اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جمله‌ای که در عربستان زلزله به پا کرد



اخبار,اخباربین الملل,شاه عربستان

یکی از فعالان سیاسی عربستان در برنامه‌ای تلویزیونی که شاه عربستان دستور تعطیلی آن را صادر کرد، جملاتی بر زبان آورد که در فضای سیاسی عربستان زلزله به راه انداخت.

به گزارش فارس، به نقل از پایگاه خبری روزنامه «الاخبار»، «عبدالله العواجی» نویسنده و فعال سیاسی عربستانی در برنامه «فی الصمیم»، «عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه سابق عربستان و دوره حکومت وی را به باد انتقاد و تمسخر گرفت تا جایی که سرانجام این کار او به بازخواست خودش و توقیف برنامه و مجری آن انجامید.

العواجی در این برنامه که از شبکه «روتانا الخلیجیه» با اجرای «عبدالله المدیفر»، مجری و نویسنده سیاسی سعودی، پخش می‌شد، گفت: «مردم ملک عبدالله را فراموش خواهند کرد زیرا رهبری حقیقی با ترس وتهدید و دادوستد حاصل نخواهد شد بلکه با مشورت به دست می‌آید»؛ جمله‌ای که برای برای زلزله انداختن در عربستان کافی بود.

پس از این برنامه «سلمان بن عبدالعزیز» شاه عربستان، دستور داد این دو نفر به اتهام اهانت به ملک عبدالله به «هیئت بازرسی» ارجاع شوند و در نهایت نیز دستور توقف این برنامه را صادر کرد.

به نوشته الاخبار، «این فعال سعودی برنامه را به گونه‌ای آغاز کرد که گویی یکی از اعضای گروه اخوان المسلمین است. او ضمن اشاره به شهدای میدان رابعه و النهضه (مصر) از زندانیان (رژیم) کودتا (کودتای نظامی مصر) یاد کرد و به بیان تفاوت نظام درون عربستان با دیگر نظام‌ها پرداخت و از شبکه تلویزیونی کسانی که معتقدند که اصلاح‌گرایان دشمن کشور هستند، اشاره کرد که اصلاح بخشی از نظام عربستان است نه خارج از آن است و نه علیه آن.

طبق این گزارش، وی همچنین به زندانیان اصلاح‌گرا اشاره کرد و گفت که «بعضی از این اصلاح‌گرایان همچنان در زندان به سر می‌برند»؛ بنابراین  می‌توان گفت این سخنان، از معدود مواردی است که یک عربستانی از طریق رسانه به این موضوع می‌پردازد و به دوران پادشاهی ملک عبدالله حمله می‌کند.

او از دوران پادشاهی عبدالله به عنوان دوران رنج امت یاد کرد و با حمله به وی، گفت: «در حال حاضر تن ملک عبدالله در گور تحت فشار جنایاتی است که مرتکب شده و دیگر نه وزیر رسانه به کارش نمی‌آید نه هیچ چاپلوس و متملقی می‌تواند به دادش برسد».

اما اوج تمسخر عواجی زمانی بود که به بازداشت اخیرش که هشت روز به طول انجامید اشاره کرد و گفت: «ملک عبدالله از این مسئله زمانی با خبر شد که من آزاد شدم».

وی در حساب توئیتر خود ضمن اشاره به حکم بازداشتش از سوی پادشاه به آیه 51 سوره توبه  «قل لن یصیبنا إلا ما کتب الله لنا هو مولانا وعلى الله فلیتوکل المؤمنون» استناد کرد تا وانمود کند که از هیچ حادثه ای ترسی به دل راه نمی‌دهد و در حقیقت انتظار آنچه اتفاق افتاده را داشته است.

عواجی یکی از شخصیت های برجسته‌ای است که در سال 1993 با «سعد الفقیه» نویسنده سعودی و «محمد الحضیف» پزشک مخالف سعودی کمیته دفاع از حقوق بشر را با عنوان «کمیته دفاع از حقوق قانونی» صادر کرد. پس از بازداشت عواجی و دوستانش  این کمیته در سال 1994 از لندن حمایت می‌شد. در سال 2005 مجددا بازداشت وبه 15 سال حبس محکوم شدند.

عواجی که نقد رژیم آل سعود را اولویت کار خود قرار داده بود، در سال 2006 به دلیل انتقاد از «غازی القصیبی» وزیر رسانه، به 8 روز حبس محکوم شد. وی در سال 2013 نیز به اتهام امضای بیانیه «بازگشت مشروعیت» (بازگشت محمد مرسی رئیس‌جمهور برکنار شده مصر به قدرت) و مخالفت با کودتای عبدالفتاح السیسی و شرکت در برنامه سیاسی «140» به همراه «فهد السندی» مجددا بازداشت شد. عواجی در این برنامه گفته بود: «هیج پادشاه عربی یافت نمی‌شود که خود را فدای منافع ملت کند».

