اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

خودروهایی که گران می چرخند!



اخبار,اخبار  اقتصادی,صنعت خودرو درایران


اخبار اقتصادی - خودروهایی که گران می چرخند!

روزنامه تهران امروز نوشت: گزارش مجلس نشان می دهد که شرکت های خارجی همدوش شرکت های خودروساز ایرانی شریک شده اند و خودروهای تقریبا از رده خارج شده را با گران ترین قیمت ممکن به مصرف کننده ایرانی می فروشند!

در این مطلب می خوانید: گزارش سخنگوی هیات تحقیق و تفحص مجلس از صنعت خودروسازی ایران نشان می دهد که متاسفانه شرکت های خارجی همدوش شرکت های خودروساز ایرانی شریک شده اند به جای اینکه به فکرانتقال تکنولوژی مدرن تر به ایران باشند و در ازای بازار نسبتا آسان 75 میلیونی که در اختیارآنان قرارگرفته است، کمک حال خودروسازان ایرانی باشند، به فکر سوءاستفاده ازاین بازارمفت و آسان افتاده اند و خودروهای تقریبا از رده خارج شده را با گران ترین قیمت ممکن به مصرف کننده ایرانی می فروشند!

اگر چه مقصراصلی دراین زمینه متولیان رسمی صنعت خودرو درایران هستند و دولت به هیچ وجه نباید اجازه چنین اجحافی را به مصرف کننده ایرانی بدهد، با این حال مسئولیت ازدوش خودروسازان خارجی هم ساقط نیست.

چرا که همین خودروسازان تولیدات خود را دراروپا وآمریکا و شرق آسیا با تکنولوژی و کیفیت بسیاربالاتری نسبت به آنچه که دربازار ایران عرضه می کنند، می فروشند و جالب تراینکه با قیمت کمتر از آن چیزی که در ایران عرضه می شود، به فروش می رسانند!

بگذریم از اینکه همین خودروسازان با انواع تبلیغات و امتیازات ویژه از قبیل وام های مختلف و خدمات متعدد پس از فروش و...مصرف کننده اروپایی، آمریکایی و شرق آسیایی را به خرید محصولاتشان راغب می سازند!

اگر چه انتظار اینکه خودروسازان خارجی در بازار ایران هم همین رفتار را داشته باشند، زیاده از حد به نظر می رسد!

اما با این حال گمان نمی رود رعایت قدری انصاف نسبت به مصرف کننده ایرانی خواسته زیادی باشد.

ضمن اینکه از دهه هفتاد شمسی که همکاری جدی ایران با خودروسازان خارجی آغاز شد، دو انتظار از آنان می رفت اول اینکه تکنولوژی روز دنیا درعرصه خودروسازی را به ایران منتقل کنند و شرکت های ایرانی به مونتاژکاران اروپایی تبدیل نشوند و از آن سو هم دست کم 30 درصد از تولیدات شان در ایران را خارج از ایران بازاریابی کرده و از ایران به کشور ثالث صادر کنند.

 

حال دو دهه پس از آغاز این همکاری نه تنها تکنولوژی روز دنیا به ایران منتقل نشده است و از صادرات محصولات اروپایی تولید شده در ایران خبری نیست که خودروسازان اروپایی به طمع سود بیشتر راه اجحاف به مصرف کننده ایرانی را در پیش گرفته اند.

اجحافی که اگر همین خودروسازان در خاک اصلی خود مرتکب شوند با شدیدترین برخوردها و سنگین ترین جریمه ها روبه رو می شوند تا دیگر هوس چنین اجحافی به سرشان نزند.

با این حال به نظر می رسد که زمان تجدید نظر اساسی در بخش صنعت خودروسازی کشور فرارسیده و به صلاح تولیدات صنعتی کشور و ایضا مصرف کنندگان دست و پا بسته نیست که این شرایط ادامه پیدا کند.

حرکت جدی اما تدریجی به سوی آزاد سازی صنعت خودروسازی راهکاری است که دیریا زود باید بدان تن بدهیم. تنها یک شرط کوچک دارد: آن هم اینکه خودروسازان داخلی و خارجی آماده خداحافظی با این بازار بهشت گونه باشند و چرخ خودروهایشان را درایران دیگر اینقدر گران نچرخانند.
 اخبار اقتصادی - روزنامه تهران امروز
 


ویدیو مرتبط :
بررسی چرخند گونو 2007

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گران‌ترین خودروهایی که در حراجی‌ها به فروش رفته‌اند



اخبار گوناگون - گران‌ترین خودروهایی که در حراجی‌ها به فروش رفته‌اند

با وجود اینکه آمار دقیقی از حراجی های خصوصی وجود ندارد، خودروهای خاص و کمیاب با قیمت های نجومی در حراجی های عمومی خرید و فروش می شوند.

خودروهای خاص و کمیاب همیشه در بورس هستند، بسیاری از افراد علاقه مند به اتومبیل حاضر هستند مبالغ هنگفتی را برای تصاحب برخی مدل‌های کمیاب و قدیمی بپردازند.

