اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

خط و نشان کشی تهران در تعطیلات کریسمس



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

قشقاوی رفع تهدید های خارجی را شرط بازرسی از پارچین قرار داد

خط و نشان کشی تهران در تعطیلات کریسمس

دیپلماسی ایرانی: در اغمای مذاکرات هسته ای با ایران و در حالی که تعطیلات سال نو میلادی طرف های مذاکره کننده با جمهوری اسلامی را به خود مشغول کرده است، شرط و شروط  تازه ای از جانب مقامات تهران مطرح می شود.

علائدین بروجردی ، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی می گوید ایران در کشور های تحریم  کننده جمهوری اسلامی پای میز مذاکره نمی نشیند و معاون وزیر امور خارجه هم برای نخستین بار بازرسی از سایت پارچین در جنوب شرق تهران را مشروط کرده است.

حسن قشقاوی، اواخر هفته اعلام کرد اگر تهدید های خارجی کمرنگ شود، تهران با حضور بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در پارچین موافقت می کند.

سایتی که از سال گذشته آژانس خواستار دسترسی به آن است اما همواره با پاسخ منفی تهران مواجه شده است. برخی مقامات در تهران می گویند این سایت نظامی است و لزومی برای بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی از آن وجود ندارد. گروهی دیگر نیز معتقدند آژانس باید نخست به یک مدالیته با جمهوری اسلامی دست یابد. اما مشروط کردن بارزسی از پارچین به رفع تهدید های خارجی در واقع پاسخی به آمریکا و متحدانش و نه آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

چرا که آژانس نه در وضع تحریم ها علیه ایران و نه در طراحی سیاست های کشور های دیگر در قابل ایران نقشی ندارد. به این ترتیب  گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس ، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) باقی می ماند که به موازات آژانس چارچوبی دیگر از مذاکرات هسته ای با ایران را دنبال می کند و علاوه بر نقش کلیدی در اعمال تحریم ها علیه ایران ، بر روی میز بودن گزینه نظامی نیز تاکید دارد.

واشینگتن پست با انعکاس دیدگاه قشقاوی می نویسد، در حالی که مقامات عالی دولتی کمتر در این مورد سخن می گویند، از اظهارات معاون وزیر امور خارجه اینگونه استنباط می شود که وی دیدگاه حاکمیت را انعکاس داده است.

اشاره به رفع تهدید  های خارجی  علیه ایران در شرایطی از سوی قشقاوی  به عنوان پیش شرط بازدید از پارچین قرار داده شده که حدود دو هفته دیگر دور دوم مذاکرات ایران و آژانس در تهران برگزار می شود.

مقامات آژانس در جریان مذاکرات 23 آذرماه که پس از وقفه ای 4 ماهه از سرگرفته شده بود، این گفت و گو ها را مثبت ارزیابی کرده و ابراز امیدواری کردند در دور بعدی مذاکرات توافق حاصل شود. دیدگاه مشابهی نیز از سوی مقامات ایرانی مطرح شد. اما اکنون با مطرح شدن شرطی که قشقاوی از آن سخن می گوید، چشم انداز حصول توافق در این مذاکرات در ابهام قرار گرفته است. هر چند که پیش از این نیز برخی کارشناسان نسبت به ثمربخشی مذاکرات ایران و آژانس ابراز تردید کرده بودند.

از سوی دیگر شرطی که قشقاوی مطرح کرده با مواضعی نظیر مذاکره نکردن در کشور های تحریم کننده ایران همراه شده است. برخی مقامات تهران نیز اخیرا خاطرنشان کرده اند بنا بر درخواست دیگران غنی سازی 20 درصدی را تعلیق نمی کنند و این درحالی است که تعلیق این عملیات، درخواست کلیدی 1+5 در مذاکرات هسته ای با ایران است.

تحولات اخیر در کنار اشاره مقامات آمریکایی و اروپایی به این نکته که تهران به پیشنهادی که در مورد زمان و مکان مذاکرات بعدی پاسخ نداده، حاکی از آن است که احتمالا نباید از دور بعدی مذاکره های هسته ای با آمریکا و شرکایش، انتظار زیادی داشت.

این در حالی است که برخی گمانه زنی ها از احتمال ارجاع پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل و افزایش تحریم ها علیه جمهوری اسلامی حکایت دارد. پیش از این برخی مقامات آمریکایی اعلام کرده بودند در صورتی که تا ماه مارس تهران همکاری سازنده ای از خود نشان ندهد، بار دیگر پرونده ایران به شورای امنیت می رود. به این ترتیب با توجه به تعطیلات ماه ژانویه فرصتی کوتاه تا ضرب الاجل مورد نظر ایالات متحده باقی مانده و در مقابل علائمی که از تهران ارسال می شود حاکی از تمایل برای مصالحه در این زمان کوتاه، نیست.

از سوی دیگر با به پایان رسیدن تعطیلات ژانویه، فصل انتخابات در اسرائیل نیز تمام می شود و سکوت نسبی چند ماه اخیر بار دیگر جای خود را به هیاهوی مقامات تل آویو علیه ایران خواهد داد. جنجالی که مهمترین ویژگی آن کوبیدن بر طبل جنگ است. همانی که قشقاوی خواستار ساکت شدن آن است./دیپلماسی ایرانی

 


ویدیو مرتبط :
تعطیلات کریسمس فلاترشای

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تغییر دستورالعمل خط‌کشی سفید معابر تهران



اخبار,اخباراجتماعی,خط‌کشی سفید معابر


 اخباراجتماعی  - تغییر دستورالعمل خط‌کشی سفید معابر تهران

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از تغییر دستورالعمل خطوط سفید در پایتخت در قالب طرح «خط سفید» خبرداد.

به گزارش ایسنا، مهندس سید جعفر تشکری هاشمی با اشاره به توجه ویژه شهرداری تهران به موضوع خطوط سفید در معابر شهری، اظهارکرد: برخی دستورالعمل‌ها در اجرای خط کشی‌ها تغییر کرده است.

وی در تشریح جزئیات این تغییر گفت: در تقاطع‌ها به جای خط کشی نردبانی از کانال عابر پیاده استفاده خواهد شد، به طوری که خط کشی در مسیر تردد عابران نباشد و دو خط موازی در عرض خیابان مسیر تردد عابران را مشخص کند تا در فصول بارش با مشکل لغزندگی مواجه نشویم.

تشکری هاشمی ادامه داد: بر اساس تغییر دستورالعمل خطوط سفید متعبر شهر در اقدامی که به تازگی و در سال جاری آغاز شده ، خط ایست توقف خودروها در گذرگاه‌های عابر پیاده با فاصله 2.5 متر از گذرگاه کشیده خواهد شد تا عابران پیاده با ایمنی بیشتری از گذرگاه عابر پیاده تردد داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه حرکت بین خطوط ، عبور از محل گذرگاه‌های عابر پیاده و احترام به حقوق رانندگان از سوی عابرین و احترام به حقوق عابرین از سوی رانندگان می‌تواند شهر را به لحاظ فرهنگ ترافیکی ایمن و منظم کند، گفت: انتظار می‌رود شهروندان برای حفظ ایمنی سایر شهروندان و خودشان، قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت و به خط کشی‌های معابر توجه داشته باشند.

 

 اخباراجتماعی  - ایسنا