اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جزییات انتخاب رشته كنكور اعلام شد: آغاز مهلت انتخاب رشته از سه‌شنبه



جزییات انتخاب رشته كنكور ,  مهلت انتخاب رشته

سید جلال طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینكه داوطلبان قبل از مراجعه به سایت سازمان سنجش باید فرم پیش‌نویس انتخاب رشته را تكمیل و عناوین رشته و دانشگاه‌هایی را كه انتخاب كرده‌اند را به صورت دقیق نوشته و از صحت آنها اطمینان یابند، اظهار كرد: با توجه به زمان محدود انتخاب رشته برای هر داوطلب، تهیه پیش‌نویس به انتخاب رشته دقیق و با سرعت بالا كم می‌كند.

وی با تاكید بر اینكه داوطلبان باید در انتخاب رشته بر اساس وضعیت مجاز به انتخاب رشته بودن كارنامه اولیه خود اقدام كنند، تصریح كرد: بنابراین از انتخاب رشته گروه‌های آزمایشی و دوره‌هایی كه اجازه انتخاب رشته داده نشده است، خودداری كنند، چراكه انتخاب رشته از گروه‌های آزمایشی و دوره‌هایی كه بر اساس كارنامه اولیه اجازه انتخاب رشته داده نشده است، باطل است.

طباطبایی در خصوص نحوه انتخاب رشته نیز، گفت: انتخاب رشته داوطلبان فقط از طریق اینترنت امكان‌پذیر است، بنابراین داوطلبان مجاز به انتخاب رشته باید با مراجعه به سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org نسبت به وارد كردن كد رشته‌های انتخابی بر اساس تقدم علاقه اقدام و سپس یك نسخه از كد رشته‌های انتخابی خود را پرینت و بعد از كنترل مجدد كد رشته‌های انتخابی،‌ پرینت نهایی را نزد خود نگهداری كنند.

وی با تاكید بر اینكه در انتخاب رشته آزمون سراسری سال91، محدودیتی برای انتخاب رشته‌های نیمه متمركز از نظر تعداد وجود ندارد، اظهار كرد: داوطلبان می‌توانند در صورت تمایل به تعداد دلخواه، كد رشته نیمه متمركز كه واجد شرایط و ضوابط آن باشند را انتخاب كنند.
وی افزود: با توجه به ضوابط و كسب حد نصاب نمره علمی لازم، هر داوطلب در هر گروه یا دوره، حداكثر در دو كد رشته نیمه متمركز با توجه به اولویت‌های انتخابی برای انجام آزمون عملی، مصاحبه و یا معاینه معرفی خواهد شد.

به گفته معاون سازمان سنجش به همه داوطلبانی كه مجاز به انتخاب رشته شده‌اند اعم از اینكه در یك یا چند گروه آزمایشی شركت كرده باشند و در یك دوره یا همه دوره‌ها مجاز به انتخاب رشته شده باشند، فقط یك فرم انتخاب رشته اینترنتی كه حداكثر 100 كد رشته در آن قابل درج است، ارائه می‌شود و داوطلبان تنها یك‌بار اجازه انتخاب رشته دارند.

وی با تاكید بر اینكه در گزینش نهایی داوطلبان، نمره كل اكتسابی آنان در زیرگروه مربوط به رشته یا رشته‌های انتخابی ملاك است، خاطرنشان كرد: رتبه كل مندرج در كارنامه اولیه به هیچ وجه در گزینش موثر نیست، بنابراین داوطلبان باید در زمان انتخاب رشته، فقط به رتبه‌های خود در زیرگروه‌ها توجه كنند.

طباطبایی درباره عوامل تاثیرگذار بر انتخاب رشته تحصیلی داوطلبان، گفت: این عوامل، شامل عوامل بیرونی و درونی می‌شود كه مهمترین عوامل بیرونی تاثیرگذار عبارتند از خانواده، محیط آموزشی، افراد تاثیرگذار در زندگی فرد، گروه‌های همسالان و رسانه‌ها و عوامل درونی تاثیرگذار نیز عبارتند از علاقه، ارزش‌ها، اعتقادات، توانایی‌ها و مهارت‌ها، ویژگی‌های شخصیتی، اهداف و تجربیات است.
وی در توصیه به داوطلبان مجاز به انتخاب رشته، اظهار كرد: داوطلبان باید برای انتخاب رشته صحیح و آگاهانه تنها از نظرات افرادی استفاده كنند كه دارای اطلاعات كافی باشد . همچنین می‌توانند از منابعی كه جهت بالا بردن آگاهی در این زمینه توسط سازمان منتشر شده است، بهره‌برداری كنند.

