اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دادن پول یارانه به بخش سلامت/ دفترچه های بیمه چندان ارزشی ندارند



طرح پزشک خانواده,  شرکتهای دارویی ,دارو,

وزیر بهداشت عنوان کرد؛
دادن پول یارانه به بخش سلامت/ دفترچه های بیمه چندان ارزشی ندارند

وزیر بهداشت، ایجاد عدالت در سلامت را مهمترین دغدغه مسئولان نظام سلامت و دولت یازدهم دانست و گفت: اگر در هدفمندی یارانه ها به جای پول دادن به مردم آن را به بخش سلامت می دادند خیلی از مشکلات حل می شد که امیدوارم در مرحله دوم این کار انجام شود.

به گزارش مهر، دکتر سیدحسن قاضی زاده هاشمی با حضور در برنامه نگاه یک که شب گذشته از شبکه اول سیما پخش شد، گفت: بیمه‌ها 1900 میلیارد تومان بدهی به وزارت بهداشت دارند که در صورت پرداخت، بسیاری از مشکلات حوزه سلامت برطرف می‌شود.

وزیر بهداشت با اعلام اینکه ظرف 10 روز آینده روش کار در خصوص حمایت از بیماران صعب العلاج مشخص خواهد شد، در مورد وجود داروهای بی کیفیت در بازار دارویی کشور، گفت: هنوز نمی توانم وجود داروهای بی کیفیت را تایید کنم باید این موضوع مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد.

وی با اعلام اینکه 95 درصد اقلام دارویی در داخل تولید می شود، ادامه داد: در خصوص تولید مواد اولیه مشکل داریم. اما مطمئن هستم با حضور رئیس جدید سازمان غذا و دارو، کارنامه درخشانی در این حوزه خواهیم داشت.

هاشمی، هدف بعدی سازمان غذا و دارو بعد از سپری شدن بحران دارو را، کاهش وابستگی در راستای اقتصاد مقاومتی عنوان کرد.

وزیر بهداشت در ادامه به هزینه ها سنگین سلامت اشاره کرد و افزود: هزینه های درمانی در بعضی موارد کمرشکن است و باعث فقر خانواده ها می شود. در حال حاضر بالای 65 درصد هزینه های درمان از جیب مردم پرداخت می شود در صورتی که طبق برنامه چهارم و پنجم توسعه این عدد باید به کمتر از 30 درصد می رسید.

هاشمی تاکید کرد: اگر سهم هدفمندی یارانه ها در اختیار وزارت بهداشت قرار بگیرد می توانیم هزینه های درمانی را کاهش دهیم.

 وی در ارتباط با وضعیت بیمه ها در کشور نیز گفت: بیمه ها پراکنده هستند و برای تحقق عدالت در سلامت باید بیمه ها تجمیع شوند. بیمه باید فراگیر باشد و برای آحاد مختلف مردم فرقی نداشته باشد و یکسان باشد. در حال حاضر دفترچه های بیمه چندان ارزشی ندارند. ما به دنبال تعریف یک بیمه فراگیر هستیم که ارزش آن حداقل سه برابر بیمه فعلی باشد.

هاشمی در ادامه با عنوان این مطلب که  اگر تعرفه ها تغییر نکند امکان ندارد شرایط بیمارستانهای دولتی تغییر کند و تحولی ایجاد شود، بر افزایش ویزیت پزشکان عمومی تاکید کرد و افزود: اگر در هدفمندی یارانه ها به جای پول دادن به مردم آن را به بخش سلامت می دادند خیلی از مشکلات حل می شد که امیدوارم در مرحله دوم این کار انجام شود.

پزشک خانواده
وزیر بهداشت به برنامه پزشک خانواده و مشکلات سر راه اجرای این طرح در کشور اشاره کرد و گفت: گاهی اوقات اجرای پزشک خانواده به یک هدف تبدیل شده است در صورتی که هدف بهداشت و سلامت است. در دو سال اخیر طرح پزشک خانواده به یک کار شعاری تبدیل شد.

