اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

حفاظت آمریکا از کشتی‌ ها در تنگه هرمز


ارتش آمریکا اعلام کرد: احتمال دارد ناوهای آمریکایی علاوه بر حفاظت از کشتی‌های تجاری این کشور در تنگه هرمز کشتی‌های دیگر کشورها را نیز اسکورت کنند.

خبرگزاری ایسنا: ارتش آمریکا اعلام کرد: احتمال دارد ناوهای آمریکایی علاوه بر حفاظت از کشتی‌های تجاری این کشور در تنگه هرمز کشتی‌های دیگر کشورها را نیز اسکورت کنند.

در پی توقیف یک کشتی تجاری آمریکایی در آب‌های خلیج فارس توسط نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران ارتش آمریکا روز جمعه اعلام کرد: ممکن است به ناوهای این کشور اجازه دهد تا علاوه بر اسکورت کشتی‌های آمریکایی در تنگه هرمز از کشتی‌های دیگر کشورها نیز محافظت کند.

پاتریک رایدر یک سخنگوی ارتش آمریکا در این‌باره گفت: برنامه کنونی ما این است که از کشتی‌هایی حفاظت کنیم که پرچم آمریکا را حمل می‌کنند. اگرچه رایزنی‌ها برای اسکورت کشتی‌های دیگر کشورها نیز در جریان است.

این درحالی است که وی نام این کشورها را مشخص نکرد.

همچنین وزارت دفاع آمریکا روز جمعه اعلام کرد:‌کشتی های این کشور در تنگه هرمز با همراهی ناوگان آمریکا حرکت خواهند کرد و اسکورت کشتی‌های تجاری آمریکا در این منطقه تا مدت نامحدودی ادامه خواهند داشت.

به گزارش رویترز نیروی دریایی ایران هفته گذشته یک کشتی شرکت مرسک تیگرس را که با پرچم جزایر مارشال حرکت می‌کرد به دلیل یک شکایت خصوصی در ارتباط با بدهی مالی توقیف کرد.

سخنگوی پنتاگون گفت که ما دیروز چهار کشتی آمریکایی را که از تنگه هرمز عبور می‌کردند همراهی کرده‌ایم.

تنگه هرمز که یک منطقه استراتژیک محسوب می‌شود روزانه محل عبور حدود 17 میلیون بشکه نفت است که معادل 30 درصد نفت انتقال یافته از طریق خطوط دریایی محسوب می‌شود. عرض تنگه هرمز در باریک‌ترین منطقه خود حدود 33 کیلومتر است اما تنها محلی که برای عبور کشتی‌های بزرگ مناسب باشد تنها حدود 3 کیلومتر عرض دارد.


ویدیو مرتبط :
عبور ناو هواپیمابر آمریکا از تنگه هرمز

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

طرح مجلس برای بستن تنگه هرمز:مانع حرکت کشتی ها به مقصد آمریکا و اروپا می شویم



سیاست خارجی مجلس , وزارت امور خارجه

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینكه برای تهیه و تصویب این طرح در مجلس با مسئولین وزارت امور خارجه هم هماهنگی شده است، گفت: بزودی این طرح در صحن مجلس مطرح و با رأی بالای نمایندگان مصوب خواهد شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: طرحی در مجلس تهیه شده كه بر جلوگیری از تردد نفتکش ها در تنگه هرمز تأكید دارد.این طرح برای پاسخ به تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران اتخاذ شده است.غرب تحریم خرید نفت از ایران را از روز گذشته اجرایی كرد.

به گزارش عصر ایران،‌ جواد کریمی قدوسی امروز دوشنبه در گفت وگو با جام جم آنلاین از تهیه طرح اعمال حق حاکمیت جمهوری اسلامی ایران در آبراه های داخلی و ساحلی (تنگه هرمز) در مجلس خبر داد و گفت: این طرح دارای قید 2 فوریت است و تا پایان روز گذشته یكشنبه به امضای 100 نماینده مجلس شورای اسلامی رسید.

وی با بیان اینكه این طرح دارای یك ماده واحده است، تأكید كرد: مطابق این ماده واحده دولت جمهوری اسلامی ایران موظف می شود تا بر اساس حق حاکمیت خود از عبور نفتکش هایی که نفت خود را به مقصد کشورهای طراح تحریم نفتی علیه ایران ( اتحادیه اروپا، آمریکا و اسرائیل غاصب)، حمل می کنند، جلوگیری نماید.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینكه برای تهیه و تصویب این طرح در مجلس با مسئولین وزارت امور خارجه هم هماهنگی شده است، گفت: بزودی این طرح در صحن مجلس مطرح و با رأی بالای نمایندگان مصوب خواهد شد.

کریمی قدوسی هدف از تهیه این طرح را پاسخ به تحریم های ظالمانه نفتی علیه کشور ذكر كرد و گفت: وقتی آنها ناجوانمردانه و با رفتار ظالمانه دست به تحریم نفتی علیه ایران می‌زنند، اعمال حق حاكمیت در آب های داخلی و ساحلی ایران، حداقل راهكار در این زمینه است.

به گفته وی این طرح بزودی در صحن مجلس مطرح و به تصویب خواهد رسید.../عصرایران