اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

خواسته جان کری از اسرائیل و فلسطین در زمان آتش بس



اخبار,اخبار

 

 اخبار بین الملل - کری از دو طرف خواست از آتش بس غزه برای مذاکرات وسیع‌تر استفاده کنند

 وزیر خارجه آمریکا، اسرائیل و فلسطینی‌ها را ترغیب کرده است از فرصت آتش بس غزه برای حرکت به سوی مذاکرات وسیع‌تر برای حل اختلافاتشان استفاده کنند.

به گزارش ایسنا  جان کری به بی بی سی گفت که وضع جاری می‌تواند باعث تمرکز بر نیاز به مذاکره جهت یافتن راه حلی مبتنی بر تشکیل کشور فلسطینی در کنار اسرائیل شود.

هم اکنون یک آتش بس ۷۲ ساعته در غزه برقرار است که در پی چهار هفته نبرد که جان بیش از ۱۹۰۰ نفر را گرفته برقرار شده است.

اسرائیل و فلسطینی‌ها هیات‌هایی را برای بحث درباره امکان یک آتش بس درازمدت‌تر به قاهره فرستاده‌اند.

کری در مصاحبه با زینب بداوی در برنامه هاردتاک بی بی سی گفت که آمریکا کاملا از "حق اسرائیل برای دفاع از خود" علیه حملات راکتی فلسطینی‌ها حمایت می‌کند.

او گفت:‌ "هیچ کشوری نمی تواند در این شرایط زندگی کند و ایالات متحده کاملا از حق اسرائیل برای دفاع از خود در چنین شرایطی دفاع می‌کند."

او گفت که حماس که کنترل غزه را در دست دارد "با کارهایی که کرده رفتار تکان دهنده‌ای از خود نشان داده است و بله در نتیجه خسارات جانبی هولناکی هم به وجود آمده!"

کری در پاسخ به این سوال که آیا از درخواست‌های فلسطینی‌ها برای برداشتن انسداد غزه حمایت می‌کند، گفت: "چیزی که ما می خواهیم انجام دهیم حمایت از آرزوی فلسطینی‌ها برای بهبود زندگی خود و رسیدن غذا به غزه و گشایش گذرگاه‌های مرزی و بازسازی و داشتن آزادی بیشتر است."

اما او اضافه کرد که این وضع باید "با مسئولیت پذیری بیشتر نسبت به اسرائیل همراه باشد، که به معنی کنار گذاشتن راکت هاست."

وزیر خارجه آمریکا گفت که همه اینها فقط با یک "رویکرد وسیعتر و جامع تر به راه حل زیربنایی برای دو کشور" که برای اسرائیل امنیت و برای "فلسطینی‌ها یک زندگی بهتر و آزادی های بیشتر"‌ خواهد آورد ممکن خواهد شد.

آتش بس ۷۲ ساعته جاری از هشت صبح سه شنبه به وقت محلی شروع شد و تاکنون رعایت شده است.

اسرائیل همه نیروهایش را از غزه خارج کرده و بسیاری از مردم غزه شروع به بازگشت به خانه‌هایشان یا آوار و خرابی به جا مانده کرده‌اند.

در تحولی جداگانه در روز سه شنبه اسرائیل اعلام کرد که یک فلسطینی را که مظنون به مشارکت در ربایش و قتل سه جوان اسرائیلی در ماه ژوئن است دستگیر کرده.

مرگ این سه جوان و بعد قتل انتقام جویانه یک نوجوان فلسطینی از عوامل کلیدی در افزایش تنش در این فاصله بوده است.
  اخبار بین الملل  - ایسنا


ویدیو مرتبط :
توافق اسرائیل و فلسطین برای ادامه آتش بس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شروط جان کری برای حفظ آتش بس در یمن



اخبار,اخبار بین الملل , آتش بس در یمن

امیدواریم که حوثی ها خیلی سریع حرف خود را منتشر کنند. علت اینکه آتش بس تا روز سه شنبه اجرا نخواهد شد همین است. علت این است که فرصت به وجود آید تا افراد این پیام را دریافت کنند تا آنهایی که پذیرفته اند فکر کنند و فرصت را از دست ندهند و پیام به همه برسد و همه بدانند که قوانین چیستند؟ قوانین بسیار صریح است: «تیراندازی نکنید، جابجا نشوید و مواضع خود را تغییر ندهید و از این آتش بس بهره برداری نکنید».

