اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جنجال برای «شكایت ثبت نشده»



اخبار,اخبار سیاسی ,فساد مالی

مشایی: لزومی نمی‌بینم در مورد شكایت از پورمحمدی صحبتی كنم

وعده شنبه را داده بودند اما خبری نشد. كسانی كه روزی در جلسه هیات دولت در كنار هم می‌نشستند حالا در برابر هم قرار گرفته‌اند؛ یكی افشای فساد می‌كند و دیگری تهدید به شكایت. به نقل از مشایی گفته بودند شنبه شكایتش از مصطفی پورمحمدی را ثبت می‌كند اما خبری نیست. یك بام و دو هوای شكایت هنوز نتیجه مشخصی ندارد. مشایی اظهارنظر نمی‌كند، شكایتی ثبت نشده است و برخی می‌گویند مشایی باید وكیل «روحانی» بگیرد. در این میان مصطفی پورمحمدی اما آسوده‌ترین گزینه است.

 

با آرامش از شكایت همكار سابقش استقبال می‌كند و مداركی كه دارد گویا آرامشش را بیشتر می‌كند. اما مشایی در میان جلسات متعدد این روزهایش در دفتر غرب تهرانش تنها می‌گوید «لزومی به اظهارنظر نمی‌بیند». این روزهای مقامات دولت سابق حكایت از همان بازی‌ای دارد كه برای بازگشت طراحی كرده‌اند؛ بازی‌ای كه گویا مرد شماره یك احمدی‌نژاد زیاد تمایلی به نقش آفرینی ندارد یا بازهم می‌خواهد مبهم باقی بماند.

 

همان موقع و در ماه‌های پایانی دولت احمدی‌نژاد بود كه خبر فساد سه هزار میلیاردی تیتر یك همه رسانه‌های ایران را تسخیر كرد و زمزمه‌های نقش مشایی در آن دهان به دهان میان نمایندگان مجلس و برخی اعضای كابینه احمدی‌نژاد می‌چرخید و فضای خبرهای غیررسمی را تسخیر كرده بود حالا اما یكی از اعضای سابق همان دولت خبر غیررسمی آن روزها را مطرح كرده است و به آن رسمیت بخشیده است.

 

چند روز پیش مصطفی پورمحمدی، وزیر كشور محمود احمدی‌نژاد و رییس سابق سازمان بازرسی و وزیر دادگستری حسن روحانی اعلام كرد كه اسفندیار رحیم مشایی مرد شماره یك احمدی‌نژاد نقش پررنگی در فساد سه هزار میلیاردی داشته و اسناد آن را نیز در اختیار دارد. این اخبار در حالی منتشر شد كه هنوز خبر احضار رحیم مشایی در ارتباط با دستگیری و اعترافات حمید بقایی از ذهن‌ها فراموش نشده بود.

 

عبدالرضا داوری از نزدیكان محمود احمدی‌نژاد بلافاصله به صحبت‌های پورمحمدی واكنش نشان داد و اعلام كرد رحیم مشایی از مصطفی پورمحمدی شكایت خواهد كرد كه با ثبت این شكایت تعداد شكایت‌های دولت سابق از دولت فعلی بعد از جهانگیری و اشرفی اصفهانی به سه می‌رسید. مصطفی پورمحمدی اما دیروز اعلام كرد خبری از شكایت رحیم مشایی ندارد و گفت: «هنوز شكایتی واصل و نسخه‌ای برای من فرستاده نشده است و من نیز این موضوع را از رسانه‌ها شنیدم».

 

شاید بتوان گفت این شكایت در مرحله بروكراسی‌های اداری باشد و زمان خواهد برد تا احضاریه به دست پورمحمدی برسد و به همین دلیل با سید علی اصغر حسینی، كیل اسفندیار رحیم مشایی تماس گرفتیم و ماجرا را از او جویا شدیم. حسینی اما به «اعتماد» گفت: «در جریان این ماجرا قرار ندارم و با توجه به اینكه آقای مصطفی پورمحمدی روحانی است این شكایت باید به دادگاه ویژه روحانیت برسد و با توجه به قوانین دادگاه ویژه روحانیت وكیل آقای مشایی باید روحانی باشد».

