اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

حـذف كـنــكـور در 50 درصـد از رشـتــه‌هـای دانـشگـاهـی



سازمان سنجش , حذف كنكور

 

رییس سازمان سنجش آموزش كشور در رابطه با فرایند حذف كنكور و جزییات مرتبط با زمان اجرای این طرح، با اشاره به پیامدهای حذف كنكور در شرایط فعلی، از ارائه پیشنهاد جدید سازمان سنجش به كارگروه حذف كنكور خبر داد و گفت: حذف كنكور تا پیش از فراهم آمدن بستر لازم برای تاثیر سوابق تحصیلی داوطلبان برای پذیرش نهایی و جایگزینی سوابق به جای آزمون سراسری كار صحیحی نیست.

محمدحسین سرورالدین در گفت‌وگو با خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینكه حذف كنكور در شرایط فعلی با مشكلات اجرایی روبرو است، گفت: كارگروه حذف كنكور باید قبل از اجرای این طرح بسترهای لازم برای حذف كنكور را فراهم كند.

وی با بیان اینكه زمانی می‌توان كنكور را حذف كرد كه جایگزین بهتری برای آن در نظر گرفته شود، اظهار كرد: آن چیزی كه بر اساس قانون برای جایگزینی حذف كنكور در نظر گرفته شده است سوابق تحصیلی است كه در حال حاضر تنها نمرات پایه سوم دبیرستان لحاظ به عنوان سوابق تحصیلی داوطلب در كنكور لحاظ می‌شود. در حالی كه باید بتوان پایه‌های اول و دوم دبیرستان را نیز در سوابق تحصیلی لحاظ كرد.

وی با بیان اینكه شاید كنكور در پروسه‌ای چند ساله حذف شود، تصریح كرد: البته امیدواریم وزارت آموزش و پرورش بتواند با بسترسازی لازم سوابق تحصیلی را در اختیار ما قرار دهد تا بر اساس آن بتوان داوطلبان را گزینش كرد.

وی با اشاره به مساله برقراری امنیت در آزمون‌های سراسری به عنوان یك فاكتور مهم و قابل توجه برای حذف كنكور، با تاكید بر اینكه در حال حاضر امنیت آزمون‌های سازمان سنجش 100 درصد است، خاطر نشان كرد: اگر میزان تاثیر سوابق تحصیلی برای گزینش داوطلبان بیشتر شود، آن زمان كنكور در وضعیت فرع و سوابق تحصیلی در وضعیت اصل قرار می‌گیرد، در این صورت برقراری امنیت لازم كار سختی خواهد بود.

سرورالدین با بیان اینكه سازمان سنجش برای حذف كنكور راه‌كارهای جدیدی در نظر گرفته است،‌گفت:‌ بر روی این طرح مدت زمان طولانی كار تحقیقاتی و بررسی‌های علمی صورت گرفته و این پیشنهاد در اولین جلسه كارگروه حذف كنكور ارایه خواهد شد.

جزییات طرح پیشنهادی سازمان سنجش برای حذف كنكور

وی با تشریح جزییات طرح سازمان سنجش برای حذف تدریجی كنكور، خاطرنشان كرد: در این طرح رشته‌های كنكور كه شامل بیش از 300 رشته می‌شوند به سه دسته رشته‌های پرطرفدار و پرمتقاضی، رشته‌های با طرفدار متوسط و رشته‌های كم‌طرفدار تقسیم می‌شوند.

وی ادامه داد:بر این اساس گروه اول رشته‌های پر متقاضی هستند كه حدود 15 تا 20 درصد رشته‌های كنكور را در بر می‌گیرند، كه برای گزینش دانشجو در این دسته از رشته‌ها علاوه بر برگزاری كنكور، سوابق تحصیلی نیز لحاظ خواهد شد، چراكه این رشته‌ها از جمله رشته‌هایی هستند كه معمولا در هر دوره از كنكور متقاضیان زیادی داشته كه از این تعداد تنها درصد كمی قبول و مابقی مردود می‌شوند.

سرور الدین در تشریح دسته دوم رشته‌های كنكور گفت: ‌این دسته از رشته‌ها حدود 30 درصد از رشته‌های كنكور را در بر می‌گیرند كه تا حدودی متقاضی دارند ولی رقابت در آن‌ها كمرنگ‌تر است، بر این اساس می‌توان برای گزینش متقاضیان این دسته از رشته‌ها فقط سوابق تحصیلی را ملاك قرار داد به گونه‌ای كه متقاضیان این رشته‌ها از طریق سازمان سنجش ثبت‌نام می‌كنند و سازمان بر اساس سوابق تحصیلی و ظرفیت دانشگاه‌ها گزینش آنان را انجام می‌دهد.

وی با اشاره به نحوه پذیرش دانشجو در رشته‌های دسته سوم، افزود: گروه سوم رشته‌های كنكور كه حدود 50 درصد رشته‌ها را نیز شامل می‌شود، رشته‌هایی هستند كه معمولا ظرفیت آنان تكمیل نمی‌شود و در واقع كم طرفدار هستند كه می‌توان برای این دسته از رشته‌ها به طور كلی كنكور را حذف كرد.

وی افزود:بر اساس پیشنهاد سازمان در این رشته‌ها هیچ آزمونی برگزار نمی‌شود و داوطلبان تنها ثبت‌نام كرده و در رشته دلخواه خود پذیرش می‌شوند چرا كه در این دسته از رشته‌ها تعداد متقاضیان از میزان ظرفیت دانشگاه‌ كمتر است.

رییس سازمان سنجش در خاتمه تاكید كرد: این پیشنهاد سازمان در اولین جلسه كارگروه حذف كنكور مطرح و در مورد آن تصمیم گیری خواهد شد..../ایسنا


ویدیو مرتبط :
چـــشـــم هـای تــــــو . . .

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بعد از 50 سالگی هم ورزش کنید



 

ورزش در پیری

 

انجام فعالیت جسمی منظم بعد از 50 سالگی برای مردان به اندازه ترک سیگار مفید است.به گزارش خبرگزاری فرانسه بررسی پژوهشگران سوئدی که نتایج آن در وب‌سایت نشریه پزشکی بریتانیا منتشر شده است، نشان می‌دهد که مردانی که پس از 50 سالگی ورزش را شروع کرده‌اند، پس از 10 سال به همان اندازه مردانی که همیشه ورزش می‌کرده‌اند، امید به زندگی (میانگین طول عمر) پیدا کرده‌اند.

 

در این نظرخواهی از 2205 مرد پنجاه سال داشتند، این مردان به چهار گروه تقسیم شدند (زندگی بی‌حرکت و میزان فعالیت کم، متوسط و بالا). این مردان در سنین 60، 70، 77 و 82 مورد پیگیری قرار گرفتند.

 

ورزش در پیری

 

این بررسی نشان داد که شروع ورزش بعد از 50 سالگی به همان اندازه ترک سیگار مفید است، اما ورزش باید به طور منظم برای 5 تا 10 سال انجام شود تا اثرات مثبت آن مشاهده شود.پژوهشگران می‌نویسند: "افرایش فعالیت جسمی در میانسالی نهایتا با کاهش میزان مرگ و میر به همان اندازه‌ای می‌‌انجامد که در میان مردانی که همیشه فعالیت جسمی‌ داشته‌اند، مشاهده می‌شود."

 

آنها می‌افزایند: "این میزان کاهش مرگ و میر قابل مقایسه با میزان کاهش مرگ و میر به دنبال ترک سیگار است."