جان کری در نشست خبری مشترک با عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی در پاریس گفت: جلسه ی بسیار سازنده و مثبتی بود.من از شما(عادل الجبیر) و همه ی همکاران ما که به اینجا آمدند تا کمک کنند، تشکر می کنم. در پایان این جلسه واقعا زمینه برای یک جلسه ی سازنده در کمپ دیوید فراهم شد. من می خواهم در آغاز صحبت های خود به دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس و فیلیپ هاموند وزیر امور خارجه ی انگلیس و حزب آنها تبریک بگویم که توانستند در انتخابات انگلیس اکثریت را بدست آورند.

همانطور که همه می دانید ما روابط بسیار خاصی با انگلیس داریم. ما عمیقا در منافع و ارزش ها سهیم هستند. ما تقریبا در همه ی موضوعات با یکدیگر کار می کنیم. من مشتاق هستم که کار با دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس و فیلیپ هاموند را در همه ی تلاش ها برای پیشبرد صلح جهانی، ثبات و به خصوص در یک ماه و نیم آینده برای تمام کردن کار مشترک در برخی موضوعات بسیار مهم امنیتی، ادامه دهم.

جان کری افزود: شورای همکاری خلیج (فارس) و شرکای ما در خلیج (فارس) برای مدت طولانی واقعا در کانون منافع ملی آمریکا قرار داشته اند. امروز ما شاهد همکاری در زمینه چالش های بیشتر و بیشتری در منطقه هستیم. این منطقه ، منطقه ای است که در این مقطع زمانی با چالش خاصی روبرو است پس روشن است که ضرورتا ما با منافع مشترک و امنیت متقابل و دیگر منافعی که داریم دریافته ایم که داشتن روابط عمیق تر برای تاثیر گذاری بیشتر بر این چالش ها، برای ما اهمیت زیادی دارد.

جان کری ادامه داد: آمریکا از اینکه شرکایی دارد که تمایل دارند در ائتلاف علیه داعش یا ائتلاف در دیگر منافع مهم در منطقه، در کنار ما باشند قدردان و بسیار خوش اقبال است. برای مثال من دیروز در ریاض با ملک سلمان دیدارکردم، وی این شجاعت و بینش را داشت که با یک آتش بس کامل به مدت پنج روز موافقت کند. ما در اینجا در پاریس گفتیم که اندکی جزئیات را مشخص می کنیم. با اعلامی که وزیر امور خارجه ی عربستان سعودی از جانب ملک سلمان داشت ما اکنون با قطعیت می دانیم که در روز سه شنبه در ساعت یازده بعد از ظهر به وقت یمن آتش بس درکل کشور یمن به اجرا درخواهد آمد مشروط به اینکه حوثی ها قبول کنند که هیچ بمب گذاری و هیچ تیراندازی و هیچ تحرکی از طرف نیروهای آنها برای استقرار مجدد و هیچ تحرک تسلیحات سنگین صورت نخواهد گرفت. این آتش بس مشروط به این است که حوثی ها قبول کنند که به این تعهدات پایبند باشند. این آتش بس تجدید پذیر است به بیانی دیگر اگر حوثی ها پایبند باشند و آتش بس دوام بیاورد احتمال تمدید آتش بس وجود دارد و احتمال دارد که در یک دوره ی زمانی طولانی تر روند سیاسی کمک کند که اختلافات حل شوند.

 

هرکسی که به فکر مردم یمن است یا اینکه تاکید می کند به فکر مردم یمن است باید به این واقعیت توجه داشته باشد که فاجعه ی انسانی درحال رخ دادن است، مواد غذایی رو به اتمام است ، دارو رو به اتمام است، سوخت رو به اتمام است. روشن است که اکنون لحظه ای مهم است. ملک سلمان با وجود آنکه وی شاهد حملات فرا مرزی بوده، به این موضوع پی برده است.