 

باید آسیب شناسی کنیم و اشکالات طرح پزشک خانواده را برطرف کنیم و تمرکزمان را بر استانهایی داشته باشیم که پوشش وسیعتری داشته باشند مثل فارس و مازندران و یا در بعضی از استانها در مرحله اول فقط در یک شهر این طرح را اجرا کنیم و بعد از موفقیت این طرح را به دیگر بخشهای استان تعمیم دهیم. من معتقدم اجرای طرح پزشک خانواده 10 تا 15 سال زمان می برد.

وضعیت دارو
وزیر بهداشت در ادامه از اختصاص 2 میلیارد و 700 میلیون دلار برای رفع مشکلات دارویی و استمهال سه ماه بانک ملت به شرکتهای دارویی خبر داد و گفت: همانطور که رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد برنامه هایی در دست اقدام است تا دولت قیمت دارو را به زمان قبل از گرانی ها برگرداند.

وی افزود: متاسفانه بدهی بیمه ها به دانشگاهها و بیمارستانها که هم اکنون به رقم 1900 میلیارد تومان رسیده است باعث بدهی داروخانه ها به شرکتهای پخش دارویی شده و مشکلات زیادی به وجود آورده است.

وزیر بهداشت ادامه داد: نبود نقدینگی در شرکتهای دارویی و همچنین تغییرات متعدد نرخ و عدم ثبات بازار ارز و تغییرات متعدد مدیریتی در این اواخر موجب مشکلات دارویی در کشور شد.

هاشمی بیان کرد: اگر بدهی بیمه ها به بیمارستانها و سپس داروخانه ها به شرکتهای دارویی پرداخت شود برخی از داروها که به همین دلیل در این شرکتها انبار شده است آزاد شده و مشکلات تا حدودی حل می شود.

وزیر بهداشت تاکید کرد: البته مشکلات دارو به این مباحث ختم نمی شود، در بخش تولید دارو در داخل نیز به 7000 قلم ماده اولیه دارویی نیاز داریم که برای تولید در داخل نیاز به برنامه ریزی گسترده ای دارد.

هاشمی تصریح کرد: دولت در جلسه ای که به ریاست معاون اول و وزرای اقتصادی تشکیل داد برای رفع مشکلات داروسازان 35 درصد از 135 درصد سپرده گذاری لازم نقدی دست اندرکاران دارویی کشور در بانکها برای دریافت ارز را کاهش داد.

مهلت 3 ماهه بانک ملت به شرکتهای دارویی
وی افزود: همچنین بانک ملت تقبل کرد سه ماه برای بازپرداخت دیون شرکتهای دارویی به آنان مهلت بدهد.

وزیر بهداشت استمهال سه ماه بانک ملت برای حل مشکلات نقدینگی شرکتهای دارویی را فرصت خوبی برای رفع مشکلات داروسازان و راه اندازی چرخه دارو در کشور دانست و گفت: همچنین به دستور دولت کشتیرانی موظف شده است ترخیص دارو از بنادر را در اولویت کاری خود قرار دهد.

هاشمی بیان داشت: ترخیص دارو از گمرکات با حداقل وثیقه نیز بخش دیگری از تصمیمات دولت برای رفع مشکلات دارویی در این جلسه بود.

وی ادامه داد: از آنجا که بیمه ها مابه التفاوت افزایش نرخ برخی از داروها را تقبل نکرده اند و فشار این افزایش قیمت به مردم وارد می شود اعتبار قابل توجهی نیز توسط سازمان غذا و دارو برای توافق با بیمه ها برای رفع این معضل در نظر گرفته شده است.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه مجموع این اعتبارات را مجلس در سرجمع اعتبارات لحاظ کرده است، افزود: البته برای کسری اعتبارات دولت باید راهکاری اندیشید و دارو را استثناء کرد تا مشکلات به حداقل برسد.