وی افزود: همچنین داوطلبان باید محدودیت‌ها و شرایط خاص خود را در نظر داشته باشند و پس از انجام مشورت‌های لازم، جمع بندی و بر اساس نتایج حاصله تصمیم گیری كنند، همچنین در كنترل كد رشته‌های انتخابی مورد علاقه خود، باید به اولویت انتخابی، مقطع تحصیلی رشته‌ها، دانشگاه محل رشته‌ها، شهرهای محل دانشگاه‌ها و دوره‌های تحصیلی رشته‌ها، دقت كافی داشته باشند.

معاون سازمان سنجش با بیان اینكه پس از دریافت كامل اطلاعات، سیستم یك رسید 15 حرفی كد رهگیری به عنوان رسید دریافت انتخاب رشته به داوطلب می‌دهد، تصریح كرد: این رسید پس از انجام كامل مراحل و ارسال اطلاعات، در یك صفحه مجزا ارائه می‌شود و تا زمانی كه این رسید به داوطلب ارائه نشده انتخاب رشته پایان نیافته است.
طباطبایی با تاكید بر اینكه فقط یك بار اجازه انتخاب رشته به هر داوطلب داده می‌شود، خاطرنشان كرد: در صورت انتخاب رشته و دریافت رسید 15 حرفی به هیچ عنوان اجازه تصحیح و یا انتخاب رشته مجدد را ندارند.
معاون سازمان سنجش در خاتمه با اشاره به تسهیلات سازمان سنجش برای انتخاب رشته كنكوری ها،‌ گفت:‌ علاوه بر فعال شدن سامانه انتخاب رشته مجازی كنكور بر روی سایت سازمان سنجش، كتاب "انتخاب رشته، انتخاب آینده" برای افزایش آگاهی مجازین كنكور نیز منتشر شده است.../ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
انتخاب رشته کنکور 94 (اصول انتخاب رشته)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جزییات تكمیل ظرفیت كنكور ارشد دانشگاه آزاد اعلام شد/امكان انتخاب 10 رشته محل جدید



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

جزییات تكمیل ظرفیت كنكور ارشد دانشگاه آزاد اعلام شد/امكان انتخاب 10 رشته محل جدید

رییس مركز آزمون دانشگاه آزاد از امكان انتخاب رشته محل مجدد در مرحله تكمیل ظرفیت آزمون كارشناسی ارشد دانشگاه آزاد خبرداد.

دكتر ناصر اقبالی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینكه در آزمون كارشناسی ارشد امسال امكان انتخاب رشته محل مجدد برای قبول نشدگان در مرحله تكمیل ظرفیت فراهم شده است، اظهار كرد: داوطلبانی كه در آزمون كارشناسی ارشد دانشگاه آزاد پذیرفته نشده‌اند می‌توانند در مجموعه امتحانی كه شركت كرده‌اند مجددا رشته محل انتخاب كنند.

وی افزود: از آنجایی كه در آزمون كارشناسی ارشد امسال داوطلبان در یك مجموعه امتحانی شركت كرده‌اند در صورتی كه قبول نشده باشند می‌توانند گرایش‌های رشته امتحانی خود را كه در مجموعه امتحانی قرار دارد، انتخاب كنند.

رئیس مركز آزمون دانشگاه آزاد ادامه داد: رشته محل‌هایی كه در مرحله تكمیل ظرفیت اعلام می‌شود متشكل از برخی رشته محل‌های پردیس‌های علوم تحقیقات، رشته محل‌هایی جدید التاسیس و رشته محل‌هایی است كه در مرحله ثبت‌نام پذیرفته شدگان اولیه تكمیل نشده بود.

اقبالی با اشاره به امكان انتخاب 10 رشته محل در مرحله تكمیل ظرفیت برای قبول نشدگان آزمون كارشناسی ارشد دانشگاه آزاد به ایسنا گفت: برای كلیه داوطلبانی كه در آزمون كارشناسی ارشد امسال قبول نشده‌اند امكان این انتخاب فراهم شده است.

رییس مركز آزمون تاكید كرد: زمان انتخاب رشته محل مجدد در آینده‌ای نزدیك منتشر می‌شود./ایسنا