اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

خودروسازها با پول مردم هزینه مدیرانشان را می‌دهند!



اخبار,اخبار اقتصادی ,قیمت خودرو

 

اخبار اقتصادی - یک نماینده مجلس؛
خودروسازها با پول مردم هزینه مدیرانشان را می‌دهند!

هم‌اکنون خودرو‌سازی‌ها برخی شرکت‌ها را تحت پوشش خود دارند‌ که همه این شرکت‌ها زیان‌ده هستند و خودرو‌سازی‌ها با پولهایی که از مردم می‌گیرند و درآمدی که از افزایش بهای خودرو دارند، هزینه مدیران این شرکت‌ها را تأمین می‌کنند. این خودورو‌ساز‌ها زیان را سود و سود را زیان به شمار می‌آورند و از این طریق به این شرکت‌ها پول پرداخت می‌کنند.

اگر تحقیق و تفحص اجرایی شود، بهای خودرو ۱۵ درصد کاهش می‌یابددر حالی که همه انتظار داشتند ‌بهای خودرو کاهش یابد، بار دیگر شورای رقابت، بهای خودرو را افزایش داد؛ این سومین باری است که از آغاز سال ۹۳ این اتفاق می‌افتد.

به گزارش «تابناک»،‌ افزایش بهای خودرو در حالی است ‌که دولت و مجلس شورای اسلامی با آن مخالفند، ولی خودرو‌‌سازان همچنان بر افزایش قیمت‌ها پافشاری دارند.

بنا بر این گزارش، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، امروز ‌در صحن علنی مجلس، اعتراض خود ر‌ا ‌به این موضوع اعلام کردند و واکنش‌های مختلفی ‌در برابر این تصمیم شورای رقابت از خود نشان دادند؛ اما از سوی دیگر، دولت نیز با این کار مخالف است و ‌به گفته سخنگوی دولت، رئیس دولت نیز از این کار ناراحت است.

در همین راستا، محمد سلیمانی در نشست علنی امروز مجلس در تذکری شفاهی، خطاب به دولت گفت: افزایش ناگهانی و شیب تند بهای خودرو، هم مردم و هم رئیس‌جمهور را مکدر و نگران کرده است.

وی با تأکید بر اینکه دولت باید مسئولیت‌پذیر باشد و ابراز همدردی با مردم کافی نیست، ادامه داد: پاسکاری بین شورای رقابت، سازمان حمایت و وزارت صنعت، دردی ‌از مردم دوا نمی‌کند، زیرا مردم خواهان کار عملی برای کاهش و تثبیت قیمت خودرو و افزایش تولید‌ از دولت هستند.

نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه با تأکید بر اینکه باید کاهش تولیدات صنایع غذایی و افزایش قیمت آن به آگاهی رئیس جمهور برسد، افزود: گرانی مواد خوراکی و آشامیدنی در یک سال گذشته، ‌به ۶۰ درصد رسید و جیب مردم این عدد را لمس کرده است؛ از این روی لازم است کار‌شناسان، عدد ۶ درصد را در ذهن رئیس جمهور اصلاح کنند و اطلاعات درست به ایشان بدهند.

همچنین محمد بیاتیان در گفت‌و‌گو با تابناک در این باره اظهار داشت: هم‌اکنون خودرو‌سازی‌ها برخی شرکت‌ها را تحت پوشش خود دارند‌ که همه این شرکت‌ها زیان‌ده هستند و خودرو‌سازی‌ها با پولهایی که از مردم می‌گیرند و درآمدی که از افزایش بهای خودرو دارند، هزینه مدیران این شرکت‌ها را تأمین می‌کنند.

اعتقاد ما در مجلس این است که اگر ارکان تحقیق و تفحص از خودرو‌سازی‌ها اجرایی شود، همه این تخلفات روشن خواهد شد‌ و قیمت خودرو کاهش پیدا خواهد کرد. این‌ها شرکت‌هایی دارند که ‌اصلا وجود خارجی ندارد و یا زیان ده هستند، اما اعتبار و سود به آن‌ها اختصاص می‌یابد.