جان کری در ادامه ی نشست خبری مشترک خود با عادل الجبیر وزیر خارجه ی عربستان سعودی در پاریس، گفت: امروز و نیز در اجلاس آتی در کمپ دیوید، ما مجموعه ای از تعهدات جدید را بررسی می کنیم که این تعهدات باعث می شوند درک امنیتی جدیدی بین آمریکا و شورای همکاری خلیج (فارس) ایجاد شود و مجموعه ی جدیدی از ابتکار عمل های امنیتی ایجاد شود که باعث می شوند ما فراتر از هرچیزی که در گذشته داشتیم قرار گیریم و از شرکای خود بخواهیم با ما کار کنند و آنها هم کمک کنند و ما هم کمک کنیم. این یک خیابان یک طرفه نیست بلکه خیابان دو طرفه است و منافع متقابل و نیازهای متقابل در آن وجود دارد که باید به آنها پاسخ داد.

وزیر خارجه ی آمریکا افزود: به همین علت است که ما به صورت مشترک در حال تقویت مخالفان میانه رو سوری برای مقابله با داعش و نیز برای مقابله با رژیمی(در سوریه) هستیم که متعهد به شکنجه و بکارگیری تسلیحات شیمیایی علیه مردم خود است، به صورت کور علیه مردم ، زنان و کودکان و بیمارستان ها از بمب های بشکه ای استفاده می کند و مانع از دسترسی بخش های مختلف جامعه به غذا و تدارکات پزشکی برای غیرنظامیان نیازمند می شود.

وی گفت: پس ما یک هدف بزرگ داریم و به همین علت است که ما دیدار کرده ایم و این هدف با تحولات جدیدی که در تک تک روزها رخ می دهد، مشخص می شود. من به اینجا آمدم تا دیدگاههای خود (آمریکا) را بیان کنم، ما امروز به دیدگاههای دیگران هم خیلی گوش کردیم. اطمینان دارم که با برگزاری اجلاس کمپ دیوید این دیدگاهها شکل خواهند گرفت و توانایی ما را برای رفع نیازهای مردم مان بسیار بیشتر خواهد کرد، نیازهای همه ی افرادی را رفع خواهد کرد که خواستار آینده ای هستند که عاری از تروریسم ، عاری از سرکوب و خشونت باشد و همراه با آینده ای باشد که منعکس کننده ی فرصت هایی است که این دنیای امروز در اختیار مردم قرار می دهد.

جان کری در ادامه به پرسش های خبرنگاران پاسخ داد.

خبرنگار خبرگزاری فرانسه پرسید: آیا به نظر شما حوثی ها آتش بس را خواهند پذیرفت؟ آیا شما در نظر دارید با همتایان ایرانی و روسی خود صحبت کنید و از آنها بخواهید از نفوذ خود استفاده کنند؟ نظر شما درباره ی سفر فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه به عربستان چیست؟ نظر شما درباره قانون پیشنهادی سنای آمریکا درباره ی نظارت بر توافق هسته ای ایران چیست؟

جان کری در بخش نخست پاسخ خود به این خبرنگار درباره پایبند بودن حوثی ها به آتش بس گفت: اگر کسی بخواهد حرف خود را بزند و دستوراتش را بیان کند، کار سختی نیست که در پنج روز به افراد خود بگوید که چه چیزی از آنها می خواهد. امیدواریم که حوثی ها خیلی سریع حرف خود را منتشر کنند. علت اینکه آتش بس تا روز سه شنبه اجرا نخواهد شد همین است. علت این است که فرصت به وجود آید تا افراد این پیام را دریافت کنند تا آنهایی که پذیرفته اند فکر کنند و فرصت را از دست ندهند و پیام به همه برسد و همه بدانند که قوانین چیستند؟ قوانین بسیار صریح است: «تیراندازی نکنید، جابجا نشوید و مواضع خود را تغییر ندهید و از این آتش بس بهره برداری نکنید». این وقفه یک وقفه ی انسانی است و آنها(انصار الله) هم باید مطابق این وقفه اقدام کنند. اگراین اتفاق رخ دهد می تواند آغاز فرصتی برای گذار واقعی باشد. همانطور که وزیر خارجه ی عربستان گفته است عربستان سعودی تصمیم بزرگی گرفته است. آنها هستند که هواپیماها را دارند، آنها هستند که حریم هوایی را کنترل می کنند و آنها گفته اند که ما دیگر پرواز نخواهیم کرد و بمباران نخواهیم کرد. اگر حوثی ها به این آتش بس پایبند باشند این فرصت وجود خواهد داشت که در ادامه بتوان به جلو حرکت کرد.

