اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

داستان‌ پدربزرگ مادربزرگ‌هایتان را بشنوید


استیون اسپیلرگ کارگردان مشهور سینما در دیداری با فارغ‌التحصیلان هاروارد از تجربیات خودش به عنوان یک جوان، یک کارگردان و یک انسان سخن گفت.

خبرگزاری مهر: استیون اسپیلرگ کارگردان مشهور سینما در دیداری با فارغ‌التحصیلان هاروارد از تجربیات خودش به عنوان یک جوان، یک کارگردان و یک انسان سخن گفت.

 به نقل از مووی نیوز، استیون اسپیلبرگ به تازگی دیداری از کمبریج ماساچوست داشت تا در جمع فارغ‌التحصیلان هاروراد در سال ۲۰۱۶ حضور یابد. گرچه این کارگردان تحصیلاتش را رها کرد تا کاری رویایی را در استودیو یونیورسال به دست آورد، اما بعدا وارد دانشگاه کال استیت شد و از همین دانشگاه فارغ التحصیل شد. مدت‌ها از زمانی که او خود را به عنوان یکی از موفقیت‌ترین فیلمسازان صنعت سینما تثبیت کرد، می‌گذرد. او می‌گوید: من به سمت بچه‌هایم بازگشته‌ام. پدر هفت فرزند هستم و همیشه بر اهمیت رفتن به کالج تاکید کرده‌ام اما خودم این راه را نرفتم. او وقتی ۵۵ سال داشت، این مسیر را در پیش گرفت.

داستان‌های پدربزرگ مادربزرگ‌هایتان را بشنوید/ به تاریخ بنگرید

اسپیلبرگ در این دیدار حرف‌های جالبی به زبان آورد. سخنانی هوشیارانه، گاه احساساتی اما در هر حال صادقانه بود که هم سرگرم کننده و هم شخصی بود.

ظاهرا این تنها اسپیلبرگ است که می‌تواند با یک جفت کفش ورزشی با کت و شلوار هنوز حس بودن در کلاس درس را حفظ کند.     

او در این نشست گفت: آنچه شما تصمیم می‌گیرید در آینده انجام دهید کاری است که ما در فیلم از آن به عنوان «لحظه تعریف شخصیت» یاد می‌کنیم. شما با این لحظات خیلی آشنا هستید، درست مثل آخرین «جنگ ستارگان» وقتی «ری» می‌فهمد نیرو با اوست یا «ایندیانا جونز» که ماموریت را با وجود ترسی که دارد می‌پذیرد و وسط مارها می پرد. در یک فیلم دو ساعته ما با تعداد انگشت شماری از شخصیت‌ها لحظات را تعریف می‌کنیم اما در زندگی واقعی شما هر روز با این مسایل چهره به چهره می‌شوید. زندگی یک رشته طولانی از شخصیت‌هایی است که زمان را می‌سازند.

وی افزود: رسانه‌های اجتماعی که ما آنها را ابداع ‌کرده‌‌ایم درباره اینجا و حالا است اما من بارها و بارها در درون خانواده خودم جنگیده‌ام تا به بچه‌هایم یاد بدهم پشت سرشان را نگاه کنند و ببینند واقعا چه اتفاقی افتاده است زیرا درک این که آن‌ها چه کسی هستند به معنی درک این است که ما چه کسی بوده‌ایم و پدربزرگ و مادربزرگشان چه کسانی بوده‌اند و این کشور وقتی آنها به اینجا مهاجرت کردند چه بود. ما ملت مهاجران هستیم.

