اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

خبرگزاری نووستی روسیه:احتمال برگزاری مذاکرات پس از خرداد ماه



 نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران,مذاکرات ایران و 1+5

احتمال برگزاری مذاکرات پس از خرداد ماه

آیا نتیجه انتخابات تاثیری واقعی بر پرونده هسته ای دارد؟

به نظر می رسد نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران نیز هر چه باشد، به معنی تغییر سیاست های هسته ای نخواهد بود ، چرا که مقامات جمهوری اسلامی و هیات مذاکره کننده هسته ای ایران بارها اعلام کرده اند که تصمیم گیری در این زمینه بر عهده مقام معظم رهبری است.

دیپلماسی ایرانی: خبرگزاری نووستی روسیه در گزارشی که اخیرا منتشر کرده ، پیش بینی کرده است دور بعدی مذاکره های هسته ای با ایران به زمانی پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران موکول می شود. پیش از این نیز بسیاری از کارشناسان با اشاره به اهمیت انتخابات در ایران اینگونه تحلیل کرده بودند که احتمالا دور بعدی مذاکرات تا مشخص شدن نتیجه انتخابات ، برگزار نخواهد شد.

اینچنین به نظر می رسد که هم ایران و هم غرب در شریط کنونی دست کم در یک نکته اتفاق نظر دارند و آن این است که پس از برگزاری انتخابات  ریاست جمهوری، مذاکرات هسته ای را دنبال کنند.

گروهی در غرب بر این باورند که دولت کنونی در ایران از قدرت تصمیم گیری لازم در زمینه هسته ای برخوردار نیست و احتمالا مقامات عالی جمهوری اسلامی می خواهند قدرت مانور بیشتری را در اختیار دولت بعدی قرار دهند تا مذاکرات هسته ای را پیش ببرد.

 به این ترتیب آمریکا و متحدانش که هم اکنون به هر گزینه ای برای طولانی تر کردن روند مذاکرات و پرهیز از گزینه نهایی، یعنی اقدام نظامی، چنگ می زنند، چند ماهی فرصت دارند تا به بهانه برگزاری انتخابات در ایران و روی کار آمدن دولت جدید، برای دور بعدی مذاکرات تجدید قوا کنند.

بی علاقگی واشینگتن و متحدانش در آنسوی آتلانتیک به ادامه مذاکرات در مدت زمان باقی مانده تا انتخابات اواخر خرداد ماه در ایران به اندازه ای مشهود بود که آنها صراحتا با وجود ابراز تمایل تهران، از تعیین زمان و مکان مذاکرات پس از آلماتی 2 خودداری کردند.

کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به اعلام آمادگی جمهوری اسلامی برای تعیین زمان و مکان مذاکره ها ، تاکید کرد اعضای گروه 1+5 باید با پایتخت های خود مشورت کنند.

این در حالی است که باوجود ابراز تمایل تهران به ادامه مذاکرات، درواقع جمهوری اسلامی نیز نمی تواند در مدت زمان باقی مانده تا انتخابات با جدیت و فراغ بال در گفت و گو های هسته ای حاضر شود. همانگونه که شماری از تحلیلگران یادآور شده اند، اینک ذهن سیاستمداران ایرانی به طور کلی به انتخابات معطوف است و در این بین مساله هسته ای تنها می تواند به عنوان یک ابراز انتخاباتی برای کاندیداها مطرح باشد.

همانگونه که حسن روحانی، مذاکره کننده سابق هسته ای ایران که به میدان انتخابات ریاست جمهوری ایران آمده، تاکید دارد این مذاکرات هسته ای در دوره وی بود که از اقدام نظامی ایالات متحده به ایران جلوگیری کرد.

دوران کنونی بسیار مشابه روزهای پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر گذشته است که ماه ها پیش و پس از آن مذاکرات هسته ای گروه 1+5، با ایران به حال تعلیق در آمد. در آن زمان نیز مساله هسته ای ایران، به یک موضوع انتخاباتی تبدیل شده بود که باراک اوباما و رقیب وی میت رامنی، آن را مورد توجه قرار می دادند.