 

امیدواریم که آنها از هر چیزی که می توانند استفاده کنند و پیام را به پائین ترین رده ها برسانند. این امکان وجود دارد که در برخی مکان ها افرادی باشند که صدا را نشنوند و اتفاقاتی رخ دهد اما سعودی ها خاطرنشان کردند که آنها قصد ندارند بر اثر برخی اشتباهات یا چیزهای کوچک این آتش بس را بشکنند. آنها تلاش می کنند این آتش بس ادامه یابد اما در صورتی که تلاش جدی و مهمی برای حمله به مردم صورت گیرد و یا اگر تجهیزات جابجا شوند دیگر سعودی ها چنین کاری نخواهند کرد. قوانین بسیار روشن هستند. امیدواریم که افراد این مسئله را درک کنند. ما کشورهایی را که نفوذ زیادی بر آنها(انصارالله) دارند ترغیب می کنیم و ما با این کشورها در تماس خواهیم بود تا تلاش کنیم آنها را ترغیب کنیم که از این فرصت استفاده کنند.

جان کری افزود: در مورد اینکه آیا آنها خواهند پذیرفت یا خیر ما امیدواریم که بپذیرند. ما برخی نشانه ها را داریم که ممکن است رخ دهد اما هیچ قطعیتی وجود ندارد. دیپلماسی اکنون رخ می دهد تا این احتمال را افزایش دهد. در مورد سفر فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه به عربستان سعودی هم باید بگویم که این یک کار عادی در روابط دو کشور است و ما با این مسئله هیچ مشکلی نداریم. ما از روابط عربستان سعودی با بسیاری از کشورها استقبال می کنیم. من امروز صبح با لوران فابیوس وزیر خارجه ی فرانسه دیدار کردم. ما بحث های زیادی داشتیم . همه ی ما هم نظر هستیم. فرانسه و آمریکا به طور کامل اتفاق نظر دارند همانطور که با بقیه ی کشورهای پنج بعلاوه ی یک اتفاق نظر داریم که ما در توافقنامه با ایران باید به چه چیزی دست یابیم؟ و چه استانداردهایی باید رعایت شوند. همه ما قبول داریم که این توافقنامه باید محکم و روشن باشد و این چیزی است که ما برای رسیدن به آن کار می کنیم. ما معتقدیم سفر اولاند به عربستان باعث ترویج روابط بین همه ی ما و عربستان سعودی خواهد شد.

جان کری درباره ی قانون پیشنهادی در کنگره ی آمریکا درباره ایران گفت: ما بسیار بسیار روشن گفته ایم که قانون پیشنهادی مصوب کمیته روابط خارجی، مصالحه ای معقول و قابل پذیرش است و رئیس جمهور آمریکا هم آماده است که از آن حمایت کند. به همین علت است که رئیس جمهور از آن حمایت کرده است چون قانون پیشنهادی در مقایسه با قانونی که اول مطرح شده بود تغییر کرد. ما خشنودیم که این قانون پیشنهادی با اکثریت آراء در سنا تصویب شد و به مصالحه ی دوحزبی وفادار باقی ماند. ما بسیار امیدواریم که مجلس نمایندگان آمریکا نیز به مثابه ی سنا از ماهیت دوحزبی این قانون حمایت کند و این فرصت را به کنگره بدهد. من به عنوان فردی که در کنگره بیست و هشت سال سابقه دارم معتقدم که کنگره باید این فرصت را داشته باشد و بتواند این توافقنامه را به شیوه ای مسئولانه بازنگری کند.

 

من همچنین بسیار خشنود شدم که دیدم صد و پنجاه و یک عضو مجلس نمایندگان آمریکا نامه ای را امضا کردند و از تلاش های رئیس جمهور آمریکا برای دستیابی به توافق خوب حمایت کردند. آنها در این نامه از اینکه رئیس جمهور باید بتواند بدون مداخله کنگره در مورد شروط مذاکره ، به مذاکره ادامه دهد، حمایت کردند. به نظر من این سازنده بود و ما از آن استقبال می کنیم. اکنون ضرورت این است که به بخش دشوار مذاکرات بپردازیم و در طی هفته های آینده درباره ی جزئیات، مذاکره کنیم.