 

بهمن كشاورز اما در مورد قوانین ویژه روحانیت حرف دیگری به «اعتماد» زد و گفت: «طبق مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام در تاریخ ١١/٧/١٣٧٠، در خصوص «‌انتخاب وكیل توسط اصحاب دعوی» ماده واحده - اصحاب دعوی حق انتخاب وكیل دارند و كلیه دادگاه‌هایی كه به موجب قانون تشكیل می‌شوند مكلف به پذیرش وكیل هستند. تبصره ١ – اصحاب دعوی در دادگاه ویژه روحانیت نیز حق انتخاب وكیل دارند، دادگاه تعدادی از روحانیون صالح را به عنوان وكیل مشخص‌می‌كند، تا از میان آنان به انتخاب «متهم»، وكیل انتخاب گردد».

 

با این حساب تنها مصطفی پورمحمدی در جایگاه متهم است كه باید وكیلی از طبقه روحانت داشته باشد و رحم مشایی به عنوان شاكی در انتخاب وكیل آزاد است. حال سوال اینجاست با توجه به صحبت‌های وكیل مشایی آیا او شكایتی علیه پورمحمدی را ثبت كرده است؟ یكی از نزدیكان محمود احمدی‌نژاد به «اعتماد» گفت این شكایت ثبت شده است و به زودی در یك نشست خبری دلایل آن را نیز بازگو خواهیم كرد اما در تماس «اعتماد» با اسفندیار رحیم مشایی تنها رییس دفترش پاسخگو بود و پس از اینكه پیغام خبرنگار «اعتماد» را به ایشان منتقل كرد، گفت: «ایشان می‌گویند فعلا لزومی نمی‌بینم در این مورد صحبت كنم.»

مشایی بر سر دوراهی
شواهد و ظواهر نشان از این دارد كه تا زمان نگارش این گزارش خبری از ثبت شكایت مشایی علیه پورمحمدی در دست نیست و رحیم مشایی حاضر نشد پاسخ صریح به این سوال دهد كه آیا شكایتی از پورمحمدی كرده است یا خیر و چرایی این داستان همچنان در ابهام است و در این مورد دو نظریه وجود دارد. برخی معتقدند واكنش سریع عبدالرضا داوری به این ماجرا در راستای برنامه‌ای است كه این روزها در دستور كار احمدی‌نژاد و یارانش قرار گرفته است. در حالی كه محمود احمدی‌نژاد می‌تواند شكایتش را علیه افراد در دولت مانند جهانگیری و اشرفی اصفهانی یكجا ثبت كند اما ترجیح می‌دهد در فاصله زمانی و به طور جداگانه این كار را انجام دهد و هر چند روز یكبار خود را سرخط خبرها قرار دهد و این اظهارات داوری هم ادامه همین سناریو است.

با این حساب اگر مشایی شكایتی را علیه پورمحمدی تسلیم دستگاه قضا نكند شاید به این معنا باشد كه نمی‌خواهد در جریان این بازی‌ها قرار گیرد و خودش به طور مستقیم در این سناریوهای رسانه‌ای این روزها قرار گیرد اما هستند كسان دیگری كه معتقدند اسفندیار رحیم مشایی از پورمحمدی شكایت نكرده و نخواهد كرد زیرا مشخص نیست اسنادی كه پورمحمدی از آنها سخن گفته است چیست و در چه سطحی قرار دارد شاید همین اسناد سبب شود جای شاكی و متهم در دادگاه عوض شود و پایان جدیدی برای این یار احمدی‌نژاد متصور شود.