اما آنچه که روشن است ادامه سیاست قبلی آمریکا در قبال ایران، پس از انتخابات ریاست جمهوری 6 نوامبر 2012 در آمریکاست. با گذشت 5 ماه از این انتخابات دو دور مذاکره هسته ای با ایران با حضور آمریکایی ها برگزار شده و همچنان جمهوریخواهان و دمکرات ها بر سر نحوه برخورد با ایران دچار اختلاف نظر هستند.

از سوی دیگر کنگره آمریکا نیز همچون 10 سال گذشته یعنی از زمان ریاست جمهوری جورج بوش، پروژه توسعه تحریم ها علیه ایران را دنبال می کند و اوباما نیز مانند همتای پیشین خود می کوشد، اقدام نظامی را به عنوان آخرین گزینه روی میز نگاهدارد که امیدوار است هیچگاه ناگزیر به استفاده از آن نشود.

این در حالی است به نظر می رسد نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران نیز هر چه باشد، به معنی تغییر سیاست های هسته ای نخواهد بود ، چرا که مقامات جمهوری اسلامی و هیات مذاکره کننده هسته ای ایران بارها اعلام کرده اند که تصمیم گیری در این زمینه بر عهده مقام معظم رهبری است.

درسابقه ده ساله ای که پرونده هسته ای ایران در جامعه بین المللی داشته، دو دولت در ایران و دو دولت در آمریکا روی کار بوده اند، اما واقیعت این است که تغییر روسای جمهور، رویکرد هسته ای ایران را دستخوش تحول نکرده و از سوی دیگر در برخورد با آن نیز تحولات چشمگیری ایجاد نکرده است.

به بیان دیگر روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد با توجه به مواضع تند رئیس جمهور موجب شد آمریکا نیز واکنش جدی تری به برنامه های هسته ای ایران داشته باشد و برای تصویب تحریم های گسترده تلاش کند. اما به گفته حسن روحانی، این در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی بود که بسیاری از پیشرفت های هسته ای ایران رقم خورد، بدون اینکه تحریم های سنگین را به همراه داشته باشد.

شاید بتوان گفت ادبیات و قدرت مانور دولت بعدی ایران در زمینه هسته ای می تواند در تعیین رویکرد غرب در قبال پرونده هسته ای ایران موثر باشد اما این فاکتورها هیچگاه موجب نمی شود که روی کار آمدن دولت جدید در ایران به معنی تغییر سیاست هسته ای باشد. به این ترتیب به نظر می رسد باوجود برخی امیدواری های غرب به تاثیر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران در پیشرفت مذاکرات هسته ای، دست کم در آینده ای نزدیک روال سابق ادامه داشته باشد./دیپلماسی ایرانی

 

 

 


ویدیو مرتبط :


خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جدی‌تر شدن احتمال برگزاری مذاکرات هسته‌ای در قاهره



جدی‌تر شدن احتمال برگزاری مذاکرات هسته‌ای در قاهره

احتمال برگزاری دور جدید مذاکرات هسته ای در قاهره، موضع اتحادیه اروپا نسبت به مکان پیشنهادی مذاکرات، هشدار روسیه نسبت به هرگونه ایده حمله به تأسیسات هسته ای ایران، دیدگاه یک کارشناس درباره تحریم های وضع شده غرب علیه ایران و قطعی شدن سفر محمود احمدی نژاد به مصر، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است. 

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

به گزارش «تابناک»، بخش عمده مطالب مربوط به ایران در میان مطبوعات امروز جهان، به موضوع هسته ای و به ویژه مذاکرات ایران و غرب درباره برنامه هسته ای اختصاص دارد.

پربازتاب ترین خبر در این زمینه، سخنان علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان درباره احتمال برگزاری دور جدید مذاکرات هسته ای در قاهره است. «عرب نیوز» ضمن اشاره به این خبر، سخنان صالحی را جدیدترین نشانه از تمایل ایران به بازگشت پای میز مذاکره و امید به دریافت امتیازاتی در شکل کاهش تحریم های غرب می داند.