جان کری در ادامه نشست خبری مشترک با عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی در پاریس گفت: من امروز و دیروز به نگرانی ها درباره یک کشور خاص اشاره کردم اما فکر می کنم که شما می دانید و همه می دانند که هیچ توافقنامه ی امنیتی در میان کل گروه این کشورها وجود ندارد، آن هم به خصوص در منطقه ای که فقط یک نگرانی دارد. ما طیف گسترده ای از نگرانی ها را داریم که در چارچوب اجلاس کمپ دیوید بیان خواهیم کرد که این نگرانی ها شامل تلاش های بی ثبات کننده از طرف هر کسی در منطقه می شود که به گسترش سازمان های تروریستی مربوط می شود که در منطقه درحال گسترش هستند. روشن است که الشباب در سومالی و بوکوحرام در کشور مالی وجود دارد، داعش در لیبی وجود دارد، النصره و القاعده و داعش و دیگر گروهها هم وجود دارند. اینها نگرانی های ما است. بی ثباتی منطقه از طرف نهادهای مختلف صورت می گیرد.

 

روشن است که همه ی ما می دانیم ایران از حزب الله حمایت کرده است، از حوثی ها و دیگر تلاش ها حمایت کرده است پس این ابتکار عمل ما برای یک کشور به طور خاص نیست بلکه درک این مطلب است که کشورها می خواهند ثبات و صلح داشته باشند، براساس قوانین عمل کنند، به قانون بین الملل ملتزم باشند، شاهد تحریم های سازمان ملل متحد علیه خودشان نباشند و بخواهند زندگی کردن مطابق با استانداردها را آغاز کنند، این چیزی است که ما به دنبال اش هستیم.

وزیر امور خارجه ی آمریکا تصریح کرد:ما معتقد به مقابله با چالش هایی هستیم که نهادهای غارتگر در مناطق به چالش کشیده شده یا در فضاهای فاقد حکومت ، ایجاد می کنند. همانطور که ما در افغانستان دریافتیم خلاء حکومت اغلب با بدترین بازیگران پر خواهد شد. ما در سال دوهزار و یک نتیجه را دیدیم. در مواقع دیگر هم نتیجه را دیدیم. ما دور هم جمع می شویم تا ظرفیت خود را برای روبرو شدن با آینده گسترش دهیم. این مسئله فقط محدود به یک توافقنامه ی نظامی نیست هرچند آخرین گزینه برای هر کسی باید گزینه ی نظامی باشد، بلکه تمرکز ما روی چگونگی پیشگیری از این اقدامات و شکل گیری آنها است. هدف ما از بین بردن فعالیت های سرزده در کشورهای شما است که هرچند حمله ی آشکار خارجی نیستند اما دسیسه ها و توطئه هایی برای بلعیدن بخش های غیر فعال کشورهای شما از طریق فعالیت های شنیع هستند.

 

پس ما باید به طرق مختلف در مقابل اینگونه فعالیت ها موضع دفاعی داشته باشیم. ما در چارچوب این توافقنامه به طور گسترده این مسئله را بررسی خواهیم کرد. به نظر من بخش دیگری هم که همه ی ما توافق داریم تا روی آن کار کنیم این است که اطمینان حاصل کنیم افراد جوان شغل داشته باشند و اطمینان داشته باشیم که برای آینده فرصت وجود داشته باشد و اطمینان حاصل کنیم که افراد در آمال و آرزوهای جهانی سهیم شوند. این کار از طریق گوش کردن به حرف های یکدیگر و درک یکدیگر فراهم خواهد شد.

وزیر امور خارجه ی آمریکا افزود: هیچ کلیشه ای وجود ندارد، هیچ مهر از پیش ساخته ای وجود ندارد که پیشاپیش روی هر یک از این کشورها بزنیم. به نظر من هرچه که ما بیشتر دور هم بنشینیم و بیشتر درباره ی این چالش ها صحبت کنیم بیشتر خواهیم توانست از جزئیات ظریفی که باید مد نظر قرار گیرند مطلع شویم. این کاری است که ما می کنیم. ما مشتاقیم تا شاهد باشیم سران کشورهای ما از کمپ دیوید درحالی بیرون بیایند که یک درک مشترک از مسیر پیش رو داشته باشند.

اخبار بین الملل - تابناک