هاشمی گفت: برای رفع مشکلات داروی بیماران خاص نیز تدابیری اندیشیده می شود، زیرا روش گذشته مبنی بر اختصاص یارانه به بیماران خاص راهکار مناسبی نبود و در عمل فقط عده کمی توانستد این یارانه را دریافت کنند./خبر گزاری مهر

 


ویدیو مرتبط :
دفترچه بیمه - بخش اول

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ربیعی: دولت ۵۰ هزارمیلیاردتومان به تامین‌اجتماعی بدهکار است/اختصاص درآمدهدفنمدی‌یارانه‌ها به دفترچه‌بیمه



تامین‌اجتماعی, دفترچه‌بیمه

ربیعی: دولت ۵۰ هزارمیلیاردتومان به تامین‌اجتماعی بدهکار است/اختصاص درآمدهدفنمدی‌یارانه‌ها به دفترچه‌بیمه

وزیر تعاون،‌ کار ور فاه اجتماعی گفت: بازگرداندن اعتبار دفترچه های بیمه،‌ کار فقط تامین اجتماعی نیست،‌ فرادستگاهی است.

 در مراسم معارفه رئیس جدید سامان تامین اجتماعی،ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که باید در این سازمان تغییراتی انجام شود و اعتبار دفترچه های تامین اجتماعی بازگردانده شود. او در دفاعیات خود در مجلس هم به چنین چیزی اشاره کرده بود. در همین زمینه با علی ربیعی در حاشیه معارفه مدیرعامل جدید سازمان تامین اجتماعی گفت و گویی انجام داده ایم که می خوانید:

شما در مراسم معارفه آقای نوربخش اعلام کردید که قصد دارید اعتبار دفترچه های بیمه را بازگردانید.ممکن است بفرمایید چه برنامه مشخصی در این زمینه دارید؟
به نظرم این موضوع یک کار فرا دستگاهی است و باید در کل دستگاه دولت این موضوع را پیگیری کرد.مثلا باید بخشی از هدفمند کرد یارانه ها به سازمان اختصاص یابد تا تامین بودجه شود. باید به سمت منظم کردن رابطه بیمار،پزشک و بیمارستان ها پیش برویم.این موضوع از وعده های آقای روحانی هم است و قرار است که در 100 روز آینده مطالعه و عملیاتی کردن این طرح آغاز شود.

همچنین اشاره شده که قرار است ساختار تامین اجتماعی تغییر کند.منظور شما از این تغییر چیست؟
طبق ماده 17 نظام رفاه و تامین اجتماعی،ساختاری برای تامین اجتماعی تعریف شده که تا کنون سه بار تغییر کرده است. یک طرح و دو لایحه هم در این زمینه در مجلس وجود دارد.الان کمیته ای زیر نظر من در حال بررسی این کار است.ب هر حال باید به سمتی پیش برویم که سازمان استحکام پیدا کند.

در حال حاضر چه برنامه ای برای بهبود وضعیت سازمان دارید؟
همان طور که آقای نوربخش هم اعلام کردند الان سه کارگروه در بخش درمان، بیمه و اقتصاد سازمان داریم که مبتنی بر اسناد بالادستی در حال کار کارشناسی و برنامه ریزی هستند.ما تلاش می کنیم که با بدنه خود سازمان یک برنامه 100 روزه و بعد هم 4 ساله تعریف کنیم و پیش رویم.

الان چقدر سازمان مشکل مالی دارد؟
باید این موضوع بررسی شود. اما سال گذشته بدهی سازمان 12 هزار میلیارد تومان بوده و امسال هم پیش بینی می کنیم به 14 هزار میلیارد تومان برسد.

آیا بدهی دولت به سازمان در طول این سال ها کم شده است؟
طبق قانون چون دولت باید 3 درصد حق بیمه کارگران را پرداخت کند بنابراین امکان صفر شدن بدهی دولت به تامین اجتماعی صفر است.

الان رقم بدهی چقدر است و بدهی بدهی 60 هزار میلیارد تومانی دولت به سازمان صحت دارد؟
الان نمی توان در این باره نظر داد.باید تمام شرکتها و موسساتی که به عنوان بدهی به سامان داده شده ارزش گذاری شوند.اما پیش بینی ما 50 هزار میلیارد تومان است.

تکلیف 500 نفری که در روزهای آخر ریاست آقای مرتضوی استخدام شدند چه می شود؟
من به آقای نوربخش تاکید کردم که تمام استخدام ها باید قانونمند و با آزمون انجام شود.استخدام این افراد هم بررسی می شود./خبر انلاین