اسپیلبرگ با شوخی بیان کرد: حداقل تا حالا که این گونه بوده است. برای من این به این معنی است که هر کدام‌مان باید قصه خودمان را روایت کنیم. ما داستان‌های زیادی داریم که بگوییم. با والدین‌تان صحبت کنید با پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هایتان اگر می‌توانید صحبت کنید و از آنها داستان‌هایشان را بپرسید و من قول می دهم، همانطور که به فرزندان خودم قول دادم که هرگز خسته نخواهید شد. به همین دلیل است که من اغلب فیلم‌هایم را برمبنای داستان‌های واقعی می‌سازم. من به تاریخ به عنوان یک امر آموزشی نگاه نمی‌کنم چون تاریخ یک پاداش و یک هدیه است. من به تاریخ نگاه می‌کنم زیرا پر از داستان‌های بزرگ است حتی اگر بارها گفته شده باشد. قهرمانان و ضدقهرمانان ساخته‌های ادبی نیستند، آنها در قلب تاریخ جای دارند.

وی در پایان گفت: تا دهه ۱۹۸۰ بیشتر فیلم‌های من غالبا خیالبافانه خوانده می شدند. من هیچکدام از این فیلم‌ها را رد نمی‌کنم حتی فیلم «۱۹۴۱» را. حتی یکی از آن ها را. هر یک از این فیلم‌های دوره اولیه فیلمسازی من مبتنی بر ارزش‌هایی ساخته شدند که عمیقا به آنها احترام می‌گذاشتم. هنوز هم همین‌طور است، اما من در سلولویید گیر افتاده بودم چون تحصیلاتم را ناتمام گذاشته بودم. دیدگاه من محدود به چیزی شده بود که می‌توانستم در ذهنم تصور کنم، نه آنچه جهان می‌توانست به من آموزش دهد، اما بعد «رنگ بنفش» را کارگردانی کردم و این فیلم چشم مرا به تجربیاتی که پیش از آن هرگز نداشتم گشود. این فیلم پر از رنج‌های عمیق و باورها و اعتمادهای عمیق‌تر بود و به من نشان داد مردم زیادی نیاز دارند چنین شخصیت‌هایی را ببینند و تجربیات و اعتمادهای آن‌ها را لمس کنند. وقتی این فیلم را می‌ساختم فهمیدم یک فیلم می‌تواند یک ماموریت باشد. امیدوارم همه شما حس ماموریت را درک کنید. 


ویدیو مرتبط :
رقص عروسکی مادربزرگ پدربزرگ

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پدربزرگ، مادربزرگ ها ما را خوشحال تر می کنند!



پدربزرگ و مادربزرگ ها ,مهربانی های بی دریغ پدربزرگ و مادربزرگ ها

جای خالی مهربانی های بی دریغ پدربزرگ و مادربزرگ هایمان ، هرچه بزرگ تر می شویم پررنگ تر می شود ، چیزی که در دنیای مدرن به فراموشی سپرده شده است ، نوشته  دکتر آز را در مورد اهمیت حضور آنها در زندگی بچه ها بخوانید .

پدربزرگ مادربزرگ ها
دکتر آز معاون رئیس و استاد جراحی دانشگاه کلمبیا و رئیس موسسه قلب و عروق نیویورک است و به خاطر برنامه معروف تلویزیونی اش درباره سلامتی مشهور است ، برنامه دکتر آز، سه بار پیاپی برنده جایزه امی شده است .

9 سپتامبر روز جهانی پدربزرگ مادربزرگ ها بود، امسال این روز برای من معنای دیگری داشت. دخترم و دامادم به تازگی اعلام کرده بودند که قرار است صاحب یک فرزند شوند یعنی اولین نوه من . من و همسرم لیزا بسیار خوشحالیم و به شدت منتظریم که عضو جدید خانواده به دنیا بیاید ( بدون اینکه مجبور باشیم خودمان پوشکش را عوض کنیم). من و همسرم از اینکه قرار است نوه دار شویم بسیار افتخار می کنیم و منتظریم که دختر زیبایمان در دامان خانواده اش رشد کند.