از سوی دیگر، این روزنامه اشاره می کند که از زمان سقوط «حسنی مبارک» در مصر، ایران تلاش هایی را برای نزدیکی روابط با این کشور به انجام رسانده و پیشنهاد میزبانی قاهره را نیز در این چارچوب می توان تحلیل کرد. عرب نیوز در ادامه به طور مختصر به رایزنی های چند هفته اخیر مقامات ایرانی و غربی برای نهایی کردن زمان و مکان دور جدید مذاکرات اشاره کرده است.

اظهارات صالحی درباره مکان احتمالی مذاکرات، در اغلب مطبوعات مهم منطقه ای و بین المللی انتشار یافته است.

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

در مقابل، خبرگزاری فرانسه، واکنش اتحادیه اروپا به مکان پیشنهادی ایران را مورد توجه قرار داده است. به نوشته این خبرگزاری، سخنگوی «کاترین اشتون»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این زمینه اظهار امیدواری کرده مذاکرات با ایران در سریعترین زمان ممکن از سر گرفته شود و گفته کشورهای عضو 1+5 دیدگاه منعطفی نسبت به مکان این مذاکرات دارند. وی گفته: «ما مایلیم شاهد بازگشت ایران به میز مذاکرات در سریعترین زمان ممکن باشیم تا بتوانیم پیشرفت هایی عینی در رابطه با نگرانی های جامعه بین المللی درباره برنامه هسته ای ایران داشته باشیم». با این حال، وی مدعی شده ایران قصد دارد با مطرح کردن مکان های مختلف برای مذاکرات، فرایند گفت و گوهای هسته ای را به تأخیر بیندازد. 

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

اما در این میان، روسیه نسبت به هرگونه حمله احتمالی به تأسیسات هسته ای ایران هشدار داده است. خبرگزاری «ریانووستی» می نویسد در پی پیروزی حزب بنیامین نتانیاهو در انتخابات پارلمانی رژیم اسرائیل و اظهارات وی درباره در اولویت قرار دادن موضوع هسته ای ایران، «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه، نسبت به ایده حمله به تأسیسات هسته ای ایران هشدار داده است. لاوروف در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی گفته: «تلاش برای آماده سازی و انجام حمله به تأسیسات هسته ای ایران، ایده بسیار خطرناکی است». ریانووستی در ادامه به طور مختصر به مباحث مربوط به حمله پیشگیرانه به ایران در محافل آمریکایی و اسرائیلی اشاره کرده است.

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

در مطلب دیگری مرتبط با برنامه هسته ایران، روزنامه «واشنگتن پست» دیدگاه یک کارشناس آکادمیک را درباره تحریم های غرب علیه ایران مورد توجه قرار داده است. به نوشته این روزنامه، «ولی نصر»، محقق ایرانی تبار و رئیس مرکز مطالعات بین المللی پیشرفته در دانشگاه «جانز هاپکینز» آمریکا گفته غرب دیگر نمی تواند هیچ کاری در زمینه تحریم ایران انجام دهد و علاوه بر این، چنین تحریم هایی می تواند ایران را به سوی اقدامات افراطی سوق دهد.

وی که در جریان مجمع جهانی اقتصاد در «داووس» سوئیس سخن می گفته، اشاره کرده که تحریم ها علیه ایران به واقع به نهایت خود رسیده و در صورتی که اقدام دیگری در این زمینه انجام نشود، ایران به منظور کسب ابزاری برای خلاص شدن از تحریم ها، با سرعت بیشتری به سمت هسته ای شدن حرکت خواهد کرد.

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

در نهایت، روزنامه مصری «ایجپت ایندیپندنت»، از قطعی شدن برنامه سفر رئیس جمهوری ایران به قاهره خبر داده است. این روزنامه می نویسد محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، با پذیرش دعوت محمد مرسی برای شرکت در اجلاس سازمان همکاری اسلامی، ماه آینده به مصر سفر خواهد کرد. این روزنامه به نقل از علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران نوشته احمدی نژاد روز 6 فوریه برای ایراد سخنرانی به قاهره خواهد رفت و علاوه بر این، با شماری از رهبران کشورهای شرکت کننده در اجلاس نیز گفت و گو خواهد کرد. این روزنامه اشاره می کند که سفر احمدی نژاد، اولین سفر یک رئیس جمهور ایران به مصر در سه دهه گذشته است./تابناک