اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

حقوق فردی خود را بشناسیم



اخبار,اخباراجتماعی , حقوق فردی

در ارتباطات انسانی حقوق فردی وجود دارند که به‌عنوان حقوق قطعی مشهورند و لازم است همه افراد جامعه با این حقوق آشنا شوند و آن را در زندگی‌شان به‌کار گیرند.

به گزارش جام جم، این حقوق عبارت است از:
 
1ـ شما حق دارید درباره رفتار، افکار و احساساتتان قضاوت خود را داشته باشید و مسئولیت آن را نیز بپذیرید. این نخستین و مهم ترین حقی است که تمام حقوق قطعی از آن ناشی می شود. اگر پای این حق خود بایستید درآن صورت مسئولیت زندگی خود را شخصا قبول کرده اید. براساس این اصل، به جای «این کار شما درست یا غلط است»، «این کار شما مفید یا مضر (برای من، دیگران یا شما) به کار گرفته می شود» و البته مسئولیت عواقب آن نیز با خود فرد است.

2ـ حق دارید مسئولیت حل مشکلات دیگران را نپذیرید. به این نکته توجه داشته باشید که همدردی، دلسوزی و کمک خوب است، اما اگر این کمک همراه با اجبار و ناشی از ترس و ناایمنی باشد، چه اتفاقی می افتد؟ ما انسان ها هر قدر هم که دیگران را دوست داشته باشیم و برای حل مشکلاتشان قدم برداریم، نمی توانیم برای آنها سعادت و رضایت دائم همراه بیاوریم و زندگی ایجاب می کند هر کس شخصا مسئولیت زندگی خود را به عهده گیرد.

3ـ حق دارید نظرتان را تغییر دهید. گاهی میل به فرار از سرزنش های دیگران باعث می شود تصمیمی را که می دانیم اشتباه است، تغییر ندهیم در حالی که انسان خطاپذیر است، پس این حق را دارد که نظر خود را تغییر دهد.

4ـ حق دارید که بی نیاز از خشنودی دیگران باشید. نیاز افراطی به راضی نگه داشتن دیگران زمینه سلطه گری آنان می شود. در نظر داشته باشید برای ارتباط موثر با دیگران، الزامی به خوشحال کردنشان نیست. اگر همواره به فکر خوشحال کردن دیگران باشید ادامه زندگی تان به دلیل این وابستگی مشکل خواهد شد.

5 ـ حق دارید بگویید «نمی دانم» یا «نمی فهمم». شما نباید جواب هر پرسشی را بدانید و قرار هم نیست خیلی چیزها را بلد باشید.


 اخبار ا جتماعی  -  جام جم 


ویدیو مرتبط :
بخش انلاین فایل صوتی حقوق مدنی - وبسایت صوت حقوق

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مردم ایران حقوق فردی خود را نمی شناسند


عماد افروغ با اشاره به اینکه مردم ایران حقوق شهروندی، فردی و اجتماعی خود را نمی شناسند، گفت: هنوز عاملان به امر به معروف و نهی از منکر ما اصل امر به معروف و نهی از منکر را نمی شناسند.

خبرگزاری مهر: دکتر عماد افروغ استاد دانشگاه و رئیس اسبق کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در برنامه فصل نو شبکه قرآن و معارف سیما گفت: مردم را باید به مطالباتشان آگاه کرد وقتی فضا به این سمت و سو برود سطح امر به معروف و نهی از منکر نیز متعالی تر خواهد شد و به تعریفی تقلیل گرا از امر به معروف و نهی از منکر قانع نمی شویم.

 دکتر عماد افروغ اظهار داشت: گاهی ما سطح امر به معروف ونهی از منکر را فقط به تذکر به خانمی بد حجاب تقلیل می دهیم و من با این نگاه تقلیل گرا در رابطه با امر به معروف و نهی از منکر مخالف هستم. وقتی ما به امر به معروف و نهی از منکر به صورت سیستماتیک نگاه کنیم آن زمان بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

وی ادامه داد: متأسفانه هنوز در کشور ما حقوق شهروندی، حق فردی و حق جامعه و حتی حق جهانی مان جا نیفتاده است ما ابتدا باید حق را بشناسیم تا بتوانیم در قبالش ادعایی داشته باشیم در این صورت است که در قبال حق دیگران نیز احساس وظیفه خواهیم کرد. اما این یک واقعیت است که متأسفانه مردم ما هنوز در رابطه با این شناخت آگاه نبوده و نمره بالایی در این رابطه نخواهند گرفت.

وی افزود: در رابطه با آگاه نبودن مردم از شناخت حقوقشان همه نهادهای رسمی و غیر رسمی مقصر هستند. هنوز عاملان به امر به معروف و نهی از منکر ما اصل امر به معروف و نهی از منکر را نمی شناسند. گاهی حتی طوری با شخص خاطی رفتار می شود که احساس شکست خوردگی هم می کند.

این استاد دانشگاه با بیان این مطلب که کلمه احیا مراتب و درجاتی دارد گفت: ما اگر بخواهیم مرتبه متعالی احیا را در نظر بگیریم آن زمان ستاد احیا امر به معروف و نهی از منکر بحث اجرایی را نیز در بر خواهد گرفت. زیرا احیا به معنای زنده کردن است و زنده کردن امر به معروف و نهی از منکر نیز به این معناست که باید امر به معروف و نهی از منکر در جامعه جاری و ساری باشد.

وی ادامه داد: اگر احیا را در مرتبه عالی آن در نظر بگیریم آن زمان تمام مسئولیت امر به معروف  نهی از منکر متوجه ستاد احیا و آقای زرگر خواهد شد و این درست نیست بلکه باید ما منظور احیا را در مراتب پایین تر آن در نظر بگیریم و آن اینکه این ستاد وظیفه دارد که علم این فریضه را در جامعه حفظ کرده و بالا نگه دارد.

عماد افروغ تأیید کرد: من از ستاد احیا امر به معروف و نهی از منکر توقع دارم که روی معروف و منکر شناسی و نسبت آن ها با عرف، زمان و گفتمان بیشتر کار کند. زیرا باید دقت کنیم یک تفکر سلفی یک نگاه به امر به معروف و نهی از منکر دارد و یک تفکر اجتهادی و اصولی نیز نگاهی دیگر. بنابراین این آگاهی بخشی ضرورت دارد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: ما بر حسب حق اجتماعی مردم و جوانان طرحی را تصویب کردیم به نام تسهیل جوانان که دو سال روی آن کار شده بود و شورای نگهبان آن را تأیید کرد. اما متأسفانه دولت آن را ابلاغ نکرد و وظیفه رئیس مجلس شورای اسلامی بود که آن را پیگیری کند زیرا می توانست در صورت عدم ابلاغ توسط دولت، مجلس آن را ابلاغ کند اما با این حال به آن رسیدگی نشد. همچنین طرحی از مجلس گذشته بود که در زمان بنده آن را نهایی کردیم و آن طرح مبنی بر  دسترسی و انتشار آزاد به اطلاعات بود که آن نیز در بحث امر به معروف و نهی از منکر قابل تفسیر و توضیح است.