وی همچنین یادآور شد: این خودورو‌ساز‌ها زیان را سود و سود را زیان به شمار می‌آورند و از این طریق به این شرکت‌ها پول پرداخت می‌کنند؛ برای نمونه، خودرو‌سازی سایپا حدود ۹۰ شرکت در زیر‌مجموعه خود دارد، ایران خودرو نیز به همین منوال عمل کرده است، برخی از این شرکت‌ها زمانی تشکیل شده‌‌ و اکنون تبدیل به معضل شده‌اند.

البته برخی از این شرکت‌ها منحل شده‌اند، ولی هنوز بسیاری از آنها هستند که با ‌از میان  رفتنشان، بسیاری از هزینه‌ها سرشکن می‌شود. اگر در ‌خودرو‌سازی‌ها، هزینه‌های‌ سر‌بار‌ ـ که بر قیمت خودرو و پای مردم نوشته می‌شود ـ کنار زده شود، باید بهای خودرو ‌کاهش پیدا کند.

وی درباره ضمانت اجرایی تحقیق و تفحص مجلس نیز گفت: درست است که نتایج تحقیق و تفحص به دادگاه داده می‌شود و شاید در روند دادرسی آنقدر طول بکشد که نسل بعد‌ هم نتیجه آن را نبیند، ولی اینجا مباحث مدیریتی مطرح است و کمیسیون هم تصمیم گرفته‌‌ الزامات تحقیق و تفحص را اجرایی کند؛ بنابراین، این احتمال هست که پرونده از طریق خود کمیسیون پیگیری شود و به قوه قضاییه نرود.

این بار ما تصمیم گرفته‌ایم اشتباهات مجالس گذشته را تکرار نکنیم و خودمان پیگیر موضوع باشیم تا به نتیجه برسد. ضمانت اجرایی این کار هم بستگی به خود نمایندگان دارد و اگر اجرایی شود، بهای خودرو از ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش خواهد یافت. ما مصر هستیم که اجرا شود ولی شاید کمی پروسه آن طولانی شود.

اخبار اقتصادی - تابناک

 


ویدیو مرتبط :
گزارش در مورد خودروسازها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دولت باز هم می‌خواهد پول را برای انتخابات هزینه کند‌؟



دولت باز هم می‌خواهد پول را برای انتخابات هزینه کند‌؟

مرور کلیات لایحه سه دوازدهم بودجه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید؛ لایحه‌ای که از زمان تقدیم آن به مجلس مورد انتقاد بسیاری از نمایندگان واقع شد و برخی آن را معطوف به اهداف سیاسی دولت در انتخابات سال ۹۲ دانسته‌اند.

امروز کلیات لایحه سه دوازدهم بودجه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید؛ لایحه‌ای که از زمان تقدیم آن به مجلس مورد انتقاد بسیاری از نمایندگان واقع شد و برخی آن را معطوف به اهداف سیاسی دولت در انتخابات سال ۹۲ دانسته‌اند.

به گزارش  تابناک, لایحه سه دوازدهمی دولت نیز دست کمی از لایحه بودجه ۹۲ ندارد؛ تا آنجا که برخی هدف آن را سیاسی و انتخاباتی اعلام کرده‌اند و تصویب این لایحه با این مشخصات را به صلاح کشور می‌دانند.

بنا بر این گزارش، امروز کلیات این لایحه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسد و جلسه دیگر مجلس شورای اسلامی نیز که قرار بود به کمیسیون‌ها اختصاص داده شود به منظور بررسی جزییات لایحه سه دوازدهم علنی برگزار خواهد شد.

آن گونه که گفته می‌شود، لایحه سه دوازدهیم دولت معادل بودجه شش ماه از سال ۹۱ است و هیچ شباهتی به یک تنخواه سه دوازدهمی ندارد.

دولت ۴۵ هزار میلیارد تومان را از کجا آورده؟!

امروز نادر قاضی‌پور در انتقاد به این لایحه اشاره کرده ‌که: بهتر بود ‌رییس جمهور برای دفاع از بودجه، خودشان شخصاً در صحن علنی حضور می‌یافت. بنا به ماده ۱۸۸ آیین نامه داخلی در لایحه سه دوازدهم دولت باید مشخص کند که ۴۵ هزار میلیارد تومان را از کجا آورده است؟!

