اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

حاشیه ی حضور وزیر خارجه در دانشگاه تهران / نظر جواد ظریف درباره رفع حصر



اخبار,اخباردانشگاه,نظر جواد ظریف درباره رفع حصر


اخبار سیاسی - حاشیه ی حضور وزیر خارجه در دانشگاه تهران
نظر جواد ظریف درباره رفع حصر: می خواهیم همه ملت خوشحال شوند

  دکتر جواد ظریف، وزیر امور خارجه و عضو حقوقی شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به پرسش دانشجویان در دانشگاه تهران درباره ی رفع حصر، گفت: «ما همه دوست داریم اتفاقی بیافتد که همه ی ملت ایران خوشحال شوند».

به گزارش انصاف نیوز، متن کامل پرسش محمد رهبری، سخنگوی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران در حضور دکتر ظریف که از پشت تریبون مطرح شد به این شرح است:

«بسم الله الرحمن الرحیم. پیش از هر چیز مایلم خرسندی خود و دوستانم را ابراز کنم از اینکه در جمع مسئولان، دانشگاهیان و وزیر امور خارجه کشورمان حضور پیدا کرده ام و تشکر کنم بابت تلاش خستگی ناپذیر شما و همکارانتان در جهت دفاع توامان از حقوق  هسته ای کشور و نیز امنیت و آسایش مردم.

انجمن اسلامی دانشجویان پرطرفدارترین تشکل در دانشگاه تهران است اما متاسفانه تنها صدای منتقد در دانشگاه است و این در حالی است که چندین تشکل همسو و یک صدا با خواندن بیانیه اکتفا می کنند و این یک بی عدالتی آشکار است. بدون شک، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران با تکیه بر مرام اصلاح گرانه و تجربه ی بیش از هفت دهه حضور روشنگرانه در قلمرو دانشگاه و جامعه، می تواند نمایانگر بخش مهمی از مطالبات و سوالات دانشجویان باشد.

جناب آقای دکتر ظریف!
کشورما و مردم در سالیان گذشته، به واسطه ی عدم توافق در مذاکرات مختلف آلماتی و استانبول و عراق ... و در نتیجه ی آن، افزایش تحریم ها، دچار ضربات فراوانی شده است. از شما تشکر می کنم که با دیپلماسی قدرتمند تیم خود، جلوی ادامه ی این ضربات را می گیرید. اما چه تفاوتی در این دور از مذاکرات با گذشته وجود دارد، که 8 سال مذاکره دستاوردی نداشته، اما سه ماه گفتگوی شما چنین نتایج مثبتی به بار آورده است؟

جناب آقای دکتر ظریف، عضو حقوقی شورای عالی امنیت ملی!
مسائل داخلی در ایران مانند حصرها و حبس ها و زندان ها، از چشم جهانیان پنهان نیست. آیا این مسایل قدرت شما را در مذاکرات محدود نکرده است؟ این مسایل گره های دیپلماسی را برای شما کورتر نکرده است؟ به نظر می رسد به واسطه ی رابطه ی محکمی که میان وضعیت سیاست داخلی و خارجی وجود دارد، مناسب باشد تا وضعیت سیاست داخلی ما نیز بهبود یابد. نظر شما در این رابطه چیست؟

جناب آقای دکتر ظریف!
چرا در حالی که تندروها و افراطیون، در داخل و خارج علیه همدیگر شعار مرگ سر می دهند، شاهد این هستیم که آن ها با هم در یک راستا، یعنی عدم توافق در مذاکرات، رفتار می کنند؟ شما در سخنانتان به درستی از این تندروی ها گلایه کردید، اما به نظر شما چه نسبتی میان این دو گروه تندرو در داخل و خارج وجود دارد؟


در پایان لازم می دانم از جنابعالی بابت حضورتان تشکر کنم و امیدوار باشم در حضورهای بعدی تان در دانشگاه تهران شاهد فضای بهتری در دانشگاه تهران باشیم و فضای امنیتی در دانشگاه، بیش از پیش، کمرنگ شود.
خسته نباشید و آرزوی سلامتی و توفیق برای حضرتعالی و تیمتان. والسلام

                                         ...............................
به گزارش انصاف نیوز، این سخنان حاشیه ای هم در پی داشت که به روایت سخنگوی انجمن در صفحه ی شخصی خود می آید:

«در برنامه ی حضور جواد ظریف در دانشگاه تهران در روز سه شنبه، در اواخر برنامه و پس از پایان سخنان نماینده ی انجمن علمی حقوق و علوم سیاسی، یک نفر از انتهای سالن بلند شد و دستش را بالا برد و فریاد زد:

«آقای ظریف، من هم سوال دارم ... اجازه بدهید سوالم را بپرسم».

صدایش آن قدر بلند بود که تا پایین سالن و به گوش ظریف برسد. همان موقع، مجری برنامه برگشت و در گوش ظریف چیزی گفت. ظریف خطاب به آن پسر گفت که بگذار پس از پاسخ به سوالات نماینده ی انجمن علمی، سوالت را بپرس.

پاسخ های ظریف به نماینده ی انجمن علمی که تمام شد، دوباره آن پسر ایستاد و تقاضای فرصتی برای طرح سوالش کرد. باز هم مجری در گوش ظریف چیزی گفت. ظریف خطاب به آن پسر گفت: "نمیشه که، الان توی این جمعیت خیلی های دیگه هم سوال دارند، اگه بخواهیم به شما وقت بدهیم حق بقیه خورده می شود." که ناگهان تمام سالن شروع به اعتراض کرد و فریاد زد: «نه...نه...ما سوال نداریم».

