اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جزییاتی از تحریم جدید شرکت ملی نفتکش ایران



اخبار,اخبار اقتصادی , صادرات نفت

یک منبع آگاه گفت: بر اساس شکایت‌های صوری از سوی اتحادیه اروپایی، تحریم‌های جدیدی بر شرکت ملی نفتکش تحمیل شده است، اما با پیگیری‌های حقوقی می‌توان این تحریم‌های جدید را نیز منتفی کرد.

یک منبع آگاه درگفت‌وگو با فارس با اشاره به تحریم‌هایی که اخیرا بر شرکت ملی نفتکش ایران اعمال شده است، گفت: هنوز این تحریم‌ها قطعی نشده و ممکن است منتفی شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه هنوز مراحل اداری اعمال این تحریم‌ها طی نشده است، گفت: آنچه در رسانه‌های جهان منتشر شده تنها یک نظر است.

این مقام آگاه با اشاره به اینکه پس از وضع تحریم، مراحل اداری میان مدتی طول می‌کشد تا تحریم ها اجرایی شود، تصریح کرد: در این شرایط تنها گفته می‌شود شرکت ملی نفتکش مورد تحریم‌ها واقع شده اما تا اجرایی شدن آن ممکن است اتفاقات دیگری رخ دهد.

وی در پاسخ به اینکه آیا تحریم‌های اعمال شده همان تحریم‌های قدیمی است، تصریح کرد: تحریم‌های قدیمی پس از رایزنی‌های حقوقی از سوی شرکت ملی نفتکش به طور کامل منتفی شد، بر این اساس نمی‌تواند تحریم‌های اعمال شده همان تحریم‌های قدیمی باشد.

این منبع آگاه ادامه داد: ما از تحریم‌های قبل کاملا تبرئه شدیم بنابراین آنچه به گوش ما رسیده حاکی از آن است که بر اساس شکایت‌های صوری از سوی اتحادیه اروپا تحریم‌های جدیدی به این شرکت تحمیل شده است که باید از هم اکنون به دنبال مراحل حقوقی رفع این تحریم‌ها باشیم.

خبرگزاری رویترز در روزهای اخیز به نقل از یک دیپلمات اروپایی گزارش داد، دولت‌های اتحادیه اروپا امروز پنج شنبه در بروکسل با تحریم‌ دوباره شرکت ملی نفت‌کش ایران موافقت کردند.

دیپلمات‌های اتحادیه اروپا پیش از این گفته بودند انتظار می‌رود دولت‌های این اتحادیه در روز پنجشنبه با بازگشت تحریم‌ها علیه شرکت ملی نفت‌کش ایران موافقت کنند.

دادگاه عمومی اتحادیه اروپا، دومین دادگاه این اتحادیه چند ماه پیش حکم داده بود دلیلی برای قرار دادن این شرکت در فهرست تحریمی آن اتحادیه وجود ندارد.

خبرگزاری رویترز به رغم این لحظاتی پیش گزارش داد اتحادیه اروپا قصد دارد روش‌های قانونی برای نگه داشتن این شرکت در فهرست تحریم‌ها را مورد بررسی قرار دهد.

این خبرگزاری انگلیسی چند روز پیش گزارش داده بود دادگاه انگلیس دادخواست قانونی شرکت ملی نفت‌کش ایران برای جلوگیری از وضع تحریم‌ها علیه این شرکت را رد کرده است.
اخبار اقتصادی - فارس

 


ویدیو مرتبط :
تحریم شرکت ملی نفتکش ایران از سوی اروپا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

'کارت ویزیت مدیرعامل، زمینه‌ساز تحریم شرکت ملی نفتکش ایران بود'



اخبار,اخبار اقتصادی , نفتکش ایران

 

اخبار اقتصادی - زمینه‌ساز تحریم شرکت ملی نفتکش ایران چه بود؟

مدیرعامل پیشین شرکت ملی نفتکش ایران گفته است که انتصاب فردی نزدیک به رئیس‌جمهوری ایران به عنوان مدیرعامل آن شرکت در دولت محمود احمدی‌نژاد و اصرار مدیر عامل بر ارتباطش با دولت، زمینه‌ساز تحریم شرکت ملی نفتکش ایران در دو سال اخیر شده بود.