وی افزود‌: در لایحه سه دوازدهم و ۴۵ هزار میلیارد تومانی که دولت مشخص کرده، سهم هدفمندی یارانه‌ها و عمرانی بیان نشده است‌. ‌آقای رییس جمهور باید در مجلس حضور می‌یافت و بیان می‌داشت که پول یارانه‌ها را چکار می‌خواهد بکند. نکند این بار نیز می‌خواهد پول را برای انتخابات ریاست جمهوری هزینه کند؟! ‌

دولت در لایحه سه دوازدهم بودجه سه ماهه را مطرح کرده است

از سویی محمد قسیم عثمانی اشاره کرد ‌همان گونه که در آیین نامه آمده، چند دوازدهم باید بر اساس بودجه سال ۹۱ نوشته شود اما دولت در ارایه لایحه سه دوازدهم بودجه سه ماهه را مطرح کرده است. ‌

وی افزود‌: ارایه لایحه چند دوازدهم به معنای این است که سه دوازدهم لایحه بودجه سال قبل به مجلس آورده شود، نه اینکه دولت لایحه سه ماهه را آن هم به میزان ۴۵ هزار میلیارد تومان مطرح کند‌. ‌

نماینده مردم بوکان بیان داشت: در سه ماهه نخست سال ۹۱ بودجه ۴۵ هزار میلیارد تومان بودجه دریافت و پرداخت نداشتیم، بلکه در شش ماهه اول این گونه بوده و هر تغییری در بودجه سه دوازدهم به معنای تغییر بودجه است‌. ‌

لایحه سه دوازدهم نباید حتماً مطابق سال ۹۱ باشد‌

این در حالی است که کوچک‌زاده اشاره کرد: این گونه که نمایندگان تذکر می‌دهند نیست که حتماً لایحه سه دوازدهم مطابق سال ۹۱ باشد‌. ‌

وی افزود‌: ‌لایحه چند دوازدهم بودجه بر مبنای آخرین بودجه سالانه رسیدگی می‌شود و ما در بودجه سال ۹۱ درصدی را برای افزایش هزینه‌ها و دستمزد‌ها قرار داده‌ایم و آنچه ‌امروز برای مردم از لایحه سه دوازدهم تداعی می‌شود نادرست است، چرا که بودجه سال ۹۱ بر اساس هزینه‌ها و دستمزد‌ها مصوب شده است‌. ‌

لاریجانی: نمی‌توانیم بودجه جدید را به تصویب برسانیم

در همین حال علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکرات نمایندگان و انتقادات آن‌ها اشاره کرد که: ما امروز کلیات لایحه سه دوازدهم را بررسی می‌کنیم و در جزییات و اصل لایحه این موضوع توجه خواهیم کرد‌. در حال حاضر ما به دنبال تصویب کلیات لایحه هستیم‌.

وی همچنین در پاسخ به تذکر مهدی کوچک‌زاده تذکر وی را وارد ندانست و اعلام کرد که: روح سه دوازدهم به معنای این است که ما از بودجه سال ۹۱ سه بخش آن را تصویب کنیم و ما نمی‌توانیم بودجه جدید را به تصویب برسانیم و مبنای ما نیز‌‌‌ همان مبنایی است که در سال‌های قبل انجام داده‌ایم‌.

امروز کلیات لایحه بودجه به تصویب رسیده؛ اما بعید به نظر نمی‌رسد که با حجم انتقادات وارده به این لایحه و از آنجایی که این تنخواه هیچ تناسبی با سه ماهه بودجه سال ۹۱ ندارد تغییرات اساسی در مفاد و محتویات آن صورت پذیرد؛ اتفاقی که همچنین بعید نیست در خصوص خود لایحه بودجه سال ۹۲ نیز رخ دهد و مانند سال پیش، محمود احمدی‌نژاد را مجبور به صدور بیانیه به جای ابلاغیه بودجه کند!/تابناک