گاهی اوقات رقم‌های خرید و فروش این خودروها به میلیون دلار هم می‌رسد. آنطور که ادعا می‌شود گران‌ترین خودروی فروخته شده در جهان 25 میلیون دلار قیمت داشته است اما از انجایی که این خرید و فروش در یک حراجی خصوصی صورت گرفته هیچ سند مشخصی در مورد مبلغ قرارداد وجود ندارد.

نمی‌توان به طور رسمی آن را تأیید کرد. تنها راه برای تائید شدن قیمت خرید این است که معامله در یک حراجی عمومی که گزارش رسمی و کامل دارد صورت گیرد.

برخی حراجی‌ها در دنیا وجود دارد که مختص خرید و فروش خودروهای خاص و کمیاب هستند و سالانه مراسم مختلف و بزرگی را برای فروش این شاهکارهای هنری در صنعت اتومبیل برگزار می‌کنند.

در ادامه مطلب به معرفی گران‌ترین خودروهایی که در حراجی‌ها به فروش رفته خواهیم پرداخت.


مرسدس بنز 540K مدل 1936
قیمت: 11 میلیون و 770 هزار دلار
این مرسدس بنز 540K مدل 1936 را می‌توان یکی از خاص‌ترین و برجسته‌ترین مدل‌هایی که شرکت مرسدس تا کنون تولید کرده نامید. این خودرو قبل از اینکه در حراجی گودینگز و شرکا به فروش برود، متعلق به دو نفر بوده است. مرسدس بنز تنها 32 دستگاه از این مدل خاص را تولید کرد و آن‌ها را با آپشن های مختلف در اختیار سیاست مداران بزرگ آن زمان قرار داد. در واقع بسیاری از آن‌ها متعلق به افسران ارشد ارتش نازی بودند. شرکت گودینگز حراج این خودرو را با قیمت 8 میلیون دلار آغاز کرد و با قیمت نهایی 11 میلیون و 770 هزار دلار به فروش رساند.

  اخبار,اخبار گوناگون,گران‌ترین خودروهایی که در حراجی‌ها به فروش رفته‌اند

 فراری 250 تستا روسا مدل 1957
قیمت: 12 میلیون و 402 هزار دلار
این مدل خاص و کمیاب از فراری در مراسم سالانه فراری لاجندا به قیمت 12 میلیون و 402 هزار دلار به فروش رفت. این مراسم هر ساله توسط دارندگان خودروهای لوکس، کمیاب و خاص فراری برگزار می‌شود. از این مدل فراری تنها 22 دستگاه تولید شد که تنها 4 دستگاه آن در حال حاضر موجود است. تستا روسا 250 را معمولاً با 250 GTO مقایسه می‌کنند. با این حال علاقه مندان و کلکسیون دارها معتقدند فراری 250 تستا روسا سواری بهتری از مدل‌های هم رده خود مانند GTO دارد.

  اخبار,اخبار گوناگون,گران‌ترین خودروهایی که در حراجی‌ها به فروش رفته‌اند

 فراری 375MM برلینتا کومپتزیون مدل 1953
قیمت: 12 میلیون 812 هزار دلار
فراری 375MM برلینتا کومپتزیون یکی از چندین مدل فراری است که موفقیت‌های زیادی در مسابقات 24 ساعته لمانز داشته است. این مدل یکی از 3 مدل فراری بوده که وارد این مسابقات شده. به علاوه این مدل از فراری 375MM برلینتا کومپتزیون تنها خودروی مسابقه ای در دنیا است که توسط 3 نفر از قهرمانان به نام اتومبیل رانی در جهان رانده شده. همین سابقه غنی این خودرو باعث شده تا در حراجی RM به قیمت 12 میلیون 812 هزار دلار به فروش برسد. 

اخبار,اخبار گوناگون,گران‌ترین خودروهایی که در حراجی‌ها به فروش رفته‌اند

فراری 250LM مدل 1963
قیمت: 14 میلیون و 300 هزار دلار
شاید تا به اینجای لیست متوجه این موضوع شده باشید که تعداد زیادی از گران‌ترین خودروهای موجود در دنیا متعلق به خودروساز ایتالیایی و با سابقه فراری هستند. این فراری 250LM در حراجی RM با قیمت 14 میلیون و 300 هزار دلار به فروش رسید. این مدل گران‌ترین فراری آل امی است که تا کنون به فروش رفته است و رقم معامله آن بیش از حد انتظار بوده. آل ام به معنی لمانز است. این مدل که تنها 32 دستگاه از آن ساخته شده بود آخرین مدل شرکت فراری است که در مسابقات لمانز برنده شده است.

 اخبار,اخبار گوناگون,گران‌ترین خودروهایی که در حراجی‌ها به فروش رفته‌اند

  بوگاتی رویال کلنر کوپه مدل 1931
قیمت: 14 میلیون و 900 هزار دلار
این بوگاتی رویال کلنر کوپه در حراجی کریستی لندن به قیمت 14 میلیون و 900 هزار دلار به فروش رفت. تنها 6 دستگاه از این مدل بوگاتی در سال 1931 ساخته شد. اتور بوگاتی قصد داشت تعداد بیشتری از این مدل تولید کند اما رکورد بزرگ اقتصادی بازار آن را به شدت خراب کرد. این خودرو حتی در زمان تولید نیز آن‌قدر گران قیمت بود که حتی سرمایه داران آن زمان هم به سختی می‌توانستند آن را خریداری کنند. خاص‌ترین مؤلفه این خودرو موتور آن است. این مدل دارای یک موتور 12.7 لیتری است که در ابتدا قرار بود برای هواپیماهای آن زمان مورد استفاده قرار بگیرد. این خودرو جزء کلکسیون خصوصی شخص اتور بوگاتی بوده است.