نهایتا بعد از کش و قوس های فراوان و در خواست های مکرر حاضرین در سالن برای اجازه به آن پسر برای طرح سوالش، آن شخص به پشت تریبون آمد و گفت:

«اول تشکر می کنم که اجازه دادید بعد از چند ده سال، یک نفر از میان جمعیت بیاید و سوال را بپرسد. اما آقای ظریف، سخنگوی انجمن اسلامی آمد اینجا و با ایما و اشاره، سوالی را پرسید که شما به آن جواب ندادید. من از شما می خواهم به صورت صریح و شفاف به این سوال جواب دهید».

این را گفت و رفت. ظریف گفت «من نمی دانم منظور کدام سوال بوده است که من جواب ندادم ...»، در این موقع ناگهان کل سالن با هم یک صدا فریاد زدند: «حصر...حصر...حصر».

بعد از این فریادها، ظریف گفت: «آها، فهمیدم ...»، و سوال را این گونه جواب داد که «ما همه دوست داریم اتفاقی بیفتد که همه ی ملت ایران خوشحال شوند»، و صحبت هایش را تمام کرد.

 

اخبار,اخباردانشگاه,نظر جواد ظریف درباره رفع حصر

 
پی نوشت یک: این عکس، عکس آن پسر جسوری است که آن سوال را پرسید.


پی نوشت دو: در خبرگزاری هایی که حاشیه های برنامه دیروز را منتشر کردند، در مورد سوالی که مطرح شد، به اشتباه، این طور گزارش شده است که گویا پسری که به پشت تریبون آمده، درخواست داشته است که سخنگوی انجمن اسلامی، سوالش را مطرح بکند. حال آنکه بنده سوالم را مطرح کرده بودم و درخواست شخصی که پشت تریبون آمده بود این بود که به این سوال، به صورت واضح و شفاف پاسخ داده شود.»

همچنین به گفته ی سخنگوی انجمن اسلامی، «شعار درباره ی میرحسین و شعار فرهاد برو بیرون (خطاب به فرهاد رهبر) در انتهای برنامه که در سالن داده می شد هم قابل توجه بود».
اخبار سیاسی - انصاف نیوز


ویدیو مرتبط :
حاشیه های حضور ظریف در دانشگاه تهران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حاشیه های حضور ظریف در دانشگاه تهران


حضور محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران که بعدازظهر سه‌شنبه برگزار شد، با حواشی همراهی بود.

خبرگزاری ایسنا: حضور محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران که بعدازظهر سه‌شنبه برگزار شد، با حواشی همراهی بود.

دانشجویان ساعاتی پیش از برگزاری این سخنرانی به مکان برگزاری مراجعه کرده و ازدحام بسیاری در اطراف سالن علامه امینی ایجاد شده بود به‌گونه‌ای که به هنگام برگزاری این سخنرانی، بسیاری از دانشجویان خارج از سالن باقی ماندند.

در داخل سالن نیز بسیاری ایستاده به سخنان وزیر امور خارجه گوش فرا دادند.

به هنگام ورود ظریف به داخل سالن، دانشجویان شعار «صلی‌علی محمد، روح مصدق آمد» «درود بر اصلاحات، سلام بر دیپلمات»، «نگاش نکن ظریفه، شش کشور رو حریفه» سر دادند.

دانشجویان در بسیاری از موارد سخنان وزیر امور خارجه کشورمان را با تشویق و سردادن شعارهایی در حمایت از وی، قطع کردند.

وی پیش از آغاز سخنانش از دانشجویانی که به دلیل کمبود جا نتوانسته بودند بنشینند، عذرخواهی کرد و گفت: امیدوارم عذرخواهی من را قبول کنید که به جای شما دوستان من می‌بایست سرپا می‌ایستادم اما اکنون من در محضر شما نشسته‌ام. در این هنگام حضار با تشویق حمایت خود را اعلام کردند.

سپس وزیر امور خارجه کشورمان در فضای صمیمی به دانشجویانی که به دلیل گرم بودن هوای سالن با کاغذهایی خود را باد می‌زدند، به شوخی گفت: کمی کم‌تر خود را باد بزنید که من بیش از این شرمنده نشوم.

پس از پایان سخنرانی ظریف بسیاری از دانشجویان برای پرسش سوالات خود دست خود را بالا برده بودند، اگرچه زمان سخنرانی به پایان رسیده بود، اما دانشجویان نماینده‌ای را از میان جمع خود انتخاب کردند. این دانشجو گفت: خواسته ما همان است که سخنگوی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران سعی کرد با ایما و اشاره و همان لرزش صدایش بپرسد.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به تشکر و قدردانی این دانشجو به شوخی گفت: امیدوارم سوالی که می‌پرسید به گونه‌ای نباشد که من پشیمان شوم.

وزیر امور خارجه کشورمان زمانی که حضور پرشور دانشجویان و باقیماندن بسیاری از آن‌ها پشت درهای بسته را دید اعلام کرد که سخنرانی خود را هرچه سریع‌تر به پایان می‌رساند تا دانشجویانی که ایستاده بودند، بیش از این خسته نشوند اما دانشجویان با سر دادن شعار و تشویق، وزیر امور خارجه‌مان را از این تصمیم منصرف کردند.

در پایان سخنرانی فرهاد رهبر رییس دانشگاه تهران به رسم یادبود هدیه‌ای را به محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان اعطا کرد.