 

اخبار سیاسی - اعتماد

 


ویدیو مرتبط :
در قیامت از شما قرآن شكایت میكند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جنجال ثبت نام یک دانشجوی دکتری


دیوان عدالت اداری،‌ برای علیرضا رهایی،‌ رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر،‌ حکم انفصال از خدمت صادر کرده است. این حکم پس از شکایت یک دانشجو صادر شده. اما روابط عمومی دانشگاه امیرکبیر روایت دیگری از این حکم دارد.

خبرآنلاین: دیوان عدالت اداری،‌ برای علیرضا رهایی،‌ رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر،‌ حکم انفصال از خدمت صادر کرده است. این حکم پس از شکایت یک دانشجو صادر شده. اما روابط عمومی دانشگاه امیرکبیر روایت دیگری از این حکم دارد.

سینا صفایی پذیرفته شده مقطع دکترای مهندسی و مدیریت ساخت دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران) از سال 1388 تاکنون به دلیل ممانعت علیرضا رهایی، رییس دانشگاه اجازه ثبت نام و حضور در کلاس درس دانشگاه را نداشته است.

او دراین باره به خبرآنلاین گفت: برای پیگیری این مسئله به دیوان عدالت اداری شکایت کرده ام و رییس دانشگاه طی حکم شماره 26/11/89-1558 شعبه دوم دیوان، محکوم به ثبت نام و پذیرش بنده می شود.

اما رییس دانشگاه امیرکبیر این حکم را اجرا نکرده است. صفایی دراین باره هم گفت: علیرغم پیگیری‌ها، آقای رهایی هیچگونی اقدامی برای اجرای حکم انجام نداده و به جای ثبت نام بنده در دوره دکتری، از تحویل مدرک های کارشناسی ارشد بنده جلوگیری کردند.

پس از این و با توجه به اعتراض صفایی به اجرا نشدن حکم، دیوان عدالت اداری طی دادنامه مورخ 9/5/1392 به شماره 9209970900200558 رای انفصال از خدمت رییس دانشگاه به مدت دو سال و جبران خسارت های صادر کرده است و این حکم در تاریخ 16/5/1392 به دانشگاه ابلاغ شده و از تاریخ 6/6/1392 قطعی شده است.

مطابق حکمی که دیوان عدالت اداری داده، رییس دانشگاه امیرکبیر مجوز ثبت نام در دوره دکتری داده، اما بدون داشتن استاد راهنما: "آقای علیرضا رهایی رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر دستور ثبت نام داده و از طریق کمیسیون موارد خاص اقدام خواهد شد که در جهت رفع اتهام به طرح موضوع در کمیته موارد خاص اکتفا کرده و برای آقای سینا صفایی، مجوز ثبت نام بدون داشتن استاد راهنما صادر می کند که برای ادامه تحصیل نتیجه بخش نبوده است."

به دلیل همین نوع ثبت نام، دیوان عدالت حکم انفصال از خدمت رییس دانشگاه امیرکبیر را صادر می کند: "با توجه به اینکه دادنامه شماره ۸۹/۱۱/۲۶-۱۵۵۸ شعبه دوم دیوان دایر بر ثبت نام و پذیرش (ادامه تحصیل) آقای سینا صفایی در مقطع دکتری مدیریت ساخت در تاریخ ۸۹/۱۲/۹ ابلاغ گردیده است و آقای علریضا رهایی، رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با وجود اطلاع از حکم قضایی و مکاتبات متعدد اداری با گذشت بیش از دوسال از تاریخ ابلاغ حکم، با علم و آگاهی از آثار و تبعات قانونی ناشی از عدم ارای حکم، اقدام مثبتی نداشته است و معاذیر عنوان شده توسط وی مانع قانونی اجرای حکم محسوب نمی شود و دادرس محترم اجرای احکام حق تفسیر و تغییر رای را نداشته و تکلیفی به رفع معاذیر غیرموجه ندارد و دستور ثبت نام کافی به مقصود نبوده و با صدور حکم قضایی نظر کمیته مواد خاص جایگاهی نداشته و ثبت نام بدون استاد راهنما بر خلاف قوانین و مقررات آموزشی بوده و اعتبار ندارد، بلکه عملا با این کار اصل ادامه تحصیل و اجرای حکم دیوان را متوقف ساخته است و مشخص است رییس دانشگاه با شناخت کافی از سینا صفایی، تعمد بر عدم اجرای حکم دارد. بنابر این با احراز استنکاف به استناد ماده ۳۷ قانون دیوان عدالت اداری، حکم به ورود شکایت شاکی و انفصای موقت از خدمات دولتی به مدتن دو سال و جبران خسارت وارده صادر می شود."