به گزارش جام نیوز، سایت بی بی سی فارسی در خبری با عنوان'کارت ویزیت مدیرعامل، زمینه‌ساز تحریم شرکت ملی نفتکش ایران بود' نوشت: مدیرعامل پیشین شرکت ملی نفتکش ایران گفته است که انتصاب فردی نزدیک به رئیس‌جمهوری ایران به عنوان مدیرعامل آن شرکت در دولت محمود احمدی‌نژاد و اصرار مدیر عامل بر ارتباطش با دولت، زمینه‌ساز تحریم شرکت ملی نفتکش ایران در دو سال اخیر شده بود.

به نوشته این سایت، "محمد سوری که هم‌اکنون مشاور امور راهبردی وزیر نفت ایران است، به شبکه اطلاع‌رسانی نفت و انرژی (وابسته به روابط عمومی وزارت نفت ایران) گفت که آن شرکت تا سال ها بر غیردولتی بودن خود در عرصه بین‌الملل تاکید داشت و حتی در نامه‌ای به سران اتحادیه اروپا و ارگان‌های دریایی بین‌المللی تصریح کرده بود که سهامداران این شرکت، از سازمان‌های بازنشستگی و بی‌ارتباط با مسائل هسته‌ای و نظامی هستند.

او که برای ۲۶ سال مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران بود، گفت که تا پیش از سال ۲۰۱۲ میلادی، با رایزنی‌های شرکت ملی نفتکش ایران در جریان رأی‌گیری در اتحادیه اروپا برای تحریم، طرف مقابل قانع شده بود که آن شرکت مشمول تعریف تحریم‌ها نمی‌شود.

محمد سوری در سال ۱۳۹۰ جای خود را به حمید بهبهانی داد. آقای بهبهانی از استادان محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری پیشین ایران، در دانشگاه علم و صنعت بود و پیش از آن که مدیریت شرکت ملی نفتکش ایران را به عهده بگیرد، وزیر راه و ترابری دولت آقای احمدی‌نژاد بود.

آقای سوری گفت: "مدیرعامل جدید شرکت، مشاور رئیس‌جمهوری وقت بودند و این واقعیت، که به صورت کتبی و شفاهی در کارت ویزیت و در ملاقات‌ها عنوان می‌شد، بهانه واضحی برای عوامل پیگیر تشدید تحریم‌ها فراهم کرد."

او اضافه کرد: "تا پیش از آن، غیروابسته بودن بدنه نفتکش به بدنه دولتی، امری اثبات شده یا حداقل مورد تردید بود و قابل تعمیم به قوانین تحمیلی تحریم نبود." اما به گفته او، با تغییر شرایط، این تحریم‌ها شامل شرکت ملی نفتکش ایران شد.

با پیگیری‌های شرکت ملی نفتکش ایران، دادگاه اتحادیه اروپا اوایل تیرماه امسال اعلام کرد که مدارک ارائه‌شده برای تحریم آن شرکت کافی نیست و حکم به لغو تحریم‌هایش داد.

این دادگاه به اتحادیه اروپا دو ماه فرصت داده است تا در صورت اعتراض، مدارک و شواهد جدیدی را برای تجدیدنظر در این حکم ارائه کند.
 

 محمد سوری گفته است که شرکت ملی نفتکش ایران تا پیش از اعمال تحریم‌ها ۸۰ درصد درآمد خود را از محل حمل‌ونقل بین‌المللی به دست می‌آورد و برای همه کشورهای نفتی دنیا بار حمل می‌کرد. اما از زمان اعمال محدودیت‌های بین‌المللی، هم‌اکنون تنها می‌تواند نفت ایران را حمل کند و پس از رساندن نفت به مقصد و در مسیر برگشت، نمی‌تواند نفت کشور دیگری را بار بزند.

خبرگزاری رویترز هفته گذشته به نقل از فعالان در صنعت حمل‌ونقل نفت گزارش کرد که با وجود حکم دادگاه اتحادیه اروپا به لغو تحریم‌های شرکت ملی نفتکش ایران، فعالیت‌های این شرکت هنوز به وضعیت عادی بازنگشته است.

بنا بر این گزارش، شرکت ملی نفتکش ایران همچنان نمی‌تواند از شرکت‌های بزرگ بین‌‎المللی خدمات بیمه دریافت کند. مدیر یک شرکت فعال در زمینه بیمه نفتکش‌ها گفته است که هنوز معلوم نیست آیا پوشش‌های بیمه‌ای برای شرکت ملی نفتکش ایران، بعد از پایان مهلت ایران و ۱+۵ برای رسیدن به توافق، معتبر باشند و به همین دلیل به نفتکش‌های ایرانی خدمات ارائه نمی‌شود.

اخبار اقتصادی - جام نیوز