اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

حباب طلا؛ بلی یا خیر؟



 

 

حباب طلا؛ بلی یا خیر؟

 

 

قیمت طلا در بازارهای جهانی در ماه میلادی گذشته به بالاترین ركوردهای مشاهده شده تا كنون رسید و این سوال را در ذهن كارشناسان و سرمایه گذاران ایجاد کرد كه آیا زنگ خطر "حباب" را به صدا درآورده است؟ آیا افزایش بهای این فلز گران، حبابی است؟

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، قیمت طلا از ۲۵۵ دلار در اوت سال ۱۹۹۹ به بیش از ۱۸۰۰ دلار بدون كاهش یا سقوط قیمت در هر اونس رسیده است. بنابراین درك جذب شدن سرمایه گذاران به سوی این فلز به ویژه در مقایسه با آشفتگی در بازار سهام طی همین مدت، ساده است. همچنین با توجه به رشد مداوم قیمت طلا در بیش از یك دهه گذشته، انتظار عمومی از ادامه افزایش قیمت طلا قابل درك است. با این همه رشد بهای طلا در سال جاری شتاب یافته و این پرسش را مطرح كرده است كه آیا اكنون طلا خیلی گران نیست؟

در مقایسه با حباب های دیگر، افزایش بهای طلا در واقع یكنواخت به نظر می رسد. قیمت طلا در ۱۰ سال گذشته تا ماه اوت كه به ركورد هزار و ۹۱۷ دلار و ۹۰ سنت در هر اونس رسید، ۵۸۷ درصد افزایش داشت. در مقابل، قیمت نفت خام طی یك دهه پیش از اینكه به اوجش در سال ۲۰۰۸ برسد، تقریبا ۱۰ برابر افزایش یافت اما هیچ كدام از این دو قابل مقایسه با نزدك نبودند. شاخص بازار سهام آمریكا، بیش از دو هزار درصد در یك دهه تا مارس ۲۰۰۰، صعود كرده است.

مقایسه های دیگر نتایج چندان روشنی در برندارند. بر اساس ارزیابی دویچه بانك، در واقع طلا با تطبیق برای هر دوی تولید كننده و تورم مصرف كننده آمریكایی، از اوج قیمت در سال ۱۹۸۰ فراتر رفته است. این امر نشان می دهد كه قیمت در حال حاضر فوق العاده گران است. از سوی دیگر دویچه بانك، طلا را در مقایسه با قیمت نفت یا شاخص سهام ۵۰۰ اس اند پی محاسبه می كند كه حركت به سمت سه هزار دلار را نشان می دهد.

راه دیگر ارزیابی حبابی بودن قیمت طلا، بررسی استدلال های اصلی به نفع آن است. یكی از این استدلال ها این است كه طلا در برابر كاهش ارزش دلار، حفاظت می كند. با این همه رشد بیش از ۲۰ درصدی بهای طلا از ماه آوریل تاكنون، در حالی روی داده است كه ارزش دلار واقعا تغییر نكرده است. دلیل دیگر این است كه طلا در برابر تورم فراگیر حفاظت می كند. با این همه این مسئله با ضعیف شدن اقتصادهای توسعه یافته و تشدید سیاست پولی در اقتصادهای نوظهور بعید به نظر می رسد. طلا به عنوان ذخیره سرمایه توصیف می شود اما تاریخ چند دهه گذشته نشان می دهد كه می تواند از این نظر برای دوره های زمانی طولانی، بسیار بد باشد. نوسان قیمت رو به رشد نیز علیه این استدلال شمرده می شود.

پشتیبان واقعی طلا، نزدیك یا زیر صفر بودن نرخ های بهره بانكی است كه یك حس بحران را تقویت كرده و موجب افزایش تقاضای سرمایه گذاری برای این فلز گران بها شده است. بانك مركزی آمریكا در نهم ماه اوت وعده داد نرخ بهره پایه را تا حداقل سال ۲۰۱۳، بین صفر و ۰.۲۵ درصد نگه دارد تا به رشد اقتصاد این كشور كمك كند. در واقع افزایش یك باره اخیر بهای طلا از ماه ژوییه تاكنون، مصادف با ركود در بازار مسكن بوده است. بازده اوراق قرضه ۱۰ ساله وزارت دارایی آمریكا نیز برای نخستین بار در تاریخ این كشور به پایین صفر كاهش یافت.

به دلیل اینكه طلا گرایش دارد در طول ركودهای اقتصادی درازمدت یا دوره های تورمی كه هر دو همچنان احتمال های واقعی در آمریكا هستند، عملكرد خوبی داشته باشد، برخی پیش بینی می كنند طلا در سال جاری به حركت صعودی ادامه می دهد. تحلیلگران بانك "جی پی مورگان" می گویند: طلا تا پایان سال جاری ممكن است حداقل به دو هزار و ۵۰۰ دلار در هر اونس برسد كه ركورد جدیدی از نظر شرایط تطبیق یافته اسمی و تورمی است.

