دهد.

آنطور که منابع عراقی و رسانه های این کشور عنوان کرده اند سودای بارزانی برای تشکیل کشور مستقل با روی خوش غرب مواجه نشده و وزیر خارجه آمریکا در دیدار با رئیس منطقه کردستان عراق، به شدت با استقلال این منطقه مخالفت و بر تشکیل دولت وحدت ملی متشکل از همه نیروهای عراقی تاکید کرده است.

ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس دیگر مقام غربی است که روز پنجشنبه راهی بغداد و سپس منطقه خودمختار کردستان عراق شد و ضمن تاکید بر تشکیل دولت وحدت ملی شامل نیروهای سنی، شیعه و کرد، مخالفت خود را با تجزیه عراق عنوان کرد.

چراغ سبز بارزانی به جدایی و حمایت تلآویو از تکه تکه شدن عراق
مسعود بارزانی، اما برای نخستین بار به شهر کرکوک سفر کرد. شهر کرکوک از ابتدای بحران عراق هدف حملات تروریست‌های داعشی قرار گرفت و نیروهای پیشمرگه کُرد توانستند تروریست‌ها را از مناطق اطراف این شهر دور کنند؛ این در حالی است که استان کرکوک و شهر کرکوک به عنوان مرکز این استان شمالی عراق از زمان تشکیل حکومت جدید در این کشور یکی از کانون‌های اختلاف میان دولت بغداد و دولت اربیل در کُردستان بود.

در حالی که کُردهای عراق تاکید داشتند که این شهر یکی از مناطق کُردنشین است که در زمان صدام حسین دیکتاتور مخلوع عراق با مهاجرت دادن اعراب اهل تسنن ساختار جمعیتی این منطقه را تغییر داده و این منطقه باید تحت نظر اربیل کُردها باشد ولی بغداد تاکید داشت که کرکوک بخشی از منطقه کُردستان نیست.

کرکوک به دلیل منابع نفتی و تاسیسات پالایشگاهی که دارد دارای اهمیت فراوانی است و حالا با آغاز بحران امنیتی که داعش در موصل ایجاد کرده است اختلافات درباره این شهر وارد مرجله جدیدی می‌شود.

بارزانی در سفر به کرکوک در جمع حامیان خود تاکید کرد: کرکوک نیاز به حمایت بیشتری دارد و اگر لازم باشد تمام نیروهای نظامی منطقه کردستان عراق و تمام امکانات برای دفاع از این استان به کار گرفته خواهد شد و اگر لازم باشد خودم دست به سلاح می‌شوم.
 
از سوی دیگر کردستان عراق برای نخستین بار اوایل ماه جاری اولین محموله نفتی خود را به تل آویو صادر و به طور مستقل و بدون دخالت دولت مرکزی بغداد، آن را به بازارهای جهانی عرضه کرد. قبل از این کردستان عراق توانست با راه اندازی خط لوله مستقلی از طریق خاک ترکیه به بندر جیهان، نفت تولیدی خود را بدون دخالت دولت مرکزی عراق، صادر کند.

این خط لوله کردستان عراق در کنار خط لوله کرکوک - جیهان قرار دارد. خط لوله کرکوک جیهان تحت اداره دولت مرکزی عراق است و نفت شمال این کشور را از طریق خط لوله به بندر جیهان ترکیه منتقل می کند. هم اکنون ترکیه، دارای دو خط لوله صادرات نفت از عراق است که اولی برای صادرات نفت دولت بغداد و دومی برای صادرات نفت کردستان عراق است.

دولت بغداد مخالف صادرات مستقل نفت توسط کردستان عراق است. دولت بغداد تهدید کرده است هر کشور یا شرکتی که از کردستان عراق نفت خریداری کند، با مجازات های دولت بغداد روبه رو خواهد شد.

آنچه مسلم است آن است که تلآویو که از آب گل آلود بحران در کشورهای عربی استفاده و حملات خود را علیه غزه افزایش داده است اما از تجزیه عراق حمایت می کند. آنگونه که «آویگدور لیبرمن» وزیر خارجه اسرائیل با توصیف اینکه عراق در حال تکه تکه شدن است، می گوید« تشکیل منطقه مستقل کردستان عراق حتمی است.»

 اخبار بین الملل - نامه نیوز


ویدیو مرتبط :
تکه تکه شدن جسد سرباز داعش پس از برخورد RPG

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تکه انداختن زیباری به مهمانپرست:باید زنگ بزنم تهران بپرسم که هنوز سخنگو هستی یا ...



 

 

 

تکه انداختن زیباری به مهمانپرست:باید زنگ بزنم تهران بپرسم که هنوز سخنگو هستی یا سید الرییس احمدی نجاد عزلت کرده!

 

تکه انداختن زیباری به مهمانپرست:باید زنگ بزنم تهران بپرسم که هنوز سخنگو هستی یا سید الرییس احمدی نجاد عزلت کرده!

صالحی سرپرست وزرات خارجه ایران در سفر اخیرش به عراق ، بر سیاق دیپلماتیک، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک و مفصلی با هشیار زیباری وزیر امورخارجه عراق شرکت کرد.

یکی از خبرنگاران عراقی حاضر در این کنفرانس مطبوعاتی نقل کرده است: وقتی هشیار زیباری با رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان روبرو شد به فارسی و نه خیلی بلند و نه خیلی کوتاه گفت: من با شما دست نمی دهم! باید همین الان زنگ بزنم تهران بپرسم که هنوز سخنگو هستی یا سید الرییس احمدی نجاد شما را عزل کرده است!