من و همسرم لیزا هنوز بر سر اینکه نوه ما در آینده به چه اسمی صدایمان بزند به توافق نرسیدیم اما تنها چیزی که از آن مطمئن هستیم این است که می خواهیم بهترین پدربزرگ و مادر بزرگ دنیا باشیم. چه پدربزرگ و مادر بزرگ باشید یا یکی از آنها را داشته باشید باید بدانید که این رابطه نزدیک بین شما و نوه تان برای شما فواید زیادی از جنبه سلامت ذهنی و عاطفی به همراه می آورد و همچنین باعث طول عمر نیز می گردد.

بله پدربزرگ مادربزرگ ها به خاطر آغوش همیشه بازشان، قصه هایشان و استفاده ازتجربیاتشان فوق العاده اند اما هدیه ارزشمند آنها به نوه ها به همین چیزها ختم نمی شود. در حقیقت، تحقیقات اخیر که در کالج بوستون انجام گرفته ارتباط نزدیک بین پدربزرگ مادربزرگ ها با نوه ها را بیشتر در رسیدن به سلامت ذهنی برمی شمرد و این سلامت ذهنی فقط از آن پدربزرگ مادربزرگ ها نیست. حمایت هر دوطرف از هم باعث می شود که میزان افسردگی در آنها کاهش پیدا کند و هر چه این رابطه قویتر و نزدیکتر باشد مزایای بیشتری دارد.

محققان دریافته اند که زمانی که پدربزرگ مادربزرگ ها حمایت های عینی تری را به نوه هایشان بدهند ، ازقبیل کمک در انجام بعضی تکالیف، خرید رفتن با آنها و یا حمایتهای مالی ، از لحاظ روانی احساس بهتری می کنند. اما چنانچه این حمایتها را بدون دادن فقط از جانب نوه ها و دیگران دریافت کنند، بیشتر احساس افسردگی به آنها دست می دهد. محققان پیشنهاد می کنند که مفید واقع شدن برای سلامت ذهنی فرد بسیار مهم است بنابراین از کمک کردن و یا کمک گرفتن به دیگران هرگز خجالت نکشید.

با مشاهده رفتاری یک دهم از کودکان آمریکایی که با پدربزرگ مادربزرگ هایشان زندگی می کنند و 3 میلیون کودکی که توسط پدربزرگ مادر بزرگها رشد کرده اند می توان فهمید که نقش افراد مسن در زندگی نسل ها بسیار پررنگ می باشد و به نظر می رسد که پدربزرگ مادربزرگها به قوی تر شدن کودکان در آینده کمک می کنند. یک تحقیق از دانشگاه آکسفورد نشان می دهد که پدربزرگ مادربزرگها وقت بیشتری نسبت به والدین دارند و به خاطر همین بیشتر می توانند به حل مشکلات کودکان و برنامه ریزی برای آینده آنها کمک کنند، که این مساله به نوبه خود به کودکان در کنترل استرس ها یاری می رساند.

با توجه به آمارهای موجود در آمریکا، حدودا 56 میلیون پدربزرگ و مادربزرگ در آمریکا زندگی می کنند اما همچنین افراد مسن زیادی هستند که نوه ای ندارند و یا از خانواده های خود دور هستند. باتوجه به تحقیقات منتشر شده در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم، این افراد میانسالی که دور از خانواده هایشان به سر می برند، حدود 26% در یک بازه 7 ساله طول عمرشان کمتر از دیگر میانسالان می باشد حتی اگر به تعریف خودشان احساس تنهایی نکنند. این نشان می دهد که حفظ روابط خانوادگی باعث طول عمر افراد مسن و همچنین شما می شود.

ماریان مک کواد همان زنی که روز پدربزرگ مادر بزرگ به نام او ایجاد شده است، امیدوار بود که در خانه سالمندان برای افراد تنها یادبودی ایجاد شود. بنابراین چنانچه پدربزرگ مادربزرگ ندارید ( و یا حتی اگر دارید ) بروید و با یکی از افراد میانسال یک ارتباط دوستانه ایجاد کنید تا شاید بتوانید خودتان را هم خوشحالتر کنید.
منبع:آی بانو