اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جلسه خاص شورای رقابت برای تعیین قیمت خودرو



 اخباراقتصادی ,خبرهای   اقتصادی ,قیمت خودرو

شمارش معكوس برای افزایش قیمت خودرو در حالی آغاز شده است كه خودروسازان جاده مخصوص به بهانه افزایش قیمت بیمه شخص‌ثالث قیمت برخی خودروهای خود را كمی افزایش دادند.

قرار است امروز اعضای شورای رقابت برای چندمین بار در مورد قیمت خودرو تصمیم‌گیری کنند.

به گزارش اعتماد، شاید این نشست‌ها برای شورای رقابت جزو معدود نشست‌هایی باشد كه با اما و اگرهای زیادی همراه است و حتی رسانه‌ها بیش از هر خبر دیگری به آن می‌پردازند.
شورای رقابت بعد از تشكیلش از ابتدای دولت دهم تصمیم‌گیر اصلی افزایش قیمت خودرو بوده است و بر این اساس هم این شورا برای تعیین قیمت خودرو فرمولی را تدوین كرد تا بر اساس آن و بدون هیچ فشاری تعیین‌كننده قیمت خودرو باشد.

فرمولی كه یك ركن آن تورم‌بخشی است كه به نظر می‌رسد جزو تعیین‌كننده قیمت در فرمول ابداعی است و موضوعی است كه موجب می‌شود با توجه به تعیین دستمزد قیمت فولاد و شیشه و آلومینیوم و... به عنوان اجزای مصرفی در یك خودرو كفه افزایش قیمت را سنگین‌تر كند.

البته شورای رقابت در ابلاغیه‌ای و الزامی كه برای خودروسازان برای افزایش قیمت در نظر گرفته بود در ماه‌های ابتدایی سال ٩٢ كه افزایش قیمت خودرو كلید زده شده بود، این بود كه خودروسازان درصورتی می‌توانند افزایش قیمت داشته باشند كه هرساله ٢درصد افزایش كیفیت بدهند.

این همان چیزی است كه رضا شیوا، رییس شورای رقابت بر آن تاكید كرده است و با اشاره به اینكه جزییات بازرسی كیفیت خودروها را از سازمان بازرسی و كنترل كیفیت ایران به عنوان مرجع ذی‌صلاح برای بازرسی خودروها گرفته است، گفته است: «اطلاعات لازم را در مورد كیفیت محصولات شركت‌های خودروسازی از شركت بازرسی كیفیت دریافت كرده‌ایم و در این جلسه این موضوع را هم مورد ارزیابی قرار خواهیم داد. بر همین اساس و طبق فرمول تعیین‌شده قبلی محصولات بی‌كیفیت تا ۳ درصد جریمه و با كیفیت‌ها تا ۳ درصد مجوز افزایش قیمت خواهد گرفت.»

 وی البته تلویحا مجوز ٣ درصدی افزایش قیمت خودرو را داده است و با تاكید بر اینكه خوردوهایی كه افزایش كیفیت داشته‌اند ٣درصد افزایش قیمت خواهند داشت، افزوده است: «قرار است در جلسه امروز اعضا در مورد دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو نظرات خود را بیان كنند. اگر تصمیم بر بازبینی دستورالعمل باشد این كار انجام می‌شود، در‌غیر‌این‌صورت براساس اطلاعات دریافتی از بانك مركزی و محاسبه هزینه‌های تولید در دستورالعمل؛ قیمت‌های جدید اعلام می‌شود.»

طبق فرمولی كه شیوا از آن یاد می‌كند قیمت خودرو قرار است از فرمول ٢DZ /١ +  P٠  (١-Pt ١ +  (١-Pt ١) Pt= (P١ استخراج شود در این فرمول Pt یعنی قیمت خودرو در حال حاضر، PT-١ قیمت خودرو در سال قبل، P٠  نرخ تورم بخشی هر خودرو كه از سوی بانك مركزی اعلام می‌شود، DZ شاخص كیفیت خودرو كه ٥٠ درصد این شاخص به عنوان كیفیت سال خودرو مدنظر قرار می‌گیرد.

برای محاسبه DZ  شاخص كیفیت سال منهای شاخص كیفیت سال قبل و حاصل جمع این تقسیم بر بدترین یا نامناسب‌ترین شاخص كیفیت سال قبل و مجموعه این حاصل تقسیم ضربدر عدد ١٠٠ می‌شود كه DZ به دست می‌آید.

 (متغیر تورم بخشی + متغیر بهره‌وری+متغیر كیفیت- +) × قیمت خودرو در سال قبل + قیمت خودرو در سال قبل = قیمت خودرو

 نرخ تورم خودرو به صورت سالانه از سوی بانك مركزی اعلام می‌شود و رشد كیفیت قیمت خودرو نیز توسط موسسه ملی استاندارد مشخص و اعلام می‌شود.