  اخبار,اخبار گوناگون,گران‌ترین خودروهایی که در حراجی‌ها به فروش رفته‌اند

 فراری تستا روسا نمونه اولیه مدل 1957
قیمت: 16 میلیون و 390 هزار دلار
کمی پیش تر در مورد فراری تستا روسا صحبت کردیم اما این نمونه اولین دستگاه تولید شده از 34 دستگاه است. این نمونه اولیه متعلق به سال 1957 در حراجی گودینز در سال 2011 با قیمت 16 میلیون و 390 هزار دلار به فروش رفت. در سال 2011 این خودرو رکورد گران‌ترین خودروی به فروش رفته در حراجی‌ها را جابجا کرد. با وجود اینکه این خودرو خسارت‌های زیادی در مسابقات لمانز دید اما به طور کامل با قطعات اصلی بازسازی شد.

 اخبار,اخبار گوناگون,گران‌ترین خودروهایی که در حراجی‌ها به فروش رفته‌اند

  فراری 250 GTO مدل 1963
قیمت: 19 میلیون و 400 هزار دلار
برخی می گویند فراری 250 GTO گران‌ترین خودروی فروخته شده در جهان است زیرا شخصی ادعا می‌کند که یکی از آن‌ها را در یک حراجی به مبلغ 250 میلیون دلار خریداری کرده است. اما از انجایی که حراجی مذکور خصوصی بوده نمی‌توان صحت ادعای وی را تأیید کرد. آنچه مسلم است یکی از 36 دستگاه فراری 250 GTO ساخته شده در دنیا در حراجی Rm به قیمت 19 میلیون و 400 هزار دلار به فروش رقته است. تمام 36 دستگاه فراری 250 GTO ساخته شده در حال حاضر وجود دارند اما کمتر در حراجی‌ها حضور پیدا می‌کنند.

 اخبار,اخبار گوناگون,گران‌ترین خودروهایی که در حراجی‌ها به فروش رفته‌اند

  فراری 275 GTB-4 NART اسپایدر مدل 1967
قیمت: 27 میلیون و 500 هزار دلار
نارت مخفف تیم مسابقه آمریکای شمالی است. از این مدل فراری در سال 1967 تنها 10 دستگاه توسط این خودروساز ایتالیایی ساخته شد. لارنس استرول یکی از مؤسسین شرکت تامی هیلفیگز این فرای خاص و کمیاب را به قیمت 27 میلیون و 500 هزار دلار در یک حراجی خریداری کرد. 

اخبار,اخبار گوناگون,گران‌ترین خودروهایی که در حراجی‌ها به فروش رفته‌اند

مرسدس بنز W196R سیلورارو مدل 1954
قیمت: 29 میلیون و 601 هزار دلار
مرسدس بنز W196R یک نماد خودروهای مسابقه ای به تمام عیار است. قهرمانی در 9 مسابقه از 12 مسابقه جایزه بزرگ باعث شد تا لقب "پیکان نقره ای" را به آن بدهند. مرسدس بنز تنها 14 دستگاه از این مدل را تولید کرد که تنها 10 دستگاه آن در حال حاضر موجود است. 3 دستگاه از آن در موزه بوده و 6 دستگاه دیگر در مقر اصلی مرسدس بنز در آلمان است. بنابر این تنها یکی از آن‌ها مالک خصوصی دارد. این مدل بسیار خاص و فوق العاده در سال 2013 در حراجی بونهام انگلیس به قیمت 29 میلیون و 601 هزار دلار به فروش رفت.

 اخبار,اخبار گوناگون,گران‌ترین خودروهایی که در حراجی‌ها به فروش رفته‌اند

  بوگاتی تیپ 57SC آتلانتیک مدل 1936
قیمت: 43 میلیون و 700 هزار دلار
بوگاتی تیپ 57SC آتلانتیک تنها در بین سال‌های 1936 و 1940 تولید شد. در واقع این مدل یک نمونه کاملاً جدید از ژان، پسر ارشد اتور بوگاتی بود. با وجود اینکه 710 دستگاه از مدل 57C آتلانتیک تولید شد تنها 4 دستگاه آن 57SC بودند و از آن 4 دستگاه تنها 2 دستگاه آن در حال حاضر موجود است. یکی از آنها در یک حراجی خاص و مجلل به میزبانی گودینز به قیمت 43 میلیون و 700 هزار دلار به فروش رفت.

 اخبار,اخبار گوناگون,گران‌ترین خودروهایی که در حراجی‌ها به فروش رفته‌اند

   اخبار گوناگون - بازار خبر