موجا، رییس و مدیر اجرایی شركت سرمایه گذاری معدنی "آلبانیان مینرال" نیز با بیان اینكه طلا در سال جاری میلادی، ۴۱۲ دلار در هر اونس، افزایش قیمت داشته است، پیش بینی كرد قیمت طلا بر مبنای نرخ های بهره پایین، تقاضای افزایش یافته و تدابیر تحرك اقتصادی بیشتر در آمریكا و اروپا، همچنان قوی بماند..... /   تحلیل : خبرگزارى ایسنا


ویدیو مرتبط :
آیا مسی توپ طلا را می گیرد یا خیر؟؟!؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سرایت حباب بازار طلا به بازار آهن



 

 

رئیس اتحادیه آهن‌ فروشان با تشریح وضعیت فعلی بازار فولاد و محصولات فولادی گفت: هم اکنون به دلیل برهم خوردن عرضه و تقاضا و امتناع برخی تولیدکنندگان از عرضه کالا در بورس، حباب قیمتی در بازار فولاد شکل گرفته است.

محمد آزاد در گفتگو با مهر با تشریح جزئیات آخرین وضعیت خرید و فروش آهن و فولاد در بازار آزاد گفت: در نوسان قیمت‌هایی که در روزهای اخیر در بازار فولاد و آهن‌آلات بوجود آمده است، ردپایی از سوداگران به چشم می‌خورد که قصد دارند آهن و فولاد را احتکار کرده و در خارج از بازار رقابتی بورس با قیمت‌های گزاف به فروش رسانند.

رئیس اتحادیه آهن‌ فروشان افزود: بعد از اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها بنا بر این بود که قیمت فولاد و محصولات فولادی در بازار به مدت 5 ماه ثابت نگاه داشته شود که در این راستا، قیمت‌های این محصولات روی تابلوی بورس نیز بدون تغییر باقی بماند؛ اما هم اکنون به دلیل افزایش قیمت فولاد در بازارهای جهانی به ازای هر تن، 25 دلار، قیمت مواد اولیه در ایران نیز بالا رفته است.

وی تصریح کرد: این امر هم اکنون بهانه و دستاویزی شده که قیمت‌ها به ازای هر کیلوگرم 30 تومان افزایش یابد، البته مراجع ذیربط نیز اجازه افزایش قیمت به این میزان را صادر کرده است؛ لذا آهن که در بورس به قیمت 770 تومان در هر کیلو عرضه می‌شد، هم اکنون تا 800 تومان به ازای هر کیلو افزایش قیمت داشته است که به دلیل افزایش قیمت‌های جهانی، امری طبیعی به نظر می‌رسد.

به گفته آزاد، در این میان اگرچه افزایش قیمت معقول است، اما به دلیل عدم عرضه مناسب و صحیح کالا به متقاضیان و مصرف‌کنندگان، قیمت‌های کاذبی در بازار به وجود آمده است؛ چراکه بر طبق اصل بازار هرگاه عرضه کمتر از تقاضا باشد، تعادل قیمت‌ها بر هم می‌خورد.

وی اظهار داشت: برخی کارخانجات تولیدی نیز، تمام تولیدات خود را عرضه نکرده و تنها مقدار کمی از تولیدات خود را در تابلو بورس عرضه می‌کنند که این امر، تقاضای کاذب بوجود آورده و خارج از بورس، معامله آهن رونق گرفته است.

رئیس اتحادیه آهن‌ فروشان افزود: هر چند قرار بر این بوده که قیمت هر کیلوگرم آهن 30 تا 40 تومان افزایش یابد، اما هم اکنون بازار آزاد رقمی بالاتر از عرف بازار بورس را از مصرف‌کنندگان طلب می‌کند و همین امر باعث آشفتگی بازار فولاد شده است.

وی از مکاتبات با وزارت بازرگانی برای الزام فولاد مبارکه، ذوب آهن اصفهان و فولاد خوزستان برای عرضه تمامی محصولات خود خبرداد و گفت: در عین حال، کارخانجات تولیدی باید سبدهای عرضه خود را نیز کوچکتر کرده تا تعداد بیشتر بتوانند از فولاد عرضه شده در بورس متنفع شوند. این درحالی است که به تازگی 20 هزار تن فولاد در بورس تنها به 2 نفر فروخته شده است.

آزاد خاطرنشان کرد: باید عرضه فولاد به 200 هزار تن در روز برسد و سبدهای عرضه نیز بالاتر از 500 تن نباشد تا تعداد زیادی بتوانند مایحتاج خود را از بورس تامین کرده و عطش و التهاب کاذب بازار فروکش کند.

به گفته وی، تقریبا تا سال گذشته، 45 درصد از نیاز بازار از طریق واردات مواد اولیه‌ای همچون شمش تامین می‌شد که امسال با توجه به رشد تولیدات و پروژه‌های داخلی و بالارفتن نیاز کشور، باید میزان واردات بیشتر شود؛ اما واردات باید بیشتر به سمت مواد اولیه باشد تا ایجاد ارزش افزوده بیشتر در داخل و اشتغالزایی را نیز به همراه بیاورد.

آزاد در تشریح وضعیت بازار در روزهای آینده گفت: به دلیل اینکه به لحاظ موجودی کالا کسری در کشور وجود ندارد و تنها اشکال در شیوه عرضه است، به نظر می رسد که اگر عرضه و تقاضا به حالت سابق و عادی برگردد، بازار رنگ آرامش به خود می‌گیرد، البته مردم نیز باید برای تامین نیاز خود اندکی تامل کنند و به بازار هجوم نیاورند..... / تحلیل : عصر ایران