موضوع محاسبه نرخ تورم بخشی یكی از اصلی‌ترین اجزای تعیین‌كننده قیمت خودرو است كه موجب می‌شود كفه ترازوی افزایش قیمت سنگین‌تر از ٣درصدی كه شورا از ابتدا مجوز آن را صادر كرده است، شود.

از سوی دیگر نباید فراموش كرد كه جلسه امروز شورای رقابت علاوه بر اینكه بازار خودرو را چشم‌انتظار خود نگه داشته است به دلیل ارسال نامه اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت كه با انتقاد اعضای شورای رقابت مواجه شده است، از اهمیت خاصی برخوردار است.

محمدرضا نعمت‌زاده كه از ابتدای حضورش در وزارت صنعت، معدن و تجارت با برچسب حمایت از صنعت خودرو نگریسته می‌شود در روزهای پایانی فروردین‌ماه سال جاری در نامه‌ای كه به همه اعضای این شورا ارسال كرده بود از آنها خواسته بود تا از این صنعت حمایت كنند و به افزایش قیمت رای دهند تا صنایع وابسته به صنعت خودرو رونق گیرند و خودروسازان از محل درآمدشان از افزایش قیمت بتوانند با قطعه‌سازان و زیرمجموعه‌های تامین‌كننده مواد مصرفی خودرو تسویه حساب كنند كه به نظر می‌رسد اگر جناح‌بندی‌های سیاسی را وارد این شورا كنیم نباید رای به عدم افزایش قیمت خودرو را دور از ذهن بدانیم.

موضوعی كه شاید تجربه دلال بازی مجدد در بازار خودرو را رقم بزنند، اتفاقی كه بعد از شروع قیمت‌گذاری خودرو بر اساس فرمول‌های خاص آغاز شد و موجب شد اختلاف بین قیمت كارخانه و بازار عده‌ای را به سودهای كلان برساند و این میان تولید‌كننده و مصرف‌كننده نهایی از سود حاصل از این تصمیم‌گیری بی‌نصیب بمانند. در نهایت شاهد خروج نقدینگی از بخش‌های تولیدی به سمت بخش‌های دلالی خواهیم بود.

شمارش معكوس برای افزایش قیمت خودرو در حالی آغاز شده است كه خودروسازان جاده مخصوص به بهانه افزایش قیمت بیمه شخص‌ثالث قیمت برخی خودروهای خود را كمی افزایش دادند.  در این زمینه قیمت برخی محصولات گروه خودروسازی سایپا همچون پراید حدود ١٣٠ هزار تومان و محصولاتی چون تندر ٩٠ حدود ١٥٠ هزار تومان افزایش یافته است. از سوی دیگر گروه صنعتی ایران‌خودرو نیز با افزایش نرخ بیمه شخص‌ثالث، قیمت كارخانه‌ای محصولات خود را حدود ١٤٩هزار تا ١٨٢ هزار و ٥٠٠ تومان بالا برده و آن را به نمایندگی‌های فروش ابلاغ كرده است.

 

 اخبار اقتصادی  - اعتماد  


ویدیو مرتبط :
عقب نشینی شورای رقابت از تعیین قیمت خودرو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جلسه شورای رقابت در مورد قیمت خودرو



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

جلسه شورای رقابت در مورد قیمت خودرو

شورای رقابت فردا در جلسه ای مسائل مربوط به قیمت خودرو را بررسی می کند و احتمال آن وجود دارد که قیمت‌های جدیدی مصوب شود.

به گزارش ایسنا، شورای رقابت فردا در جلسه ای به بررسی قیمت خودرو می پردازد و ممکن است در این جلسه تصمیمات جدیدی در مورد قیمت خودرو اتخاذ شود.

پیش از این سازمان حمایت مسوول قیمت گذاری خودرو بود اما در پی افزایش قیمت‌ها ، شورای رقابت به این مسئله ورود پیدا کرد به طوری که رییس جمهوری چندی پیش در مصاحبه تلویزیونی خود با انتقاد از بالا بودن قیمت خودرو، شورای رقابت را مسوول قیمت گذاری خودرو اعلام کرد.

جمشید پژویان،رییس شورای رقابت نیز با اشاره به سخنان رئیس جمهور مبنی بر اینکه قیمت گذاری خودرو از وظایف شورای رقابت است اعلام کرد: ما در شورای رقابت دستور العمل قیمت گذاری را اعلام می کنیم.

وی افزود:از وزیر صنایع درخواست می کنم که اطلاعات قیمت‌گذاری خودروها را به شورای رقابت بدهد تا این شورا بر اساس چارچوب و روش شناسی خود قیمت خودرو را تعیین کند.

رییس شورای رقابت همچنین تصریح کرد:سعی می کنیم تا پایان سال دستور العمل جدید قیمت گذاری خودرو را صادر کنیم.مردم هم می توانند این دستور العمل را بعد از صدور بر روی سایت شورای رقابت ببینند و دلایل افزایش و یا کاهش قیمت را مشاهده کنند. /ایسنا