این اعتقادات وی را به ستاره‌ای در برابر خبرنگاران بدون مرز و شبکه عربی حقوق بشر تبدیل کرد. عواجی مدرک دکترای زیست شناسی دارد و پیش از اینکه به خاطر فعالیت‌های سیاسی خویش از کار حکومتی برکنار شود، در دانشگاه «ملک سعود» تدریس می‌کرد.

  اخبار  بین الملل  - فارس


ویدیو مرتبط :
وقتی شیر زنان یمنی نیز علیه عربستان به پا می خیزند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انقلاب سلطنتی در عربستان / ملک سلمان از ترسِ ایران زلزله ای بی سابقه در ریاض به پا کرد



اخبار,اخبار بین الملل ,عربستان سعودی

ملک سلمان با تغییر مسیر جانشینی و در پیش گرفتن یک سیاست خارجی جسورانه، خود را درگیر تصمیم هایی کرده است که پیشینیانش از آنها دوری می کرده اند.

روزنامه دیلی تلگراف نوشت: ملک سلمان با تغییر مسیر جانشینی و در پیش گرفتن یک سیاست خارجی جسورانه، خود را درگیر تصمیم هایی کرده است که پیشینیانش از آنها دوری می کرده اند.

به گزارش انتخاب، حاکمان سعودی معمولا امتیاز می دهند و از تصمیم گیری های بزرگ خودداری می کنند. اگر هم تغییر سیاسی ایجاد شود، روند آن بسیار کند است به ویژه اگر پادشاه پیر و بیمار باشد.

این فرض عادی در مورد سیاست های عربستان سعودی بود که اکنون ملک سلمان با سرعتی قابل توجه آن را دگرگون کرده است. این پادشاه ضعیف 79 ساله که در ماه ژانویه تازه بر تخت نشسته است، با تغییر ناگهانی مسیر جانشینی خود نسخه سعودی از یک انقلاب سلطنتی را به اجرا درآورد.

تاکنون سلطنت بین پسران عبد العزیز بن سعود، بنیانگذار این پادشاهی که در سال 1953 درگذشت، دست به دست می شده است از این رو پیشینیان پادشاه کنونی سرسختانه در برابر انتقال پادشاهی به نسل بعدی مقاومت می کنند.

وقتی که 37 پسر بن سعود به جناح های مختلف تقسیم و دچار اختلاف شدند، تصور کنید اگر صدها نوه بخواهند برای رسیدن به تاج و تخت با یکدیگر بجنگند، آنگاه چه روی خواهد داد؟


اما ملک سلمان با تعیین یکی از نوه های بن سعود به عنوان پادشاه بعدی این مشکل را به جان خرید. مقرن، جوانترین پسر در قید حیات بن سعود قرار بود وارث سلطنت باشد اما اکنون پادشاه با بی رحمی او را کنار زده است. شاهزاده سعود الفیصل، وزیر امور خارجه نیز پس از 39 سال از سمت خود برکنار شد.

برکناری سعود الفیصل با اتخاذ سیاست های قاطعانه تر همزمان شده است. ماه گذشته ملک سلمان بمباران یمن را آغاز کرد که یکی از بزرگترین عملیات نظامی در تاریخ عربستان محسوب می شود. عربستان همچنین به منظور آسیب رساندن به اقتصاد روسیه و ایران تصمیمی مهم برای کاهش قیمت نفت اتخاذ کرده است.

عربستان که تا پیش از این بسیار محتاط بود و همواره تلاش می کرد در سایه اعمال نفوذ کند اکنون آشکارا از هر اهرمی برای قدرت نمایی استفاده می کند.

به اعتقاد نویسنده علت این تغییر رویه ترس از ایران است. اما رقابت با تهران مسئله جدیدی نیست آنچه جدید است برآورد عربستان از موضع آمریکا است. در گذشته سران عربستان احساس می کردند می توانند برای برقراری نظم در خاور میانه و تامین امنیت کشورشان به آمریکا اطمینان کنند.

اما اکنون ملک سلمان بر این باور است که این دوران به پایان رسیده است. وی معتقد است آمریکا در حال عقب نشینی از منطقه و رها کردن عربستان به حال خود است. از این رو تصمیماتی که پیشینیان سلمان از اتخاذ آنها خودداری می کردند اکنون اجتناب ناپذیر به نظر می رسند. 

 

اخبار بین الملل - انتخاب