روایت دانشگاه امیرکبیر از ماجرا

اما درحالی که اعلام شده این حکم قطعی است، روابط عمومی دانشگاه امیرکبیر روایتی از ماجرا ارائه کرده است. بختیاری مدیر روابط عمومی دانشگاه امیرکبیر دراین باره به ایسنا گفته است: این دانشجو در زمان پذیرش غیرمتمرکز و به صورت آزمون دکتری داخلی در این دانشگاه قبول شده است، وی مرحله اول آزمون کتبی را پذیرفته شد و توصیه‌ای نیز از اساتید گرفت که اگر در مصاحبه پذیرفته شد، یکی از آنها را به عنوان استاد راهنمای خود معرفی کند.

به گفته بختیاری این دانشجو در مصاحبه علمی قبول نشده است: اما این دانشجو به دیوان عدالت اداری شکایت کرد و توانست رای دیوان را مبنی بر دستور ثبت‌نام او در دانشگاه بگیرد. دانشگاه امیرکبیر با این وجود از ثبت‌نام او در دانشگاه بر اساس رای دیوان تمکین کرد، این دانشجو را در دانشگاه ثبت‌نام کردیم و برای او شماره دانشجویی نیز صادر شد، اما پذیرش دکتری به گونه‌ای است که استاد راهنما باید ظرفیت پذیرش دانشجو و موافقت 100 درصدی برای کار کردن با یک دانشجو را داشته باشد.

او گفت: بنابراین نیاز است که استاد راهنما به صورت رسمی اعلام کند که این دانشجو را می‌خواهد، اما در حال حاضر هیچ استادی یا حاضر نیست این دانشجو را قبول کند و یا ظرفیت پذیرش او را ندارد. از اختیارات رییس دانشگاه هم نیست که بتواند این دانشجو را به استادی تحمیل کند، بلکه دانشجو باید خودش با یک استاد راهنما به توافق رسیده و این موضوع را استاد راهنما باید کتبا اعلام کند.

بختیاری گفت: از طرف دیگر این دانشجو جزو سهمیه بورسیه‌های ما بوده و باید یک سازمان را برای پرداخت شهریه‌اش به دانشگاه پیدا و معرفی کند که این کار نیز انجام نشده است.

او همچنین گفت: در حال حاضر دیوان عدالت اداری رای به انفصال از خدمت دکتر رهایی داده است، اما دفتر حقوقی دانشگاه در حال حاضر نامه درخواست تجدیدنظر و توضیحات لازم در این باره را به دیوان عدالت اداری ارسال کرده است، ما انتظار داریم که جانب امانت‌داری انجام شود تا زمانی که رای به مرحله قطعی برسد.

البته پیش از این جعفر توفیقی،‌ سرپرست وزارت علوم گفته تصمیمی برای مدیریت دانشگاه امیرکبیر ندارد. او در پاسخ به این پرسش که شنیده‌ها شده شما بنا دارید آقای میلی‌منفرد که مجلس به وی برای وزارت علوم رای اعتماد نداد را به سمت ریاست دانشگاه امیرکبیر منصوب کنید، به فارس گفت: خیر ما در آن دانشگاه بنای جا به ‌جایی نداریم.